Nepabeigtā dienasgrāmata


26. Augusts 2005

(bez virsraksta) @ 14:36

Pētījums: Homeopātiskie līdzekļi ir neefektīvi



Londona, 26.aug., LETA--REUTERS/BBC. Šveices un Lielbritānijas mediķu un zinātnieku veiktā pētījumā noskaidrots, ka homeopātija ir neefektīva slimību ārstēšanā.

Pētījuma rezultātus publicējis viens no vadošajiem medicīnas žurnāliem "Lancet", norādot, ka nav nepieciešams veikt vairāk pētījumu par homeopātiju un ka ārstiem jābūt tiešiem un godīgiem ar pacientiem par homeopātijas "efektivitātes trūkumu".

Šveices un Lielbritānijas mediķi pārskatījuši 110 homeopātijas izmēģinājumus un līdzvērtīgu daudzumu izmēģinājumu ar parastiem medikamentiem. Pētījuma autori nav atklājuši pārliecinošus pierādījumus par to, ka homeopātiskās ārstēšanas metodes iedarbojas kaut cik labāk par placebo metodēm.

"Ir vāji pierādījumi par homeopātisko medikamentu īpašo iespaidu, bet spēcīgi pierādījumi par parastu iejaukšanos īpašo iespaidu," secināja zinātnieki. "Šis atklājums atbilst uzskatam, ka homeopātijas klīniskie efekti ir placebo efekti."

"Lancet" mudina ārstus atklāt pacientiem, ka, lietojot homeopātiskos līdzekļus, viņi tērē savu laiku, kā arī veltīt saviem pacientiem vairāk laika, nevis tikai izrakstīt medikamentus un aizmirst par viņiem.

"Ārstiem ar saviem pacientiem ir jābūt tiešiem un godīgiem attiecībā uz homeopātijas neefektivitāti, kā arī jābūt godīgiem pret sevi attiecībā uz modernās medicīnas nespēju pievērsties pacienta vajadzībām personīgā aprūpē," raksta žurnāls.

Viens no pētījuma autoriem Šveices Bernes universitātes analītiķis Matiass Egers sacīja, ka pētījumā apkopoti dati no dažādiem atsevišķiem izmēģinājumiem un visos gadījumos ņemta vērā iespējama neobjektivitāte, kā rezultātā secinājumi par homeopātijas neefektivitāti bija neizbēgami.

Pētījumā pārskatīti lieli un mazi izmēģinājumi ar astmas, alerģijas un muskuļu problēmu ārstēšanas metodēm.

Mazāka apjoma izmēģinājumi gan ar homeopātiskajiem, gan parastajiem medikamentiem parasti ir sliktākas kvalitātes un to slēdzienos attiecīgajiem medikamentiem piedēvēti lielāki pozitīvie iespaidi nekā lielākos izmēģinājumos.

Tomēr izskatot lielākus un augstākas kvalitātes izmēģinājumus, zinātnieki nav atraduši nekādus pārliecinošus pierādījumus, ka homeopātija ir efektīvāka nekā placebo.

"Mēs atzīstam, ka negatīvo pierādīt ir neiespējami. Bet lielos homeopātijas pētījumos nav redzama atšķirība starp placebo un homeopātijas iespaidu, savukārt parasto medikamentu gadījumā efekts ir redzams," viņš norādīja.

Egers atzina, ka daži cilvēki patiešām jūtas labāk pēc homeopātijas kursa, bet, pēc viņa domām, tas ir visas terapijas iespaids, jo homeopāti savam pacientam pievērš vairāk uzmanības un pavada ar viņu kopā ilgāku laiku.

Tajā pašā laikā Lielbritānijas Homeopātiskā asociācija (BHA), kurā ietilpst 1000 ārstu, pauda neticību par pētījuma rezultātiem.

"Pret šo ziņojumu attieksmei vajadzētu būt ārkārtīgi piesardzīgai. Tas ir ievērojami pārspīlēts," sacīja Londonas Karaliskās homeopātiskās slimnīcas klīniskais direktors Pīters Fišers. "Prestižam medicīniskajam žurnālam tas ir mazliet dīvains ziņojums. Tas ir viens atsevišķs piemērs, un viņi pat nesaka, uz ko savu ziņojumu balsta. Tajā pašā laikā viņi ir nonākuši pie šādiem ļoti straujiem secinājumiem un uzrakstījuši ievadrakstu ar ļoti spēcīgiem vārdiem".

"Homeopātija no šādiem uzbrukumiem cieš jau 200 gadus, bet tā kļūst aizvien spēcīgāka, jo cilvēkus tā interesē un daudzi pētījumi ir pierādījuši, ka tā darbojas," uzskata Fišers.

Homeopātija pēdējā laikā kļūst aizvien populārāka, kaut arī klīniskajos izmēģinājumos pēdējo 150 gadu laikā ir apliecinājies, ka tā ir neefektīva.

Lielbritānijā vien 2004.gadā homeopātisko ārstniecības līdzekļu tirdzniecības apjoms sasniedza 32 miljonus sterliņu mārciņu, pēdējo piecu gadu laikā pieaugot trīs reizes.


 

Comments

 
[User Picture Icon]
From:[info]lavendera
Date: 26. Augusts 2005 - 14:48
(Link)
Tikko izlasīju, un man, protams, radās daži jautājumi:
1. Kura zāļu ražotājfirma sponsorējusi šo pētījumu?
2. Kura no homeopātijas metodēm tika lietota un pēc kādiem principiem?
3. Un tie paši, kurus raksta beigās uzdod homeopāti...

P.S. Nepavisam homeopāti nevelta pacientam vairāk laika. Kopsummā noteikti ne.
From:[info]hey_blonde
Date: 26. Augusts 2005 - 15:02
(Link)
NB - ir liela starpība starp pasūtītu pētījumu un melīgu pētījumu. Pētījumam, kuru sponsorē zāļu ražotāju firmas, vajadzētu uzrādīt tikpat objektīvus rezultātus, kā jebkuram citam, jo sponsorfirma nosaka tikai tēmu. Tieši pētījuma tēma tiek pasūtīta, ne jau rezultāti :))
[User Picture Icon]
From:[info]murks
Date: 26. Augusts 2005 - 15:05
(Link)
Melīgumu jau piesiet būs grūti, tāpēc nākas vien vērsties pie pasūtāmības ;)
[User Picture Icon]
From:[info]lavendera
Date: 26. Augusts 2005 - 15:11
(Link)
"un viņi pat nesaka, uz ko savu ziņojumu balsta" - te neko nevar piesiet, jo izejas datu vispār nav, tikai lozungi žurnāla virsrakstos.
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 26. Augusts 2005 - 15:14
(Link)
bet žurnāls ir viens no autoritatīvākajiem
[User Picture Icon]
From:[info]lavendera
Date: 26. Augusts 2005 - 15:17
(Link)
Ko šis žurnāls vispār saka par alternatīvo medicīnu - vai ir bijis kaut viens raksts par, nevis pret?
"Doctus", piemēram, arī pie dažādiem redaktoriem ir bijusi dažāda stratēģija - vai nu objektīva informācija, vai - nē, to mēs nevaram publicēt, jo mūsu naudas devēji ir zāļu firma.
[User Picture Icon]
From:[info]murks
Date: 26. Augusts 2005 - 15:19
(Link)
Cik saprotu, galvenais un apmēram vienīgais arguments ir tāds, ka ārstējot divas testgrupas, vienu tiešām ar homeopātiskām zālēm, bet otru - ar placebo, un tiem tikai sakot, ka tās ir zāles, rezultāti abām grupām neatšķiras.

Just my $0.02
[User Picture Icon]
From:[info]lavendera
Date: 26. Augusts 2005 - 15:23
(Link)
Joprojām tas pats jautājums: KAS ārstējis, ar KĀDĀM zālēm un KURA homeopātijas skola. Tās "hoemeozāles", ko var nopirkt aptiekā pēc diagnozes, klasiskā Grieķijas skola par homeopātiju neuzskata, un par tām es varu tikai piekrist - pupu mizas tie fabriku kokteiļi ir.
[User Picture Icon]
From:[info]murks
Date: 26. Augusts 2005 - 15:26
(Link)
Nāksies vien atšķirt Lancet, nez vai kāds cits uz Tavu jautājumu atbildēs.
[User Picture Icon]
From:[info]lavendera
Date: 26. Augusts 2005 - 15:30
(Link)
Cik es sapratu, "viņi pat nesaka, uz ko savu ziņojumu balsta" - tātad Lancet šīs informācijas nav.
[User Picture Icon]
From:[info]murks
Date: 26. Augusts 2005 - 15:33
(Link)
Homeopātu loģika :P
[User Picture Icon]
From:[info]lavendera
Date: 26. Augusts 2005 - 15:44
(Link)
?
1. Cilvēks, kura vārdi citēti, droši vien žurnālu ir jau lasījis, tu tā nedomā?
2. Aptiekas pārpublicētajā ziņā arī izteikti dominē skaļi saukļi, nevis norādes uz to, kā atzinumi iegūti.

Tā ka - no kā man, lūdzu, pat "nehomeopātiski loģiski" secināt, ka attiecīgo informāciju iegūšu žurnālā "Lancet"?
[User Picture Icon]
From:[info]murks
Date: 26. Augusts 2005 - 15:56
(Link)
Viņi pat nesaka, uz ko ... - tas ir teksts iz aizskarta homeopāta mutes. Arī LETA šajos jautājumos nav tas drošākais informācijas avots. Un vispār jau eksistē arī tāda lieta kā nevainības prezumpcija, tāpēc varbūt tomēr vispirms atšķirt Lancet, un tikai tad apsaukāt to pētījumu par stulbu, nepatiesu, nopirktu, whatever?
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 26. Augusts 2005 - 15:57
(Link)
jā!
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 26. Augusts 2005 - 16:01
(Link)
www.thelancet.com gan prasa naudu par to, lai paskatītos rakstu
[User Picture Icon]
From:[info]lavendera
Date: 26. Augusts 2005 - 16:01
(Link)
Kurš šobrīd, lūdzu, ir neobjektīvs? Kurā brīdī es kādu esmu apsaukājusi? Es vienkārši nosaucu vairākus jautājumus, kuri mani interesē. Diemžēl man NAV žurnāla "Lancet"!
From:[info]buks
Date: 26. Augusts 2005 - 17:24
(Link)
Zin, ar to homeopātiju ar līdzīgi - nopietnākus argumentus par pāris brošūriņām un skaļiem virsrakstiem apšaubāmā presē nav. :(
[User Picture Icon]
From:[info]lavendera
Date: 26. Augusts 2005 - 17:33
(Link)
Es šo lietu uztveru kā lietotāja, nevis kā teorētiķe, tāpēc mani absolūti neuztrauc, kura nometne kuru pārtrumpos ar argumentiem "pats muļķis".
Taču viena dīvainība - "Ārstiem ar saviem pacientiem ir jābūt tiešiem un godīgiem attiecībā uz homeopātijas neefektivitāti." Kuriem ārstiem? Ķīmijmedicīnas ārstiem? Vai tas vispār ir ētiski - ieteikt cilvēkiem izvērst antireklāmu pret "konkurentiem"? Mediķi, kas nav mācījušies homeopātiju, faktiski nedrīkstētu homeozāles parakstīt, jo viņi no tām neko nejēdz - tāpēc nebūtu tiesīgi spriest ne par efektivitāti, ne neefektivitāti. Savukārt homeopāti, kas praksē ir pārliecinājušies, ka metode darbojas, - viņus aicināt atzīt ko līdzīgu tam, ka saule lec rietumos, cilvēkiem ir astoņas kājas un mēness taisīts no siera, ir kaut kā stulbi...
[User Picture Icon]
From:[info]lavendera
Date: 26. Augusts 2005 - 15:06
(Link)
Tu pareizi saki - "vajadzētu"
From:[info]hey_blonde
Date: 26. Augusts 2005 - 15:43
(Link)
Un tieši tā uz šiem pētījumiem būtu jāskatās - nevis kā uz norakstāmiem no paša sākuma.
[User Picture Icon]
From:[info]lavendera
Date: 26. Augusts 2005 - 15:45
(Link)
Kokaīns arī kādreiz bija aptiekās nopērkamas ārstu ieteiktas efektīvas zāles pret klepu :)
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 26. Augusts 2005 - 17:48
(Link)
nesāpini! ";0
[User Picture Icon]
From:[info]lavendera
Date: 26. Augusts 2005 - 17:50
(Link)
Un tās nebija vienīgās "klepuszāles" ;)
From:[info]divi_g
Date: 27. Augusts 2005 - 21:02
(Link)
Vispār jau viņi nevienu jautājumu neizsaka, tikai apgalvojumus, tā kā trešais punkts ir nevietā. Savukārt otrais ir tieši atvasināts no trešajā minētajiem apgalvojumiem, tā kā arī tas diez vai ir vietā.
Nu un pirmais - aber protams, ja kaut kas nesaskan ar mūsu priekšstatiem, tad neliela sazvērestības teorija jau nekaitēs :)
[User Picture Icon]
From:[info]lavendera
Date: 29. Augusts 2005 - 08:22
(Link)
Otrais ir ļoti vietā, jo ir homeopātija un "homeopātija", tā ka tu man nediktēsi, par ko man interesēties.
From:[info]divi_g
Date: 29. Augusts 2005 - 08:34
(Link)
Meitenīt, jums gadījumā nav paranoja? Vai varbūt tas ir kāda maz izpētīta homeopātijas un pārējās šņagas blakne?
Jo es kkā nu nekādi nemanu, kurā brīdī būtu diktējis, kam par ko interesēties.
[User Picture Icon]
From:[info]lavendera
Date: 29. Augusts 2005 - 08:54
(Link)
Stāsti nu vēl, kas ir vietā un kas nevietā. Tikpat labi tu vari sabāzt vienā maisā selekciju ar gēnu inženieriju.
[User Picture Icon]
From:[info]darkz
Date: 26. Augusts 2005 - 16:21
(Link)
nepiekrītu.
uz manis homeopātija strādā
From:[info]buks
Date: 26. Augusts 2005 - 17:24
(Link)
Sak, placebo rullē? :)
[User Picture Icon]
From:[info]lavendera
Date: 26. Augusts 2005 - 17:34
(Link)
Rullē, un kā vēl. Atšķirībā no placebo ar nosaukumu "antibiotikas".
[User Picture Icon]
From:[info]darkz
Date: 26. Augusts 2005 - 17:43
(Link)
neesi taču tik aprobežots
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 26. Augusts 2005 - 17:47
(Link)
nē, nu viņu pirmais albums nemaz nebija tik slikts

Nepabeigtā dienasgrāmata