Augstākās izglītības reforma

Ja Tu varētu kaut ko mainīt augstākajā izglītībā, kas būtu Tavs pirmais darbs, ko paveiktu?
Piemēram, publiskajā telpā ir izskanējuši šādi priekšlikumi - apvienot augstskolas, likvidēt dublējošās programmas, veidot vienu zinātnes augstskolu, bet pārējās - specializētās.
Kādi priekšlikumi?

Comments

palaistu valsts fondētu stipendiju sistēmu, kur valsts maksā labākajiem studentiem par viņu studijām labākajos ārzemju kantoros un uzliek par pienākumu jaunajiem speciālistiem zināmu laiku nostrādāt kaut kādās valsts struktūrās
Man neviens no minētajiem risinājumiem neliekas saprātīgs. Tās visa izskatās pēc idejām, kas paredz straujas pārmaiņas, bet negarantē nekādu rezultātu. Piemēram, vai patiešām likvidēt programmas, kas dublējas, ir laba ideja? Tā tas varētu šķist tikai tiem, kuru programma tiek dublēta, jo tad nebūtu nekādas konkurences. Un ko mēs iegūstam no augstskolu apvienošanas? Var sanākt tikai vēl lielāks, nepārskatāmāks monstrs, kurš darbojas tik pat neefektīgi.
Varbūt šo ierosinājumu aizstāvji var minēt kādus piemērus, kur viņu ieteiktās reformas ir devušas pozitīvu rezultātu?
Katrā ziņā es nedomāju, ka būtu kāda viena lieta, ko vajadzētu mainīt. Vajadzētu mainīt daudzas lietas. Un tās lielākoties attiektos uz kvalitātes kritērijiem. Problēma tikai tā, ka es neredzu iespēju, kā tas varētu notikt. Jo pašlaik "visiem" ir labi tā, kā ir.
Turklāt, daudz ko universitātes var darīt pašas. Viena lieta, kas būtu jēdzīga ir studiju programmu atvēršana, t.i., ieviest sistēmu, ka students vienlaicīgi var studēt, piemēram, ekonomiku kā major subject un papildus, piemēram, filozofiju kā minor subject.
+1
būtu jāmaina daudz kas (un to ir grūti piedāvāt, jo reformas skartu ne jau vienu kādu universitāti, bet augst.izgl. syst. kopumā). Ja jāizvēlas viens, tad es arī sāktu ar vienkāršāko - kvalitātes kritērijiem. un tie būtu nevis atzīmes, bet gan citi pieturas punkti, a ļa, grādi, publikācijas, konferences, sadarbības, starptautiskais stafs u.tml. īpaši pedagōgiem. un attiecīgi indeksētu augstskolas. otrs, būtu jādomā, kā lauzt to čakarēšanos ar pedagōgiem, kas laiž sūdus cauri kopējās statistikas smukuma dēļ un studentiem, kas neiebilst, ka pedagōgki laiž sūdus cauri.
Man šķiet, ka vajag kaut ko darīt ar to, kurš mācās par valsts naudu un kurš par maksu. Ja cilvēks vēlas izglītību, kas palīdzētu viņam startēt starptautiskajā darba tirgū, tad lai mācās par maksu, kā to dara ārzemnieki, kas studē pie mums. Pretējā gadījumā iznāk, ka mēs par nodokļu maksātāju naudu gatavojam speciālistus citām valstīm.

Piekrītu zebiext attiecībā uz to, ka tiem, kuri vēlas vēl arī saņemt stipendiju, ir jāparaksta kontrakts, ka viņi pēc tam x gadus strādās tur, kur valsts viņus aizsūtīs.

Visbeidzot, pasniedzēju slodži attiecībā pret atalgojumu arī vajadzētu mainīt. Vienas slodzes ietvaros bieži vien ir jāraujas tā, ka nepaliek laika pētnieciskajam darbam. Bet alga, kas tādā veidā tiek pelnīta, ir knapi pietiekoša primāro vajadzību apmierināšanai, par kaut kādu zinātniskās literatūras un periodikas iegādi nevar būt ne runas.
periodiku vajag iegādāties periodiski....
LR teritorijā strādājot vienu slodzi periods ir ļoti liels, ārzemēs - salīdzinoši mazs
augstskolas vajag kādas 2-3, ne vairāk.
savā starpā konkurējošas (par valsts atbalstu).

un lai studentiem eksāmenus pieņem otras augstskolas pasniedzēji, ti. ne tie paši, kas māca.

kaut gan lv ietvaros arī tas droši vien nebūs risinājums.

bet pamatā, manuprāt, nepieciešams tikt galā ar atzīmju inflāciju.
Ir kaut kādi precedenti, ka prakse likt eksāmenus pie citas universitātes pasniedzējiem ir pozitīvi iespaidojusi studiju kvalitāti?
Atzīmju inflācija ir fakts, kuru noliegt grūti. Bet pats no pieredzes zinu, ka vairumā gadījumu problēma neslēpjas pasniedzēja godīgumā.
ir dzirdēts, ka tā ir tipiska prakse vairākās Rietumeiropas valstīs.

which sort of makes sense. meklējis tam pierādījumus gan neesmu.

problēma slēpjas tajā, ka pasniedzējam tas ir izdevīgi -- izlaist pēc iespējas universitātes gaļas mašīnai cauri, lieki nevienu nekavējot.
No personīgās pieredzes zinu, ka bieži ne jau pašos pasniedzējos ir problēma, bet gan augstākos stāvos, jo tie ir ieinteresēti statistikā. Pašu pasniedzēju statistika maz uztrauc.
Bet piedāvājums, manuprāt, makes sense attiecībā uz gala pārbaudījumiem - maģistra darbiem un disertācijām.
sauc kā gribi. par augstāko stāvu pātagu vai burkānu, bet pasniedzējs (dēļ augstākajiem stāviem un dēļ tā, lai viņu pašu neuzskatītu par nespējīgu pasniegt) ir principā ieinteresēts, lai viņa kursu noliek.


domāju, ka piedāvājums makes sense arī uz semestra eksāmeniem un/vai kursa darbiem, m.d. un disertācijām tak bija veselas komisijas ne?
domāju, ka ar LV tradīcijām būtu tā, ka vienas augstskolas pasniedzēji dodos "vērtēt eksāmenus" otras augstskolas studentiem un gāztu viņus iekšā ar mērķi spodrināt savas skolas audzēkņu spalviņas. no otras puses - ja visi visus gāž, tad moš arī studenti kļūst spiesti savākties. no vienas puses - izčakarēt eksāmenu var visai viegli, neatkarīgi no studenta zināšanām (kas, kā jau studentam, nekad nebūs tik pilnīgas kā pedagōgam)
Divas lietas:
1) Ignorējot Boloņas procesu, izstrādāt augstākus augstākās izglītības standarta kritērijus.
2) Izveidot valsts universitāti, kurā varētu šos standartus ieviest (jo pārējās augstskolas, izņamot NAA, var ietekmēt tikai akreditējot vai neakreditējot programmas).

July 2018

Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
Powered by Sviesta Ciba