making sense - [ieraksti | vēsture | ko es lasu | par mani]
gedymin

[   par mani   ]
[   arhīvs   ]

[10. Sep 2016|12:15]
Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
Vakar noskatījos Love & Friendship. Man pievērsa uzmanību tas, ka šajā pēc romāna uzņemtajā filmā vismaz divi tēli ir ar tik lielām novirzēm no psiholoģiskās normas, ka visticamāk būtu medicīniski klasificējami. Pati lēdija Susanna kā sieviete psihopāte, bet meitenes līgavainis kā kaut kāda kombinācija no zema intelekta un autisma. Abas kombinācijas patiesībā ir gaužām reti putni - par spīti manipulatīvo sieviešu prominencei literatūrā, dzīvē daudz vairāk no psihopātiem ir vīrieši. Savukārt autisms iet roku rokā ar attīstītāku intelektu - prototipiskais zema intelekta cilvēks ir ne mazāk street smart par vidusmēru.

Psihisko slimību reālistisks attēlojums ir klasiskajā literatūrā uzkrītoši trūkstoša tēma. Neskaitāmas pasakas ar vienmēr skumjās karaļmeitas motīvu sniedz labāku ieskatu depresijā nekā klasiķu darbi. Ciktāl abnormāli psihiskie stāvokļi vispār ir attēloti, tie ir attēloti neprecīzi vai nepareizi. Piemēram, viena no vājprāta literārās interpretācijas visbiežākajā tropēm ir kāda tēla "sajukšana prātā" pārāk lielu grūtību dēļ. Realitātē, lai gan stress var veicināt, piemēram, šizofrēnijas attīstību, tas parasti tikai izvelk laukā personā jau esošu predispozīciju uz slimību, kuru izveidojoši gēni un vide zīdaiņa vecumā.

Dostojevskis ir kritizēts par to, ka viņa neirotiskajiem varoņiem ("Noziegums un sods" un citi) "gluži vienkārši vajadzētu ārstēties". Jā, tas arī ir taisnība - slima cilvēka pasaule ir atšķirīga un tās attēlojums nesniedz tika labu ieskatu human condition kā tās dilemmas, kuras nākas risināt prototipiskajam pilnīgajam, veselajam, labu gribošajam un spējošajam cilvēkam. Tomēr tas pats Dostojevskis "Idiotā" grēko ar to pašu precizitāti: tikko kā viņam nākas iet dziļāk par paša personīgi pieredzētajām neirozēm, adikcijām un epilepsiju, viņš sāk izfantazēt sava varoņa kaites ignorējot to, kas par garīgajām slimībām bija zināms pat tolaik.

Tas liek apšaubīt arī literatūras morālās vaduguns lomu. Ja jau tik daudz talantīgu un gudru autoru ir palaiduši garām mums šobrīd tik acīmredzamo - pateicoties zinātnei -, tad cik lielā mērā seno laiku literatūra var būt vērtīga kā dzīves spogulis? Literatūra vienmēr ir bijusi ne tikai komentārs par dzīvi, bet arī komentārs par to, kas ticis sarakstīts pirms tam - un šajā gadījumā ir novedis pie reālās un literārās pasaules paralēlas, nepārklājošās pastāvēšanas.
saiteatstāt nospiedumu

Comments:
[User Picture]
From:[info]gnidrologs
Date:10. Septembris 2016 - 15:45
(Link)
Psihiatrija ir pseidozinātne vai katrā ziņā tik ''soft'', cik zinātne vispār var būt un ''zinātniskums'' tajā ir tikai formāls, tāpēc grūti saprast tavu pointu. Neesmu lasījis Idiotu, bet neesmu manījis Dostojevska varoņus, kas būtu cietuši no psihiskām kaitēm. Neirozes, viegla sociopātija varbūt, bet tās ir pārāk izplatītas kondīcijas, lai sauktu par ''slimībām''.
From:(Anonymous)
Date:10. Septembris 2016 - 16:52
(Link)
Mākslai nemaz nevajag uzņemties "morālās vaduguns lomu". Interesanti, ka no vizuālās mākslas vai mūzikas to nemaz neviens nemēdz prasīt. Bet no literatūras prasa, jo pieņem, ka "vārdu" medijs to var paveikt. Varbūt var, bet vai no tā kā Tolstojam būtu jāsecina, ka mākslai vienmēr jābūt morālai? Es, protams, šo atzinumu jums nepiedēvēju, bet vienkārši izsakos.

"tad cik lielā mērā seno laiku literatūra var būt vērtīga kā dzīves spogulis?"
Nekādā mērā, jo māksla nekad nav dzīves spogulis - ja nu vienīgi greizais. Vārdi neapraksta realitāti, bet rada tās variāciju, spēli. Un man liekas, ka tas nemazina literatūras nozīmi.
[User Picture]
From:[info]gnidrologs
Date:10. Septembris 2016 - 17:19
(Link)
Vizuālā māksla vai mūzika ir ''morāla'' tad, kad demonstrē skaistumu. Tieši šī iemesla pēc pastāv jēdziens ''dekadence'', jo dekadenta māksla kā likums demonstrē neglītumu un vulgaritāti. Analoģiski literatūra var atspoguļot kādu objektīvu ''profound'' patiesību par cilvēka dabu, pat ja tās ēnas pusi, taču ar skaidru ētisko kompasu kā tas ir Dostojevska darbos (teiksim, Raskoļņikovs izrīkojās nelietīgi un visa viņa taisnošanās/racionalizācija ir sātaniska diršana) vai arī var atspoguļot realitātes degradēto un ļauno pusi kombinācija at paštīksmināšanos un pošļaķinu pošļaķinas pēc. Mind you, es pat neteiktu, ka tāda māksla nekad nevar būt talantīga, bet no tās atdod puvuma smaka. Sorōkins laikam no manis lasītajiem mūsdienu rakstniekiem atbilstu pēdējam variantam vislabāk. It kā prot vārdus likt kopā, bet viegls mentāls vēmeklis krājas smadzenēs visu to lasot.
From:(Anonymous)
Date:10. Septembris 2016 - 17:54
(Link)
Doma tāda, ka skaistais liek tiekties pēc skaistā, vairo skaisto un tāpēc skaista māksla ir morāla? Neiebilstu, bet to pašu var paveikt neglītais; tas var atbaidīt, paveikt tādu kā dēmonu izdzīšanu, ar apgriezta paņēmiena palīdzību novedot pie tā paša skaistā, liekot to apzināties tā trūkumā. Vispār man visvairāk problēmu sagādā tāda dzelžaina skaista sajūgšana ar morālo. Var skatīt skaisto kā kaut ko pašpietiekamu, un morālo kā tikai vienu no iespējamiem to veidojošiem elementiem - ne obligāti nepieciešamu.

[User Picture]
From:[info]gnidrologs
Date:10. Septembris 2016 - 18:12
(Link)
Piekrītu tad un tikai tad, ja neglītuma izrādīšana nav kā pašmērķis vai nihilistiska ņirgāšanās. Tipisks piemērs iekš kino - Tinto Brass vai atsevišķi Bertoluči gabali. Var parādīt realitātes skarbumu, bet vajag būt kaut kādam ''redemption'' momentam kombinācijā. Tarkovska Rubļovā arī pamatā rāda diezgan daudz pretīgu ainu un cilvēku negantumu, taču pēc tam parāda, ka pastāv arī labais, kas to izpērk. Es neesmu par mākslas vai jebkādu citu cenzūru. Manuprāt tam vienkārši jāaudzinās sabiedrībā pēc noklusējuma, jo tas ir apmēram kā ar audzināšanu kā tādu. Ja tētis vai mammā rīkojas pretīgi, brutāli, nekārto māju, visu laiku dzer vai kā citādi, tad arī bērns izaugs defektīvs. Mākslai ir liela ietekme uz tās patērētājiem, tāpēc labam māksliniekam pašam būtu jābūt ļoti atbildīgam par tās morāli.
[User Picture]
From:[info]gedymin
Date:10. Septembris 2016 - 23:21
(Link)
Prasa kā nu kurš, daži saskata tikai izklaidi. Man jau liekas, ka tas ir kas vairāk. Tāpēc interesanti piefiksēt no šodienas viedokļa nepilnīgo.