extranjero ([info]extranjero) rakstīja,
@ 2018-01-14 23:24:00

Previous Entry  Add to memories!  Tell a Friend!  Next Entry
blokķēdes un sadarbība bez uzticēšanās
Es mēģinu saprast, kā tieši blokķēdes to spētu nodrošināt, un joprojām neredzu, kā tas varētu darboties.

Paņemsim visvienkāršāko situāciju: preces iegāde internetā. Es uzticos, ka tirgotājs man atsūtīs pasūtīto, tāpēc nebaidos samaksāt pirms piegādes. Bez šīs uzticības nekādi darījumi nevarētu notikt. Principā tirgošanās varētu notikt arī bez uzticēšanās, jo tirgotāju motivē nauda. Attiecīgi, ja tirgotājs ir negodīgs, viņš var savākt naudu un preci neatsūtīt. Tāpēc tirgū ir starpnieki, piemēra, ebay vai Paypal, kuri izskata šādus jautājumus, un attiecīgi tirgotājam, kas neizpilda saistības, atņem naudu un atdod pircējam. Būtībā tas pārliek daļu uzticības no tirgotāja uz Paypal. Var būt situācijas, kurās tirgotājs var būt godīgs, bet pasta piegādes serviss slikti veic piegādi. Arī šajā gadījumā to var daļēji kontrolēt, piemēram, pieprasīt izsekošanas servisu, kurā saņēmējam ir jāparakstās par preces saņemšanu. Šeit ir svarīga uzticēšanās, ka pastnieks nenoviltos parakstu un nepievāks sūtījumu pats sev. Faktiski, piegāde ar paraksta saņemšanu ir dārgāka, jo obligāti jāsastop saņēmējs, iespējams, pat jāmēro ceļš uz mājām vairākas reizes utt. Tāpēc daudzos gadījumos tirgotāji iztiek bez paraksta, un uzticas, ka nosūtītājs godīgi atdos preci pircējam vai pircējs godīgs atzīs, ka preci ir saņēmis un necels pretenzijas.

Bet savstarpēja uzticēšanās vēl ar to nebeidzas – piegāde var būt notikusi, bet atverot iepakojumu pircējs var secināt, ka atsūtītā prece ir brāķis. Vai arī otrādi – precei nav ne vainas, bet pircējs grib piešmaukt tirgotāju un paziņo, ka atsūtīta bojāta prece un gaida, kad Paypal izlems par labu viņam un atmaksās naudu.

Cits gadījums ir kad pasūta dažādas drēbes, uzvelk vienā tusiņa un pēc tam nosūta atpakaļ, izmantojot 14 dienu pirkuma atteikšanās tiesības. Šeit ir uzticēšanās, ka pircējs neizmantos šīs tiesības ļaunprātīgi. Kontroles mehānisms ir tāds, ka veikals redzot, ka kāds pircējs ir pārmērīgi daudz sūtījis atpakaļ, nosūta viņam ziņu, ka vairāk viņš nevarēs izmantot šī veikala pakalpojumus, kas ir pieklājīgā veidā izteikta depeša, ka pircējs ir zaudējis tirgotāja uzticību.

Apkopojot, ir redzams, ka pat vienkāršs pirkums internetā ir saistīts ar plašu dažādu pušu sadarbību, kas strādā kā ieeļļots pulkstenis. Varbūt ne pārāk pārsteidzoši ir tas, ka pat globālas sistēmas, kā ebay vai Paypal sadarbojas dažādi ar dažādu valstu iedzīvotājiem (kā nesen noskaidrojām ar Lavenderu). Acīmredzot šīs sistēmas ir ļoti precīzi pieregulētas atbilstoši cilvēku uzticības kultūrai katrā valstī. Cilvēki nebūs pilnīgi godīgi nekur, bet sabiedrības tomēr atšķiras ar to, cik augsts ir šis uzticēšanās un godīguma līmenis. Pat ja kādreiz gadās, ka darījumā uzmet, cilvēks nepārstāj uzticēties citiem darījuma partneriem, jo apzinās, ka tas viens gadījums drīzāk ir izņēmums nevis norma.

Nedaudz ne pa tēmu: šeit varbūt arī parādās galvenais iemesls, kāpēc netiek cienīti imigranti, it īpaši no valstīm ar zemāku uzticēšanās kultūru, jo šādi imigranti bieži izmanto šo uzticēšanos ļaunprātīgi.

Tagad atgriežoties pie blokķēdēm, aprakstot to noderību sadarbības veidošanā būtu svarīgi ņemt vērā visas šeit aprakstītās nianses, ieskaitot atšķirības, kādas būtu svarīgi ievērot, izstrādājot tās dažādās valstīs. Kamēr šādas niansētas pieejas nav, es nespēju uztvert nopietni, ka blokķēdes vai kriptovalūtas spētu aizstāt kaut daļu no pašreizējā sarežģītā mehānisma, kas nodrošina sadarbību dažādos darījumos.


(Lasīt komentārus)

Nopūsties:

No:
( )Anonīms- ehh.. šitajam cibiņam netīk anonīmie, nesanāks.
Lietotājvārds:
Parole:
Temats:
Tematā HTML ir aizliegts
  
Ziņa:
Neesi iežurnalējies. Iežurnalēties?