09 May 2012 @ 03:47 pm
Kultūra vs politika  
Es pēdējā laikā esmu nedaudz apjucis jautājumā par dažu kultūras darbinieku un atsevišķu mediju vēlmi pieprasīt kultūras ministres atkāpšanos no amata. Iemesls apjukumam ir vienkāršs. Es neesmu ministres pusē, jo neesmu sekojis līdzi viņas lēmumiem. Taču kultūristu apgalvojumi mani arī nepārliecina. Uzreiz miskastē gribas izmest literātu apgalvojumus par latviešu valodas un literatūras saglabāšanu. Tādi izteikumi man šķiet pārāk patētiski un, iespējams, arī maldīgi, jo ir grūti identificēt literatūru vai mākslu tikai ar 'augsto' galu. Vai arī pieņemt, ka tikai literatūra veido valodu vai mistisku identitāti.

Diemžēl bieži vien, kad tiek runāts par kultūras nedienām, tad ignorē vienkāršo 'culture from below' nojēgumu. Pret pieļāvumu, ka ar kultūru netiek identificētas augstās mākslas, vēršas mūsu aristokrāti un elitisti, jo tas liktu viņiem atteikties no institucionalizētām 'pareizajām rīcībām', kas ir viņu statusa pamatā. Tāpēc es uzskatu, ka nav vajadzīgs tendenciozi salīdzināt U. Bērziņa tulkojumus un K. Apšukrūmu, jo viņu darbiem ir dažādi uzdevumi (šādu salīdzinājumu veic P. Bankovskis). Tādējādi es neuzskatu arī, ka kultūras ministrijai būtu jārūpējas tikai par aristokrātiskajām mākslām. Manuprāt, tās uzdevums ir daudz plašāks un sevī iekļauj arī pašdarbniecības līmeņa nodrošināšanu. Katrā ziņā - no augstās mākslas nav atkarīga mūsu "nacionālā identitāte" vai latvju valodas liktenis.

Ja par tiešu naudas došanu kādam māksliniekam, tad vajadzētu arī pašiem kultūristiem izdomāt godīgus līdzekļu sadales kritērijus. Pieļauju, ka objektīvākais kritērijs būtu starptautiska atzinība. (Valsts maksā par savu tēlu ārzemēs). Šajā gadījumā, varētu runāt par dažiem mūsu mūziķiem, teātra darbiniekiem utt. Literātus diemžēl es pagaidām vēl neredzu šajā kategorijā. Lai uzlabotu stāvokli, valstij varbūt vajadzētu izvēlēties dažus labākos darbus un mēģināt palīdzēt tos publicēt citās valodās, lai redzētu vai konkrētie literāti vispār ir interesanti citiem. Ja nav, tad ir jāgaida citi darbi. Pretējā gadījumā man šķiet nedaudz absurdi, ka tikai lokāli zināmi 20 autori sev sadalīs radošās stipendijas uz gadu (turklāt - vai tiešām literātiem nav pieejama neviena rezidence ārvalstīs?), bet ieguvums nav zināms.

Un pēdējais iebildums, ko šad un tad lasu kultūristu aprindās, ir pieņēmums, ka ministrei nav sapratnes par kultūru (Kā teiktu Ikstena - viņa ir stulba!). Šo aspektu es arī īsti neizprotu, jo ir grūti runāt par vienu monolītu kultūras sfēru, ko nu īstie zinātu, nedz arī es ticu, ka ir iespējami visu pārzinoši renesanses cilvēki. Visticamāk, katrs zina atsevišķas jomas un par citur notiekošo viņam ir visnotaļ miglaina bilde. Turklāt man ir intuīcija, ka kultūrai tieši pietrūkst cilvēki, kas ir no citas vides, i.e., spēj normāli to vadīt un menedžēt un nevis savu subjektīvo gaumi (vai draugu bīdīšanu) padarīt par valsts kultūrpolitikas postulātiem. Piemēram, varbūt tieši ekonomiski domājošs ministrs varētu ieraudzīt, ka Venēcijas biennālei faktiski nav nopietnas atdeves, bet ir noteikta draugu loka plezīrs ārzemēs.
 
 
( Post a new comment )
thel[info]thel on May 9th, 2012 - 05:10 pm
Es tomēr pieliktu klāt arī to, ka būtu jāmēģina savējos bīdīt tālāk ārzemēs. Tikai tad būtu jāizdomā veiksmīgāki veidi, nekā tie ir līdz šim.

+ es tomēr uzskatu, ka KKF vai līdzīgai iestādei vajadzētu iedot vairāk naudas līdzfinansējumam, jo fonds tomēr ir nozīmīgs rīks Latvijā, lai kaut kas vispār notiktu. Tiesa, cik saprotu, KKF arī ir nepotisma pazīmes (vizkomieši?), kuras vajadzētu mazināt.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
[info]unpy on May 9th, 2012 - 05:22 pm
Protams, ka izteicu tādu ļoti radikālu, starp citu, arī to kultūras nozares pārstāvju vidū, kuri paši pamanās nopelnīt, diezgan dzirdētu viedokli, skaidrs, ka kāds finanšu instruments, kas atbalstītu kādas iniciatīvas, ir un būs nepieciešams, ja vien kāds pratīs noformulēt mērķi - priekš kam? Nav jau šo gadu laikā neviens mēģinājis noformulēt kaut kādus saprotamus nozares mērķus un uzdevumus, nemaz nerunājot par šo mērķu un uzdevumu grupēšanu, prioritāšu sarakstu vai tamlīdzīgiem sīkumiem:))

(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
thel[info]thel on May 9th, 2012 - 05:33 pm
Te būtu jautājums - kam ir jāformulē mērķis? Kulturāļa motivācija var būt visdažādākā - no patētiska tautas apgaismotāja līdz idiosinkrātiskam apgalvojumam, ka "man ir interesanti". Tāpēc neuzskatu, ka kulturālim obligāti būtu jāpieslēdzas pie kāda lielā vispārējā kultūras plāna.

Drīzāk atbildi uz jautājumu "warum kultūra?" būtu jāsniedz ministrei. Te varētu būt dažādas atbildes - valsts tēls, vide, ideoloģiska apkalpošana u.tml. Tie, kas ir spējīgi to izpildīt, tad lai arī saņem finansējumu.

Pretējā gadījumā sanāk rīkoties ar romantiskiem nojēgumiem par ģēniju, tautas garu u.tml., ko sargā un kopj mūsu kultūristi.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
[info]unpy on May 9th, 2012 - 05:37 pm
Par to jau arī saku, ka ministrei kā politikas pārstāvim būtu jādefinē tas lielais valstiskais mērķis, ar visu pamatojumu, bet saprotams un izmērāms, un, tieši tā, tad varētu arī izvērtēt katra projekta atbilstību šim lielajam valstiskajam mērķim.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
helvetica[info]helvetica on May 9th, 2012 - 07:03 pm
kultūras vadlīnijas ir jau nospraustas uz priekšu Demakovas laikā. diemžēl tur visādas šitādas nacionālās identitātes un - oi mon cesiņ - radošās industrijas ir iestrādātas..
(Reply) (Parent) (Link)