- 2009.08.03, 11:47
- Kādu dienu (jau pēc nedēļas man būs daudz brīva laika:) es uzrakstīšu detalizētāku atspēkojumu šīm Jāņa Poļa tēzēm: īsā versija ir, ka šāds laissez-faire liberālisms ir iemesls, kāpēc viss ir tik slikti šobrīd. Šī attieksme ir neproduktīva un reāli ir kaitīga. Tā turpināties nevar un nedrīkst, ir jāpieņem cita ideoloģija.
(no komentāriem pie krizdabz raksta par blogeru ētiku)
"Jānis Polis, 30.07.2009 @ 17:37
[...] Protams, ka, ja blogeris raksta nevis sev, bet gan lai nogādātu savu ziņu maksimālam skaitam lasītāju, tad ir viņa paša interesēs ieturēt konkrētus kvalitātes standartus, pretējā gadījumā viņu vienkārši neviens nelasīs.
Cienījamie antikapitālistiski noskaņotie kadri var burkšķēt cik vien tie vēlās, bet reāli viņu sašutums ir pilnīgi nevietā. Ja kāda hipotētiska bloga lasītāji ir tik dumji, ka nespēj atšķirt pirktu viedokli no nepirkta, tad tie godam ir nopelnījuši lasīt nopirkta autora sacerējumus. Sena patiesībā vēsta, ka tu vari neierobežoti ilgi melot vienam, īstu brīdi melot visiem, bet nekādi nav iespējams neierobežoti ilgi melot ikvienam, jo agri vai vēlu tas pavērsīsies pret tevi. Neviens blogeris, kam kaut mazliet rūp viņa reputācija un lasītāju loks, neparakstīsies uz slēptu reklāmu, jo tas vienkārši ilgtermiņā nav izdevīgi."
Jā, bet tie, kurus var dažreiz piemuļķot, ir pietiekami daudz, lai visādiem krāpniekiem pietiktu sviestam un maizei visam mūžam. Un dēļ tiem krāpniekiem (kuru rūpals izrādās ļoti pat ienesīgs) mēs vairs nevaram uzticēties nevienam. Rodas pastāvīga neuzticības un baiļu atmosfēra1.
No otras puses, noraidot liberālismu, es neesmu vēl izspriedis, kāda būtu tad tā ideoloģija nākotnei. Katram galvā būtu jābūt imunitātei (antivielām) pret primitīviem krāpšanas gājieniem, bet nedrīkst būt tā ka viss internets ir viena vienīga krāpnieku bedre.
Tu varbūt jūties kompetents par visām shēmām kā cilvēkus appiš internetā, un tikai ierēc par lohiem; bet, piemēram, aizbraucot uz autoservisu viss sākas no gala: ja nav pazīšanās, un nav kāds meistaru tev ieteicis (devis savu vārdu), tu vari tikai sagaidīt ka tevi centīsies appist visos veidos. Un internetā tu strādā katru dienu, bet autoservisā brauc tikai reizi gadā... pastāv totāla informācijas asimetrija: meistari zin 1000 un vienu shēmu kā nokāst naudiņu no vientieša, bet tu tikai virini acis. Un mēģini atrast to vienu meistaru kas sataisīs godīgi. (Un tie "godīgie" meistari varbūt ir tikai mīts, kas ļauj pastāvēt autoservisu nozarei vispār - ja būtu sajūta, ka visi tikai appiš, tad "consumer confidence" nokristu cauri grīdai, un neviens auto pat labot nemēģinātu vest, ķīlētu pie sevis garāžā, varbūt. Līdzīgi arī IT nozarē, pilns ar uzmetēju kantoriem, un daži retie godīgie priekš ēsmas.)
______________
1 (Fear, uncertainty, doubt.) - 47 rakstair doma
- 3.8.09 12:55 #
-
Man skolā parūdens vārīšanās temperatūru mācīja jau dabasmācībā kādā no mazajām klasītēm. Par to appišanu grūti teikt - TV reklāmās, piemēram, stāsta, ka veļas pulverim ir inteliģentas molekulas, kas, protams, ir muļķības, tak drēbes ar tā pulvera palīdzību izmazgāt var.
- Atbildēt
- 3.8.09 13:33 #
-
Tieshi shaada tupa dirshan reklaamaas par 'inteligjentajam molekulam' rada labu augsni lai veelaak iesmeretu visadu citu meliigu informaaciju. (Un diezvai maajsaimnieces paarbaudiis to ka shiis 'inteligjentaas molekulas' kas breiko proteinus un cukurus peecaak nonaakot no izmazgatajam dreebeem uz mitras aadas, turpina savu dirty work, to jau reklaamaa neteiks)
Tas pats ar shampuuniem - "padara matus veselaakus", cik average maajsaimnieces zin ka mats ir dead? Un ka ja ir sudigi mati jaarisina probleema jau mata folikulaa nevis tajaa daljaa kura ir aarpus galvas, jo viss kas ir aarpus ir beigts un nekaada "baroshana" tur nevar notikt. Var tikai "aizliimeet" bojaajumus lai mats izskataas "tipa vesels un spiidiigs utt". Viss reklamschiku bizness ir balstiits uz meliem. - Atbildēt
- 3.8.09 13:45 #
-
Protams. Visa mūsdienu ekonomiskā un politiskā sistēma ir balstīta uz meliem. Tālab jau mēģināju norādīt, ka internets itin ne ar ko nav nedz labāks, nedz sliktāks. Un, ka mainīt ideoloģiju nav iespējams tik šaurā aspektā.
Citiem vārdiem - nav iespējama sabiedrība, kurā visi ir negodīgi, tikai ārsti ir godīgi, piemēram. - Atbildēt
- 3.8.09 13:49 #
-
nuu, par uz meliem balstīto businesu i beg to differ. kā nu tur bernbahs savulaik postulēja - good advertising will make a bad product fail faster.
- Atbildēt
- 3.8.09 14:01 #
-
te sāc runāt par tādu ilgtermiņu, ka sāk pazust jēga. jā, 100 gadu laikā "gudrie veļas pulveri" būs failed product. bet līdz tam, būs pietiekami daudz miljardus nopelnījuši, un būs jau nākamie N produkti, kuriem "advertise/wait to fail" cikls tikai sākas.
pats Polis citē Linkolnu, "you cannot fool all the people all the time", bet ko tas saka par tiem no mums, kurus nepiemuļķo, bet caur savu bezdarbību vai klusēšanu, mēs ļaujam piemuļķot tos pārējos un iegūt profit$$$ ?
agrāk varbūt ilgtermiņa prognoze bija ka visi ir gudri, un otrreiz vairs nepiemuļķosi, bet šobrīd tas ir pārvērties: pat piemuļķojot dažus, dažreiz, var gūt milzīgu peļņu, un attīstīt savu neētisko biznesu līdz pat debesīm.. (spam bizness, piemēram)
nemaz nevajag visus apšmaukt, tas nav mērķis un nav jēga. dažus, vienu no 100, vienu no 1000, un dažreiz, un profit$$$ garantēts. - Atbildēt