Jā, ja patin atpakaļ, tad tā arī ir, ka es biežāk esmu mākslinieka pusē nevis publikas. Tur gan arī ir nianses, kas jāpaskaidro, pieņemot, ka "man maz kas patīk". Patiku nenosaka diletantisms vai augsta profesionalitāte, nevainojama noslīpētība vai pirmā skice, bet tas drošivien, ko te daudzi jau ir minējuši - nolūka skaidrība un patiesums. Tas ir tas, ko autori paši nevar pastāstīt par saviem darbiem, bet ko var "sajust", ja kaut kādu apstākļu dēļ publika ir labvēlīgi noskaņota. Un tad ja tas ir, netraucē arī visādi blakusfaktori: autora godkāre, ekshibicionisms, arī augstprātība vai pārlieka kautrība. Jau agrāk esmu te stāstījis, kā mani aizrauj mākslinieka sarežģītā nepieciešamība izteikties, kas, kā es to saprotu, atšķiras no daudzu vēlmes vienkārši paust savu viedokli. Man ir romantisks priekšstats par īstu mākslinieku. Viņa nepieciešamību izteikties vada skaidrības ieviešana apkārtvaldošajā haosā. Vispirms privātas skaidrības, bet viņam nevarētu būt nekas iebilstams, ja tā izrādītos noderīga arī citiem. Nē, man laikam neizdodas paskaidrot, kā tas atšķiras no "parastas viedokļa paušanas", kas tā kaitina citos gadījumos. Jo mākslas aktu ne vienmēr var saukt par nesavtīgu, tas visbiežāk ir arī nepārprotami egoistisks. Bet tai pat laikā pašaizliedzīgs. Ir egoistiski savu mākslu, savu vēlmi noskaidrot patiesību, likt augstāk par citām interesēm, bet tas ir pašaizliedzīgi. Bieži pat pašiznīcinoši. Sevi un apkārtvaldošo haosu pārradoši. Un apkārtvaldošais haoss te nav jāsaprot kā kaut kāda mizantropiska metafora, bet gan kā visīstākā realitāte, vienīgais jēlmateriāls, no kā veidot; vispatiesākās un vissāpīgākās mīlestības objekts, jo tikai no tā mēs smeļamies izejvielas visām pārējām mīlestībām. (Mēs. Nu jau gan, simi. Turklāt par to tu te esi jau stāstījis.) Jā, viss cits jau ir tehniskas detaļas. Mani šovakar palūdza aiziet no operas. Aizsēdējos pēc Rienci tik ilgi, ka pienāca garderobists, sapurināja un teica, ka esmu palicis pēdējais zālē. Tobrīd domāju par publikas "likumīgajām prasībām", patērējot tāda mēroga mākslas aktus kā teātra iestudējumi un simfoniskie koncerti, arhitektūras pieminekļi un tamlīdzīgi. Jo īpaši gadījumos, kad to radīšanai tiek tērēti publiskie līdzekļi, nevis privāts finansējums (kura gadījumā pasūtītājam drīkst būt pajāt par publikas viedokli, bet publika drīkst būt vienaldzīga pret to, ko mākslinieks un elite "dara savā guļamistabā.") Nezinu vēl, vai pret šo attiecību modeli automātiski sasķīst mans idealizētais mākslinieka tēls, un uz skatuves kāpj cits, aktuālāks. Jo es tātad aizķēros pie nepatīkamās publikas "likumīgo prasību" problēmas, kad garderobists mani iztraucēja, un palūdza iet prom. |
|
Previous Entry · Leave a Comment · Add to Memories · Tell A Friend · Next Entry |
On 22. Janvāris 2014, 10:23, avralavral commented: "vēlmi noskaidrot patiesību" - tiešām ļoti romantisks priekšstats :) pār tēlotāja mākslas darba radīšanu nezinu, bet varu pateikt par dzejošanu, kas varētu būt līdzīgi. nekāda "patiesības" noskaidrošanas uzstādījuma nav. ir vienkārši kaut kāda viena laba domiņa vai fīčiņa un, ja to izdodas ļoti tīri un dzidri izteikt (un godīgā nolūkā), tad tajā kā ūdens pilienā, iespējams, atspoguļojas kaut kas lielāks. bet arī šis "lielāks" diez vai ir The Whole Truth. varbūt Annai Rancānei vai citiem reliģiskajiem himnistiem tas ir citādāk, bet pa lielam, es domāju, ir tieši šādi. radošās nozares vispār, man liekas, drīzāk nodarbojas ar maziņo, nevis mērķē uz lielo, uz abstrakciju un transcendenci (atšķirībā no filosofijas vai tml.). varbūt tāpēc mums viņas tik ļoti patīk un mēs viņas gribam savās ikdienās. On 22. Janvāris 2014, 10:31, avralavral replied: atvainojos. laikam gribās ar kādu par to parunāt. Te no vecāka ieraksta pēc kāda cita līdzīga pārdzīvojuma drošivien: " Vēl gribēju pateikt par mākslu. Pasaule pati par sevi ir postaža, neglīta vieta ar tieksmi uz sairšanu. Māksla (un tās visnominālākā forma ir spēt pamanīt šajā haosā kaut ko skaistu, nākamā - spēt to nosaukt par skaistu, un tā tālāk) - māksla tātad palīdz to kaut kā strukturēt, padarīt dzīvojamu. Visu, kas pasaulē ir jēdzīgs un dzīvošanas vērts, kāds iepriekš ir vispirms pamanījis (savā īpatnējā veidā, ar savu specifisko spēju pamanīt, un nevis tāpēc, ka nevarēja nepamanīt to, kas vienkārši ir), tad formulējis, un vēl jēdzīgāk - arī interpretējis. Nevis citu dēļ, bet sevis dēļ. Lai pats izdzīvotu šajā nestrukturētajā miskastē. Un runa nav arī par to, ka tā tiek radītas jaunas pasaules un jaunas jēgas. Netiek. Pasaule ir viena un jēga ir viena - to kaut kā stutēt ar saprašanu, lai tā tevi kā dubļu lavīna neaprij. Daži pamanās izdzīvot, lietojot patapinātus redzējumus (jo vairāk tādu ir, jo klišejiskāka kļūst forma, un mazāk noturīga pret sairšanu. Pasaule kā šķidra kaka iztek no formītes, kas to vairs nespēj saturēt kopā, un entropiski saplūst ar lielo kaku ārpus formītes, un drīz aprij formīti pašu.) Bet vēl vairāk ir to, kas nedz veido, nedz redz. Lūk, tāpēc tiek runāts par pelēko masu. Te tā visa ir. Ņem savu formīti un izdali no tās, ko gribi redzēt. Un tad mēģini to noturēt rāmjos, cik vien nepieciešams. Tādos īpašos, tikai pašam vajadzīgos. " |