Saaremaa
Pastāstīšu, kā man gāja ceļojumā uz/pa Saaremaa.
Tā teikt spontāni radās ideja, ka jāaizbrauc ciemos pie mūsu kaimiņiem igauņiem un vēlreiz(iepriekš būts kaut kad pamatskolas laikos) jāapskata Muhu un Saaremaa salas.
Nedaudz parokoties pa internetu, sastādīju arī atbilstošu maršrutu ar apskates objektiem, kā arī sameklēju iespējamās naktsmītnes. Jā, samainīju arī bišķīti latus pret igauņu kronām(1 EEK ir ~ 0.046 Ls).
Mantas sakrāmētas, maršruts skaidrs un ielādēts "nafigatorā" - var doties ceļā.
Pirms tam, atsaucot atmiņā senākus brīdinājumus medijos par igauņu CP bardzību, tika vēl pārbaudīts ugunsdzēšamā aparāta derīguma termiņš un sagādāti 2 riteņu bloķētāj-klucīši.
No Rīgas izbraucu kādu ceturksni pirms 8 un Virtsu ostā biju nedaudz pēc 11. Sanāk ~ 270 km 3.5 stundās.
Jāpiebilst, ka, tā kā nebiju iepazinies ar igauņu CP bardzību/toleranci un sodu apmēru, braucu nepārkāpjot atļauto ātrumu(pēc GPS, ne spidometra).
Kādu gabalu aiz Pērnavas, kur jānogriežas virzienā uz Virtsu ostu, paņēmu stopētāju - tante pastāstīja, ka, sakarā ar mazo pasažieru skaitu, autobuss šajā maršrutā nekursē un nekas cits neatliekot, kā stopēt.
Vēl interesanti bija uzzināt, ka vienā posmā šī šoseja agrāk izmantota kā alternatīvais lidlauks - šoseja pēķšņi paplašinās līdz 4 joslām. Izrādās, padomju laikos tā tikusi izmatota kad ar "kukuruzņikiem" uz laukiem sēti minerālmēsli.
Par prāmi runājot - man tas izmaksāja 135 EEK(100 EEK par parasto auto + 35 EEK par cilvēku).
Pēc pusstundas brauciena piestājām Muhu salas ostā Kuivastu.
Pirmais apskates objekts - Svetās Katrīnas baznīca Muhu salas pilsētā Liivā.
Pēc tam apskatīju Svētā Martina baznīca Valjalā, kura esot vecākā Igaunijā, un devos tālāk uz Kaali meteorīta krāteri. Skatot objektus un pētot iemītās taciņas(zem nelielas zemes kārtiņas uzreiz ir akmeņu maisījums), domāju, kā es vakarā uzcelšu telti...
Tālāk vienmuļš ceļš līdz Kuressaarei, kur esmu paredzējis apskatīt Kuresāres bīskapa cietoksni un pašu pilsētu. Cietoksnī iekārtots muzejs(ieeja, šķiet, maksāja 50 EEK), kurā var apskatīt dažādas interesantas ekspozīcijas. Diemžēl tornis bija slēgts.
Pirmās dienas apskates objekti ar to arī ir galā. Atliek Kuressaarē nopirkt kaut ko vakariņām un brokastīm, kas arī nav problēma, jo te ir gan Rimi, gan Maxima, gan SuperNetto, kā arī Selver veikali.
Kad vajadzīgais sapirkts, dodos prom no Kurresaares uz Tehumardi kempingu, kuru atrast ir ļoti vienkārši, jo tas atrodas šosejas malā un arī informatīvo ceļazīmju netrūkst.
Šeit, samaksājot 60 EEK, starp priedītēm uzceļu savu telti un veiksmīgi pavadu nakti. Jāpiebilst, ka cenā, kā jau normālos kempingos, ietilpst WC + duša, kā arī iespēja izmantot virtuvīti.
Šodien pirmais apskates objekts ir Sorves bāka, kura atrodas Sorves pussalas dienvidos. Jāpiebilst, ka šodien ir apmākušās debesis un temperatūra tikai ap 20 grādiem.
Tālāk, pa salas rietumu piekrasti, dodos Kihelkonna pilsētas virzienā, kur apskatu Kihelkonnas baznīcu.
Tālāk biju paredzējis apskatīt Harilaid pussalā atrodošos sašķiebto bāku, bet tā arī līdz tai netiku, jo griezos riņķi brīdī, kad cietā seguma celiņu pie kāda ezera nomainīja šaubīga paskata zemes ceļš, kura izskats liecināja, ka pa to labāk pārvietoties atbilstošākā(4x4, paaugstināta klīrensa) auto.
Tagad arī internetā noskaidroju, ka no citas puses ir iespējams piebraukt pa ceļu aptuveni 5 km līdz bākai un tālāk doties kājiņām.
Šajā brīdī laiks sāka nedaudz bojāties, ik pa brīdim nedaudz uzlija. Es devos uz nākamo punktu - Tegarannu, no kuras bija paredzēts pa gabau palūkoties uz pretī esošo Pangas stāvkrastu. Šeit viss krasts bija noklāts ar, pieļauju, tūristu veidotiem akmens krāvumiem.
Tālāk pa grants ceļu uz Pangu, lai apskatītu stāvkrastu no tuvuma. Pie viena sanāca novērot, kā grants ceļš tiek pārtaisīts par pat nezinu kā pareizi tādu ceļu saukt - kad piķī tiek sabērti olīši. Principā jau tas pats asfalts beigās sanāk.
Pangas stāvkrasts ir diezgan augsts - augstākajā vietā esot virs 21 m.
Ja apciemota Saaremaa, tad noteikti jāapskata viņu tradicionālās vējdzirnavas, kuras vairākas vienuviet var apskatīt Anglā.
Šeit apskatāmas 4 Saaremaa tipa koka vējdzirnavas un 1 holandiešu tipa vējdzirnavas.
Holandiešu vējdzirnavās var pastaigāt arī pa iekšpusi un apskatīt mehānismus vairākos stāvos.
Pēc dzirnavu apskates paredzēts apmeklēt Maasilinn pilsdrupas, kuras ZR virzienā atrodas kādu gabaliņu no Orissaares. Pašas pilsdrupas gan (smuki)nenofotografēju, bet netālu esošā vecā laiva gan iepatikās.
Kā pēdējais apskates objekts paredzēts Koguvas etnogrāfiskais ciems. Šeit, par 40 EEK, jūs iegūstat iespēju apskatīt miniatūru brīvdabas muzeju.
Pēc objektu apskates atlika tikai aizbraukt līdz Kuivastu ostai un tad jau līdz Rīgai tikai braukšanas vaina(ja neskaita
vakardienas vakara negaisu).
Ceļojuma laikā novēroju, ka Igaunijā ceļi ir daudz labākā stāvoklī nekā Latvijā un arī ceļazīmes ir sakarīgāk izvietotas.
Priecēja, ka pie visām apskates vietām bija speciāli izveidots autostāvvietas un izvietoti atkritumu konteineri, kuri nebija pārbāzti ar sadzīves atkritumiem, kā tas ir pie mums. Pie daļas no šīm stāvvietām bija izvietotas arī bezmaksas WC.
Tāpat novēroju, ka lielākā daļa igauņu ievēro atļauto maksimālo braukšanas ātrumu un pārvietojas tā ap 86-90 km/h pēc GPS, līdz ar to nekādas trakās apdzīšanas nenotiek.
Vēl es dzīvē izbaudīju, ko nozīmē braukt automašīnu kolonnā pa līkumotu celiņu, ja pa priekšu tikai nedaudz lēnāk par pārējiem brauc auto ar kempinga mājiņu aizmugurē - visa kolonna stresaini gaida iespēju apdzīt, tai pašā laikā pie apdzīšanas cenšoties nepārsniegt ātruma ierobežojumu, jo ceļā uz/no prāmi esot iemīļotas CP vietiņas, kur atsijāt steidzīgos.
Šādi mierīgi braukājoties sasniegts arī līdz šim mazākais degvielas patēriņš 5.15 litri uz 100 km.
Noderīgas saites1.
Saaremaa prāmju līnija2.
Tehumardi kempings3.
Sāremā sala @ visitestonia.com