extranjero ([info]extranjero) rakstīja,
Šis bija interesants. Paldies, ka uzrakstīji.

Es tikai gribēju pateikt, ka OP nebija domāts, kā izstrādes kritika, bet vairāk kā kapitālisma kritika (kā santech to pareizi uzķēra). Un konkrēti aspektā, kas lietotājam ir ļoti svarīgs – ērts lietotāja interfeiss. Un nav saprotams, kāpēc par spīti jau vairāk nekā 20 gadu pieredzei tam tiek pievērsta aizvien mazāka uzmanība, un produkti kļūst vēl mazāk ērti lietošanai. Es, piemēram, saprotu, kāpēc Ryanair u.c. tirgotāju lapas kļūst mazāk ērtas un pārskatāmas. Tāpēc, ka viņi pelna nevis uz biļešu pārdošanu, bet papildpakalpojumu tirdzniecību, un ir ieinteresēti tevi noturēt biļešu pirkšanas lapā pēc iespējas ilgāk. Ticu, ka viņi ir eksperti šāda neērta interfeisa izstrādē. Absurdi ir tikai tas, ka kapitālismam vajadzētu uzlabot iepirkšanās ērtības, bet praksē tā kļūst par sistēmu, kā no tevis izspiest pēc iespējas vairāk naudas, apgrūtinot tavas iespējas veikt visinformētāko lēmumu.

Taču arī par to nebija mans OP. Es tieši biju domājis komerciālo, lietotājam domāto softu, kas nemaksā kapeikas, piemēram CAT tools, ja tas tev kaut ko izsaka. Šis softs, kas pamazām pāriet uz nomas modeli, necenšas pārdot neko citu, tāpēc UI būtu jābūt maksimāli izstrādātam, cik nu tas atbilst cenai. Bet bieži tā nav, jo acīmredzot trūkst kultūras piedomāt par lietotāja ērtībām. Vai arī varbūt tāpēc, ka tulkotājs ir tikai pēdējais posms tulkošanas biznesa ķēdē, un tāds, kura laiks ir vismazāk novērtētais?

Es neko nezinu par e-veselību Latvijā. Tikai citēju no mēdijiem, un nav īsti pamata neticēt, ko ārsti par to saka. Es nedaudz zinu, kā darbojas e-receptes UK. Tur, lai gan uzskaite darbojas tīklā, visas e-receptes aptiekā tiek vienmēr izdrukātas uz papīra. Es šeit atcerējos arī citu citātu no farmaceitiem Latvijā, ka ar e-recepti, kuri viņi skata tikai datorā, aptiekārs apskatās, kas vajadzīgs, aiziet uz otru telpas galu pie plaukta paņemt zāles, bet tikmēr jau ir aizmirsis, kādas vajadzēja, iet atpakaļ skatīties uz datora utt., tas ir ar jauno sistēmu darbs noris daudz lēnāk. Savukārt UK farmaceits paņem rokās izdrukāto recepti, apstaigā plauktus un pēc kārtas paņem visu vajadzīgo.

Šis aspekts nav tikai kāds interfeisa elements, ko var izlabot versijā 2.0. (Jo pieprasīt aptiekām izdrukāt nozīmē tām iegādāties atbilstošus printerus, mainīt darba plūsmu utml.) Tā ir konceptuāli pilnīga atšķirīga pieeja, un rodas iespaids, ka to neviens nav pat apsvēris. Lai gan tā iepriekš bija ļoti paredzama. Ja vien kāds būtu pieaicinājis pie izstrādes specifikācijas farmaceitu, kas reāli strādā aptiekā, un izmodelējuši sitāciju, kā notiks jaunā darbība, ieskaitot katru soli, kas lietotājam jāsper, sistēma būtu daudz ērtāka.

Var jau būt, ka tev taisnība, ka pārāk daudz iesaistīto cilvēku projektā to pasliktina, jo visdrīzāk tur šāds farmaceits bija, bet 100 cilvēku komandā viņa ieteikumus neviens īsti neņēma vērā. Jo pārējiem vienalga, un pats galvenais, projektos nav dziļas kultūras domāt par lietojamības aspektiem.

Bija tāds šovs Amerikā – incognito boss, kur uzņēmuma īpašnieks izliekas par parastu tikko darbā pieņemu strādnieku savā uzņēmumā, un izvērtē situāciju. Lūk, vienā vietā viņu nolika pie datora izrakstīt pavadzīmes kravām. Un viņam uzreiz radās jautājums, kāpēc šajā programmā ir tik neērti jāvada iekšā dati, nevajadzīgi tērējot daudz laika. Apkārtējie rausta plecus un saka, ka tā vienkārši ir, tur neko nevar darīt. Tad gan boss uzreiz deva rīkojumu pārtaisīt to programmu, lai darbs būtu ātrāks un ērtāks.


(Lasīt komentārus)

Nopūsties:

No:
( )Anonīms- ehh.. šitajam cibiņam netīk anonīmie, nesanāks.
Lietotājvārds:
Parole:
Temats:
Tematā HTML ir aizliegts
  
Ziņa:
Neesi iežurnalējies. Iežurnalēties?