labdien, mani draugi parazītvārdi, tad, lūk - pēc dekādes visspēcīgākās holivudas filmas polā tomasā andersonā, šķiet, pamodās nedaudz cereteli gars, un kur gan lai tas paliktu. negribētos apspriest "the master", filmu par nosacītās saientoloģijas vēsturi, no formālās puses, taču ko lai dara, ja kino tur ir daudz vairāk nekā paša stāsta, un divas trešdaļas visa pasākuma sastāv no gigantiskiem varoņu tuvplāniem. ar "there will be blood"situācija bija savādāka, jo šis PTA darbs tika izturēts faktiski kultūru dialogu plakātisma stilā - ja padomju plakātos milzīgs strādnieks ar veseri un lodāmuru dzenāja mazus tuklus bagātniekus smieklīgos bikšturos un krītošos katliņos, tad "there will be blood" režisors uzbūvēja tādu kapitālistu, uz kuru ļoti neomulīgi skatīties kļuva visiem, gan skatītājiem zālē, gan hedžfondu menedžeriem no rīta spogulī.
katrā gadījumā danielu pleinvjū vadīja vismaz viena dogmātiska ideja; frediju kvellu nevada vispār neviena, tas ir neirotisks pēckara cilvēks, kuru labāk būtu vispār likt mierā. tāpēc tuvplānu kaskāde ar hoakinu fīniksu visvairāk atgādina nevis idejas giganta fotosesiju, bet gan slaidšovu ar stīvena patrika m. soļņiku vākiem (arī nelielās vizuālās līdzības dēļ) - ja apakšā palaistu vēl moriseja dziesmu "ouija board, ouija board", tad filmas jēga ar attēlu savienotos absolūti nedalāmā unisonā.
jā, par saturu. kaut kādas saientoloģijas atmaskošanas šeit īsti nav, jo, pirmkārt, cik grūti ir strīdēties ar sadzīvē noderīgiem ģimenes psihologa praktiskajiem vingrinājumiem, tikpat grūti ir strīdēties ar absurdiem murgiem - nav ko apspriest sarunas temata ēteriskuma dēļ. drīzāk te ir veiksmīgi sižeta risinājumi (kamēr kulta guru lej fredijā kvellā okultās zināšanas, viņš lej guru vēderā uz foto attīstītāja bāzes pagatvotus alkoholiskus koktēļus), un autora morāle ir par to pašu, ko pēdējā tumšajā bruņeniegā maikls keins delikāti cenšas rekomendēt betmenam. pēc kino paliek pēcgarša, it kā zairas natīvajam iedzīvotājam būtu parādīts eifeļa tornis - skaidrs, ka mūsu priekšā atrodas dižs cilvēces meistardarbs, taču ne visai ir saprotams, ar kādu nolūku tas šeit ir uzcelts.