Comments: |
Nedomāju, ka ir pārāk jāuztraucas, ka mūsdienu sīči nemācēs rēķināt vai rakstīt sliktāk nekā iepriekšējās paaudzes - pietiek atvērt latviešu ziņu portālus vai forumus, lai redzētu, ka lai gan cilvēkiem iepriekš nebija jāmācās par LGBT un domāt ārpus kastes, liela daļa tāpat neprot pareizi rakstīt ne gramatiski, ne stilistiski (par kristisko domāšanu vispār nerunājot). Tāpat - ļoti šaubos, ka tas, ja bērns zina, ko nozīmē LGBTQ, tad būtu jāuztraucas, ka viņam nepietieks smadzeņu jaudas apgūt lasīšanu, rakstīšanu, rēķināšanu.
Nez, esmu pesimists, domāju, ka pamatpriekšmetu apguve labāka ar gadiem nepaliek. Lai gan nekādus datus redzējis neesmu. Spriežu tikai par to, ka Rietumu pasaulē tomēr pamatpriekšmetu (matemātika, piemēram) apguve ir vājākā līmenī nekā, piemēram, pēcpadomju valstīs, bet mūsu virziens izglītībā tomēr ir uz Rietumiem.
Paskatījos es tos sīču uzdevumus, ko viņiem uzdod, nevis jāpilda uzdevumi matemātikā, bet gan kaut kādi atjautības uzdevumi.
"Spriežu tikai par to, ka Rietumu pasaulē tomēr pamatpriekšmetu (matemātika, piemēram) apguve ir vājākā līmenī nekā, piemēram, pēcpadomju valstīs, bet mūsu virziens izglītībā tomēr ir uz Rietumiem." Un pēc kā tu to spried? Vienreiz iečekoji sīču mājasdarbus? Ja es paskatos PISA (Programme for international student assessment) datus matemātikā, izvēlos Total (gan zēnus, gan meitenes) un sašķiroju pēc augstākā novērtējuma (2018. gadā), tad Latvija nav topa augšgalā un priekšā ir daudzas citas rietumvalstis: https://data.oecd.org/pisa/mathematics-performance-pisa.htm
Spriežu pēc tā, ka ir dzirdēts, ka tie, kas ir mēģinājuši iestāties mācību iestādēs citās valstīs, konkrēti ASV (dažādi sportisti) vai Īrijā/Anglijā (gastarbaiteru atvases), tad Latvijas skolās apgūtais matemātikas līmenis esot salīdzinoši labs. Tie statistikas dati gan to apstiprina tikai daļēji vai neapstiprina, t.i. ASV zināšanu līmenis matemātikā ir zems, savukārt, UK un Īrijā nedaudz augstāks, nekā Latvijā.
"Spriežu pēc tā, ka ir dzirdēts" - man tas nav arguments.
Ja tam, no kā dzirdēts būtu arī konkrēts vārds un uzvārds un, piemēram, apskatāms video Internetā, tas būtu arguments? Vai arī tu sagaidi tikai zinātnisku pētījumu vai statistikas datus?
Es sagaidu, ka šādus apgalvojumus var pamatot ar vairāk nekā viena vai dažu cilvēku personīgo pieredzi.
Jā, es domāju, ka ir nepieciešams palūkoties pieejamajos statistikas rādītājos vai pētījumos, pirms kaut ko apgalvot.
Tu pati tici tiem izglītības pētījuma datiem tavā linkā? Es tā daļēji. Atfiltrē, piemēram, matemātiku ES. Apskaties, Igaunija ir pašā pirmajā vietā (mazie ģēniji), Lietuva trešā no beigām (mazie dumiķīši), Latvija kaut kur pa vidu. Grieķijā laikam matemātiku vispār nemāca. Pētījums ir veikts, gan jau ne mazums darba ieguldīts, bet kā tieši ir ievākti dati, ko tieši ir likuši tiem bērniem rēķināt, nevar saprast. Neticu, ka ir tik milzīgas atšķirības starp Baltijas valstīm. To var nosaukt par pētījumu vai statistikas datiem, bet ne vienmēr tas nozīmē, ka tā ir patiesība.
Jā, es ticu, ka šie dati ir pareizi BET būtu ļoti interesanti arī saprast iemeslus, kāpēc tie ir tādi. Piemēram, tiešām, kādēļ tieši Igaunija ir tik augstu (gan lasīšanas, gan matemātikas, gan zinātnes (eksaksto zinību?) jomā? Varbūt viņiem ir labāka mācību programma? Īpašs fokuss no viņu izgltībības ministrijas? Tas, ka Igaunija ir augstāk par citām Baltijas valstīm nepārsteidz - Igaunija ir arī ekonomiski attīstītāka (augstāks IKP uz cilvēku, zemāks bezdarba līmenis, procentuāli mazāks valdības parāds nekā LV un LT, utt.), kāpēc lai viņi nebūtu priekšā arī izglītības ziņā?
Te kā reiz nenāktu par skādi uzzināt kāda informēta cilvēka personīgo viedokli. Piemēram, kāda igauņa vai igaunijieša viedokli.
Kopumā tas ir ticami, ka Igaunijā viss ir kārtībā ar matemātikas apmācību skolās, bet vai viņi tiešām ir vislabākie Eiropā, bet leiši ir gandrīz paši sliktākie? Domāju, ka veicot mazliet atšķirīgu statistisko izlasi var iegūt pilnīgi atšķirīgus rezultātus. Ne tā, ka pretējus, bet atšķirīgus.
Tur var pārslēgties arī uz tabulu un var redzēt to, ka igauņiem tie rādītāji ir labi/augsti jau kopš 2006. gada. Vai tu gribi teikt, ka mazā Igaunija ir iedevusi tai PISAi ķepā, lai šie tik labi statistiski izskatītos? Neesi tik nenovīdīgs. Neredzu arī iemeslu kaut ko smìnēt un pieminēt igaunijiešus, kāds vispār sakars?!
Nekādā veidā nesmīnu par igaunijiešiem. Tie ir ne-igauņi, kas dzīvo Igaunijā. Latvieši, piemēram. Viens pat te cibā grozās. Tādiem arī var paprasīt, ko tad tur skolās māca vai nemāca.
Tad tā laikam ir lieliska iespēja mūsu izglītošanas speciālistiem pabraukt mazliet Ziemeļu virzienā, smelties zināšanas, lai nav jāizgudro divritenis. Pie viena palūrēt, kas notiek pie leišiem :)
Grieķijā laikam toč mateni nemāca, ja atceras, kā viņiem tur gāja un joprojām iet ar parādu atmaksu valsts līmenī :D
P.S. Ja esi pesimists, tad tev steidzami jāmaina sava žurnāla nosaukums.
nezinu kā citur, bet mana usaudža skolā brīnišķīgas caurviju prasmes, tik interesanti, dziļi un daudzveidīgi, saskaņoti starp priekšmetiem. Tiesa, var pievest zirgu pie ūdens, bet nevar piespiest viņu dzert - kāds paņem, kāds ne sitams, ne lūdzams. Kā jau visos laikos un vienmēr.
Jā, kad tam zirgam uzdod skolā uzdevumus, bet māte darbā kopā ar kolēģiem, googli un atbilžu variantiem tāpat nespēj visu bez kļūdām atrisināt, tad ir zināma viela pārdomām.
Pirms kāda mēneša darbiņā, kopā ar bērna māti risinājām kaut kādu septītās vai astotās klases testu par kosmosa tēmu. Katram atbilžu varianti. Uzskatu sevi par erudītu cilvēku, bet man bez Interneta palīdzības bez kļūdām neizdotos visu pareizi izpildīt. Arī ar Interneta palīdzību bija grūti. Nezinu, varbūt sīkajiem rakariem māca tās visas specifiskās lietas, bet tā lietotājam no malas tas bija ļoti grūts tests.
Ā, nu, tā "no plikas galvas" protams var būt netipiski, bet parasti skolā neprasa neko tādu, kas nav stundā izrunāts vai mācību grāmatā attiecīgajā tēmā izlasāms.
Manā laikā skolā, ellē ratā, astronomiju vispār nemācīja! Tagad šiem tur tādus Lieliskā Piecinieka jautājumus jārisina.
Smadzeņu skalošanas brīnišķās sekas. Mazi hunveibini, nākotnes pavļiki. | |