Lord Andrey de Initio ([info]lord_andrey) rakstīja,
@ 2003-01-13 23:27:00

Previous Entry  Add to memories!  Tell a Friend!  Next Entry
Kas ir literatūras sūtība?
Draudzene stāstīja gadījumu, kad viņa kādam cilvēkam ir izstāstījusi visu ko domā par "Lata" romāniem, un dotais cilvēks viņai ir pajautājis, kas tad pēc viņas domām ir literatūras sūtība. Šo pašu jautājumu viņa uzdeva man, bet es tajā brīdī lasīju Rietumas rakstu par "Diviem torņiem" Dienā un atbildēju, ka tagad nevēlos formulēt savu domu...

Kad viņa aizgāja, es tiešām aizdomājos, kas tad ir literatūras sūtība? Jebkuru daiļdarbu, ne tikai literatūrā, bet arī mākslā un mūzikā, es vienmēr esmu uzskatījis par paša autora jūtu izpausmi. Autors savā darbā it kā ieliek pats sevi, savu dvēseles stāvokli uz doto brīdi. Tas pats ir arī ar pasūtījuma darbiem. Nevar gleznotājs uzgleznot portretu, neieliekot tajā kaut drusciņu sevis... Bet kāda tad ir literatūras sūtība? Priekš kam tad cilvēki lasa romānus. Kāpēc daudziem nepatīk konveijer-tipa "Lata" romāni? Varbūt tāpēc, ka tajos nav ielikta personība? Varbūt cilvēks lasa romānu tāpēc, ka viņam patīk dotā personība un tā atklājas romānā? Varbūt tā cilvēks var justies tuvāks autoram? Varbūt cilvēks vairāk nav vientuļš, ja viņš uz brīdi iegrimst cita cilvēka pasaulē? Tas ir kā psihoanalīze... Atnāk klients un stāsta tev par savām problēmām, bet tu klausies un iegrimsti viņa pasaulē.. Tādā veidā arī lasītājs iegrimst romāna autora pasaulē. Un tieši tāpēc cilvēki lasa romānus, ka viņi vēlas padzīvot citā pasaulē. Varbūt viņiem ir labi vai arī ne tik labi arī savā pasaulē, bet viņiem vajag dažādību un to viņi atrod populāru autoru darbos. Man viens no mīļākajiem autoriem ir Rejs Bredberijs... Kad es lasu viņa darbus, vairāk nav manis, es pazaudēju sevi atverot grāmatu, es pārceļos uz pasauli, kuru viņš zīmē savās grāmatās, jo tur ir labi. Tur ir mājas. Bet ir arī ciešanas. Ir cilvēki, kuri lasa tāpēc, ka viņi grib redzēt, ka patiesībā, viņiem neiet nemaz tik slikti, kā liekas un jebkuras ciešanas beigās atmaksājas. Cilvēki daudz ko pārceļ uz reālo dzīvi un pataloģiskos gadījumos sanāk tā, ka cilvēks, kurš ir salasījies, teiksim, Harija Harisona romānus par nerūsējošā tērauda žurku, sāk zagt, pamatojot savu rīcību ar romānā aprakstītiem argumentiem, kuri diemžēl reālajā dzīvē zaudē savu nozīmi....

Tad kāda ir literatūras būtība? Ļaut cilvēkiem dzīvot izdomātās pasaulēs? Parādīt cilvēkiem, ka viņu dzīve nemaz nav tik slikta, salīdzinot ar romāna varoņa dzīvi? Atklāt lasītājam autora personību? Varbūt, bet varbūt tā katram indivīdam ir cita?


(Ierakstīt jaunu komentāru)


[info]zhuz
2003-01-14 00:14 (saite)
Bredberijs bija labs, cik aceros drusku šizīgi, vismaz man tā likās kad es lasīju, bet tas bija sen.
laikam būs jāpārlasa, tad jau varbūt arī sapratīšu vairāk, ko viņš bija domājis visos romānos.

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)

ja lasi krieviski
[info]jerrym
2003-01-14 01:43 (saite)
palasi Lukjanenko.
īsstāsti atstāj tādu pašu iespaidu kā Bredberijs.
garstāsti... nu tie ir otra Bībele gandrīz. Vismaz pusei no mums abiem.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]lord_andrey
2003-01-14 02:06 (saite)
nu, es neteiktu, ka "mazliet žizīgi", Bredberijs raksta "absolūti šizīgi", tas ir pirmais autors, kurš mani dabūja līdz asarām... ļoti iespaidīgi stāsti un romāni, sevišķi "Pieneņu vīns"....

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]zhuz
2003-01-14 03:33 (saite)
nu es tikaj aceros ka bija šizīgi, cik šizīgi neaceros
sen lasīju, ļoti sen.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]jerrym
2003-01-14 03:30 (saite)
Vispār bērnībā Bredberijs man iedzina pamatīgu tanatofobiju.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)

Kāpēc ne?
[info]suic
2003-01-14 01:18 (saite)
Iespējams, literatūra ļauj cilvēkam piedzīvot vairāk, pašam būt vairāk. Kāpēc cilvēki ceļo? Un vai grāmatu nevar pielīdzināt ceļojumam?

Domājams, ka arī šis "piedzīvot vairāk" lielā mērā izskaidrotu kāpēc cilvēkiem aizvien zūd interese par grāmatām, mūsdienu pasaulē ir 5x ērtāki un raibāki izklaides veidi. Tas nekas, ka lēti, toties nav jāpiepūlas.

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)

Re: Kāpēc ne?
[info]lord_andrey
2003-01-14 02:02 (saite)
:DDD nu, šī laikam ir viena no nedaudzajām lietām, kur es Tev pilnībā piekrītu...

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)

paprasi Kirkegoram
[info]jerrym
2003-01-14 01:42 (saite)
Kā zināms, Sātans dzīvo spiedes tintē; tan nu vēl tu jautā par literatūras sūtību...

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)

Re: paprasi Kirkegoram
[info]lord_andrey
2003-01-14 02:03 (saite)
Ja es pareizi atceros, tad Kirkegors runāja par presi, nevis par daiļliteratūru....

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)

Re: paprasi Kirkegoram
[info]jerrym
2003-01-14 02:05 (saite)
Hehe, tu jauc biki vārdu nozīmi. Runa bija par SPIEDI.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)

Re: paprasi Kirkegoram
[info]lord_andrey
2003-01-14 02:09 (saite)
Es lieliski atceros to citātu, a ko ar to domāja Kirkegors Tu zini?

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)

Re: paprasi Kirkegoram
[info]jerrym
2003-01-14 02:16 (saite)
Es zinu krievu valodu.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)

Re: paprasi Kirkegoram
[info]jerrym
2003-01-14 02:19 (saite)
"Это был апостол философии экзистенциализма Кьеркегор, горбун и нытик, который утверждал, что со времени изобретения печатного пресса дьявол поселился в печатной краске."

šeit ir vīriešu dzimte izmantota, kurā vārds tulkojas kā spiede; par avīžniecību runājot, tiktu izmantota sieviešu dzimte.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)

Re: paprasi Kirkegoram
[info]lord_andrey
2003-01-14 02:28 (saite)
a tu pašu Kirkegoru esi lasījis? es zinu, ka Te ir runāts par spiedes krāsu kopumā, bet viņš nerakstīja par literatūru kopumā, domāti bija propogandiskie raksti, prese, u.c., kas ir paredzēts pūļa iespaidošanai...

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)

Re: paprasi Kirkegoram
[info]jerrym
2003-01-14 02:29 (saite)
Starp citu, esmu. Tikai davai pastrīdēsimies par to brīdī, kad eksāmens būs garām, ok? :D

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)

Re: paprasi Kirkegoram
[info]lord_andrey
2003-01-14 02:32 (saite)
labi... as You wish....

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)

Re: paprasi Kirkegoram
[info]jerrym
2003-01-14 02:58 (saite)
Cikos tu uz Rīgu izbrauc?

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)

Re: paprasi Kirkegoram
[info]lord_andrey
2003-01-14 03:04 (saite)
izbraukšu 4:40, attiecīgi, 8:40 būšu tur....

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)

Re: paprasi Kirkegoram
[info]jerrym
2003-01-14 03:09 (saite)
Vopšem piezvani tad, es jau arī vēl ātrāk kaut kur pa centru maisīšos. Kaut pieņemu, ka vienkārši došos uz mūsu kursabiedru parasto pirms-eksāmenu pulcēšanās vietu :P Karoče tiekamies tai sasodītajā ēdnīcā. Patiesībā es tagad nožēloju, ka vakar nepiekāpu paklausīties, kā tur viss notiek. Linda stāstīja, ka "drāžot njemerenno".

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)

Re: paprasi Kirkegoram
[info]lord_andrey
2003-01-14 03:13 (saite)
es nevarēšu piezvanīt, man karte slēgta... satiekamies pie dekanāta ap deviņiem....

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)

Re: paprasi Kirkegoram
[info]jerrym
2003-01-14 03:15 (saite)
Brien uz ēdnīcu.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)

Re: paprasi Kirkegoram
[info]lord_andrey
2003-01-14 03:18 (saite)
tipa kādu ēdnīcu? to, kas ir kafejnīcas "papildtelpa"?

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)

Re: paprasi Kirkegoram
[info]jerrym
2003-01-14 03:19 (saite)
Baigi ilgi aizņem palūkoties abās, ja? :D

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)

Re: paprasi Kirkegoram
[info]lord_andrey
2003-01-14 03:22 (saite)
da es vienkārši nezināju, ka tā skaitās ēdnīca...

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)

Re: paprasi Kirkegoram
[info]jerrym
2003-01-14 02:30 (saite)
un jebkura literatūra ir domāta pūļa iespaidošanai, tikai viena aktīvai smadzeņu skalošanai, otra uzmanības novēršanai.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)

Re: paprasi Kirkegoram
[info]lord_andrey
2003-01-14 03:06 (saite)
es to domāju mazliet savādāk, jā, ok, jebkura literatūra iespaido pūli, bet Kirkegors runāja par kaitīgo iespaidu, a Lukjaņenko iespaido pozitīvi...

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)

Re: paprasi Kirkegoram
[info]jerrym
2003-01-14 03:07 (saite)
Serjozna? Da es tev pēc eksāmena lekciju nolasīšu ibio. :D

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)

Re: paprasi Kirkegoram
[info]lord_andrey
2003-01-14 03:08 (saite)
ok, varēsi nolasīt.... var sanākt, ak arī izdosies kaut ko man pierādīt... :)

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)

Re: paprasi Kirkegoram
[info]jerrym
2003-01-14 03:09 (saite)
A kad nav izdevies? Esmu taču Li-te-rāts :D

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)

Re: paprasi Kirkegoram
[info]lord_andrey
2003-01-14 03:10 (saite)
jā, un vēl Tu esi datoriķis, psihologs, sociologs, etc.... :D

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)

Re: paprasi Kirkegoram
[info]jerrym
2003-01-14 03:10 (saite)
Es pieņemu, ka PĒC EKSĀMENA es varu arī kādam ar lāpstu iesist

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)

Re: paprasi Kirkegoram
[info]lord_andrey
2003-01-14 03:14 (saite)
paldies, ka atgādināji, būtu mājās cirvi un adatu komplektu aizmirsis... :)

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)

Re: paprasi Kirkegoram
[info]jerrym
2003-01-14 03:18 (saite)
Vot es lasu un lasu un jūtu literatūras kaitīgo iespaidu - man priekšmets sāk patikt. Bet exāmens jau atkal sabojās visu iespaidu. Citādi šobrīd es domāju, ka vispār cien. lektora grāmatiņu arī tāpat vien nav peļami palasīt.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)

Re: paprasi Kirkegoram
[info]lord_andrey
2003-01-14 03:21 (saite)
jā, grāmata tiešām nav slikta, viņa literatora dotības gandrīz atsver to, ka viņš ir sūdīgs pasniedzējs, grāmatiņā pat nejūt to riebumu pret Jungu, kurš viņam spraucās laukā pa visām škirbām lekcijās...

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)

MEH
[info]jerrym
2003-01-14 03:23 (saite)
Ceru ka tu zini, ko nozīmē MEH, jo izskaidrot grūti. Tas ir tāds kretīnisks smiekliņš a la Cartman. Nu po. A rēcu es par šito:

"Pieauguša cilvēka skopums neesot nekas cits kā bērna nevēlēšanās šķirties no savām fekālijām."

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)

Re: MEH
[info]lord_andrey
2003-01-14 03:27 (saite)
tur bija daudz vērā ņemamu domu....

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)

Re: MEH
[info]jerrym
2003-01-14 03:32 (saite)
Vispār mani šobrīd sāk pārņemt Klibā Zirga sindroms: "Б!%№, когда же я наконец сдохну?" :P

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)

Re: MEH
[info]lord_andrey
2003-01-14 03:36 (saite)
rīt, dārgais, rīt tas notiks ar mums visiem, jo rīt mēs arī uzzināsim, ka nav nolikta psihometrija....

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)

Re: MEH
[info]jerrym
2003-01-14 03:38 (saite)
Tā nu gan man neliekas, ar psihometriju gan jau būs OK.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)

Re: MEH
[info]lord_andrey
2003-01-14 03:40 (saite)
Tev būs, a es absolūtas muļķības sarakstīju...

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)

Re: MEH
[info]jerrym
2003-01-14 03:47 (saite)
NU ta jau viss ok; neko citu tur nemāca

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)

Re: paprasi Kirkegoram
[info]jerrym
2003-01-14 02:21 (saite)
Runājot vēl par literatūras sūtību, gribētos citēt Andrē Židu:

"(..)нет книги, которая была бы написана без помощи дьявола."

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)

Re: paprasi Kirkegoram
[info]lord_andrey
2003-01-14 02:31 (saite)
daļēji piekrītu, man gan šeit gribētos pacitēt ko par to raksta Bulgakovs, bet diemžēl nav pie rokas "Мастер и Маргарита"....

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


Neesi iežurnalējies. Iežurnalēties?