Pastaiga


January 26th, 2013

(no subject) @ 04:36 pm

Nejauša motīva vadīta noskatījos vairākas īsas dokumentālās filmas par sieviešu apgraizīšanu. Visvairāk mani pārsteidza divas lietas - tas, ka šī prakse ir tik izplatīta Ēģiptē, kas man šķita visnotaļ civilizēta, un tas, ka sieviešu apgraizīšanai tomēr ir tik daudz kopēja ar vaksāciju (kāda komentētāja pie Auziņas raksta bija norādījusi, ka šīs prakses salīdzināt ir nekorekti, un man tas iespiedās atmiņā). Skaidrs, ka cilvēktiesību kontekstā tās ir ļoti atšķirīgas, tomēr izskatās, ka ļoti līdzīgi ir šo prakšu pamatojumi. Pirmkārt, uzkrītoši ir tas, ka daudzas aptaujātās sievietes, kas pauž atbalstu apgraizīšanas praksei, min tādu argumentu kā tīrību - gan tiešā, gan pārnestā nozīmē. Apgraizītas sievietes labāk smaržojot, ir tīrākas, turklāt klitors tiek uzskatīts par vīrišķo ķermeņa daļu, un, to nogriežot, sieviete tiek padarīta par īstu, tīru sievieti. Lai arī šī procedūra ir ārkārtīgi sāpīga, mātes ved savas meitas pie apgraizītājām, lai "par viņām, par meitām, nerunātu slikti, lai viņa būtu vīram pievilcīga". Daudz kaismīgāk apgraizīšanu aizstāv tieši sievietes, nevis vīrieši, kuri, protams, arī uztur spēkā priekšstatus par šīs prakses nepieciešamību, taču ne ar tādu uzstājību. Un galu galā finansiālais aspekts - daudzās Āfrikas valstis NVO, kas cenšas izbeigt šo tradīciju un izglītot sievietes par prakses bīstamību un kaitīgumu, atzīst, ka to ir ļoti grūti izdarīt, kamēr ir sievietes, kurām apgraizīšana ir vienīgais iztikas avots - īsāk sakot bizness, un, protams, ka viņu interesēs ir uzturēt šo praksi, pretējā gadījumā viņām nebūs ar ko uzturēt savu ģimeni. (Varbūt tāpēc vaksācija ir tik populāra tieši Austrumeiropā?)

Sieviešu apgraizīšana ir arī ārkārtīgi sena tradīcija - spriežot pēc Ēģiptiešu mūmijām, tā tikusi praktizēta vēl Faraonu laikmetā. Un kad Tuvajos Austrumos parādījās islāms, tā jau tur bija pamatīgi iesakņojusies. Īsāk sakot, tas viss mani vedina uz domām, ka mūsdienās bikini vaksācija varētu būt sava veida sieviešu apgraizīšanas modernais, "civilizētais" variants, un tās pamatā patiešām ir arhetipiska nepieciešamība nošķirt sievišķo no vīrišķā.

 

Comments

 
[User Picture Icon]
From:[info]iive
Date: January 26th, 2013 - 04:51 pm
(Link)
varbūt iespējams arī mākslīgos nagus skatīt kā self mutilation formu, ar ko sievietes sevi identificē kā pārliecinoši piederīgas konkrētajam dzimumam - it kā ziņojot par distancēšanos no fiziskas, ārpus ierastām kustībām izlauzties spējīgas rīcības. netieši tiek uzsvērta gatavība pakļauties vīrieša fiziskajai spontanitātei, cīņas gatavībai, resp. būt pasargājamai
[User Picture Icon]
From:[info]aleja
Date: January 26th, 2013 - 04:59 pm
(Link)
distancēties - varbūt, taču par to dzimumnošķīrumu - diez vai. gari nagi vēsturiski ir "augstākās klases" pazīme un privilēģija, tāpat kā kādreiz tā bija bāla āda vai mūsdienās - iedegusi (iedegušajiem ir brīvs laiks un nauda). turklāt šajā praksē nav nekā obligāta, ja tev nav gari mākslīgie nagi neviena akrila vai gēla nagu īpašniece tev neuzskatīs par mazāk sievieti, neteiks, ka īsi, dabīgi nagi ir "netīri", "nesievišķīgi".
[User Picture Icon]
From:[info]iive
Date: January 26th, 2013 - 05:32 pm
(Link)
sievietes, kas izvēlas mākslīgos nagus, solāriju un uzacu korekciju (nav jau viss jāmet vienā maisā, iemesli var būt dažādi - bet es ar nelielu pārspīlējumu cenšos ieskicēt ideju) tomēr cenšas līdzināties, tuvoties kādam tēlam, kas pārstāv sievišķību. respektīvi, šo tēlu popkultūrā ir tik daudz, ka būtu savādi, ja šādas līdzības būtu nejaušas. tas ir zināma veida mazākais kopsaucējs, sievišķīguma izolējami elementi (to var novērot drag queenos - tās ārējās zīmes, kuras saistās ar sievišķību).
par to neobligātumu gan, jā. apmatojums daudz tiešāk attiecas uz visām sievietēm un ar to ir saistīts lielāks daudzums aizspriedumu, saistībā ar to valda stingrāki priekšstati. tomēr man šķiet, tās ir divas puses vienai problēmai - "izdzīt no sevis vīrieti" un "paspilgtināt sevī sievieti" - un tad, ja otrajam līdzi nāk dažādas citas sociālās nozīmes, piemēram, vēlēšanās apstiprināt piederību turīgākajam slānim.
[User Picture Icon]
From:[info]aleja
Date: January 26th, 2013 - 05:40 pm
(Link)
viens ir skaidrs - nevienai no šīm praksēm nav tikai viens, izolējams pamats, un motivācija konkrēta indivīda gadījumā var atšķirties, turklāt visbiežāk tā būs salikta. taču dažas no šīm motivācijām būs ar senākām un dziļākām saknēm.
[User Picture Icon]
From:[info]iive
Date: January 26th, 2013 - 05:51 pm
(Link)
...un vienmēr būt interesanta saspēle starp ķermenisko izdarību saknēm un esošā laika nozīmi, kā piemēram toreiz deviņdesmitajos, kad daži klasesbiedri sadūra ausīs riņķīšus, un viņiem bija jāpierāda, ka "ir pareizā ausī un nav geji".
es ļoti ceru, ka tu kādreiz uzrakstīsi kaut ko apjomīgāku par šo tēmu, jo tev tiešām ir gan zināšanas, gan interesants skatpunkts. pilnīgi žēl, ka KA apnika pirms diplomdarba, cik atceros, tu domāji rakstīt par sievietes sejas politiku.
[User Picture Icon]
From:[info]aleja
Date: January 26th, 2013 - 06:21 pm
(Link)
jā? es pilnīgi vairs neatceros, par ko es gribēju rakstīt :D
[User Picture Icon]
From:[info]iive
Date: January 26th, 2013 - 07:09 pm
(Link)
es vairs neatceros detaļas, bet tavas domas bija rosinājis gadījums, kad negribēji, lai vīrs uzkrāso tev seju. neatceros ne, kas tas bija par projektu, kur sievietes ļauj, lai partneri darbojas ar viņu sejām, ne arī kā tieši tu to tēmu izvērsi plašāk, bet kaut kas tāds bija.
[User Picture Icon]
From:[info]aleja
Date: January 26th, 2013 - 09:18 pm
(Link)
jā, atceros tagad
[User Picture Icon]
From:[info]annuska
Date: January 30th, 2013 - 04:43 pm
(Link)
jā, šis būtu ļoti interesanti. turklāt tu spēj saskatīt visādas pamatojamas sakarības tur, kur es to "zinu" tikai iekšēji un savienoju ar metaforu tā vietā lai pierādītu.

nesen grāmatā "Mūsdienu feministiskās teorijas" izlasīju Sandras Lī Bārtkijas eseju „Fuko, sievišķība un patriarhālās varas modernizācija”, kur viņa, iedvesmojoties no Fuko "Uzraudzīt un sodīt", kā par disciplināru praksi raksta tieši par sievietes ķermeņa performanci un "uzturēšanu formā", par ķermeņa kā par ornamentētas virsmas izrādīšanu. man būtu derējis arī priekš spalvām, bet diemžēl uzgāju šo eseju jau pēc tam
From:[info]dute
Date: January 26th, 2013 - 05:30 pm
(Link)
Nez, man liekas, ka bikini vaksācijas konteksts ir estētisks, nevis seksuāls, tas ir spalvu konteksts, nevis ģenitāliju. Kāju un padušu spalvu likvidēšana tiek uzskatīta par primārāku un t.s. bikini zona te ietilpst tāpēc, ka tur arī ir spalvas, nevis tāpēc, ka tās ir ģenitālijas. Protams, ka plašākā kontekstā, jebkādu spalvu likvidēšana, tāpat kā augsti papēži vai bikses vs. svārki utt. "sievišķības rīki" ir sievietes ķermeņa kā publiska īpašuma pazīmes.
[User Picture Icon]
From:[info]aleja
Date: January 26th, 2013 - 05:34 pm
(Link)
estētisks kādā nozīmē? mākslas? :) arī apmatojums uz kājām un padusēs tiek likvidēts ar to pašu nolūku - nošķirt vīrišķo no sievišķā. jebkurā gadījumā runa ir par seksu - dzimuma nozīmē.
From:[info]dute
Date: January 26th, 2013 - 05:40 pm
(Link)
protams, protams, es jau mēģināju teikt, ka tas viss ir seksuāls. man tikai liekas, ka var nošķirt estētisko kontekstu, piemēram gari mati - sievišķīgi, īsi - vīrišķīgi, un ģenitālo kontekstu, piemēram, sievietei vairāki partneri ir izlaidība, vīrietim - norma. un ka bikini vaksācija ir drīzāk estētiskais konteksts, nekā ģenitālais.

bet es pieļauju, ka nemeikoju sensu :)
[User Picture Icon]
From:[info]aleja
Date: January 26th, 2013 - 05:42 pm
(Link)
es īsti nesaprotu, kas ir ģenitālais konteksts, bet nu labi.
From:[info]dute
Date: January 26th, 2013 - 10:24 pm
(Link)
nu tā rupji runājot, "kā tev ir/nav jāizskatās" vs "kas tev ir/nav jādara ar saviem dzimumorgāniem". piemēram, liberālākās sabiedrībās otrais var nebūt tik izteikts, bet pirmais tāpat var eksistēt kā maigāka pakļaušanas forma. nu un, ka bikini vaksācija ir tikpat apgraizīšanas "mantiniece" kā pārējās izskata prasības
[User Picture Icon]
From:[info]aleja
Date: January 26th, 2013 - 10:45 pm
(Link)
tad tikpat labi teikt, ka prasībai tīrīt zobus ir dentāls konteksts, jo runa ir par to, kas tev jādara ar saviem zobiem
From:[info]dute
Date: January 27th, 2013 - 09:02 pm
(Link)
nu ok, whatever. kas tās bija par filmām? es arī gribētu paskatīties
[User Picture Icon]
From:[info]aleja
Date: January 27th, 2013 - 10:48 pm
(Link)
dokumentus
From:[info]ziema
Date: January 26th, 2013 - 05:51 pm
(Link)
arī rietumu kultūrā apgraizīšana kļūst arvien populārāka http://jezebel.com/5977025/unhappy-with-your-gross-vagina-why-not-try-the-barbie
[User Picture Icon]
From:[info]aleja
Date: January 26th, 2013 - 06:23 pm
(Link)
"Nice and tidy."

Šis ir atkārtojošais elements jāpatur prātā.
[User Picture Icon]
From:[info]annuska
Date: January 30th, 2013 - 04:24 pm
(Link)
es toreiz salīdzināju tāpēc, ka to dara mazām meitenēm, ka viņas pašas to nelemj, taču tavi novērojumi ir pārsteidzoši. mani arī bez visas linku skatīšanās iespaidoja tevis un daul rakstītais; es gan zināju, ka tāda lieta ir un ka tas ir briesmīgi, bet ne, ka tik izplatīti un ka tik lielā mērā. un jā, rietumos tam tuvinās ja ne vaksācija, tad vismaz kaunuma lūpu plastiskā ķirurģija noteikti.

Pastaiga