Paldies par laba vēlējumiem. Uzskatiet tos par bumerangiem. [entries|archive|friends|userinfo]
aborigens

[ userinfo | sc userinfo ]
[ archive | journal archive ]

[Nov. 28th, 2025|12:07 am]
"Tanclova sirdi ar rūsainām stīpām žņaudza sāpes. Gan par asinīgo ķēvi, kas bija pazudināta, gan par to cilvēkbērnu, kas šo zirgu bija savām rokām sešus gadus dienu dienā kopis. Jezups bija Tanclova sirdij vistuvākais dēls. Ik reizi, kaut vai izsānis ieraugot dēla bālo vaigu caur noasarojušo loga rūti, viņš gluži instinktīvi metās uz svēto kaktu klanīties un dedzīgi krustīties tādai pašai bālai sejai ar tumšām acīm Jezus obrazā. Jezupa seja pret pavasari arvien vairāk izdila un apauga ar bārzdas vainagu, līdz cilvēks no svētbildes vairs nebija atšķirams.
Tanclovs sāka cītīgāk apmeklēt Ciskodu baznīciņu un vairāk locīt ceļus Jumpravas Marijas altāra priekšā. Viņš lūdzās par dēla veselību nomodā un pat sapņos. To darot, viņš pēkšņi aptvēra, ka Jezupa zaudējums nav Jezupa paša, bet vairāk Tanclova vai pat visas Sebaldu cilts nelaime. Līdz šim viss Sebaldiem bija šķīries bez skādes - Tanclovs ļaudīs varēja iet kā granīta kalns bez mazākās plaisas, kur melšu mēlēm aizķert. Sebaldi bija laimes krekliņā dzimuši veiksmes bērni, kas pieraduši, ka viņu vārdam ir svars un viņu sacītais dzeraunē un pat apleicinē izskan kā likums.
Jezupa slimībā ieraudzījis apdraudējumu cilts pašlepnumam, Tanclovs beidzot saprata, ko īsteni nozīmē spoveds. Līdz šim viņam nebija, ko nožēlot, viņš bija stāvējis taisns un ciets kā ozols. Tagad, satrūcies par savu augstprātību, viņš sūdzēja grēkus pa īstam. Labi, ka Dominikuss nu jau labu laiku bija aizcelts par Varakļānu vikāru, bet viņa vietā uz Ciskodiem atsūtīts pūļu prāvests. Dominikusam Tanclovs nevarētu tik atklāti čukstēt ausī visu to, ko viņš izstāstīja jaunajam baznīckungam, skaidri zinādams, ka līdz pūļa saprašanai nonāk tikai latgaļu valodas melodija, bet saturs paliek Dievam.
Un tā, sācis ar vainas sajūtu pret Jezupu, Tanclovs sāka šķetināt savu grēku pavedienu un pats bija pārsteigts, kāda netīrumu straume tur izgāzās no krietnās un taisnās sirds - kā rupuči no rožu dārza.
Tur viņš bija kukuļojis kroņa ierēdni, - ak, Dievs, kurš gan to nedarīja! - vienam strādniekam mazliet nošmaucies ar samaksu, citu skaudis, vēl citu nicinājis, uz kaimiņu Jugazes krūtīm baznīcā paskatījies, - protams, ka tūlīt novērsies! - bet kādas domas pazibēja aiz nolaistiem plakstiem, to viņš zināja vienīgais pasaulē.
Visu šo netīro straumi kā prieves rakstu izgaismoja Tanclova prāts. Drīz viņš aptvēra, ka tā ir cilvēka otra daba. Lai kā censtos, šī otra, mērkaķa daba, cilvēkam vaikstījās pakaļ katrā domā. Varbūt tā ikreiz netapa par grēku, varbūt citu reizi pat darīja cilvēku stiprāku - ikkatru viņa nodomu apstrīdēdama, apsmiedama, pārbaudīdama tā īstumu -, tomēr tā pastāvēja. Vēl vairāk: Tanclovs atklāja, ka vienā cilvēkā ir veselas trīs dabas - viena, kas nolemj, otra, kas apstrīd, trešā, kas teic kā būtu pareizi no ļaužu prāta. Bez rūpīgas sirds vērošanas Tanclovs tās trīs balsis sevī nemaz nebūtu pamanījis un nebūtu arī sapratis Trīsvienīgā Dieva Noslēpumu. Baznīckungiem nebija taisnība, ka To nevarot aptvert, ka, pūloties To saprast, apjūkot prāts. It nemaz neapjuka, ja godīgi un bezkaislīgi pavēroja sevi no malas - tur bija melns uz balta, visa Dieva trejādība!
Tanclovs, kurš pēc Kostas piedzimšanas sajutās vecs, tagad bija spiests atzīt, ka dzīve vēl arvien iet kalnā. Ja jau Visuaugstais parūpējies par tādām svarīgām un agrāk neiedomājamām atklāsmēm, kurās ne ar vienu nebija iespējams dalīties! Kluss viņš gulēja gultā blakus čūskaini sīkstajai Īvai un cerēja, ka klusumā abi domā vienu domu. Viņu valodā, kurā eksistēja tikai simt vienkāršu vārdu - Tas Kungs, Jezus, Svētais Gars, Jumprava Marija, siens, piens, dēli, zirgi, sēta, klāvs, maize, pirts, art, ecēt, sēt, izvest mēslus utt. -, nebija tāda vārda, ar ko norādīt uz atklāsmi."

/ Inga Ābele, Klūgu mūks
LinkLeave a comment

[Nov. 25th, 2025|08:00 pm]
"The Persian philosopher Ibn Sina (Avicenna), arguing that God has knowledge of generalities but not particulars, emphasizes the gulf between the philosophical god and the God of Quranic theology, to the annoyance of the conservatives."

/Malise Ruthven
Link5 comments|Leave a comment

[Nov. 19th, 2025|10:10 pm]
Nesen atrasti divi jauni Baha skaņdarbi.

https://bbc.com/news/articles/c1wlr7r747eo
LinkLeave a comment

[Nov. 19th, 2025|01:44 am]
[Fonā |Ieva Akurātere & Simulācija - Tas šķēps]

Es neatceros, kurš no autoriem rakstījis, ka aizkustinājums rodas no atmiņām par debesu valstību, labo, kas tur ir bezgalīgs un pieejams, bet šeit pavīd tikai kā kaut kas ātri gaistošs, nesatverams un nepiepildāms.
Ja par šo atceras aizkustinājuma brīdī, tas reizē kļūst arī par mierinošu pieskārienu.
Link3 comments|Leave a comment

[Nov. 13th, 2025|07:21 pm]
"Novelties in words belong to a false kind of knowledge"
LinkLeave a comment

[Nov. 9th, 2025|12:31 am]
An evil choice is always a choice of some good; its evil lies in its not being good enough.

/ D.J.Salivans
Link1 comment|Leave a comment

[Nov. 6th, 2025|10:24 pm]
[Fonā |THE ROOP - Discoteque]

kā nu tur bija ar jušanos vientuļam, nesaprastam un tieksmi radikalizēties
Link20 comments|Leave a comment

[Nov. 4th, 2025|11:13 pm]
Animus humanus amor non est,
Sed ab ipso amor procedit, et
Ideo seipso non diligit, sed amore
Qui seipso procedit

/Richard of St. Victor
LinkLeave a comment

[Nov. 4th, 2025|12:20 am]
[Fonā |Das wohltemperierte Klavier I&II]

Labums no tā, ka pie tevis pa nakti paliek mūzikas akadēmijas students, ir sarunas par Bahu un viņa ģenialitāti. Tīras kvintas un netīras oktāvas, ko tu neteiksi.
LinkLeave a comment

[Oct. 22nd, 2025|12:19 am]
Kā pareizi atzīmēja N., mēs visi esam pārstājuši runāt par taisnīgu karu.
Link44 comments|Leave a comment

[Sep. 29th, 2025|08:56 pm]
Es zinu, ka var būt vēl labāk.
Link1 comment|Leave a comment

[Sep. 21st, 2025|10:08 pm]
"Probably the most widely held view of man today in opposition to the older, traditional view is that man is simply one more of the brute animals - a superior animal, to be sure, but still just an animal, with the same questionable and transitory value of any other animal. And just as animals in general are creatures of instinct, with no real control over their instinctive drives or over the pull on their senses from the outside, so too man is impelled purely by the attraction of sense goods and by the blind drive of instinct.
A still grosser view of man sees him as a kind of machine, a bundle of conditioned reflexes which respond as necessarily to the impersonal laws of mechanics and physics as the leaf falling from the tree. Manipulate the physical stimuli which act on man and you can control both the individual and society as surely as you can control machinery: given the proper stimulus, the reflex will be mechanic, automatic, and foreseeable.
Common to both these doctrines is the view that man is a freakish, haphazard, evanescent appearance in an ever evolving universe, a chance collection of atoms, an insignificant dot destined to last but the flash of an instant in the vast perspective of time unending: a being without meaning, without destiny, without hope."

/ Daniel J. Sullivan, An Introduction to Philosophy.
Link9 comments|Leave a comment

[Sep. 15th, 2025|11:03 pm]
Defunctos ploro

Grief without song could be any stone chapel built of loss
packed with aging villagers lulled reticent as rue
by a rote bell’s tongue, hemmed by iron gates and a yew
tree lurking mirthlessly beside a burial ground where moss-

patinaed spirits and earth angels gather round relic icons
of threadbare hand-me-down faith. You sit/kneel/stand on
your misericord like an eaten Job in the organ belly’s drone,
sorting your parents’ hoarded aggregate—clothes pawn

and charity shops won’t take, sewing kits, boxes of old
Polaroids of anonymous sepia-people you wouldn’t be here
without, file drawers of past taxes, uniforms from the war,
wedding dress, unworn shoes unfit for a holy soul ...

—and that’s just the tip, to say nil of unspeakable sins
in attic and basement. Macular shorebirds scan whitecaps
for questions the mind’s eye can alight: dim synapse
of a candlelit nave, musty kneelers, a deacon’s

chair from Suriname. Grief without song is wasted pain.
According to patron James, faith in works—in real acts
of creation—amplifies our part in salvation’s soundtrack
louder than wafers, wine or words of mumbled expiation

dissolved on penitent tongues. In your rusted anechoic
husk, your veins blood-thrum a rushing river-hymn,
an electric fence of nerves ticking in your cerebellum—
until silence clears its throat ... and from her first chthonic

tremolo it comes as no shock: how from Galway to Summerhill
churches are being repurposed as concert halls by clergy who swear
love’s lost call note still lingers, runic under the moored murmur
of all those services you sat unmoved through, the supernal

flatulence of organ bellows at last revised in fidelity rare
as a black velvet angel with spindly legs and mental hair,
her aqueous blues beguiling as the B-side of prayer
beside an ocean we couldn’t hear but always knew was there.

/ Partridge Boswell
LinkLeave a comment

[Sep. 7th, 2025|07:55 am]
The old archaeological adage that absence of evidence is not evidence of absence
LinkLeave a comment

[Sep. 4th, 2025|08:46 am]
"Tātad kāpēc tev jāprecas?
Mans dievs, reiz taču ar to jābeidz, - attrauca Valanjosks, gurdi nolaizdams acu plakstus. - Turklāt mēs dzīvojam no cerībām, gaidām, ka drīz nomirs kāda krustmāte."

/ Zolā, Dāmu paradīze
LinkLeave a comment

[Sep. 3rd, 2025|09:22 pm]
Vīrs atgādināja, ka 2004. gadā bija tāds realitātes iepazīšanās šovs "Mirjama, viņš vai viņa", kur vīriešus izčakarēja ar transpersonu. Ak laiki, ak tikumi.
Link3 comments|Leave a comment

[Aug. 22nd, 2025|01:09 pm]
"Much of music as is adapted to the sound of the voice and to the sense of hearing is granted to us for the sake of harmony; and harmony, which has motions akin to the revolutions of our souls, is not regarded by the intelligent votary of the Muses as given by them with a view to irrational pleasure, which is deemed to be the purpose of it in our day, but as meant to correct any discord which may have arisen in the courses of the soul, and to be our ally in bringing her into harmony and agreement with herself; and rythm too was given by them for the same reason, on account of the irregular and graceless ways which prevail among mankind generally, and to help us against them."

/ Plato, Timaeus
LinkLeave a comment

[Jul. 19th, 2025|10:26 pm]
"First we must make a distinction and ask, what is that which always is and has no becoming; and what is that which is always becoming and never is? That which is apprehended by intelligence and reason is always in the same state; but that which is concieved by opinion with the help of sensation and without reason, is always in a process of becoming and perishing and never really is."

/ Plato, Timaeus
Link1 comment|Leave a comment

[Jul. 16th, 2025|09:49 pm]
Zombijs ir metafiziska neiespējamība
Link16 comments|Leave a comment

[Jul. 13th, 2025|06:05 pm]
"The famous "cannibal problem": suppose a cannibal eats the body of another man and then, after his victim's flesh has been assimilated to his own body, the cannibal himself dies. Whose soul gets the matter in question at the resurrection?"

/ Edward Feser, Aquinas
Link8 comments|Leave a comment

navigation
[ viewing | most recent entries ]
[ go | earlier ]