silent wings ([info]sw) rakstīja,
@ 2006-03-13 22:44:00

Previous Entry  Add to memories!  Tell a Friend!  Next Entry
Garastāvoklis::P

Ja kāds vēl nav lasījis...
Pārdevēja, kas vakaros piebur latviešiem laimi
INGA SPRIŅĢE

Jau pāris gadu francūziete Esmeralda pērk dārgus reklāmas laukumus Latvijas presē, solot palīdzēt atnest veiksmi un gūt necerētus panākumus loterijās. Ir cilvēki, kas notic.

Šausmīgs kauns, — tieši šādiem vārdiem pašreizējās vīra Jāņa jūtas raksturo Anita. Abi vārdi ir mainīti, jo sieviete vēlas vīru pasargāt no publiskas izsmiešanas. Abi atkal nu jau pāris nedēļu dzīvo kopā un pa gabaliņam lipina sašķīdušo laulību. Taču Anitai notikušais joprojām ļoti sāp. Milzu vainas sajūta ir arī Jānim. Ģimene ir neizpratnē — kā kaut kas tāds ar viņiem varēja notikt? Jānis, kurš nekad agrāk spēļu zālē nebija spēris ne kāju, divu mēnešu laikā pārvērtās līdz nepazīšanai. No maiga, rūpīga un gādīga vīrieša viņš kļuva par cilvēku ar tukšu acu skatienu, pilns agresijas. Mājās pārradās ap četriem rītā vai arī nepārnāca vispār. Atlikušo stundu līdz darbam nolauza mašīnā. Laimes sajūtu Jānim vairs nespēja sniegt arī mazā atvase, kurai pirms pāris gadiem viņš pats dzemdībās bija pārgriezis nabassaiti.

Sāpes, asaras un strīdi — pēdējos šīs ziemas mēnešos Anitas ģimenē emociju bija pārpārēm. Pirmā sēkla gan tika iedēstīta vēl pērnā gada sākumā. Kādā žurnālā Jānis ieraudzīja lielu reklāmu, kurā sieviete, vārdā Esmeralda, solīja izstāstīt veiksmes noslēpumus, kas ļautu nopelnīt milzu naudu. Lai tos uzzinātu, bija jāaizsūta viņai vēstule un astoņi lati. Kopīgi pasmējušies, Jānis Esmeraldai aizrakstījis. Kāpēc gan ne?

Drīz vien pienākusi atbilde ar kopētu brošūriņu, kur "bija sarakstīts daudz labu lietu — domāt labas domas, meditēt, iekārtot mājās savu stūrīti, kur atpūsties," atceras Anita.

Pēc neilga laika pienāca nākamā vēstule. Tajā bijuši jau norādīti konkrēti veiksmes datumi trim mēnešiem ar norādēm, kad

jāspēlē Bingoloto, kad Latloto, kad jāiet uz spēļu zāli. "Mēs vispār nezinājām, kā šādas spēles jāspēlē, tādēļ viss tā arī palika, līdz kādu dienu mašīnā ieraudzīju nākamo vēstuli, kur jau bija norādīti konkrēti datumi, kad jāiet uz spēļu zāli," stāsta Anita.

Viņa nespēj atcerēties precīzu laiku, kad vīrs sāka iet uz spēļu zālēm. Par savu jauno nodarbošanos sievai pateicis viņš pats. Abi vienojušies, ka tas ir jāizbeidz. Taču solījuma izpildīšana Jānim izrādījās pārāk grūta. Pēdējais piliens bija kāds vēls janvāra vakars. Anita vēl strādāja pie datora un dzirdēja kā pārnāk vīrs. Jānis virtuvē nogrieza maizes šķēli, noēda, atkrita viesu istabā uz dīvāna un "momentā atslēdzās. Dzirdēju, kā viņam burkšķ vēders. Tas likās tik nožēlojami, ka viņam nav pat laika paēst."

Anita meta pie malas lepnumu un apskatīja Jāņa maciņu. "Cits nēsā maciņā dievvārdus, vēl citam bērna matu sproga, bet mans mīļotais vīrietis maciņā sāka nēsāt Esmeraldas sūtītu lūgšanu veiksmei azartspēlēs un viņas dotu talismanu."

Esmeraldas lūgšana gan diez ko nelīdzēja. Mēneša laikā Jānis ne tikai nekļuva par miljonāru, bet gan iekūlās vairāku tūkstošu latu lielos parādos.

Drīz pēc maciņa revīzijas Anita sapakoja vīra mantas, aizveda tās viņa draugiem un nomainīja dzīvokļa atslēgas. Jānim bija jāizvēlas: vai nu Anita, vai Esmeralda…

AR JUMS GRIB SAZINĀTIES MIRUŠAIS

Esmeralda zina, kā iekarot cilvēku uzticību. Dārgais Jāni, dārgā Sandra — tieši ar šādu uzrunas formu sākas vēstules, ko gaišreģe izsūtījusi saviem klientiem un kas nonākušas SestDienas rīcībā.

Arī Sandra no kādas Latvijas pilsētas Esmeraldai nolēma aizrakstīt tāpat vien, intereses pēc. Arī viņa drīz vien saņēma vairākas vēstules, kas solīja lielo laimestu loterijās. Vienā no tām bija norādīti konkrēti datumi un loterijas, kas jāspēlē, lai iegūtu bagātību. Tāpat kā Jānis, tikai joka pēc viņa nolēma pamēģināt.

"Izgāju pilsētai cauri, pērkot minētās loterijas biļetes, un tajā konkrētajā datumā arī vinnēju no 50 santīmiem līdz pat trim latiem," atceras Sandra. Taču beigās rezultāts tik un tā bijis pa nullēm: cik vinnējusi, tik arī samaksājusi par biļetēm. Atšķirībā no Jāņa viņai pietika spēka apstāties. Aizdomīgi licies, ka sākumā viss solīts par brīvu, "bet beigās jau par naudu. Kā iesaisties, summas aiziet desmitos latu," skaidro Sandra.

Taču vēstules no Esmeraldas Sandra saņem joprojām. Pēdējā pienākusi janvārī. Tajā Esmeralda stāsta, ka "ir noticis kas ļoti neparasts. Ir apritējis jau teju vesels mēnesis, kopš sapņoju vienu un to pašu sapni. Spēks no citas pasaules cenšas piesaistīt manu uzmanību un aicina sazināties ar Jums, lai nodotu Jums svarīgu vēsti. To sūta Jums ļoti tuvs cilvēks, kura vairs nav šai pasaulē, bet kurš joprojām Jūs sargā."

Šī Esmeraldas vēstule, tāpat kā iepriekšējās, rakstītas uz vairākām lapām. Uz pirmās ieskenēta Esmeraldas pases formāta lieluma melnbalta bildīte, kurā redzama apaļīga sieviete simpātisku smaidu. Zem bildītes izceltiem burtiem rakstīts: "Ar Jums cenšas sazināties gars no viņpasaules. Rūpīgi izlasiet šo vēstuli līdz pat beigām."

Pēc pašas Esmeraldas vārdiem — viņai piemīt medija spējas un "es nodarbojos ar nākotnes pareģošanu un balto maģiju jau gandrīz 30 gadus. Pirms 150 gadiem mani senči bija zīlnieki un baltās maģijas praktiķi. Francijas un Anglijas karaļi, tostarp karaliene Viktorija, regulāri griezās pie viņiem pēc padoma. (..) Es sniedzu privātas konsultācijas valstu vadītājiem un citām ļoti ietekmīgām personām." Tā Esmeralda raksta savās vēstulēs. Līdzīgi viņa stāstīja arī pērn rudenī preses konferencē Rīgā.

Jā, jā — Esmeralda ir reāla persona ar miesu un asinīm. Šī raksta tapšanas laikā ne reizi vien dzirdēju versiju, ka tāda Esmeralda jau droši vien neeksistē. Taču pērn oktobrī ar Latvijas žurnālistiem tikās sieviete, kuras seja redzama arī pie daudzajiem reklāmas rakstiem un kura sevi dēvē par Esmeraldu.

Ļoti atvērta un emocionāla — tādu viņu atceras kāda žurnāliste, kas piedalījās preses konferencē. Esmeralda skaidrojusi, ka nāk no nabadzīgas ģimenes. Viņas tēvs bijis francūzis, māte — vjetnamiete. Pirmos septiņus dzīves gadus Esmeralda auga Saigonā, kur arī atklājušās viņas brīnumainās spējas. Pirms preses konferences izdalītajos materiālos skaidrots, kā tieši tas noticis. Stāsts ir līdzīgs pasakai.

Tātad. Esmeraldas vectētiņš bijis zvejnieks, kas bieži devies jūrā un atgriezies mājās tikai pēc vairākām dienām, kad laiva bijusi pilna zivīm. Vectētiņam bijušas neticamas spējas ārstēt, tādēļ pie viņa bieži stāvējušas garas rindas, kas gribējuši atveseļoties. Kādā reizē vectētiņš jūrā pazudis uz ilgu laiku un visi sākuši uztraukties, izņemot Esmeraldu. Mazā meitene zinājusi, ka ar vectētiņu viss kārtībā un noteiktā dienā devusies viņu sagaidīt. Vectētiņš šo mazmeitas redzējumu uztvēris nopietni un nolēmis viņai iemācīt savas spējas.

Kad Esmeraldai apritējuši 14 gadi, dažādas zinības viņai iemācījis arī onkulis Tho. Viņš bijis akls, taču varējis lasīt cilvēku likteņus pēc rokas līnijām. Arī Esmeralda kādā dienā saņēmusi sveša cilvēka roku un spējusi pateikt viņa pagātnes un nākotnes notikumus.

Patlaban Esmeralda strādājot pēc vairākām metodēm. Izmantojot gan ķīniešu, gan rietumu astroloģiju, arī numeroloģiju, taro kārtis un rūnas. Izmantojot savas īpašās spējas, viņa esot pareģojusi daudzus būtiskus notikumus. Kurus tieši, neesot iespējams pateikt, jo to bijis tik daudz, stāstīts preses konferences materiālos.

"Viņa bija tāda koša, spilgta," stāsta žurnāliste, kas piedalījās preses konferencē. Viņa nevēlas atklāt savu vārdu, jo uz tikšanos vairāk devusies personīgu mērķu vadīta. Arī viņa bija sarakstījusies ar Esmeraldu. Saņēmusi gan grāmatu ar septiņiem veiksmes noslēpumiem, gan pasūtījusi veiksmes amuletu. "Tas bija tāds apaļš, no metāla. Vizuāli pievilcīgs, kā rotaslieta," stāsta žurnāliste. Skaistais nieciņš gan viņai vairs nepieder. Žurnāliste to nosūtīja atpakaļ Esmeraldai, pie reizes atprasot arī naudu, jo "cietu pamatīgā avārijā ar visu amuletu". Viņa vēl varējusi pieciest, ka vēstulēs reizēm uzrunāta vīriešu dzimtē vai arī nosaukta citā vārdā, taču šāds iznākums viņai nav bijis pa prātam. Naudu par amuletu viņa atguva, un kopš tā laika Esmeralda viņai vairs neraksta.

Toties pirms mēneša vēstule pienākusi raksta sākumā minētajām Jānim, kas kļuva atkarīgs no azartspēlēm. Kā vienmēr, pirmajā lapā redzama Esmeralda, bet paraksts zem bildes vēsta: "Ar Jums cenšas sazināties gars no viņpasaules. "

NAUDU MAN NEVAJAG

Neliela saruna ar Esmeraldu pēc minētās preses konferences publicēta apmaksātā reklāmas laukumā Latvijas Avīzē. Tajā viņa stāsta, ka palīdz cilvēkiem tikt pie bagātības Francijā, Rumānijā, Lietuvā un Igaunijā. Uz žurnālistes aizrādījumu, ka pēdējās nebūt nav tās bagātākās valstis, Esmeralda atbild: "Tāpēc arī palīdzu nabadzīgajām valstīm, ka pati nāku no nabadzīgas ģimenes."

Savās reklāmās viņa skaidro, ka darbs notiekot ar sekretariātu starpniecību, kas atrodas minētajās valstīs. Latvijā tā ir firma Direct Office. Pēc pašas Esmeraldas stāstītā, visas vēstules viņai pārtulko un pārsūta šī firma. Un pēc tam atpakaļ. Naudu par savu darbu viņa nesaņemot. Tā paliekot Direct Office. Ikdienā Esmeralda strādājot veikalā Francijā, bet vakarā, pārnākusi mājās, atbildot uz vēstulēm.

Lūgumus atsūtīt naudu savās vēstulēs Esmeralda noformulē dažādi. Nesenajos reklāmas rakstos Latvijas preses izdevumos bija vēlējums aizpildīt jau gatavu anketu un kopā ar trim pastmarkām nosūtīt uz konkrētu abonenta kastīti Rīgā. Pirms pāris mēnešiem bija cita kampaņa. Tajā vajadzēja atzīmēt anketā jomu, kurā cilvēks vēlas veiksmi, un atsūtīt to kopā ar astoņiem vai pieciem latiem. Tālāk seko jau nākamās vēstules, kur Esmeralda pieprasa naudiņu līdz 20 latiem vai nu par speciālu veiksmes lūgšanu, amuletu, "enerģiju izstarojošu kristālu", "apsudrabotu kakla rotu, kurā iestrādāts īsts Mēness akmens", "konfidenciālām slepenās lūgšanās instrukcijām", "lielo slepeno rokasgrāmatu iesvētītajiem" un citiem brīnumiem, kuru nosaukumi izklausās kā no Harija Potera grāmatām.

Vēstulēs, kuras gan Jānis, gan Sandra saņēmuši pavisam nesen un kurās ar viņiem grib sazināties mirušais gars (vēstuļu teksti ir vienādi), Esmeralda prasa "tikai pieticīgu samaksu par mana drauga, lieliskā parapsihologa Hosē Domeniko Gomeso de la Fuente teksta sagatavošanu".

Atšķirībā no Esmeraldas viņas sekretariāts Latvijā firma Direct Office publicitāti nemīl. Preses konferenci ar Esmeraldu organizēja reklāmas aģentūra Mediapool Latvia, kas arī izvieto reklāmas presē. Konferencē piedalījusies arī pārstāve no Direct Office, taču viņa atteikusies atbildēt uz tādiem jautājumiem, kāds ir klientu skaits un cik ir lūgumu atgriezt naudu. Neviens arī īsti neatceras viņas vārdu, bet vizītkartes dalītas netika. Caur aģentūru Mediapool Latvia man izdevās uzzināt mobilā telefona numuru, kur cilvēki var griezties ar pretenzijām un sūdzībām. Piezvanot atsaucās menedžere Beatrise, pēc balss spriežot, jauna sieviete. Viņa paskaidroja, ka firmas īpašnieks dzīvojot Francijā un uz Latviju braucot reizi mēnesī. Beatrise paņēma manu telefona numuru un solīja atzvanīt, kad šefs būs atbraucis. Kopš mūsu pirmās sarunas nu jau būs pagājis mēnesis, taču Beatrise tā arī nav piezvanījusi.

Uz maniem jautājumiem nav atbildējusi arī Esmeralda. Tos nosūtīju uz viņas elektroniskā pasta adresi, ko man iedeva reklāmas aģentūra Mediapool Latvia. Gribējās uzzināt, kur tieši Francijā viņa dzīvo un kādā veikalā pelna dienišķo maizi.

Arī Direct Office atrašanās vieta nav izdibināma. Uzņēmuma juridiskā adrese norādīta Purvciema ielā. Tas ir kāds dzīvoklis daudzstāvu mājas otrajā stāvā ar jauniem plastmasas pakešu logiem. Darbdienas rītā uz durvju zvanu neviens neatsaucās. Dzīvoklis nav reģistrēts zemesgrāmatā, taču tajā ir telefons, kas reģistrēts uz kādas piecdesmit gadu vecas Svetlanas G. vārda. Šajā pašā adresē reģistrētas vēl trīs firmas, kurās darbojas šī Svetlana. Taču uzņēmumā Direct Office viņas vārds neparādās.

Firma Direct Office dibināta pirms diviem gadiem. Tās pirmais īpašnieks bija kāds Francijas pilsonis, kurš dzīvo Bulgārijā. Kopš pērnā pavasara firma pieder citam Francijas pilsonim, kurš dzīvo Polijā. Uzņēmuma dokumentos minēts arī Latvijas iedzīvotāja vārds — 57 gadus vecais Aleksandrs Ļubimovs. Līdz pagājušajam pavasarim viņš firmā bija valdes loceklis.

Cerībā uzzināt vairāk, devos uz viņa norādīto dzīvesvietu Ķengaragā. Durvis kārtējā daudzdzīvokļu mājā atvēra tievs vīrietis treniņtērpā un vilnas vestītē. Viņš arī esot meklētais Aleksandrs. Skopos vārdos turpat kāpņu telpā vīrietis norādīja, ka ar Direct Office viņam vairs neesot nekādu saistību. Viņš bija kārtējais cilvēks, kas paņēma manu telefona numuru, solīja nodot attiecīgajiem cilvēkiem, kuri man piezvanīs. Tas nenotika. Turpat kāpņu telpā tik vien izdevās uzzināt, ka firmas birojs atrodas "kaut kur Čaka ielā". Kad biroja adresi vēlāk prasīju menedžerei Beatrisei, viņa norādīja, ka tā esot "konfidenciāla informācija".

BIZNESS ZEĻ

Abonenta kastīte, uz kuru jāsūta vēstules Esmeraldai, atrodas Latvijas pasta Centrālajā ēkā Rīgā. Informācija par klientu, kastītes pasūtītāju, protams, ir konfidenciāla. Taču no pasta darbiniekiem izdevās uzzināt, ka sūtījumi uz šo kastīti pienāk regulāri un ļoti daudz. Taču tās nav vēstules tikai Esmeraldai.

Direct Office piedāvā arī novājēšanas līdzekļus. Pēdējais brīnums — Extra fit pastilas — diennakts laikā sadedzinot vienu kilogramu tauku. Reklāma vēsta par kādu Džeraldīni, kas bija "ļoti pārsteigta, jo 5 dienu laikā zaudēja gandrīz 5 kg". Gada laikā nometusi 24 kilogramus, Džeraldīne priecīgi secina: "Mans vīrs atkal mīl mani…"

Skeptiska par šo efektīvo līdzekli ir dietoloģe Lolita Neimane, kurai lūdzu izvērtēt aprakstīto pastilu sastāvu. "Ideja ir tāda. Saliek kopā dažādus nosaukumus, lai kādam liktos, ka no tā kas var mainīties," secina dietoloģe, "man tas liekas tik ļoti stulbi un smieklīgi."

Savu divu gadu darbības laikā Direct Office kopumā ir piedāvājis jau vairākus tā sauktos novājēšanas līdzekļus. Laikraksts Dienas Bizness pērn rakstīja, ka divi no šiem līdzekļiem nav reģistrēti Latvijas pārtikas centrā, kā to prasa likumdošana. Arī firmām, kas izplata šādus līdzekļus, jāreģistrējas Pārtikas un veterinārajā dienestā. Direct Office to izdarīja pērn augustā pēc tam, kad par nereģistrēšanos samaksāja 500 latu lielu naudas sodu.

Pēdējais novājēšanas līdzeklis Extra fit Latvijas pārtikas centrā reģistrēts nav. Taču tas vēl nenozīmējot, ka firma pārkāpusi likumu, skaidro Tatjana Marčenkova no Pārtikas un veterinārā dienesta. Ja preparāts saturot vitamīnus un minerālvielas, tas nav jāreģistrē. Vai Extra fit ietilpst šajā kategorijā, viņa nevarot pateikt, jo nav redzējusi tā sastāvu.

Laikraksts Dienas Bizness pērn arī noskaidrojis: Direct Office tikai saņem iedzīvotāju zvanus un nosūta tālāk pasūtījumus uz Franciju uzņēmumam System Comercing Industries. No Francijas arī pienāk bandrole, par kuru pastā jāsamaksā.

Bizness notiek — šāds secinājums rodas, apskatot Direct Office 2004.gada darbības pārskatu. Liela summa — 100 tūkstoši latu gadā tērēta reklāmai. Apgrozījums bijis 400 tūkstoši. Ņemot vērā firmas specifiku, var pieņemt, ka tieši šādu naudas summu iemaksājuši Latvijas iedzīvotāji gan par tievēšanas līdzekļiem, gan Esmeraldas pakalpojumiem. Direct Office peļņa — 25 tūkstoši latu. Nav slikti, ņemot vērā, ka firmā ir trīs strādājošie, kā minēts Uzņēmumu reģistra dokumentos. Turpat arī norādīts, ka firmas nodarbošanās ir tirdzniecība pa pastu. Pārskats par pagājušo gdau vēl nav publiski pieejams.

"Nenoliedzami, tekstos skaidri redzamas zinātāju izmantotas formulas," secina antropologs Roberts Ķīlis, lūgts paanalizēt Esmeraldas sūtītās vēstules. Viņš norāda uz vairākām sakarībām, ko izmanto reklāmas biznesā. Piemēram, vēstulē vairākkārt tiek atkārtots saņēmēja vārds. Vēstules sākumā pasaka, ka cilvēks atrodas sliktā stāvoklī un sola to uzlabot. "Līdzīgi kā reklāmā, kur bērns ir netīrs, tad parādās tīri, sniegoti Alpi un beigās arī smuks mazulis," skaidro Ķīlis. Cilvēku uzrunā vārdā, tādējādi viņam izrādot uzmanību. Taču Ķīlis atturas vēstuļu sastādītāju saukt par profesionāli, jo "drusku ir arī kļūdas. Lasot radās sajūta, ka tie ir tulkojumi. Teikumu konstrukcijas nav latviskas."

Antropologs cilvēku atsaucību skaidro ar vēlmi strauji uzlabot savu dzīvi. Pētījumi rāda: jo zemāks sociālais slānis, jo lielākas cerības uz straujām pārmaiņām. Pie tam, sabrūkot Padomju Savienībai un līdz ar to zināmai kārtībai, palielinās simpātijas pret maģiju. Tāpēc Esmeraldas vēstules trāpa mērķī, jo "sola strauju pāreju uz daudz labāku dzīvi", uzskata Roberts Ķīlis.

DZĪVE NO JAUNA

Raksta sākumā minētās Anitas un Jāņa dzīvi gan pašreiz nevarētu saukt par labāku. Pēc pāris nedēļu pārdomām Jānis atgriezās ģimenē. Viņi bieži ir pārrunājuši notikušo un tagad cenšas visu sākt no jauna. Lai aizpildītu brīvo laiku, ģimene brauc slēpot, dodas uz baseinu.

Vai jums pēc notikušā nav bijusi doma vērsties policijā, — jautāju Anitai. "Par ko? Jānis taču ir pieaudzis cilvēks, un neviens ar varu viņu uz spēļu zāli nevilka."

Ekonomikas policijā man paskaidroja, ka neviens iesniegums par Esmeraldu vai firmu Direct Office neesot saņemts. Taču pārbaudi šā gada janvārī sāka Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, kas izvērtē, vai Esmeraldas reklāmas nav maldinošas. Ja tā izrādīsies, centrs var aizliegt reklāmu publicēšanu. Patlaban rezultātu vēl nav.

Lai brīdinātu citus — ar šādu motivāciju Anita savu bēdīgo stāstu vēlējās pastāstīt presei. Aizturot asaras, simpātiskā sieviete neslēpj bažas par nākotni: "Nezinu, vai jānis spēs atgūt manu uzticību. Kad viņš aizkavēsies darbā vai veikalā, vai atkal neizbraukšu riņķi pa pilsētu, apskatot, vai pie kādas spēļu zāles vai tās otrā pusē nestāv viņa mašīna." Anita plāno, ka būs nepieciešams apmeklēt psihologu.

Publicēšanas datums: Sestdiena, 2006. gada 11. marts.
Rubrika: (10. lpp.)
http://www.diena.lv/lasit.php?id=272328



(Lasīt komentārus)

Nopūsties:

No:
( )Anonīms- ehh.. šitajam cibiņam netīk anonīmie, nesanāks.
Lietotājvārds:
Parole:
Temats:
Tematā HTML ir aizliegts
  
Ziņa:

Gandrīz jau aizmirsu pateikt – šis lietotājs ir ieslēdzis IP adrešu noglabāšanu. Operatore Nr. 65.
Neesi iežurnalējies. Iežurnalēties?