30 August 2010 @ 12:02 pm
politdada  
Mani nekad nav īpaši pārliecinājusi V. Benjamina attieksme pret dadaismu. Piemēram, viņš raksta:

Savu mākslasdarbu merkantilam derīgumam dadaisti piešķīra daudz mazāk nozīmes nekā to nederīgumam kontemplatīvas apceres nolūkiem. Šo nederīgumu viņi ievērojamā mērā centās sasniegt ar pilnīgu necieņu pret savu materiālu. Viņu dzejojumi ir "vārdu salāti", tie satur nepiedienīgus izteikumus un visus iedomājamos valodas atkritumus. Tas pats sakāms par viņu gleznām, kurām tie piemontē piespraudes un tramvaja biļetes. Tas, ko viņi ar šādiem līdzekļiem sasniedz, ir nesaudzīga auras iznīcināšana viņu radītajam, kuriem tie ar produkcijas līdzekļiem uz spiež reprodukcijas zīmogu. Arpa gleznas vai Augusta Štramma dzejoļa priekšā nav iespējams atrast laiku koncentrācijai un savas nostājas ieņemšanai, kā tas notiek pie Derēna gleznas vai Rilkes dzejoļa. (Benjamins: Iluminācijas - LLMC, 2005. 181.lpp.) Faktiski, Benjamins salīdzina dadistu radīto efektu ar kīno iespaidu (uztveres pasivitāte, 'šoks'), tikai citā medijā. Līdz ar to dadisms ir viens no posmiem, kas vēlāk noved līdz politikas estetizācijai, ko īsteno fašisms. (187.lpp.)

Manuprāt, šāds Benjamina domas gājiens nav īpaši godīgs pret dadaismu, turklāt man ir grūti saskatīt līdzību starp dadaisma izpausmēm un, piemēram, Rīfenštāles filmām. Turklāt arī pieņēmums par nespēju koncentrēties pie Arpa gleznām šķiet, maigi sakot, nepārliecinošs.

Taču pēdējā laikā es sāku nojaust iemeslu, kāpēc Benjamins mēģināja saistīt dadaismu ar noteiktām politikas publiskām izpausmēm. Šo iemeslu man palīdzēja saskatīt Šlesera plakātā lasāmais bēdīgi slavenais vārds 'Cieti'. Lai arī tīklā un privāti ir izskanējušas dažādas versijas par iespējamo šī vārda nozīmi, taču, manuprāt, drīzāk ir jārunā par Šlesera dadaismu. Ar šo vārdu viņš neko nemēģina pateikt (ergo - ir bezjēdzīgi pievērst uzmanību šim izteikumam), jo "cieti" neko nenozīmē. (Tāpat kā Carā vienā no saviem manifestiem raksta: Dada nenozīmē neko. Tiesa, citos manifestos viņš raksta, ka tas var nozīmēt da jebko) Un es viegli varu iedomāties, ka dadaistu manifestos mierīgi varētu nomainīt "Dada" ar vārdu "cieti" (un otrādi - Šlesers varētu 'cieti' vietā teikt 'dada') un arī no tā nekas nemainītos.
 
 
( Post a new comment )
thel[info]thel on August 30th, 2010 - 12:51 pm
Tiesa. varbūt visas aktivitātes (t.sk. homofobijas proponēšana, nacionālisms utml) var skatīt kā multimediālu sīkvelu grāmatai "Paradīze atnāks ārieša izskatā"?
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
[info]antons_v on August 30th, 2010 - 12:55 pm
Nila Saksa gadījumā tas ir vienīgais veids, kā piešķirt kādu nebūt jēgu notiekošajam. Jo, ja tas viss nav māksla, bet ir domāts burtiski (lai neteiktu - nopietni), tad tas ir pizģec šī vārda visplašākajā nozīmē.

Jo iglāk tas sviests turpinās, jo vairāk sāk šķist, ka estētiskais skatījums uz to visu ir tikai pašapmāns un mēs uzjautrinamies par to, par ko patiesībā vajadzētu kaukt.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
thel[info]thel on August 30th, 2010 - 01:01 pm
lūk, par 'estētisko skatījumu' uz politiku jau Benjamins kauca. Bet tā jau arī ir galvenā problēma - pret politdadu nav iespējami argumenti un to viņi vairāk vai mazāk veiksmīgi izmanto. Es nezinu, vai ironiska distance nav labākais risinājums? (ja ne, tad kādi vēl risinājumi?)
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
[info]antons_v on August 30th, 2010 - 01:10 pm
Var, piemēram, argumentāciju pacelt meta-līmenī, argumentējot nevis pret konkrētām tēzēm, bet gan pret pašu politiskās komunikācijas veidu. Tā vismaz mēģina darīt dažādi politikas komentētāji.
(Reply) (Parent) (Link)
helvetica[info]helvetica on August 30th, 2010 - 01:13 pm
jau tagad ir pizģec! cik vēl burtiskāk uztvert avīzes, blogus, diskusiju tēzes, kurās nav sarkanā tabļička ar uzrakstu 'joks'? Domāt estētiski būtu mātnīt sevi...
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
[info]antons_v on August 30th, 2010 - 01:31 pm
Against stupidity the gods themselves contend in vain.
(Reply) (Parent) (Link)