Rīga smird, Rīga smird - kas to Rīgu smirdināj'?

« previous entry | next entry »
Oct. 21st, 2025 | 11:14

Protams, ka tu, kas braukā apkārt ar dīzeļmotoru, kuram, visticamāk, esi izgriezis ekoloģiskās sistēmas bļa jaudiņas un bik naudiņas dēļ. Ego, kas samaitā gaisu visiem - to skaitā arī pašiem vannabī ielu sportistiem un bērniem.
Pastaigā uz darbu pie ļoti smirdīga sarkanā saskaitīju kādus 14 auto - tikai viens no tiem bija benzīna dzinējs, pārējie - traktorizēti vaņkas.

Šeit būtu vieta valstij iejaukties biznesā un kontrolēt/aizliegt dīzeļmotorus vieglajā transportā, jo pirst sava un sveša bērna sejā nav pieņemami. Gaisa piesārņojums un dīzeļu troksnis nedod mieru manai vēlmei pist prom no tās Rīgas un maksāt savus nodokļus sakarīgākā pilsētā.
Man zajebala jau Viļņu pieminēt, bet atkal jau - līdzīga valsts, līdzīga izmēra galvaspilsēta. Nesmird, lai gan piesārņojuma indekss līdzīgs - gan jau šiem citi avoti vairāk, nevis dīzeļmotori cilvēku plaušu augstumā. Pie mums - suka ar gāzmasku jāstaigā pa ielām!!! Autocentriskais dīzeļpidarasisms. Droši vien tāpēc pazuda no ielām tie kvalitātes mērītāji - dirsa tukšu diršanu, ka zaļi iet.

https://www.accuweather.com/en/lv/riga/225780/air-quality-index/225780
Rēzekne vispār smok nost: jo tuvāk krievijai, jo lielāks progress. Un kāda gan sakritība, ka bijušais kolēģis - krievs - tieši piedāvāja šo eko sistēmu izgriešanas pakalpojumu. Sukas dirš turpat, kur ēd.

Pilns rublis | Komentēt | Add to Memories


Comments {87}

zazis

from: [info]zazis
date: Oct. 21st, 2025 - 02:22
Pilns rublis

no nākamā gada nevarēs iziet tehnisko, ja katalizators izgriezts.

Atbildēt | Pavediens


Ivo

from: [info]disfigurator
date: Oct. 21st, 2025 - 02:25
Pilns rublis

Katalizators? Vai arī DPF/NOx filtri? Jo sūds ar oglekli - to radām un elpojam paši. Galvenais ļaunums ir mikrodaļiņās, kas izlec no dīzeļa - gribi vai nē.

Atbildēt | Pirmvārds | Pavediens


zazis

from: [info]zazis
date: Oct. 21st, 2025 - 02:27
Pilns rublis

kad tu man tagad tā jautā, jā sak domār, ka varbūt runa bija par filtru. neesmu iedziļinājies, jo nav pārāk aktuāli. tagad būs jāiet skatīties

Atbildēt | Pirmvārds | Pavediens


Ivo

from: [info]disfigurator
date: Oct. 21st, 2025 - 03:09
Pilns rublis

Gan jau kompi var apiet tā, ka pat caur portu neredzēsi, ka filtra nav. Diez kā to iedomājas kontrolēt?

Atbildēt | Pirmvārds | Pavediens


zazis

from: [info]zazis
date: Oct. 21st, 2025 - 05:34
Pilns rublis

ja pareizi sapratu, tad fiziski mērīs daļiņu daudzumu izplūdes gāzēs ar jaunu aparatūru.

Atbildēt | Pirmvārds | Pavediens


Ivo

from: [info]disfigurator
date: Oct. 21st, 2025 - 05:44
Pilns rublis

Ko softiski apiet var gan amatieris, gan VW rūpnīca ;)

Atbildēt | Pirmvārds | Pavediens


zazis

from: [info]zazis
date: Oct. 21st, 2025 - 05:54
Pilns rublis

tehniskās apskates laikā sensoru iebāzīs izpūtējā, nez vai to var apiet.
un ja kaut kādā brīnumainā kārta iekļausies normā bez filtra, tad, lai tak brauc.

Atbildēt | Pirmvārds | Pavediens


Ivo

from: [info]disfigurator
date: Oct. 22nd, 2025 - 08:29
Pilns rublis

Sensors šur un sensors tur - bet reāls notikums, tiešām nebija zināms?

Reku pirmais sagūglētais avots, slinkums rakt pēc cita ar: https://www.bbc.com/news/business-34324772

Atbildēt | Pirmvārds | Pavediens


zazis

from: [info]zazis
date: Oct. 22nd, 2025 - 10:45
Pilns rublis

jautrs skandāls, lielas soda naudas utt

bet šeit jau runa ir par mērījumiem, kurus veiks tehniskās apsjates darbinieks. es īsti nesaprotu ka to var apiet.

Atbildēt | Pirmvārds | Pavediens


Ivo

from: [info]disfigurator
date: Oct. 22nd, 2025 - 10:53
Pilns rublis

Tieši tā, kā aprakstīts: balstoties uz vairāku sensoru datiem - to skaitā stūres pozīcijas maiņu laikā, pieprasītās jaudas paternus - mašīna ieslēdzas ultra tīrā režīmā, kas uzrāda 40x labākus rezultātus. Voilla - mašīna ķipa tīra!

Moš vajadzētu beigt lauvu par peli mēģināt pārvērst. Svilinam gāzi/bendžu/ūdeņradi un aiziet.

Atbildēt | Pirmvārds | Pavediens


zazis

from: [info]zazis
date: Oct. 22nd, 2025 - 10:54
Pilns rublis

davai beidzam bezjēgā svilināt? (:

Atbildēt | Pirmvārds | Pavediens


ctulhu

from: [info]ctulhu
date: Oct. 22nd, 2025 - 12:31
Pilns rublis

Bezjēgā nevajag - tāpēc mazāk korķu. Mazāk korķu ja atmet liekos ātruma ierobežojumus un sasinhronizē luksoforus.

Atbildēt | Pirmvārds


Ivo

from: [info]disfigurator
date: Oct. 22nd, 2025 - 03:12
Pilns rublis

Nā, attīstības stūrakmens ir kaut ko svilināt, kvēpināt un kurināt

Atbildēt | Pirmvārds | Pavediens


zazis

from: [info]zazis
date: Oct. 22nd, 2025 - 03:13
Pilns rublis

uzsvars uz bezjēgā

Atbildēt | Pirmvārds | Pavediens


Ivo

from: [info]disfigurator
date: Oct. 22nd, 2025 - 03:20
Pilns rublis

Varētu izrādīties pagrūti atšķirt jēdzīgu un bezjēdzīgu svilināšanu. Piromānam visas jēdzīgas, piemēram : D

Atbildēt | Pirmvārds | Pavediens


zazis

from: [info]zazis
date: Oct. 22nd, 2025 - 03:25
Pilns rublis

braukt visur ar privato transportu pilsētā, kad ir alternatīvas, ir bezjēgā

Atbildēt | Pirmvārds | Pavediens


Ivo

from: [info]disfigurator
date: Oct. 22nd, 2025 - 03:30
Pilns rublis

mhm, bet tur jēgpilnums būs citāds, ja jautāsi auto īpašniekiem vai velo braucējiem/kājām staigātājiem.

Es kā staigulis un velobraucējs - jā. Jo mazāk auto, jo jēdzīgāk.

Atbildēt | Pirmvārds | Pavediens


zazis

from: [info]zazis
date: Oct. 22nd, 2025 - 04:24
Pilns rublis

es to saku kā satigulis, velorasts un autobraucējs

Atbildēt | Pirmvārds


from: [info]fedrs
date: Oct. 21st, 2025 - 07:35
Pilns rublis

Kompi? LOL! Kad auto pacels uz pacēlāja, būs grūti nepamanīt, ka kaut kas trūkst.

Atbildēt | Pirmvārds | Pavediens


Ivo

from: [info]disfigurator
date: Oct. 22nd, 2025 - 08:32
Pilns rublis

CSDD ir kapacitāte un katra modeļa zināšanas, lai čekotu uz pacēlāja katru auto? Un kur EGR un DPF filtri atrodas? Vai tik ne motora nodalījumā, zem/aiz visādām trubām?

https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_emissions_scandal

Ja var ražotājs, var arī amatieris

Atbildēt | Pirmvārds | Pavediens


Ivo

from: [info]disfigurator
date: Oct. 22nd, 2025 - 08:44
Pilns rublis

Beigu galā - pat ja čaula sistēmā atstāta un vizuāli izskatās, ka lietiņa ķēdē ir - vai tiešām? Vai nav softiski apiets, vai nav tikai čaula atstāta skatam/CSDD priekam? Vai kompis nedirš, vai cilvēks nedirš - varianti, varianti.

It kā tie paši VW neražo ij elektro, ij hibrīdu, ij benzīnu - varētu mierīgi beigt ļurkāt to dīzeli un viss, no problemo.

Atbildēt | Pirmvārds


Ivo

from: [info]disfigurator
date: Oct. 21st, 2025 - 02:28
Pilns rublis

Aha, jo dīzelim vajag ij katalizatoru - kā jau visiem iekšdedzes dzinējiem, gan papildfiltrus pret daļiņām un NOx

Atbildēt | Pirmvārds


Ivo

from: [info]disfigurator
date: Oct. 21st, 2025 - 02:32
Pilns rublis

*galvenais ļaunums ir gan NOx, gan daļiņas - ko bendža nerada. Tāpēc dīzelis ir netīrs - grozi kā gribi. Lētticīgs cilvēks noticēja, ka dīzelis tīrs, jo mazāk CO2 ražo.

Lohi - bēgot no papīra tīģera ieskrēja brūnajam lācim rīklē.

Atbildēt | Pirmvārds | Pavediens


ctulhu

from: [info]ctulhu
date: Oct. 21st, 2025 - 04:12
Pilns rublis

Man te ir tikai viens kautrīgs jautājums, nē divi

1) cik N oksīdu rodas veinā zibens izlādē
2) cik zibens izlādes vienlaicīgi notiek zemes atmosfērā.

Ja apskatās šos ciparus tad ekobailes no Noxīdiem kaut kā pāriet.

Tas ir nerunājot par fotoķīmiju mezosfērā kas arī dod N oksīdus un par vulkānismu.

Atbildēt | Pirmvārds | Pavediens


Ivo

from: [info]disfigurator
date: Oct. 21st, 2025 - 04:22
Pilns rublis

Zibens nav kontrolējams - kur mauc, tur mauc. Tas nemauc koncentrēti apdzīvotās vietās pa cilvēku plaušām, nekoncentrē gāzi cilvēka augstumā urbānās vidēs, ne?

Tīrāks dzinējs ir izvēle, nevis zibens no zila gaisa. Ir alternatīvas: elektrība, gāze, ūdeņradis (attīstās, bet ir jau braucošiprototipi), benzīns.

Fotoķīmija arī nekoncentrējas apdzīvotās publiskās vietās. Tas ir indivīda jautājums un daudzas foto preces ir aizliegtas to paaugstinātā piesārņojuma dēļ. Es jūtu to un pieņemu kā normu.

CO2 arī ražo daba, bet tas mums automātiski nedod opciju dirst atmosfērā, cik gribam. Ir ierobežojumi racionālu, visiem labvēlīgu iemeslu dēļ. Tāpēc teikšu, ka salīdzinājums neizdevās.

Atbildēt | Pirmvārds | Pavediens


ctulhu

from: [info]ctulhu
date: Oct. 21st, 2025 - 04:30
Pilns rublis

Toksiskos fotoreaģentus vienmēr var nopirkt enolā un tml.

Es te vairākl par vielu apriti dabā - nu lietu to dīzeli vai nelieto, NO/ NO2 daudzums atmosfērā no tā pārāk nemainās, ja akurāt nav lieljaudas ķīmiskie kombināti bez attīrīšanas ierīcēm, OK jā tad lokāli līmeņi ir paaugstināti => attīrīšanas ierīces vajag. bet citādi kas notiek aer N oxīdiem? Tie izreaģē ar ūdeni dodot slāpekļskābi, slāpekļskābe nonāk augsnē, tur neitralizējas, izveido sāļus- nitrātus, nitrātus izlieto gumiņbaktērijas un slāpeklis nokļūst augos. Stresa nav.

Atbildēt | Pirmvārds | Pavediens


Ivo

from: [info]disfigurator
date: Oct. 21st, 2025 - 04:33
Pilns rublis

Ir stress - urbānās vidēs. Tur viss sāls - šajā lokalizētajā koncentrācijā, kas varētu arī neeksistēt/eksistēt faudz mazāk ar nelielu politikas un izglītības treniņu. Viegli novēršams, atsakoties no netīrākā dzinēja tipa vieglajos auto.

Ok, sūds ar NOx, pieņemsim. Bet kā ari daļiņām un sirds/plaušu slimībām, tām koncentrējoties urbānā vidē? Arī nevajag ierobežot - diršam uz velna paraušanu?

Atbildēt | Pirmvārds | Pavediens


ctulhu

from: [info]ctulhu
date: Oct. 21st, 2025 - 04:37
Pilns rublis

Daļiņas savāc filtri, CO ( kas ir toksisks) un nesadegušos ogļūdeņražus ( kas arī ir toksiski) nooksidē pallādija katalizatori.

Bet vispārinot es te redzu drusku nekonsekvenci:

dzinēji kas varbūt drusku kaitē gaisa kvalitātei - aizliedzam
narkotikas kuras reizēm cilvēkus padara bīstamus - neaizliedzam.

Tur bija arguments ka narkotikas padara cilvēkus bīstamus reti un personas brībvība svarīgāka.

OK, tad te tas pats - dzinēji kaitē maz un personas brīvība svarīgāka.

Atbildēt | Pirmvārds | Pavediens


Ivo

from: [info]disfigurator
date: Oct. 21st, 2025 - 04:45
Pilns rublis

Neredzu dižu pretrunu, jo ir atšķirība - es apsities kaņepi sēžu istabā un ietekmēju nevienu , tik savu apziņu un veselību. Solo pasākums, trešo pusi precīzi neietekmē.
Vs
Dīzelis bez filtriem publiskā telpā, jo tā vienkārši šoferītim tuvējā termiņā ir lētāk. Bez filtriem, jo realitātē šos filtrus neuztur, griež ārā un apiet - filtri strādā tikai uz papīra un attiecīgi tāpēc gaiss ir dirsā, attiecīgi tāpēc vedas doma uz banošanas pusi, jo cilvēks izvēlas piedirst vidi baudiņas un naudiņas dēļ. Tāpēc, ka griež ārā un neuztur sistēmas, tāpēc lokalizēts piesārņojums. Ja dzīvo pilsētā, tad tu to elpo un man nav skaidrs, kāpēc tu to gribētu turpināt darīt šajās koncentrācijās.

ES domā līdzīgi - sākot no 2035. gada iekšdedzes dzinēju bans jaunajām mašīnām. Visu iekšdedzes dzinēju. Visu, ser! Ko nu?
Es racionālāks - cīnamies ar giga netīro, tad pakāpeniski ar nākamo giga. Nevis visu uzreiz ar atomeni ;)

Atbildēt | Pirmvārds | Pavediens


ctulhu

from: [info]ctulhu
date: Oct. 21st, 2025 - 04:48
Pilns rublis

Viens vienkāršs jautājums - vai tad bez tiem filtriem var iziet tehnisko apskati? Vai menti nevar apturēt un nočekot izplūdes gāzes, ja šiem aizdomas?

Atbildēt | Pirmvārds | Pavediens


Ivo

from: [info]disfigurator
date: Oct. 21st, 2025 - 04:51
Pilns rublis

Jauksi ārā mašīnu visu, lai redzētu, vai sūds eksistē?
Kompī vari izdarīt tā, ka sistēma uzrāda un domā, ka sensors/filtrs ir, un problēmu nav.


Uz papīra ir, dabā - ņihuja.


Un cilvēciskais faktors - uz tehnisko uzliku, tajā pašā dienā noņēmu, jo gribu jaudu. To reāli dara, tas ir komercpakalpojums.
Tāpēc banot dīzeli un miers, cilvēks pie mums nemāk domāt psr savu ietekmi uz vidi.

Atbildēt | Pirmvārds | Pavediens


ctulhu

from: [info]ctulhu
date: Oct. 21st, 2025 - 05:20
Pilns rublis

Te vienīgā izeja tad ir attīstīt tik pat jaudīgus ērtus un lētus dzinējus uz citiem principiem un situācija atrisināsies pati nbo sevis.

Vispārīgi es esmu par inženiertehniskiem un pret sociāli politiskiem risinājumiem, lai saglabātu individuālismu un indivīda brīvību.

Atbildēt | Pirmvārds | Pavediens


Ivo

from: [info]disfigurator
date: Oct. 21st, 2025 - 05:27
Pilns rublis

Līdzīgi. Tāpēc domāju, ka banot vienu tehnoloģiju no 4 ekvivalentām - nav dižs cilvēktiesību pārkāpums lol.

Neeksistē vairākas superīgas fotofilmiņas, jo ekoloģija. Bet ir citas. Un visiem saprotami. Ar dīzeli ir tas pats.

Atbildēt | Pirmvārds | Pavediens


ctulhu

from: [info]ctulhu
date: Oct. 21st, 2025 - 05:47
Pilns rublis

Kuras tad nevar dabūt un kādu vielu dēļ?

Atbildēt | Pirmvārds | Pavediens


Ivo

from: [info]disfigurator
date: Oct. 22nd, 2025 - 08:20
Pilns rublis

Daudzas - gan no Kodak, gan Fuji, jo receptē izmantoja nejauku vieliņu vai divas. Ja gribi precīzi, gan jau to var sameklēt.
Un, tā kā alternatīvas eksistē - lai gan ar citām īpašībām, bet fočēt var turpināt.

Atbildēt | Pirmvārds


ctulhu

from: [info]ctulhu
date: Oct. 21st, 2025 - 04:49
Pilns rublis

/ sākot no 2035. gada iekšdedzes dzinēju bans jaunajām mašīnām. /

Cik es lasīju, Vācija ( Merca kabinets) ir nostājusies pret šo un visticamāk nebūs.

Atbildēt | Pirmvārds | Pavediens


Ivo

from: [info]disfigurator
date: Oct. 21st, 2025 - 05:15
Pilns rublis

Aha, Vāciešiem patīk dirst - gan jau zini, ka VW bija programmēts detektēt pārbaudi un darboties tīrākā režīmā, bet normālā lietošanā: piesārņojuma ģenerators, jo ar dīzeli tās normas izpildīt ir sūri. Nav dīzeļa vieglajos, nav problēmu

Atbildēt | Pirmvārds


Ivo

from: [info]disfigurator
date: Oct. 22nd, 2025 - 09:33
Pilns rublis

Lai labāk ilustrētu koncentrācijas apstākli, kas ir visa pamatā:
- nav problēmu ar radioaktivitāti, tā ir dabiska lieta. Bet, avārijas dēļ sakoncentrē to, teiksim, Černobiļā un masīvas ziepes;
- nav problēmu ar CO2 - to paši radām. Sakoncentrē to un tu mirsti, saindējoties. Ups
- nav problēmu ar NOx - tie atmosfērā degradējas par ko vērtīgu. Iebāz cilvēku koncentrācijas spotos un vēro, kā pieaug plaušu un sirds slimību skaits... Ups.

Atbildēt | Pirmvārds | Pavediens


ctulhu

from: [info]ctulhu
date: Oct. 22nd, 2025 - 08:07
Pilns rublis

Taisnība par koncentrācijām, šis ir viens no iemesliem kāpēc laba ideja ir izkliedētās pilsētas, bet tad protams vajag labu transportu.

Atbildēt | Pirmvārds