- tradicionālās vērtības, vardarbība, izvarošana
- 2014.12.02, 19:54
- Tas, ka "izvarot" nāk no saknes "vara", man tā pa īstam pieleca uzzinot ka vāciski izvarot ir vergewaltigen (izvarošana: die Vergewaltigung, verwalten - pārvaldīt, die Gewalt - vardarbība, vara). Krieviski tas pats: насилие, насиловать, изнасиловать, sakne - "сила".
Viesturs Rudzītis šo problemātiku arī pēta: "Varbūt grupveida izvarošana?", "Vai ir izgudrots kas labāks par vardarbību?".
Te, lūk arī parādās tradicionālo vērtību aspekts. Izvarošana "kā sods" austrumu kultūrās šobrīd, sabiedriskā tiesa nomētājot akmeņiem (Nigērijā - par homoseksuālismu), "honor killing" kad sievieti (tradicionāli - meitu, īpaši ja tā tikusi izvarota), nogalina lai glābtu "ģimenes godu".
Islama likumi, kā ārkārtīgi spēcīgs tradicionālo vērtību bastions, kontrastē pret rietumu kultūru kas ir vērsta uz progresu un attīstību - lai gan nav zināms kas no tā (progresa) sanāks. Bet sanāks, katrā ziņā kaut kas noteikti labāks nekā islama piedāvātais pasaules redzējums.
Līdzās ir tradicionālo "ģimenes vērtību" sargātāji, kas ārkārtīgi baidās no "Gejropas" maitājošās ietekmes. Bet patiesība ir tāda, ka vīrieša un sievietes lomas mainās un izplūst, un līdz ar to arī mainās mātes loma (tradicionāli - sēdēt mājās un kopt bērnus), un tēva loma (tradicionāli - gādāt iztiku un uzrasties mājās tikai ēst un gulēt).
Rudzītis specializējas* uz cilvēka seksualitātes pētīšanu. Tas pieprasa zināmu tradicionālismu. Tāpēc, es pieņemu, Viesturam sirds sāp par feminismu, netradicionālo seksualitāti, jūkošo ģimenes shēmu... (dzimumu lomas pazūd, izplūst).
Ja paskatās nākotnē: olšūnas apaugļošana in vivo spermu izšaujot ereģētam penim, drudžaina dzimumakta veidā, ir pavisam neobligāts nosacījums. Var domāt arī tradicionālās dzemdības varētu izzust: jau tagad patīk veikt ķeizargriezienu: "čiks un gatavs", nevis mocīties un spiest (lai gan bērnam tas ir labāk - bet arī to var zinātne var labot).
Un ko pēc tam? Vai būs jāturas pie "cilvēks kā seksuāls dzīvnieks" dogmas?
__________________________
* Īstenībā ar neesmu neesmu īsti iepazinies ar viņa Sievietes/Dzemdes/Dievietes, Tēvs/Dēls/Māte/Meita, Patriarhāts/Matriarhāts teorijām, bet skatupunkts, kā viņš tver, ir ārkārtīgi intriģējošs. Infotelpā tas ir diezgan unikāli, es neesmu redzējis šāda līmeņa analītiku ne angliski, ne krieviski. - 25 rakstair doma
- 2.12.14 22:50 #
-
Nav unikāli. Rudzītis miksē sociobioloģiju ar Jungu, kas pats par sevi ir diezgan pretrunīgi, turklāt dara to ļoti primitīvi un dogmatiski. Tāpēc arī viss tas radikālais "patiesības teicēja" patoss iedarbojas tikai uz cilvēkiem ar zemu izglītības līmeni, kuriem patīk īsi un ātri risinājumi sarežģītām problēmām.
Mūsdienu demokrātijās sociālā struktūra ir daudz elastīgāka un daudz mazāk sliežu, pa kurām droši ripot no bērnības līdz pensijai. Līdz ar to daudziem ir panika un apjukums, daudzi meklē priekšā teicējus tam, kā dzīvot. Gribas laimes garantijas un tādā garā.
Jautājums par cilvēku ir personisks: gribi būt seksuāls dzīvnieks? - esi. Negirbi - neesi. Atbildes pareizums ir atkarīgs no paša spriestspējas kvalitātes. Un problēmas ir tieši ar to. - Atbildēt
- 2.12.14 22:59 #
-
Es pieņemu, ka pie VR konsultēties tieši nāk cilvēki kam tas dzīvnieciskais līmenis dzīvot nedod. Tāpēc tāds skatu punkts.
(Pirmā viņa grāmata bija par atkarību pārņemtajiem, alkoholisms, narkomānija.) - Atbildēt
- 2.12.14 23:08 #
-
Viens no retajiem prātīgajiem skaidrojumiem šajā jandāliņā.
Populārā izlikšanās vai pat likumu izdošana, ka lauvām jāēd zāli, bet mērkaķiem jāvalkā bikses vēl neko neatrisina. - Atbildēt
- 2.12.14 23:31 #
-
Es domāju, ka šis skata punkts izriet no viņa paša bērnības traumām. Diemžēl tas ir visnotaļ primitīvs. Rotaļāšanās ar arhetipu teorijām un dažādu mitoloģiju "semiotisko slāņu atšifrēšanu" Rietumeiropā bija ļoti populāra 20.gadsimta vidū. Pēc tam nāca poststrukturālisms un dekonstrukcija ar visnotaļ ironisku attieksmi pret šo visu. Diemžēl Rudzītim kā vairumam bijušās PSRS pilsoņu humanitārā izglītība ir autodidaktiski iegūta un nesistemātiski sagrābstīta, tāpēc viņš ir iestrēdzis laikaposmā pirms ~50 gadiem un pats sev šķiet ļoti gudrs ar to, ka lasījis grieķu mītu pārstāstus, kā arī populārākās Junga un Fromma interpretācijas šiem mītiem, uz kuru pamata sadomājis uzbliezt savējās.
Lielai daļai humanitāri neizglītotu cilvēku tas var šķist interesanti, varbūt pat oriģināli. - Atbildēt
- 2.12.14 23:37 #
-
Ir pieejamas ļoti daudzas patiešām labas grāmatas par psiholoģiju, diemžēl ne latviski.
Rudzītis ir ārkārtīgi narcistisks un grafomānisks, turklāt viņam ir ļoti aktīvs PR, tāpēc viņš ir Latvijā tik populārs.
Atkal diemžēl - esmu spiesta atzīt. - Atbildēt
- 2.12.14 23:53 #
-
Tieši tā. Rudzītim viegli uzstāties tās auditorijas priekšā, kas nav lasījusi (un arī nelasīs) neko no tiem grāmatu kalniem, kas psiholoģijā sadrukāti.
Lai gan pat Reņģes mazā un ļoti virspusējā grāmata "Personības psiholoģiskās teorijas" dod priekšstatu par veselu klāstu dažādu skatījumu uz šo tēmu.
Par Rudzīša narcismu un grafomāniju - arī precīzi. Bet nevar noliegt, ka tas strādā, līdzīgi kā strādā populisms politikā - skaļi saukļi, kas apelē pie vienkāršākajām un zemākajām jūtām. Rudzītis "nes psiholoģiju masām" un masas apmierināti ņem pretī to, ko instinktīvi tāpat jutušas, tikai tagad dzird no "autoritātes". - Atbildēt
- 3.12.14 00:12 #
-
"Strādā" jau arī dziednieku un pareģu klāstījumi par "enerģiju sabalansēšanu. Ja vēl piemīt kāda personiskā pievilcība (Rudzītim, piemēram, ir patīkams balss tembrs un runas maniere, kā arī garš augums, pieļauju, ka uz zināmu daļu sieviešu auditorijas tas fizioloģiski iedarbojas) un suģestijas spējas, tad panākumi ir garantēti.
- Atbildēt
- 3.12.14 00:00 #
-
man šķiet, ka viņa iedvesmas neatklātais avots ir Beitsons ar savu "double bind theory"
- Atbildēt
- 3.12.14 00:08 #
-
Gan jau ka arī, bet noteikti ne tikai.
Faktiski nevienas oriģinālas idejas viņam nav. Kas, protams, viņam netraucē soctīklos sevi pasludināt par otro Kirkegoru, kuru tauta novērtēšot tikai pēc nāves.:) - Atbildēt
- beitsons
- 3.12.14 00:10 #
-
http://royallib.com/book/beytson_gregor
i/ekologiya_razuma_izbrannie_stati_po_an tropologii_psihiatrii_i_epistemologii.ht ml
http://libgen.org/book/index.php?md5=9D3E2120EDAD7C8016589F22032ED6C9 - Atbildēt
- Re: beitsons
- 3.12.14 00:15 #
-
Paldies.
- Atbildēt
- Re: beitsons
- 3.12.14 00:20 #
-
Šo nebiju piefiksējis, merci.
- Atbildēt