Ir kāda lieta, par ko aizdomājos ne reizi vien, un ko svaigāk atmiņā atsauca unpy pēdējais ieraksts. Par stučīšanu, vārdu sakot. Un, jā, es atzīstu korupciju par milzu ļaunumu, arī nodokļu nemaksāšanu un ekonomiskos noziegumus vispār. Un es lieliski apzinos, ka tie valsti var novest ne vien pie mūsu tā saucamās krīzes jeb ikdienas komforta pamanāmas pazemināšanās, bet arī pie gadiem ilgas stagnēšanas, daudzu nozaru pagrimšanas un varbūt pat iestūrēšanas īstenā pakaļcaurumā. Tāpēc esmu gatava ziediem un konfektēm "Gotiņa" apbērt katru brašo ekonomikas policijas vai citas kontrolējošās institūcijas darbinieku, kurš, liedams sviedrus pretīgā ofisā ar dūcošu dienasgaismas spuldzi, par mizerablu atalgojumu ir atklājis un gaismā cēlis kādu viltīgu shēmu. Un manī ir gauži maz žēluma un cilvēciskas empātijas pret amatpersonām, kas labu laiku plunčājušās cinismā un visatļautībā, lieliski apzinoties, ar ko riskē.
Taču, ja man būtu jāizvēlas, vai dzīvot ekonomiski pagrimušā un stagnējošā valstī, kur visu risina aploksnes un kukuļi, vai visnotaļ turīgā, sakoptā un sakārtotā valstī - tādā kā, piemēram, Šveice, - kur par normu kļuvis noziņot dienestiem par kaimiņu, kolēģi vai savu paša šķirteni, ja viņš vai viņa aizdomīgi ātri apaudzis ar mantu, (arī ja nav sašķirojis atkritumus, kā daži ceļotāji minējuši savos aprakstos par to pašu Šveici) es tomēr izvēlētos pirmo. Netīru, nesakārtotu, korumpētu no augšas līdz apakšai kā Afganistāna, un tomēr daudz mazāk pretīgu.
Taču, ja man būtu jāizvēlas, vai dzīvot ekonomiski pagrimušā un stagnējošā valstī, kur visu risina aploksnes un kukuļi, vai visnotaļ turīgā, sakoptā un sakārtotā valstī - tādā kā, piemēram, Šveice, - kur par normu kļuvis noziņot dienestiem par kaimiņu, kolēģi vai savu paša šķirteni, ja viņš vai viņa aizdomīgi ātri apaudzis ar mantu, (arī ja nav sašķirojis atkritumus, kā daži ceļotāji minējuši savos aprakstos par to pašu Šveici) es tomēr izvēlētos pirmo. Netīru, nesakārtotu, korumpētu no augšas līdz apakšai kā Afganistāna, un tomēr daudz mazāk pretīgu.
Bet nē, nedomāju, ka tev ir līdz galam taisnība. Tbš man šķiet, ka "doing the right thing" var (un tai būtu jābūt) spēcīgākam impulsam par personiskām simpātijām vai antipātijām - varbūt izņemot īpaši jaudīgus keisus, nu tur ģimene un tādā garā. Tbš cilvēkam būtu jāsaprot, ka, teiksim, zagt ir slikti, vienalga, vai tas ir patīkams cilvēks, kas nozog kaut ko nepatīkamam (vai vienaldzīgam) vai nepatīkams cilvēks, kas nozog kaut ko salīdzinoši patīkamākam cilvēkam. Citādi mēs esam pilnīgā pakaļā kaut vai tāpēc, ka pret ļoti daudziem ļaužiem ir grūtāk rast simpātijas. Vai, tieši otrādi, antipātijas.
Bet ir atšķirība starp policijas izsaukšanu, redzot asiņainu kautiņu, un rakstīšanu vai zvanīšanu, "kur vajag", lai informētu par savām aizdomām (jo nekas cits kā aizdomas tev nevar būt), ka kaimiņš, kolēģis vai šķirtenis bagāts kļūst ne visai godīgā ceļā. Pat tad, ja šo rīcību vada lozungs "Ordnung muss sein!" un "Visiem šajā valstī jāmaksā nodokļi", tā ir šakāļa Tabakija uzvedība. Un šaubos, vai pats ziņotājs var vienmēr nošķirt savā motivācijā vēlmi pēc visaptveroša taisnīguma un labākas nākotnes no vēlmes savu privāto aizkaitinājumu atriebt svešām rokām.
Un man tīri personiski šķiet, ka šī šakāliskā uzvedības modeļa kultivēšana nepadara cilvēkus jaukākus un mazāk zemiskus.
Var būt nevis aizdomas, bet pietiekami ticami dati. reku, teiksim, unpy pielinkotajam dakterim bija aš dokumenti uz rokām, reāli pierādījumi (pie tam par farmācijas lobiju, kas manā neizglītotajā prātā ir viens no pretīgākajiem netīrajiem biznesiņiem ever, jo tiešie zaudētāji ir slimi cilvēki, kam iegrūž 5x dārgākas "firmas" zāles ģenērisko medikamentu vietā). Yeah, es piekrītu, ir gadījumi, kad nevar zināt un tikai šķiet, ka noteikti tas cilvēks ir nelietis, bet tad stučīšana ir vidējais aritmētiskais kretīnisms/stulbums - tāpat kā zvanīt un teikt "man šķiet, ka Jānīša vecāki sit savus bērnus, jo Jānītis šodien iemauca manai Anniņai ar spainīti pa galvu".
Un, no otras puses, arī tad, ja cilvēks zvana mentiem, redzot asiņainu kautiņu uz ielas, nu neticu, ka motivācija ir tikai vēlme pēc "visaptveroša taisnīguma un labākas nākotnes", visdrīzāk cilvēkam vienkārši ir bail, ka šitā banda uzklups viņam pašam. Vai, teiksim, tā pati empātija vai nu nostrādā vai nenostrādā (teiksim, sieviete piezvana un paziņo par izvarošanu, bet vecis var uzskatīt to par stučīšanu un šakālismu, jo noteikti tā kuce pati uzprasījās). Precīzāk, reālajās emocijās taisnīgums ir tikai viena no n-tajām balsīm, kas kaut ko var pateikt, un cilvēka izvēle ir, kurās balsīs klausīties vairāk.