23 August 2016 @ 01:47 pm
 
redzu tos cepienus, un man gribas tikai atkārtot to, ko ne pārāk sen jau rakstīju pie [info]french_mime - man liekas, pats svarīgākais šajā ir apzināties, ka pasaulē ir tik daudz problēmu un netaisnību, pret kurām cīnīties, ka nevienam cilvēkam, pat tad, ja viņš tam ziedo visu savu mūžu, nav iespējams aptvert tās visas, un vienmēr ir kaut kas jāizvēlas. mēs katrs izvēlamies, kuras cīņas uzņemties, un kuras - nē. tāpēc varbūt labāk tā vietā, lai tērētu savu enerģiju, mēģinot pārliecināt citus, ka viņu cīņa ir bezjēdzīga un stulba vai ka mana cīņa ir labāka, vai ka vislabāk ir necīnīties par neko, varētu biežāk vienkārši pieņemt savas un citu izvēles un darīt labāko, kas paša spēkos, lai strādātu sava izvēlētā mērķa labad. vajadzības gadījumā citiem īsi paskaidrojot, kāpēc esi izvēlējies tieši šo problēmu (bet bez nepieciešamības šo skaidrojumu nostādīt universālas patiesības, kas der un jāpieņem visiem, lomā), apzinoties, ka par spīti visiem pamatojumiem, izšķirošais faktors tomēr ir personiskā izvēle.

es daudz domāju par to, cik izplatīta ir vēlēšanās problēmas kaut kā salikt hierarhijā, pierādīt, ka ir kaut kāda viennozīmīga, objektīva secība, kādā tās vajadzētu prioretizēt. nezinu, kāda ir atbilde uz šo, bet man šķiet, ka tādu algoritmu ir grūti nodrošināt, jo neviena no šīm problēmām neeksistē vakuumā, bet gan mainīgā sociopolitiskajā un vēsturiskajā kontekstā.

tomēr reizēm ir vieglāk identificēt problēmu, kas kādā brīdī kļūst aktuālāka - kaut vai vienkārši tāpēc, ka noticis kaut kas kontekstā, kas to smagi pasliktina vai padara redzamāku, vai arī ir izdevies veiksmīgi samazināt kādu citu problēmu ietekmi uz cilvēku dzīvi. protams, arī šī aktualitāte var būt ļoti relatīva, piemēram, gadījumos, kad konteksts ierobežo cilvēka redzesloku, rīcībspēju un citus apsvērumus. teiksim - jā, bēgļu krīze visdrīzāk nav aktuālākā problēma dienvidamerikas kalnu iedzīvotāju kopienu vidū. bet mūsu priviliģētajā pozīcijā - atrodoties ES, dzīvojot samērā brīvā un plašā informācijas telpā, lielā mērā drošos apstākļos - lielākoties, izmatojot tādus dažādus kritērijus kā skarto cilvēku skaits, viņu pašu rīcībspēja vai tās ierobežojumi problēmas risināšanai, sistēmiska palīdzības potenciāla esamība vai tā trūkums, problēmas ilgtspējība (t.i. - vai tā ir problēma, kura ar laiku var saasināties tiktāl, ka risināšana būs nesamērīgi sarežģītāka, nekā iejaucoties tūlītēji; šeit man uzreiz prātā nāk salīdzinājumi ar slimībām, kuru ārstēšana kļūst neiespējama, kad tās progresējušas līdz konkrētam stāvoklim, kuru būtu bijis iespējams novērst, laicīgi sākot ārstēšanu) un citi aspekti, kuri uzreiz tagad neienāk prātā, var nonākt pie ne objektīvas ranžēšanas sistēmas, bet visai pamatota un vērā ņemama "problēmas aktualitātes pastiprinātāja" efekta. kas, protams, automātiski nenozīmē, ka obligāti visiem jāizvēlās uzreiz cīnīties šīs problēmas novēršanas labā, jo katram ir savi apsvērumi un situācija, kas var nepieļaut aktīvu iesaistīšanos, bet domāju, ka varētu būt izmantojams kā skaidrojums biežākai cilvēku izvēlei konkrētajai problēmai pievērsties un varbūt arī pietiekams pamatojums vismaz netraucēt tiem, kas izvēlējušies tā darīt.

protams, viens nav cīnītājs un katram gribas piepulcēt sev sekotājus atbalstam, bet man ir aizdomas, ka vislabāk to izdarīt caur personisko piemēru, jo, kā rāda liela daļa diskusiju, tās bieži vien tik un tā nav pārāk produktīvas sapratnes veidošanā.

māja
 
 
( Post a new comment )
briinumcepuminjsh[info]french_mime on August 23rd, 2016 - 04:35 pm
Pārsvarā piekrītu visiem taviem punktiem, ar mazu niansi:

"vajadzības gadījumā citiem īsi paskaidrojot, kāpēc esi izvēlējies tieši šo problēmu (bet bez nepieciešamības šo skaidrojumu nostādīt universālas patiesības, kas der un jāpieņem visiem, lomā), apzinoties, ka par spīti visiem pamatojumiem, izšķirošais faktors tomēr ir personiskā izvēle."

Man šķiet daži principi ir gan universālas patiesības, lai arī vēljoprojām ir daļa cilvēku, kas tās nevēlas pieņemt. Piemēram murder is wrong, domestic violence is wrong, gay people should have equal rights, people shouldn't be discriminated or mistreated based on their race, gender or sexuality - par šīm pārliecībām gluži nevarētu teikt, ka konkrētos gadījumos balstoties personīgajā izvēlē novirzes no normas ir pieņemamas un par tām nevajadzētu aizrādīt, vai arī tās pelēkās zonas ir ļoti minimālas.
(Reply) (Thread) (Link)
[info]krishjaanis on August 23rd, 2016 - 04:56 pm
kas ir diskriminācija, kas mistreatment? Amerikā tagad ir gana daudz gadījumu, kad geji, gatavojoties kāzām, speciāli iet uz kristiešu veikaliem un iestādījumiem, kuri, protams, atsaka savus pakalpojumus, balstoties uz reliģisko pārliecību, kādēļ geji mierīgi viņiem uzrīda tiesas un visu pārējo. Kaut gan ir kaudze citu uzņēmumu, kur šie geji varētu iet. All for equal rights.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
briinumcepuminjsh[info]french_mime on August 23rd, 2016 - 05:24 pm
Tieši šis jau arī ir diskriminācija, balstoties uz seksualitāti. Tas ir līdzīgi kā musulmaņi Kazahstānā, kas katru gadu brauc uz svētvietām ziedot dzīvniekus, lai izpirktu grēkus, jo "tā rakstīts Korānā". Es domāju, ka galvenā universālā vērtība ir nedarīt pāri citām būtnēm, neatkarīgi no sugas, dzimuma, seksualitātes, rases, vecuma utt, pat ja tavas konkrētās reliģijas svētā grāmata saka šīm būtnēm darīt pāri vai ierobežot to tiesības.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
ctulhu[info]ctulhu on August 23rd, 2016 - 11:12 pm
Nujā, tad konkrētā svētā grāmata ir liekama muzejā un viss.
(Reply) (Parent) (Link)
ctulhu[info]ctulhu on August 23rd, 2016 - 11:09 pm
Nu un pareizi dara. Ja tas ir publisks veikals, jāapkalpo visi. Vai nu turi veikalu un tirgojies godīgi, vai vicini savu kristietību, var izvēlēties.
(Reply) (Parent) (Link)
cukursēne[info]saccharomyces on August 23rd, 2016 - 05:20 pm
jā, piekrītu, ka tās ir universālas patiesības, vienkārši tās ir universālas patiesības neatkarīgi no tā, vai izvēlies par tām cīnīties vai nē.

tas ir, tas, ko domāju - izvēloties paskaidrot savu izvēli, parasti cilvēki atsaucas uz papildu aspektiem, motivācijām, iespējām, utt., kuras vairs nevar uzskatīt par universālām - ne visi cilvēki, kuri uzskata, ka nonāvēt nav pareizi, cīnīsies par visiem jautājumiem, kuros tas ir svarīgi. nezinu, vai no šī formulējuma ir skaidrs, ja ne, varu mēģināt kādā brīdī precizēt.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
briinumcepuminjsh[info]french_mime on August 23rd, 2016 - 05:29 pm
Jā, es saprotu šo, tur mēdz būt papildus aspekti, kā arī iespējams it kā turēt vienu vērtību, bet par to necīnīties vai arī uzskatīt, ka ir konkrētas situācijas, kurās tā nestrādā.
(Reply) (Parent) (Link)
briinumcepuminjsh[info]french_mime on August 23rd, 2016 - 06:05 pm
Bet jā, man šķiet kopīgais mērķis būtu mēģināt minimizēt citu ciešanas, to protams nav iespējams izdarīt pilnībā, citam būs vairāk uzņēmības, iespēju vai resursu to izdarīt, citi izvēlēsies kādas ļoti selektīvas jomas vai vides, citi gribēs to realizēt tikai savas ģimenes vai draugu, vai nācijas ietvaros, citi atkal gribēs palīdzēt arī pilnīgi svešiem cilvēkiem. Tad otrs jautājums ir tonis un šķiet tas ir tas jautājums, par kuru visvairāk strīdas, jo līdz ko tonis paliek asāks (kas bieži vien ir saprotami ņemot vērā problēmas raksturu), tā pašu vēstījumu mēdz diskreditēt balstoties tikai uz formātu ala "karojošās feministes" vai "agresīvie liberasti, kas apsaukā mūs par ksenofobiem", vai "militant vegāni", bet būtu labāk no abām pusēm, ja mēs saprastu, ka negribam viens otru apvainot, tikai dzīvot tādā pasaulē, kas ir mierīga, laipna un kurā neviens nepelnīti necieš.
(Reply) (Parent) (Link)
[info]sinusoid on August 23rd, 2016 - 06:09 pm
universālas patiesības pastāv, taču pilnībā tādas ir tikai teōrijā, kā ideāls kam jātuvinās. situatīvā kontekstā tās vienmēr zaudē absolūtismu. un tas ir ļoti slidenais moments, kurā cilvēki visbiežāk visu sabojā dēļ sava egoisma, kuru misinterpretē kā dieva/sabiedrības/valsts gribu.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
cukursēne[info]saccharomyces on August 23rd, 2016 - 07:15 pm
jā, tieši šis
(Reply) (Parent) (Link)
[info]sinusoid on August 23rd, 2016 - 07:17 pm
un tad savus uzskatus & atbildību par sastrādāto, atklāti vai noklusējot, uzveļ minētajām autoritātēm. bet pasaule mainās no subjekta rīcības, nekā citādi.
(Reply) (Parent) (Link)
[info]krishjaanis on August 23rd, 2016 - 04:53 pm
ir cīņas, kas saduras, vai pat nonāk savstarpējā pretstāvē. piemēram, viens cīnās par lauku ainavas saglabāšanu, bet otrs šajā lauku ainavā grib iebūvēt bēgļu uzņemšanas centra piecstāveni.
(Reply) (Thread) (Link)
cukursēne[info]saccharomyces on August 23rd, 2016 - 05:22 pm
jā, tā ir. cilvēku intereses kādā brīdī neizbēgami nonāk savstarpējās pretrunās.
(Reply) (Parent) (Link)
ctulhu[info]ctulhu on August 23rd, 2016 - 11:10 pm
Viens cīnās par planetārija saglabāšanu, cits tur grib ievazāt kulta vietu.
(Reply) (Parent) (Link)
restart[info]restart on August 23rd, 2016 - 05:23 pm
Ja drusku vairāk padomā, tad problēmas salikt pa prioritātēm ir diezgan vienkārši. Vispirms jāpalīdz sev, tad ģimenei (jo neviens cits to nedarīs), tad draugiem, tad labiem paziņām, tad vienkārši labiem cilvēkiem, tad pārējiem, tad sliktiem cilvēkiem, pēc tam ienaidniekiem.

Protams, ka visu var novest līdz absurdam kā tajā bildītē, bet es personīgi pieturos un pieturēšos pie sevis aprakstītās ķēdītes. Tas nav pretrunā ar to bildīti, jo tās, atvainojos, padumjajā argumentācijā iztrūkst "ja nodzēsīs uguni blakus mājā, nebūs vajadzības laistīt savējo".
(Reply) (Thread) (Link)
cukursēne[info]saccharomyces on August 23rd, 2016 - 05:31 pm
tas ir viens veids, kā par to domāt, tikai arī tur sākas problēmas, kad esi ticis līdz palīdzēšanai vienkārši labiem cilvēkiem, un izrādās, ka viņu ir daudz un dažādi, ar visādām problēmām, un tāpat ir jāizveido prioritāšu sistēma vienkārši labo cilvēku kategorijas ietvaros.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
restart[info]restart on August 23rd, 2016 - 05:43 pm
Jā, pagrūti. Bet nekas neizdarāms tas, manuprāt, nav.
(Reply) (Parent) (Link)
redz, neredz: moon[info]redz on August 24th, 2016 - 12:39 am
pagātne
(Reply) (Link)