- 2010.03.21, 11:38
- Žurnālisti nevar atrast likumprojektu "Par mikrouzņēmuma nodokli", bet es varu! (Žurnālisti var tikai uzrakstīt ka likumprojekts ir konceptuāli pieņemts, bet nevienā vietnē nav atsauces uz pašu projekta tekstu. Arī ne MK lapā nav atsauce uz failiem - tur tikai teksts presei, bet saites uz likumprojektu nav, un arī meklētājā ievadot "Par mikrouzņēmuma nodokli" nekas neatrodas. Arī Finanšu ministrijas lapā publicētajā informācijā nav atsauces uz pašiem likumprojekta failiem, un meklētājā ievadot arī nekas neatrodas. Kas smird vēl vairāk, pat likuma precīzais nosaukums - "Par mikrouzņēmuma nodokli" pēc kura varētu meklēt, netiek īsti atklāts. Bet neko darīt, bezsmadzeņu atgremošana ir Latvijas mūsdienu žurnālistikas stūrakmens un zīmols.)
Toties Google spēj atrast info LOSP lapā. Interesanti, biedrībai "Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padome" tika iedota anotācija, likumprojekta teksts (pavadvēstule), un viņi ir publiskojuši arī savu vientuļo komentāru. (Jāpiezīmē, ja LOSP šos failus izvāks [+failiem.lv spogulis], tad atkal būs tā, ka internetā reāli informācija par likumprojektu nav atrodama. Viss notiek pa kluso, pa privāto.)
upd: MK protokols, un pats MK likumprojekts. (paldies nrk)
Tagad, par pašu likuma projektu. Komentēt žurnālistu/ministrijas "sabiedrisko attiecību speciālistu" atgremojumus nav jēgas: ir jāskatās avots. Tagad, kad avots ir atrasts, var arī pāris vārdus veltīt.
***
1. pants "Likumā lietotie termini"
1) mikrouzņēmums –
"b)apgrozījums kalendāra gadā nepārsniedz 70 000 latu," - pirmkārt, mikrouzņēmuma definīcijai (ar apgrozījumu, darbinieku skaitu, utt) ir jābūt pašā likumā par mikrouzņēmumiem. Ielikt apgrozījumu likumā par nodokli ir vnk prāta mazspēja. Otrkārt, ielikt apgrozījumu kā skaitli ir vienkārši debīli. Visus skaitļus, kas ir saistīti ar atalgojumu vai apgrozījumu, ir jāizsaka minimālajās mēnešalgās. Vispār, pēc iespējas vairāk visu būtu jāizsaka minimālajās mēnešalgās, lai veidotos stabila, saistīta sistēma.
Tātad - nevis Ls 70'000 gadā, bet nepārsniedz 389 minimālās algas. Ja minimālā alga tiek celta (vai samazināta), mikrouzņēmuma definīcija automātiski to atspoguļo.
"5) apgrozījums – mikrouzņēmuma saimnieciskās darbības ieņēmumi." - (Atradu definīciju: "Ieņēmumi ietver tikai saimniecisko labumu bruto ieplūdi, ko saņēmis vai saņems pats uzņēmums. Trešo personu vārdā iekasētās summas, piemēram, tirdzniecības nodokļi, nodokļi par precēm un pakalpojumiem un pievienotās vērtības nodoklis, nav saimnieciskie labumi, kuri ieplūst uzņēmumā, un to rezultātā pašu kapitāls nepalielinās. Tādēļ šīs summas neiekļauj ieņēmumos."
"4) mikrouzņēmuma nodoklis – nodoklis, kas ietver:
a) valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, iedzīvotāju ienākuma nodokli un uzņēmējdarbības riska valsts nodevu par mikrouzņēmuma darbiniekiem,
b) mikrouzņēmuma uzņēmuma ienākuma nodokli, ja mikrouzņēmums atbilst uzņēmuma ienākuma nodokļa maksātāja pazīmēm,
c) mikrouzņēmuma īpašnieka iedzīvotāju ienākuma nodokli par mikrouzņēmuma saimnieciskās darbības ieņēmumu daļu;"
-- Tātad maksājot mikrouzņēmuma nodokli nekas cits nav jāmaksā. Tas būtu labi. Jācer ka arī PVN (21%) mikrouzņēmumi varēs norakstīt tā pat kā lielie SIA.
***
3.pants. "Mikrouzņēmuma statuss un ierobežojumi mikrouzņēmumam"
(4) Mikrouzņēmuma darbiniekus nodarbina normālu darba laiku, izņemot Darba likuma 134.panta otrajā daļā noteikto gadījumu, to ienākumi no mikrouzņēmuma nepārsniedz 500 latus mēnesī, un, nosakot darba atlīdzības apmēru, tajā ir iekļaujams arī uz darbinieku attiecināmais gūtais labums.
(5) Šī panta ceturtajā daļā minētais ierobežojums ir attiecināms arī uz visiem citiem ienākumiem no mikrouzņēmuma.
-- Atkal jau cipari. Izteiksim taču minimālajās mēnešalgās. Darbinieka ienākumi nevar pārsniegt 2.7 miminālās algas.
(Te atkal vērts parēķināt: mikrouzņēmums var nodarbināt 5 darbiniekus. Pieņemsim, ka viņiem arī maksā šos maksimāli iespējamo 2.7 min.algas atalgojumu. Tātad gada laikā uzņēmums algās var izmaksāt = 2.7*5*12 = 162 minimālās algas.
Savukārt maksimālais iespējamais apgrozījums (jeb ienākumi, kā to noskaidrojām) ir 389 minimālās algas. Tātad 2.4 reizes vairāk nekā maksimāli iespējamās algas. Atkarīgs, atkal, no rentabilitātes. (Man pašam liekas, ka darbiniekiem noteiktais maksimālais atalgojums ir pārāk mazs. Bet no otras puses, reti kurš uzņēmums strādā ar 100% rentabilitāti, tb visi ienākumi = peļņa. Bet tipiski Latvijai būtu = uzņēmuma īpašnieks var bāzt kabatā milzīgas summas, bet darbiniekiem algās maksāt kapeikas, un šāda kārtība tiek nostiprināta ar likumu. Tiek veicināta sabiedrības noslāņošanās - uzņēmēji un kalpi.)
***
4.pants. Atkal tiek atkārtota pentere par 5 darbiniekiem, Ls 70'000 apgrozījumu, bla bla bla. Un ko, ja izdomās izmainīt apgrozījumu, tad būs 3 vietās jāmaina? 1.pants, 4.pants un vēl pats likums par mikrouzņēmumiem (kur būtu jābūt primārajai mikrouzņēmuma definīcijai)?
(7) Mikrouzņēmums kļūst par mikrouzņēmuma nodokļa maksātāju ar nākamā taksācijas perioda 1.janvāri. Mikrouzņēmuma nodokļa maksātājs nevar mainīt izvēlēto mikrouzņēmuma nodokļa režīmu ātrāk kā pirms attiecīgā taksācijas perioda noslēgšanās.
-- Tātad, ja esi nolēmis sākt uzņēmējdarbību janvārī vai februārī, droši vari gaidīt un gurķoties līdz decembrim. Jo veselu gadu tu vari dirst raugu, nodokli maksāt tev neļaus.
Īpaši ironiski tas skan kopā ar (1) pantu, ka Uzņēmumu reģistrs (UR) nosūta informāciju VID par jauno uzņēmumu vienas dienas laikā. Kāpēc ne viena gada laikā? Vienalga līdz nākamā gada 1. janvārim VID tev neļaus strādāt.
Vispār, 4. pants viss ir par to kā ir jāiesniedz tāda un šitāda informācija, un tad tur VID vai UR pārbaudīs un atteiks vai apstiprinās reģistrāciju, ļur ļur. Bet kāpēc ir jāiesniedz informācija, ja UR (vai VID) vienalga to pārbaudīs savos avotos? Lai pārbauda avotus, un es nekādu info nesniedzu. Es uzskatu ka iesniegums varētu saturēt tikai vārdus "vēlos reģistrēt mikrouzņēmumu" un "vēlos maksāt mikrouzņēmuma nodokli" - bez nekādām papildus bla bla ka "apņemos nodrošināt ka apgrozījums nepārsniegs Ls 70'000 (nepārsniegs 389 minimālās mēnešalgas)" un "apņemos nenodarbināt vairāk nekā 5 darbiniekus, un nemaksāt viņiem vairāk par Ls 500 mēnešalgu". Tai info ir jābūt jau uz veidlapas, mikrouzņēmuma definīcijā tā ir iekļauta pati par sevi.
(8) Mikrouzņēmums, kurš ir izvēlējies maksāt mikrouzņēmuma nodokli, bet šo nodokļa režīmu mainījis, var saimnieciskajai darbībai atkārtoti izvēlēties mikrouzņēmuma nodokļa maksāšanas režīmu ne ātrāk kā piecus gadus pēc nodokļa režīma maiņas.
-- Vienkārši zelts. Kas tā par ierēdņu-policejisku valsti? Ar kuru dirsu* domā?
***
6.pants. "Mikrouzņēmuma nodokļa likme"
(1) Mikrouzņēmuma nodokļa likme ir 20 procenti.
-- 20% tas vēl nav graujoši. Jo tas iekļauj gan 26% IIeN gan 33.09% SocN un 15% UIN [likmes "parastajiem cilvēkiem"].
Vienīgi, man šķiet, citās valstīs ļauj arī izdevumus vispirms norakstīt, un mikrouzņēmumam (vai pašnodarbinātajam) nodoklis ir jāmaksā tikai no peļņas**.
(2) Ja mikrouzņēmuma darbinieku skaits ceturksnī pārsniedz piecus darbiniekus, šā panta pirmajā daļā noteiktajai likmei pieskaita 2 procenta punktus par katru papildu nodarbināto darbinieku.
-- Tātad, iesniedzot iesniegumu reģistrācijai nākas apzvērēt, ka nebūs vairāk kā 5 nodarbinātie, bet šeit - jau pieļauts ka tomēr var būt vairāk nekā 5 darbinieki. Nu, un priekš kam tad vajag to 5 darbinieku ierobežojumu tik ļoti izcelt? Ja jau īstenībā 6 arī var nodarbināt, tikai tad 22% jāmaksā nodoklis. Kā nosaukt to ierobežojumu, kas gan 1. pantā, gan 4. prominenti tiek uzsvērts; par stulbumu vai par kretīnismu?
(3) Mikrouzņēmuma nodokļa likme šā likuma 1.panta 1.punkta b) apakšpunktā noteiktā apgrozījuma pārsnieguma daļai ir 30 procenti.
-- Tas pats stāsts. pēkšņi izrādās, ka var arī mikrouzņēmuma ienākumi pārsniegt 389 minimālās algas, bet tad no pārsnieguma daļas ir vēl 30% jāsamaksā. (Jāatzīst ka 30% gan varētu izrādīties ekonomiski neiespējami samaksāt, viss atkarīgs no uzņēmuma rentabilitātes. Lēciens par 10% var varētu izraisīt uzņēmuma maksātnespēju (ja tam marža [margin] ir mazāka nekā tie paši 10%), un ko tad?)
(4) Ja mikrouzņēmuma darbinieku ienākumi pārsniedz šī likuma 3.panta ceturtajā daļā noteikto ierobežojumu, papildus šā panta pirmajā daļā noteiktajai mikrouzņēmuma nodokļa likmei piemēro palielinātu mikrouzņēmuma nodokļa likmi - 50 procentu apmērā no šā likuma 5.panta ceturtajā daļā minētā ar nodokli apliekamā objekta.
-- Bišķi augstāk var apskatīties kas ir rakstīts 3.panta (4) daļā. Tas ir, ja darbienieka ienākumi pārsniedz Ls 500 mēnesī, tad ir uzņēmumam ir jāmaksā 50% no...
... 5. pants: "(4) Ja mikrouzņēmuma darbinieku ienākumi pārsniedz šā likuma 3.panta ceturtajā daļā noteikto ierobežojumu, tad ar mikrouzņēmumu nodokli, piemērojot palielinātu mikrouzņēmuma nodokļa likmi, apliek arī mikrouzņēmuma darbinieka ienākuma daļu no mikrouzņēmuma, ja tā pārsniedz 500 latus mēnesī."
-- Man liekas, kāds tik ļoti grib aplikt ar 50% likmi kautko, ka es pat nesaprotu ko grib aplikt. Vispirms parādās jēdziens "mikrouzņēmuma darbinieka ienākuma daļu no mikrouzņēmuma, ja tā pārsniedz 500 latus mēnesī" un nosacījums - bet tikai tad, ja "ja ienākumi pārsniedz šā likuma 3.panta ceturtajā daļā noteikto ierobežojumu".
Laikam jau domājuši ka to algas daļu, kas ir lielāka par Ls 500, apcirpt = uzlikt 50% nodokli. Vispār, varētu runāt ka tas ir savdabīgs 50% progresīvais nodoklis, ja darbinieks saņem vairāk nekā 2.7 minimālās mēnešalgas, tad viņam ir pienākums pret valsti, 50% no tās summas, kas ir virs sakrālajām 2.7 min.algām, maksāt nodokļos.
Tas ir, ja kāds darbinieks saņem Ls 600 mēnesī, tad mikrouzņēmuma īpašniekam ir jāpārskaita VID gan 20% no mikrouzņēmuma apgrozījuma, gan arī vēl Ls 50 papildus, jo darbinieks saņēma Ls 100 "virs normas".
Šeit atkal parādās tas dalījums starp īpašnieku un darbinieku. Īpašnieks var kabatā likt visu, kas paliek pāri pēc 20% apgrozījuma samaksāšanas VID - bez jautājumiem. Bet darbinieks var saņemt tikai Ls 500, un ja saņem vairāk, tad dalās ar valsti pusi uz pusi.
***
7.pants. "Mikrouzņēmuma nodokļa deklarēšana un maksāšana"
(1) Mikrouzņēmuma nodokli par taksācijas perioda apgrozījumu maksā mikrouzņēmums četras reizes gadā par katra ceturkšņa apgrozījumu.
-- Ļoti labi. Bet es gribētu redzēt kā notiek maksāšana, ja uzņēmums ir faktiski strādājis ar zaudējumiem. Piemēram ceturksnī ieņēmumi Ls 4000 un izdevumi Ls 5000. Bilance: Ls -1000. Bet valsts savus 20% grib. Mikrouzņēmums ir Ls 1000 mīnusos, bet valstij vēl Ls 800 jāsamaksā. Vai arī - ja tev ir paredzami mīnusi uzsākot darbību, tad nedrīkst strādāt?
10.pants. "Laulātā un pirmās pakāpes radinieka nodarbināšana mikrouzņēmumā"
Mikrouzņēmumā, kas maksā mikrouzņēmuma nodokli, nenodibinot darba tiesiskās attiecības, var tikt nodarbināti mikrouzņēmuma īpašnieka laulātais un pirmās pakāpes radinieki.
-- Ļoti labi.
________________
* Muļķu valstī tā pieņemts, ka nauda kokos aug.
** Es šo papildināšu vēlāk, jo pats es tagad esmu Vācijā reģistrējies kā pašnodarbinātais. Es esmu programmētājs, un es diezgan viegli varu izvēlēties, kurā valstī dzīvot un nodokļus maksāt. Un es izvēlos valsti, kur redzu no nodokļiem atdevi. Latvijas pensiju sistēma ir bankrotējusi. Es neredzu absolūti ne mazāko jēgu maksāt 33.09% no ienākumiem Latvijas VSAOI. It īpaši redzot cik nekompetenti "strādā" NVA un VSAA attiecībā uz bezdarba apdrošināšanu. It īpaši redzot kā sabrūk veselības aprūpes sistēma. Un redzot cik izglītības sistēma ir izpuvusi. - 18 rakstair doma