|
as i dream about movies they won't make of me when i'm dead -
Dec. 4th, 2012 05:10 pm
kopš man ienāca prātā salīdzināt teātri ar kino, šī doma nedod miera. gribas papētīt, tā lai man būtu neapgāžami argumenti nojautai. nojauta tāda, ka Latvijā kino spēj būt tāds nevienam neadresēts stosteklis, tieši tāpēc, ka vieglāk "neviens jau tāpat neskatīsies" padarīt par "es kino taisu sev". bet tas ir viegli. jo tev nav jāuzlūko tas viens skatītājs, kas žāvājas zālē. tad jāieskatās viņam acīs un jānotic, ka viņš ir muļķis, kas tāpat tikai amerikāņu pīrāgu skatītos.
iespraudums. un, ja pirms tam es gvelzu visu to, no dzirdētā un sajūtām, tad forfakseik, aizejiet, pasēdiet tajās LKF projektu prezentācijās. "es gribētu taisīt kino par nāvi. man ģimenē ir nomiruši seši cilvēki. un man liekas, ka lv kino trūkst subjektīva kino par nāvi un vientulību." you go girl. vai pieteikt kā eksperimentālu kaut ko, kas ir vecs un aizmirsts (un jebkuram, kas kinovēsturi kaut nedaudz pārzina, arī labi zināms), jo nevienam nekad nav paticis. ar izņēmumiem, stāv bariņš cilvēku un prasa naudu savam jaunajam vibratoram. turklāt nespēj pat attāli parādīt, ka varbūt tomēr uztver sevi ar humoru. es saprastu komēdijas pieteikumu, kas nebūtu smieklīgs. nesaprotu komēdijas pieteikumu, kur neredzu nevienu mēģinājumu jokot. un tad man jautā, kas manā filmā ir eksperimentāls. ja godīgi- man tiešām liekas, ka "eksperimentāli" būtu vieglāk. it sevišķi, ja kāds atļaujas skaidrot: "manā filmā eksperimentāls būs tas, kad dažos kadros krekls būs strīpains, bet dažos- rūtains." un neviens neprasa par māksliniecisko pamatojumu. tad man jautā, kas manā filmā būs "eksperimentāls", un man jākož lūpā, lai neteiktu kaut ko no dažām versijām, kas man ir ienākušas prātā. "es gribētu, lai dažos kadros aktieri būtu kaili, un citos viņiem varētu saskatīt iekšējos orgānus". "skaņa būs pēcapstrādē pagriezta otrādi. ja cilvēki gribēs dzirdēt, ko mani varoņi saka, viņiem būs nudien jāieklausās". "es domāju uz seta paņemt profesionāļus, un tad visiem samainīt pienākumus. set designeris ņems skaņu, boom operators režisēs, bet šoferis būs pie kameras". bet es klusēju. un skumji saku: "šķiet, ka nekas. man gribētos radīt vizuāli spēcīgu, viegli saprotamu stāstu, kas liktu aizdomāties." un klusi nodomāju, ka Latvijai tas būtu gana eksperimentāli. "ļoti labi," man atbild, "tiešām labs stāsts, bet ne jau to mēs meklējam". mēs ar r. aizejam iedzert, un runājam par to, ko mums patiktu darīt. pirmoreiz dzīvē jūtos tik komerciāli noskaņota. starp citu, vārds "skatītājs" pirmoreiz pavīd vismaz stundu pirms pirmais cilvēks ir atvēris muti. uzreiz sajūtu siltumu pret čaļiem, kas to lieto.
iesprauduma beigas
teātris. nav stikla sienas. jebkuras rotaļas ar "eksperimentālo" notiek, lai uzrunātu, provocētu, mulsinātu. vienalga. teātris ir māksla. jrt ir pilns ar izrādēm, kuras brīžiem gribas gandrīz vai nosaukt par ģeniālām. zāle ir pilna. izrādes ir gudras. skatītājs līksmo, ka viņu neuzskata par muļķi. un, jā, uzreiz nāk prātā "ziedonis un visums", kur man brīžiem uzkrita uz nerviem daži sekli jociņi, lai paņemtu mītisko "vidējo skatītāju", likās, ka būtu bijis labāk bez. bet štrunts par to, gaumes jautājums. man patika. bet neviens netaisa izrādi, ja zina, ka uz to nenāks. kāpēc? kāda starpība? tukša kinozāle vai tukša teātra zāle? teātra zālē tik viegli var sajust, kāds mauka tu būtu pret aktieriem, pret cilvēku ieguldīto darbu, ja nejustu enerģiju apmaiņu. arī kino ir jābūt enerģijai, došanai, mēģinājumam uzrunāt. īve saka, ka tie, kas tā intervijās saka, tikai koķetē. ja? bet tad vismaz pārējie no tā acīmredzot mācās.
kad skatos visas jau veidotās filmiņas, kas, protams, ne uz ko nepretendē, daru to kopā ar citiem. vēroju reakcijas, vēroju emocijas, reģistrēju mirkļus, kad otram paliek garlaicīgi. un tieši no šīs vērošanas mācos ko nākamreiz darīšu citādāk. man patīk rādīt savām mazajām māsām. patīk redzēt, vai varu uzrunāt visgodīgāko iespējamo auditoriju.
vai es vienkāršoju? noteikti. bet es palikšu pie savām seksa metaforām un ticības, ka labi- tur jābūt talantam, darbam un milzīgai vēlmei vispirms dot un tad saņemt. un tad kopā- oi, tur var aiziet diezgan dziļi un tālu, tikai jāsāk vienkārši.
9 comments - Leave a comment | |
Comments:
> kāda starpība? tukša kinozāle vai tukša teātra zāle?
Man ir klusas, bet nepārbaudītas aizdomas, ka no komerciālā viedokļa vairākām nullēm rakstāma.
vai tas kaut kādā ziņā ir pretrunā ar to, ka man nav skaidrs, kāpēc tā ir norma, un nav svarīgi vai kino skatās vai nē?
Man gribējās teikt, ka tāpēc komerckino, bet tad attapos, ka jāsalīdzina dotētais kino ar dotēto teātri.
varbūt par maz zinu par teātri. bet pieņemu, ka radīt filmu maksā krietni dārgāk nekā radīt izrādi. savukārt izrādīt filmu maksā mazāk kā izrādīt izrādi. tātad ir muļķīgāk izrādīt izrādi, ko neviens neskatās, nevis filmu. bet muļķīgāk radīt filmu, ko potenciāli neviens neskatīsies.
kad par šito pīkstēju teātrī, ptutu, tviterī (jauka pārteikšanās. atstāšu).LL man aizrādīja, ka taču jāsaprot, ka jau Blaumanis zināja, ka LV nevar pastāvēt kultūra bez dotācijām. un, protams. es par to necepos. bet nesaprotu, kā šīs dotācijas var noņemt atbildību strādāt skatītājam. tūkstošo reizi. nerunāt ar skatītāju. nemēģināt izglītot skatītāju. un tad saukt viņu par muļķi un raudāt par sapņu komandas panākumiem. vidējais latvietis tātad ir tūkstošreiz stulbāks par vidējo eiropieti, jo nezkāpēc vidējais eiropietis iet skatīties labas filmas. festivālā redzēju fantastisku poļu filmu. vienkāršu, spēcīgu, un tomēr festivālfilmu. producente teica, ka pašlaik skatītākā filma Polijā. kāpēc? poļi mazāki muļķi? vai tomēr mūsu režisori pārāk impotenti?
Par radīšanu piekrītu.
Savukārt, vai izrādīt filmu maksā mazāk, kā izrādīt izrādi, neesmu drošs. Bet tas tāpēc, ka man prātā uzreiz salīdzinājums JRT ar Forum Cinemas, kur kā jau komerckino pienākas ir lielākas telpas, visticamākasi lielākas telpu īres izmaksas un komercfilmu izīrēšanas izmaksas.
| From: | jim |
Date: | December 4th, 2012 - 05:32 pm |
---|
| | | (Link) |
|
fakbladīšit, vakar tak bija īsfilmu pičs un es vienkārši, brutāli un debīli par to atceros tikai tagad no šī ieraksta ;( nu esmu nospiestā omā. kā gāja?
es tiešām galvenokārt mēģināju noticēt, ka tas viss notiek pa īstam. audzināšanas problēma, ka manā pasaulē cilvēki iet, izstāsta stāstu, un tad komentē? nevis stāsta, cik ilgi pazīst producentu, kā viņam vecmāmiņa nomirusi, piča vidū nohinto, ka filma būs mēma un tā? protams, saprotu, ka komisijai papīri ir, viņi var izlasīt. un tomēr. atkal- par publiku kāds te vispār domā? šajā gadījumā- par telpā sēdošo publiku. katras filmas pieteikuma pamatā nav spēja trīs teikumos skaidri pastāstīt stāstu? tas viens. otrs, tiešām- man tagad vārds eksperimentāls izraisa vēl sliktāku dūšu. sēdēju aizmugurē ar savu producentu un ķiķinājām. par nejokiem, kas acīmredzami bija smieklīgi tikai mums.
bet tā. nu jā, viņiem patika stāsts, par ko, ja godīgi, brīnos, jo mēs pēdējā brīdī uzcepām kompāniju un pieteicāmies, līdz ar to, lai arī man pašai patīk ideja, tīri pie scenārija liekas, ka vēl strādāt un strādāt. bet nu... it kā bija divi nosacījumi. nepieciešamas "mākslinieciski un/vai tehnoloģiski inovatīvas, kā arī eksperimentālas spēles īsfilmas" un tādas, kas piedāvātu "saistošu un interesantu audiovizuālu notikumu skatītājiem."
kaut kur pēc trijiem projektiem sapratu, ka lai arī cik un ko mēs teiktu, mums nekas nespīd, jo svītras uz krekliem visu laiku vienādas un tā, bet tāpat jau gāju pieredzes pēc, tā kā...tagad zinu, kas notiek latvijā. tā skumji drusku pēc tam. redzēju gan pirmos sešus tikai (un tagad ceru, ka viņi nav manā frendlistē:)). atkārtoju. par pašu filmu sinopsēm neko nezinu, nepastāstīja. lietas, kas izskanēja pieteikumos, tās man atgādināja man ļoti mīļu filmu "untitled" un citus kariķējumus par tēmu "es esmu mākslinieks. man nemaz nevajag, lai mani kāds saprot".
| From: | jim |
Date: | December 4th, 2012 - 06:05 pm |
---|
| | | (Link) |
|
būs vairāk vaļas, varbūt atbildēšu izvērstāk, bet par frendlisti - ja creature tevi nelasa, you're safe :)
|
|