Agresija Mūsdienu Industriālajā Sabiedrībā
Posted on 2008.07.23 at 11:25Doom: Post-academic
Mūza: Tactical Sekt
Lūk tas, kam par labu vakardien, sastopoties ar neizprotamu iekšējo pretestību (kuru pārvarēt nepalīdzēja par 35cL mellā balzāma un 80 cigarešu iegādes fakts) apmierinošas Rietumu Krasta Antolōģijas radīšanā (nieki vien, bet...), izšķīrāmies pirmajam Dullā Daukas izdevumam (turpinājumos gan būšot, bet pajāt tak, spams):
AGRESIJA MŪSDIENU INDUSTRIĀLAJĀ SABIEDRĪBĀ
jeb Konstruktīva Herberta Markūzes (1898-1979) esejas Aggressiveness
in Advanced Industrial Society (no krājuma Negations: Essays in Critical Theory, 1967) akadēmiskās recenzijas
redakcija
Un tagad, manu mazo draudziņ, nedaudz
izaicinājuma tavam baurapaurim: pievērsīsimies stresa un spriedzes analīzei
t.s. vispārēji labklājīgā sabiedrībā.
Bet, lai to iespētu, vispirms noskaidrosim, kas tad īsti ir šī, proti, industriāli attīstītā, sabiedrība. Tātad,
pa jēdzieniem – šādu sabiedrību visadekvātāk raksturo sekojošās pazīmes: (1) ievērojama industriālā un
tehnoloģiskā ražotspēja, kura tiek patērēta galvenokārt neproduktīvu preču vai pakalpojumu izstrādē un realizācijā (visādos
niekos, luksusprecēs, lūžņos, kuri
paredzēti neilgam ekspluatācijas mūžam, militārā un semimilitārā aprīkojumā,
utt.), (2) strauji pieaugošs dzīves
līmenis, (3) augsta ekonomiskās un
politiskās varas koncentrācija, (4)
zinātniski un pseidozinātniski pētījumi, kas vērsti uz indivīda un grupas
uzvedības kontroli un manipulāciju ar to gan darba, gan brīvajā laikā, gan komerciālos,
gan politiskos nolūkos. Šādas sabiedrības uzkrītošākais prototips, protams, ir
ASV. Par agresiju, acīmredzot, recenzējamā darba autoram liek runāt tās
intervence Vjetnamā 60.os, sabiedrības reakcija uz to, kā arī
reakcija uz pašu reakciju, bet, kā novērojams, līdz šim laikam, izņemot
liberālāku attieksmi pret brīvas runas tiesībām, nekas dižs nav mainījies. Turklāt
piezemētākas paralēles iespējams vilkt ar gandrīz katru valstisko veidojumu
modernajā pasaulē.
Paradoksāli, bet stresa, kuru pārdzīvo
indivīds šādā sabiedrībā, cēlonis sakņojas nevis sabiedrības traucējumos vai
problēmās, bet gan pašos tās normālas funkcionēšanas priekšnosacījumos! Respektīvi,
lai sabiedrība funkcionētu normāli,
tai nebūt nav jābūt veselīgai kā
tādai – normāla funkcionēšana var būt
arī līdzvērtīga lietu stāvoklim, kurā sabiedrības pamatinstitūcijas, iekšējās attiecības
un struktūra ir tādas, kuras liedz izmantot pieejamos materiālos un intelektuālos
resursus optimālai indivīda vajadzību apmierināšanai un attīstībai. Burtiski
tāda arī ir slimas sabiedrības definīcija.
Jo plašāks ir bezdibenis starp sabiedrības locekļa potenciālo un esošo statusu,
jo lielāka ir sociālā nepieciešamība pēc papildus
represijām jeb apspiešanu, kuras iegansts ir nevis civilizācijas izaugsmes
un attīstības imperatīvs, bet gan likuma varas ieinteresētība uzturēt un
saglabāt iedibināto kārtību. Šādas represijas arīdzan kalpo par cēloni papildu
stresam un spriedzei, no kura cieš labklājīgās
sabiedrības loceklis, jo atšķirības starp iedibinātajām eksistences formām
un patiesajām cilvēka brīvības iespējām tajā ir tik lielas, ka, lai novērstu
eksploziju, sabiedrības administrācijai
jāspēj nodrošināt efektīva indivīdu mentālā koordinācija – gan apzinātā, gan
neapzinātā dimensijā psihe tiek uzšķērsta un pakļauta sistemātiskai
manipulācijai un kontrolei. Normalitāte
ir drīzāk sociāla un institucionāla, nevis individuāla kondīcija. Slimai sabiedrībai ir raksturīga
antagonistiska garīgās veselības koncepcija: garīgā veselība šādā sabiedrībā
nozīmē piemērotību pastāvošajiem (= neveselīgajiem) apstākļiem, kuri pieprasa,
lai indivīds būtu spējīgs sadzīvot ar savu slimību, pats par to neko nenojaušot
un uzskatot sevi par veselīgu un normālu. Dažas no īpašībām, kuras var būt
nepieciešams attīstīt šādam indivīdam ir: viltība, nežēlība, morāla
vienaldzība, permanenta agresivitāte, utml. Skumji :(
Runājot par nepieciešamajām papildus represijām, tās ne vienmēr
nozīmē apzināti realizētu politiku. Analizējot pastāvošo sabiedrību, atklājas
objektīvi pastāvošas, pašpietiekamas tendences
– spēki, kas nodrošina iedibinātās kārtības (ražošanas, izplatīšanas, patēriņa)
efektīvu turpmāk funkcionēšanu. Šie spēki izpaužas ekonomiskajās tendencēs, tehnoloģiskajā
progresā, iekšzemes politikā, ārlietās utt., un rada kopējas, vispārējas supraindividuālas vajadzības, mērķus
dažādām sociālajām šķirām, grupām un partijām; turklāt tās parasti vai nu
ignorē vai absorbē individuālās intereses savtīgos nolūkos. Tādejādi realizējas sistemātiska kolektīvās
psihes manipulācija un kontrole, lai samierinātu indivīdu ar to eksistences
veidu, kādu tam uzspiež pastāvošā iekārta. Sociālajām vajadzībām jākļūst reizē
par indivīda instinkīvajām
vajadzībām. Jāuzsver, ka šis process nav centralizēts kādas konspirācijas
rezultāts (lai gan, protams, pārzinot varas
mehānismu darbību un funkcionalitāti, nepieciešami tikai pietiekami
tehnoloģiskie resursi, lai hipotētiskā slepenā
valdība tos spētu brīvi izmantot savos nolūkos) – to dažādā mērogā realizē
dažādas pašpietiekamas instances (kaimiņi, mēdiji, korporācijas, valdība,
utt.), bet iespējamu to padara esošo zinātņu, it īpaši socioloģijas,
psiholoģijas un mārketinga tehnoloģiju, attīstība – šo disciplīnu pūliņi jau
sen kļuvuši par efektīvu instrumentu arī uzskatāmās varas rokās.
Teorētiski sabiedrības ingresija psihē līdz tādam līmenim, kad garīgā veselība un normalitāte vairs nav individuāls, bet
sociāls faktors, ir ambivalenta
parādība. Šāda harmonija starp indivīdu un kolektīvu būtu pat ļoti vēlama, ja vien
otrais piedāvātu pirmajam visas iespējas attīstīties kā cilvēciskai būtnei
miera, brīvības un laimes apstākļos, taču, šādiem priekšnosacījumiem
nepastāvot, tā kļūst ārkārtīgi destruktīva attiecībā pret indivīdu. Kā uzskata
recenzējamā darba autors, galvenās briesmas slēpjas tehnoloģiskajā progresā,
kurš samazina fiziskā darba neaizstājamību, radot iespēju destruktīvajai
enerģijai kļūt par sociāli nepieciešamu
agresiju, kura stimulē ekonomiskās, politiskās un tehniskās varas attīstību.
Šeit vietā ir piesaukt Freida instinktu teoriju, saskaņā ar kuru tāda enerģijas
sublimācija ir normāls un neaizvietojams process. Līdzīgi kā destruktīvie spēki
sabiedrībā arī Libido jeb erotiskā
enerģija tiek sublimēta un padarīta sociāli noderīga; tādējādi abi pretējie
impulsi saplūst tādā kā duālitāti integrējošā mehānismā, kas raksturo
civilizācijas garīgo un organisko funkcionētspēju. Taču, neatkarīgi no tā, cik
efektīva ir šo impulsu saplūšana un
sadarbība, to individuālās kvalitātes paliek nemainīgas: agresija aktivizē
destruktīvismu, tieksmi uz nāvi, savukārt libido
tiecas uz dzīvības saglabāšanu, aizsargāšanu un uzlabošanu. Tāpēc, tikai tik
ilgi, kamēr destruktīvisms tiek pakļauts Erosam,
tas patiešām kalpo cilvēcei un indivīdam. Agresijai kļūstot spēcīgākai par tās
erotisko pretmetu, šī tendence tiek apvērsta.
Nav šaubu par jaunās pasaules sabiedrībā
valdošo agresivitāti – par to liecina militārā mobilizācija un tās radītais
iespaids uz indivīdu garīgo uzvedību, ražošanas un patēriņa procesu
dehumanizācija, kā arī masu sabiedrību raksturojošais pūlis, drūzma, troksnis
un vispārējā atklātība, kuras rezultātā cieš indivīda dabiskā nepieciešamība
pēc privātuma = miera, klusuma, neatkarības, un brīvības. Freids uzsvēris Erosa asociālo raksturu – savukārt pūlis
rada pārsocializāciju, uz kuru
indivīds reaģē ar dažāda veida vilšanos, aizkaitinājuma, apspiestības sajūtām,
agresiju un bailēm, kas drīz vien pāriet patiesās neirozēs. Vispārējās mobilizācijas
vistotalitārākie aspekti izpaužas masu mēdijos – to lietotās valodas un attēla brutalizācijā. Slepkavības,
dedzināšanas, nāve un citas neokoloniālā kara briesmas tiek pasniegtas kā
dabiski ikdienas dzīves notikumi, preses izdevumi drukā krāsainas un glancētas
fotogrāfijas ar cietumniekiem, kara ainām utt., ar nogalināto skaitu ikviens
var iepazīties līdzās ziņām par mazgadīgajiem noziedzniekiem, futbola
sacīkstēm, nelaimes gadījumiem, akciju tirgus apskatiem, horoskopiem un laika
prognozi. Sekas tam ir psiholoģiska
pieraduma pie kara izstrādāšana cilvēkiem, kuri patiesībā no kara šausmām ir
pasargāti. Tāpat arī mēdiju lietotā valoda ir stingri diskriminējoša. Atcerēsimies
Orvela distopisko recepti pretstatu identitātei: ienaidnieka mutē miers nozīmē karu, aizsardzība – uzbrukumu, utt.
Šāds valodas pielietojums apriori pozicionē ienaidnieku
kā absolūti ļaunu visās tā darbībās un nolūkos. Taču iekārtas stabilitāti un
progresu apdraud pašas sistēmas iracionalitāte. Bezjēdzīgie kari Vjetnamā un
Tuvajos Austrumos ir piemērs šai iracionalitātei..
Par vienu no vispārēji labklājīgās
sabiedrības galvenajiem draudiem jāuzskata veicamā darba
samazināšanu līdz līmenim, kurā cilvēka organisms vairs nefunkcionē kā darba
instruments. Kvantitatīvi samazinoties nepieciešamībai pēc dzīvā
darbaspēka, pašos pamatos tiek apdraudēta tā pati kapitālistiskās ražošanas
iekārta, uz ko sistēma reaģē, piedāvājot jaunus preču un pakalpojumu veidus,
kuri nekādi nepalielina individuālo patēriņu (luksuspreces, nejēdzīgas
izklaides, utt.), toties piesaista darbaspēku sevis atražošanai.
Turpinot analizēt specifiskās formas, kādā
agresija sevi realizē modernajā sabiedrībā, īpaši jāizceļ t.s. tehnoloģiskā agresija – fenomens, kuru
raksturo paaugstināts automatizācijas un mehanizācijas līmenis. Tā izpausmes ir
augstas sarežģītības pakāpes mehānismi, kas sevī nes potenciāli daudz lielāku
spēku, nekā cilvēki, kuri tos darbina, vada un nosaka to mērķi, piemēram,
automobīļi, raķetes, utml. Lietu mehāniskā enerģija, kura šādi tiek
atbrīvota, atšķiras no cilvēka instinktīvās
enerģijas, kā rezultātā agresija tiek pārnesta no subjekta uz objektu: mērķi
iznīcina lieta, nevis cilvēks. Deleģējot
destrukciju vairāk vai mazāk automatizētai lietai jeb lietu sistēmai, cilvēka instinktīvais apmierinājums tiek ievērojami
kavēts, mazināts, pat supersublimēts.
Un šāds traucējums pieprasa atkārtotu destruktīvās tieksmes apmierinājumu, ja
iespējams, biežākā un magnificētā dozā. Vienlaikus individuālā atbildība,
sirdsapziņa, t.s. vainas sajūta tiek vājināta, vai drīzāk pārnesta uz mašīnu.
Cilvēks ir tikai instruments (“nevis es, bet mašīna”), bet instruments nekādā
morālā nozīmē nevar tikt vainots vai just sirdsapziņas pārmetumus. Tādējādi
tiek atcelta vēl viena barjera, kuru civilizācija uzstādījusi pret agresiju. Jo
agresija top spēcīgāka un mehāniskāka,
jo vājāk tā spēj apmierināt primāro impulsu, tādēļ jo nepieciešamāka kļūst
darbības atkārtošana un intensitātes eskalācija.
Atteikšanās no atbildības un vainas sajūtas
ievērojami vājina arī citas vērtību sfēras, kurām būtu jāatbild par agresijas
ierobežošanu un sublimāciju. Viena no šī procesa izpausmju sekām kultūrā ir patiesības vērtības devalvācija. Tas
nebūt nenozīmē, ka, piemēram, visi mēdiji melotu – tie drīzāk sajauc homogēnā
masā patiesību ar puspatiesībām un noklusējumiem, faktus ar komentāriem un
vērtībspriedumiem, informāciju ar reklāmu un propagandu – visu to redakcija (kā
konkrētu interešu kontrolēts korekcijas process, nevis instance) pārvērš
vienotā veselumā, kuru patērētājs pērk
pat tad, ja pats zina labāk.
Beidzamais akcents Freida teorijas
piemērošanā negatīvajām tendencēm mūsdienu sabiedrībā atrodams mēdiju un
publicitātes praktizētajā atkārtošanās principā: televīzija pārraida vienas un
tās pašas reklāmas ar cikliski atkārtojošos tekstu un attēlu, tās pašas frāzes
un klišejas, kuras atkārto informācijas nesēji, tās pašas programmas un
platformas, kuras piedāvā politiķi, utt. Freids pie savas idejas par nāves
instinktu nonāca analizējot t.s. atkārtošanās
nepieciešamību, kuru viņš saistīja ar vēlmi pēc absolūta inertuma,
spriedzes likvidēšanu, atgriešanos mātes klēpī, citiem vārdiem - iznīcību.
Hitlers, šķiet, ir bijis vislabākais piemērs šīs atkārtošanas funkcijas
sekmīgai ekspluatācijai: arī vislielākie meli, ja tos atkārto pietiekami bieži,
tiek pieņemti par patiesību. Pat tās mazāk ekstremālajās izpausmēs biežā
atkārtošana, uzspiesta vairāk vai mazāk atvērtās auditorijas receptoriem,
destruktīvi iedarbojas uz tās garīgo autonomiju, domas brīvību, atbildības
sajūtu, producējot inertumu, pakļāvīgumu un nevēlēšanos jebko mainīt.
Iedibinātā sabiedriskā kārtība kļūst par pilsoņu lielo mātes klēpi.
Ja Freida teorija ir patiesa, tad nekas cits
neatliek kā konstatēt masveida mēroga pašnāvnieciskas tendences mūsdienu
sabiedrībā. Savukārt nacionālā un internacionālā spēlēšanās ar absolūtu iznīcību ir radusi stingru pamatojumu
ikviena indivīda instinktīvajā struktūrā.
Nefolks, vēstures un filozofijas
fakultātei, 2003