friends [entries|archive|friends|userinfo]
Meistars

[ userinfo | sc userinfo ]
[ archive | journal archive ]

[22. Apr 2017|23:12]

seehearfeel

Rush, 2014 TV series )
Linkir doma

Čārlzs Džeimss Neipjers [22. Apr 2017|23:07]

indulgence
[Tags|, , ]

Pirms laika, lasot "Rīgas laiks", aizķēra Arta Sveces citāts:

"kad tradīcija tiek apšaubīta, ar atsaukšanos uz pagātni nepietiek. Loģikā ir pat iedots vārds argumentācijas kļūdai, kad mūsdienu uzskatus vai prakses mēģina pamatot ar tradīciju. To sauc (diezgan neinteresanti) par "atsaukšanās uz tradīciju" kļūdu jeb argumentum ad antiquitatem, kas būtībā ir ad populum kļūdas paveids, proti, runa ir par argumentu, ka izteikums ir patiess tāpēc, ka vairums cilvēku to uzskata par patiesu. To, ka šāds pamatojums nav drošs, var viegli un daudzveidīgi nodemonstrēt. Šoreiz atsaukšos tikai uz pastāstu par 19. gadsimta Britu armijas virspavēlnieku Indijā Čārlzu Džeimsu Neipjeru. Pie viņa esot vērsušies vietējie iedzīvotāji, prasot atļaut satī rituālu, kas paredzēja mirušā vīrieša sievas labprātīgu sadedzināšanos uz vīra bēru sārta. Neipjers it kā esot atbildējis: "Jūs sakāt, ka satī ir jūsu paraža. Labi, bet arī mums ir savas paražas, un viena no tām ir pakārt cilvēkus, kuri sadedzina sievietes dzīvas."

Nezin kāpēc jau cik nedēļas ik pa brīdim šo atceros ar nemierīgu prātu, un nekādi nesapratu, kāpēc tas man neliek mieru. Nu neliek un viss, nespēju atstāt aiz muguras, kā lielāko daļu no dzīvē dzirdētā, redzētā vai lasītā. Nupat, izpūšot vakara dūmu, sapratu, kas man tajā uztrauc!

Šis arguments interesants divējādi. Pirmkārt, tas klasiski raksturo koloniālo domāšanu. 19. gadsimtā Lielbritānijā bija nežēlīgākie krimināllikumi visā pasaulē – starp citu, uz Austrāliju sūtīja nevis slepkavniekus un ļaundarus, bet tos, kas vai nu bulciņu nozaguši, vai nav laikā renti lendlordam samaksājuši, jo burlakas tika pakārti daudz nedomājot, – un te redzam liecību t.s. kolektīvās atbildības ieviešanai. Proti, iedzimtie lūdza atļauju sievietei pašsadedzināties - viņas brīva izvēle, - savukārt koloniālo varas iestāžu pārstāvis pauž, ka ja sieviete to izdarīs, viņas tuviniekus un kaimiņus sodīs ar nāvi. Pie tam šos laudis, kuri personīgi ar notiekošo nav saistīti, sodīs pēc aizjūras valsts likumiem. Kaut kur manīts, vai ne? Otrkārt, esmu pēdējā laikā atsaukšanos tieši uz šo Neipjera izteikumu sastapis krievvalodīgajā blogosfērā, autotiem pamatojot Krievijas impērijas un tās mantinieces PSRS koloniālpolitiku "nacionālajās nomalēs". T.i. arī mūsdienās koloniālais pasaules skatījums tiek uztverts caur šādu prizmu, svētā pārliecībā par savu taisnību.

Jo interesantāk šķiet, kāpēc tieši šo vēsturisko piemēru izmanto Svece savā kultūrtrēģeriskajā esejā. Apzināti, vai neapzināti? Aizdomājos arī par to, vai atsevišķas postmodernisma laikmetā radušās jaunās ētikas nostādnes nepārstāv klasisko koloniālās domāšanas paradigmu – nest tumšajiem un atpalikušajiem iezemiešiem gaismu, no malas, – realizējot to pašu kolektīvo sodu (konkrētajā gadījumā, atrod vienu personu, kas dresē dzīvnieku vardarbīgi, un nevis vēršas pret vardarbību, bet pret dresūru kā tādu)? Varbūt tāpēc konservatīvāk noskaņotajā sabiedrības daļā ir vērojama netīksme pret daudziem jaunievedumiem ētikas sfērā – ne tāpēc, ka jaunievedumi kā tādi būtu slikti, bet tāpēc, ka tās nāk no "neipjeriem"?
Link4 raksta|ir doma

Zīdainis var/nevar satraumēties izkrītot no stāvoša auto? [22. Apr 2017|21:24]
pajautaa
[polija]
Tātad es uzskatu, ka zīdaini, kurš vēl nestaigā, nekur nekāpj, tikai rāpo viskautkur NEVAR sēdināt auto priekšējā beņķī, kamēr no bagažnieka izvelk un saliek ratus, jo viņš var izvelties pa durvīm uz ielas vai novelties no beņķa autiņā ar galvu pa priekšu. Diemžēl otra pusīte domā citādi.
Tad nu jautājums citiem vecākiem - sieviešiem un arī vīriešiem (jo redz sievietes visu pārspīlējot drošības jomā :) ) Jūs uzskatāt, ka šādi atstāt 10mēn vecu bērnu, kurš pats vēl nekad nav ar kājām pa priekšu pat mēģinājis nokāpt no kādas augstākas virsmas (cenšos mācīt, bet pagaidām nestrādā), kamēr pats skraida ap bagažnieku/ratiem un nevar visu laiku paturēt bērnu acīs/aizsniedzamības attālumā ir/nav droši??

upd. Ja nu netapa skaidrs no paša ieraksta - bērns diespas nekur netiek vests autiņā tāpat, autobeņķis autiņā parasti nestāv (mikrorajons un tā) jautājums ir par noiešanu lejā no 4ā stāva un ratu, kuri glabājas auto grabažniekā, salikšanu un pretējām darbībām, atnākot no pastaigas. Man pieņemams šķita variants sēdināt zālē vai provēt žonglēt rokās ar bērnu un ratiem, bet katrā ziņa bija pamatīgi iebildumi pret bērna iesēdināšanu auto parastajā sēdeklī, atstājot durvis vaļā...
Link44 raksta|ir doma

[22. Apr 2017|21:04]

hedera
We will all be judged by the courage of our heart.
Linkir doma

[22. Apr 2017|15:46]

martcore
vai arī jautājums - jūs esat kādreiz peldoties jūrā nedaudz salietojušies sālsūdeni?
tas teorētiski taču ir pizģec, ja mēs sāksim dzert sālsūdeni, mēs visi nomirsim
taču, dažreiz, ja es aizpeldu jūrā nedaudz par tālu, vajadzētu peldēt jau atpakaļ, man šķiet, ka cenšoties ieelpot gaisu, es nedaudz iedzeru sālsūdeni
un ko? neko? aim alaiv?
Link6 raksta|ir doma

[22. Apr 2017|14:50]

pa_leeto

[dominika]
Pārdodu 3 biļetes uz Valmieras teātra izrādi "Džeina Eira" rīt plkst. 13:00. Biļetes 2. rindā, pirku par 13 Eur gabalā, pārdodu par 10 Eur gabalā, t.i. kopā 30 Eur. Var kaulēties saprāta robežās.
sanitag@gmail.com
Linkir doma

[22. Apr 2017|14:03]

devour
Ir biš dīvaini un joprojām ir grūti pierast pie tā, ka draudzenes klientes un draudzenes saka, ka esmu smuks un prasa vai man ir brāļi...
Link2 raksta|ir doma

Par personībām [22. Apr 2017|09:48]

black_data
[Tags|]

Kiviča raidījuma intro (don't ask) viesi tiek sagrupēti politiķos, mūziķos, sportistos un... personībās. Personībass ir domās "u.c.", vai tā ir īpaša kasta, tādi kā renesanses civlēki? Nu, vismaz Dāvis Kaņepe titros ir režisors, lai gan jau sarunas sākumā ļoti tiek dēvēts par kultūras nama vadītāju (pans, laikam, tur ir intendēts), kas varētu nozīmēt, ka viņš ir personība, nevis vienkārši režisors.
Link1 raksta|ir doma

Vajag aukli! [22. Apr 2017|07:32]
vajag
[digna]
Šodien no 10.00 līdz 21.30 Imantā!
Link1 raksta|ir doma

[21. Apr 2017|19:44]

rasbainieks
jūs jautājat, vai dzīvē notiek kā filmās?
lūk, medicīnas studenti stradiņos šādiem jautājumiem pieiet nopietni
viņiem ir pasākumi, kur skatās hausu un "ar pieaicinātiem speciālistiem apspriežam redzēto – kļūdas, ticamību un realitāti latvijas praksē"
trū stōrī
Link6 raksta|ir doma

Kas tur notika ar Artusa partiju? [21. Apr 2017|18:18]
94sd
[Tags|, , , ]

"Cilvēki pat murgos nevar iedomāties kāda šeit ir sistēma, cik viņa ir drausmīga."

vid.
Linkir doma

Dzīves mērķi [21. Apr 2017|17:56]

kautskis
Vispār [info]pinjons labu jautājumu uzdeva, kādēļ Bērziņam tas viss. Un kā būtu jums?

Poll #20990 Un kādēļ?
Open to: All, results viewable to: All

Ja man būtu 72 gadi un miljons, es

View Answers

dzertu kokteiļus Kalifornijā
50 (98.0%)

kandidētu Rīgas domes vēlēšanās
1 (2.0%)

Link12 raksta|ir doma

Made my day [21. Apr 2017|16:39]

pinjons
Беларускi Дзяржауны Саюз Маладзёжы.


Link3 raksta|ir doma

Ilgi neesat domē bijuši, ja? [21. Apr 2017|16:35]

kautskis
Man patīk, kā ZZS godīgi atzīst, ka nemaz necenšas tikt Rīgas Domē. Jo eksprezi Bērziņu par lokomotīvi, aha.
Link26 raksta|ir doma

Salīdzinot Lepēnu ar Trampu [21. Apr 2017|13:12]

pinjons
"Так что можно не сомневаться: в президентском кресле Марин Ле Пен так легко не откажется, к примеру, от скептического отношения к НАТО или симпатий к Путину, как это сделал Трамп. У пророссийского курса французских националистов - довольно прочная основа: в президенте РФ их привлекает и авторитаризм, и имперскость, и антилиберальная повестка, и антиамериканизм, который широко распространен во Франции."
Link12 raksta|ir doma

Par semantisko slogu dizainā. [21. Apr 2017|12:29]

unpy
Pilnīgi nejauši uzgāju, esmu sajūsmā.
Link2 raksta|ir doma

[21. Apr 2017|10:54]

dienasgramata
The term pygmy is sometimes considered pejorative. However, there is no single term to replace it.
Link3 raksta|ir doma

She ain't no human being [21. Apr 2017|08:10]

kautskis
Vakar, kā zināms, dzimšanas dienu svinēja Hitlers, rīt Ļeņins, un varētu gan jautāt, kas varētu piedzimt šādai krāšņai kompānijai pa vidu? Elizabete Vindzora, lūk, kas. Nu, forši.

UPD: Nu, protams, no visa šī trio Elizabete V. ir vienīgā, kas tiešām svin pati. Tomēr ne Hitleram, ne Ļeņinam joprojām netrūkst ļaužu, kas atzīmē viņu dzimšanas dienas viņu vietā.
Link8 raksta|ir doma

Hieronymus Bosch Butt Music [21. Apr 2017|06:41]

indulgence
[Tags|]

Protams, visi oir redzējuši Bosha triptihu "Pasaulīgo prieku dārzs", taču studente Amēlija Hemrika (Amelia Hamrick) no Oklahomas universitātes esot papūlējusies un atšifrējusi gleznā zem lautas daļēji saskatāmās notis.
Rekonstruētais skaņdarbs ieskaņots un ievērtējams arī brīvpieejā:

Link1 raksta|ir doma

Par adopciju [21. Apr 2017|00:04]

black_data
Miljons dolāru jautājums, kam būtu jāadoptē bērni? Ja tā ir sabiedrības atbildība, vai sabiedrība jau to nav atrisinājusi, izveidojot bērnunamus? Ja tomēr pamestie un atņemtie bērni ir jāintegrē jaunās ģimenēs, tad kurās? Bezbērnu ģimenēs? Ģimenēs ar bērniem un pieredzi? Un kā ar sabiedrības solidaritāti? Varbūt audžuvecākiem ir jāmaksā lielāki pabalsti? Bet varbūt tā ir katra indivīda personīga lieta, gribēt vai negribēt adoptēt bērnus bez ģimenēm? Kādam tā ir vainas vai pienākuma sajūta, ticība dievam, ticība karmai.

Kāpēc tādi jautājumi? Jo šis: http://www.lsm.lv/lv/raksts/arpus-etera/evita-purina-stasts-par-arturu.-vienu-no-sistemas-berniem.a233463/ Kā arī it kā visiem ir skaidrs, ka adoptēt ir labi un pareizi, bet kāpēc tas ir labi? Un ja ir labi, kāpēc tad bērnunamos vēl ir bērni?
Link11 raksta|ir doma

navigation
[ viewing | most recent entries ]
[ go | earlier ]