erlends | 20. Okt 2009 23:17 Kopā caur dzīvi
Ir
divdesmit pirmais gadsimts.
Un mēs
sēžam pie baltas lapas ar zīmuli rokās un plānojam radīt dzeju
vai pierakstīt pāris notis vai akordus. Mēs esam skrējēji. Katra
dzīve tiek uzlikta uz šīs lapas, katrs kontrolpunkts aprakstīts
un katra nākošā virsotne izdziedāta. Ko tad nozīmē uzlikt roku
uz pleca un dot draugam vajadzīgu padomu? Neko. Tikai labas sirds
parādīšana saviem līdzgaitniekiem. Savos jaunības gados, savā
brieduma paaudzē mēs cenšamies iegūt atklāsmes, sasniegt atziņas
un sameklēt to īsto un pareizo ceļa atšifrējumu. Kad vajag, esam
protestētāji, kad vajag piekritēji. Kamēr vēl spējam elpot un
skriet, mēs esam lāpas sava pūļa rokās, kas ved uz jaunu
laikmetu. Kamēr vien spējam skriet. Taču mums tomēr lemts nogurt.
Arī Forests Gamps nogura. Jo viņam vajadzēja apstāties un
pavērties atpakaļ, kas tad ir palicis aiz muguras. Un kas tad ir
padarīts un iegūts. Jo, ja tev vēl nav pienācis laiks, ja tā
virsotne, līdz kurai jānonāk, vēl nav sasniegta, tu redzi ne
tālāk kā satrakots vērsis. Tu neredzi neko. Vien nezināmi mini.
Mūs kalnā gaida pils ar slieksni, kuru tikai pārkāpjot tu vari
pagriezties un visu aptvert. Saskatīt. Un visu ieelpot. Līdz dzīve
ir kļuvusi vērtīga. Kā nobriedusi raža, kuru pašam jāpļauj.
Spožām gadu izkaptīm un baltiem sudraba matiem.
2002. gada novembrī klajā tika laists kantrimūzikas pārstāvja
Džonija Keša (Johnny Cash) viens no pēdējiem studijas
albumiem “American IV: The Man Goes Around”. Plate vēsturē
ierakstījās ar dziesmu “Hurt”. Gadu atpakaļ Trents
Reznors (Trent Reznor), industriālisma celmlaužu “Nine
Inch Nails” līderis nezināja, ka šī dziesma pārspēs viņa
paša uzrakstītās dziesmas versiju 1994. gadā (The Downward
Spiral). Taču “Hurt” nekļuva tikai par labāko
kantri dziesmu 2003. gadā, labāko divtūkstošo gadu singlu iekš
RateYourMusic un UpVenue
vērtējumā labāko kaverversiju visos laikos. Pēc video uzņemšanas
tas ieguva tādus šķietami dievišķus, bet šajā gadījumā
bezjēdzīgus titulus kā MuchMoreMusic
visdižākais mūzikas video visos laikos un Grammy
balvu 2004. gadā par vislabāko mūzikas video. Šajā gadījumā
tas tikai noslogoja datoru arhīvu datubāzes un privātpersonu
mūzikas kolekciju plauktus. Dziesma vairs nebija dziesma. Tā kļuva
arī par kāda likteņa gala slieksni. Par slieksni pusgadsimtam un
grēksūdzes dziesmu pirms nāves. Par likteņa beigu un fināla
virsotnes dziesmu. Džonijam Kešam.
Pēc
dziesmas noklausīšanās un video noskatīšanās Reznors atzina, ka
“sajuta ir tāda, it kā es būtu pazaudējis savu
meiteni. Jo šī dziesma vairs nav Mana...”.
Un tā arī nebija. Gandrīz desmit gadus “Hurt”
tā kā Pelnrušķītes kurpīte, tiesa, arī lieliskā Reznora
pielaikota, atrada savu īsto valkātāju. Un radās sajūta, ka
dziesma ir radīta tikai vienam cilvēkam, tikai ne īstajā laikā.
Pats Trents “Hurt”
uzrakstīja, būdams izolēts no savas sabiedrības un aprakstīdams
sevi kā Kristus iemiesotāju. Sevi viņa ādā. “..I
wear this crown of thorns /upon my liar's chair /full of broken
thoughts /I cannot repair..” Taču
tad šī dziesma nevarēja kļūt par kultu. Par patiesu elpu. Jo
viņam vēl bija ceļš ejams. Un vēl aizvien ir. Dziesma tika
radīta, lai sagaidītu kādu, kas to paņems un, izdziedājis,
atskatīsies uz visu to, kas ir darīts un izdarīts, Kā Kristus
novilks savu krustu trijās minūtēs un trīsdesmit astoņās
sekundēs un taps brīvs. Un tas bija Kešs. Cilvēks, kurš šo ceļu
bija skrējis daudzas desmitgades, lai beidzot nogurtu un sasniegtu
savu pili Hendersonvillā, Nešvilā, pārkāptu pāri slieksnim un
ielaistu arī operatorus un režisoru, kas viņa māju pārvērstu
par Džonija pieminekli un Pēdējās Grēksūdzes epitafiju.
Cilvēks, kas paskatījās atpakaļ un ieraudzīja savu sarežģīto
un brāzmaino, toties stāstiem bagāto un pieredzes pārpilno mūžu.
Cilvēks, kas šo dziesmu ieraudzīja, kā savas dzīves formulējumu.
Cilvēks, kurš bija sasniedzis virsotni.
2003.
gadā dziesmai tika izveidots mūzikas video. Tā paša gada novembrī
dienas gaismu ieraudzīja “Hurt” singla versija. Mēnesi pēc
Džonija Keša aiziešanas. Jo viss jau bija pateikts. Tiesa, pēc
trīs gadiem iznāca “American V: Hundred Highways”
ar dziesmu “God's gonna cut you down”.
Bet tā kļuva tikai par viņa pēdējās gribas atbalsi. Par
pamācību jauniem ceļa gājējiem un arī tiem, kas jau iet. Ka
beigās mēs visi sasniegsim to slieksni. Un visiem būs jāatskatās.
Vai mēs redzam pie kājām to, ko vēlējāmies redzēt, sākot
skriet. Un vai mēs varam noticēt tam, ko redzam tur atpakaļ, uz
starta līnijas. Viņš paskatījās. Un atzina kļūdas. “..If
I could start again /a million miles away /I would keep myself /I
would find a way.” Bet,
iespējams, tad viņš skatītos no cita kalna. No citas pils. Un tas
ceļš būtu savādāks. Un, iespējams, tad Pelnrušķītes kurpīte
paliktu neuzvilkta. Un mums nebūtu tādas stihijas kā Džonijs
Kešs.
***
Džeksons
Brovns (Jackson Browne)
dziesmu “These Days” uzrakstīja, kad vēl bija sešpadsmit gadus
vecs. 1964.gadā. Nav svarīgi, cik daudz viņš bija redzējis, cik
daudz pieredzējis un kādus ceļus gājis, “These Days”
bija tikai un vienīgi popdziesma un neveiklā balsī izpildīts Niko
(Nico) skaņdarbs no
viņas albuma “Chelsea girls”,
kamēr pie tās pieķērās Glens Kembells (Glen Campbell)
Nedrīkst noliegt, ka šī dziesma
ir sirdi plosoša romantiska akustiska balāde, kuru vislabāk
klausīties paša Brovna izpildījumā, it sevišķi ar Deividu
Lindleju (David Lindlay)
pie vijoles. Bet viņu var nosaukt tikai par mūrnieku. Par mūrnieku
Glena Kembella pils slieksnim. 2008. gada augustā viņš izdeva
albumu “Meet Glen Campbell”.
Amerikas topā Billboard 200
albums debitēja 155.vietā. Lielbritānijā tas parādījās kā
piecdesmit ceturtais. Liekas, ka “Lielo iespēju zemei” Kembells
jau bija apnicis. Bet viņš to varēja atļauties. Izdodams savu
sešdesmito albumu, Kembells tajā iekļāva arī Brovna dziesmas
kaverversiju. Un atrada savu virsotni. Nepārvērstu singlā,
nepārvērstu popdziesmā. Tikai un vienīgi sev. “I've
been out walking /I don't do too much talking these days /These days
/These days I seem to think a lot /About the things that I forgot to
do/And all the times I had the chance to..” Un
atkal šī dziesma atrada savu liktenīgo izdziedātāju un nolika
visu savās vietās. Lika nedaudz melanholiski izskriet cauri savai
dzīvei, pavērties tai pāri un atskatīties uz paveikto. Padarīto
vai arī nepadarīto. Un par pieļautajām kļūdām. “..Please
don't confront me with my failures /I've not forgotten them.”
Mirklī,
kad Džeksons Brovns sarakstīja šo dziesmu, vārdi likās skaisti,
bet maznozīmīgi. Tīnis, kura tēvs bija militārpersona Vācijā,
nevarēja pieaugt piecas reizes ātrāk kā pārējie bērni.
Turpretī šie vārdi, neizdziedāti liktos kā veca un dzīves
bagāta cilvēka pēdējā straujā dzīves izelpa, līdz tā
neizskanētu sešpadsmitgadīga puikas mēlē. Protams, Brovns to
dzied arī šajos laikos, iesirms un miera pārņemts, tad “These
Days” skan daudz ticamāk, taču no viņa mutes tā var būt tikai
un vienīgi dziesma. Tas ir tas pats, kas dimanti raktuvju
īpašniekam. Vērtīgas, bet ikdienišķas lietas. Ne tas, kas
neapgūta sala mūžīgam tās meklētājam. Un beidzot atradējam.
Kembells to atrada, ieklausījās un ieelpoja. Un beidzot varēja
apstāties skriet. Un pagriezties, lai saskatītu savu dzīvi.
Saskatītu savus ceļa līkločus, savus lielceļus un gravas, savus
mazos kalnus un lielos. “..These
days I seem to think about /How all the changes came about my way
/And I wonder if I'll see another highway..”.
“Meet
Glen Campbell” ir
viņa pēdējais albums šobrīd. Ierakstīts 72 gadu vecumā. Tāds
lūk ir slieksnis, kas pārkāpts. Viss, kas notiks pēc tam, pilnīgi
noteikti var būt burvīgs un brīnišķīgs. Bet vai ir vērts iet
vēl kādu lielceļu, kad visi vajadzīgi jau noieti? Un mājas
beidzot ir sasniegtas? Iespējams, ka nākošā ieraksta izdošana
nebūs kļūda. Bet tas būs tikai glens kembels. Ar mazajiem
burtiem.
***
Un
to pašu gribas secināt par Bobu Dilanu (Bob
Dylan)
un viņa dziesmu “Ain't
talkin' ”, kurā
viņš atceras savu ieto mūžu un dažreiz pat maigi, bet kritiski
ieķērcas par pastāvošajām kārtībām un likumiem. Bet ieto,
nevis noieto. Lai kā cilvēki viņu grib norakstīt un aiz muguras
izsaka dažādas replikas par to, ka viņam jau sen vajadzēja gulēt
zem zemes, Bobs tomēr mērķtiecīgi cenšas atrast to savu dziesmu.
To dziesmu, kuru kāds kā zelta dzīslu pirms daudziem simtiem
tūkstošiem gadu ielicis zemes dzīlēs un kura gaida tapt atklāta.
Jo tu pats šo zelta dzīslu nevari ierakt un pēc tam atrast, to var
tikai kāds cits. Kā Reznors Kešam un Brovns Kembellam. Jo mūsu
dzīve stiepjas tikai gadsimta robežās. Un šajās robežās mums
ir jānonāk no starta taisnes līdz finiša karogam. No ielejas uz
valstību mākoņu kalnos.
Bet
cilvēki tikai runā tālāk. Bet kā droši vien nodomātu Dilans,
ka, lai jau runā aiz muguras. Viss ir labi, kamēr viņi aiz
turienes arī paliek. Un viņš nepadodas. Kopš 1997. gada izjūt
otru jaunību, izdodot “Time Out of Mind”, tam seko tādi paši
Zelta un Platīna disku godalgoti albumi kā “Love and Theft”
pirmajā un “Modern Times” divi tūkstoši sestajā gadā. Un
protams pēdējais topa virsotņu trieciens “Together through
life”. Secinājums ir tikai viens. Nepilni septiņdesmit gadi
priekš viņa vēl nav nekas. Un vēl daudz ko iet. Tas nekas, ka
kaklā iemeties krekšķis no milzīgā cigarešu patēriņa
sešdesmitajos un septiņdesmitajos, un pārsvarā koncertos, arī
2008. gadā Tallinā, Dilans savas dziesmas izpilda no lapas un tikai
stāvot pie taustiņiem. Taču viņš stāv. Un vel nav apsēdies.
Kad Bobs Dilans apsēdīsies, tad arī paņems lāpstiņu un
aizbrauks uz Klondaiku. Un izraks savu zeltu.
Nobeigums
ir tikai atziņa. Atziņa, ka ir dažas dziesmas līdz kurām
jāizaug. Atziņa, ka dažas mēs varam arī nesasniegt. Vai
nesaprast. Bet, kad pienāk laiks, mums vienmēr ir kāds, kas visu
noliek pareizajās vietās. Jo katrs vienmēr atrod to, ko meklē.
Tikai jābūt lepnam par savu dzīvi, nav svarīgi kādas kļūdas
pieļautas. Svarīgi, kur tu esi nonācis un cik pozitīvi gandarīts
tu jūties. Viss cits tad ir mazsvarīgs. Jo daudz tālāk vairs nav
kur iet. Tikai viens mierīgs solis un tu esi brīvs. Read Comments |