Karstā latviete [userpic]

we're plastic but we still have fun jeb kāpēc es vēl šķiroju vārdus "inteliģents" un "intelektuāls"

March 19th, 2012 (12:42 am)
mjū: Bill Withers "Ain't No Sunshine"

ik pa kādiem mēnešiem man pienāk mans lēdijas Gagas vakars, kad es ieeju viņas oficiālajā jūtūbes kanālā un apskatos, vai viņai nav kādi jauni klipi.

agrāk, par to runājot, es tamlīdzīgas lietas kautrīgi ierindoju vainīgprieciņu jeb guilty pleasures kategorijā, taču patiesībā tas tā nav. ja tā padomā, es pat nesaprotu, kā cilvēki, kuriem tuva mūsdienu audiovizuālā kultūra un/vai tās pētniecība, šo fenomenu var ignorēt. visticamāk, tas saistāms ar bailēm zaudēt savu 'intelektuāļu' (paš)tēlu, kam nepiestāv uzmanības izrādīšana popmūzikas mašinērijai - kas ir visnotaļ saprotami, taču tajā pašā laikā arī veido skatījumu, kas realitāti ataino visai fragmentāri.

un es te neignorēju faktu, ka "realitāte" ir subjektīvs jēdziens, kam mūsdienās līdz ar moderno tehnoloģiju izplatību ir arvien lielāks sakars ar personīgajām izvēlēm. skaidrs, ka cilvēks var un drīkst ieslēgties istabā un klausīties Arvo Pērtu, taču mani apbēdina, ja cilvēks pauž (vienalga, vai pozitīvu vai negatīvu) viedokli par procesiem un parādībām, tajos neiedziļinoties un vadoties vien pēc to bļembām. tāds melnbalts skatījums uz lietām man pašai atsauc atmiņā savus pusaudža gadus, kad klīdu apkārt čupiņu domubiedru un gitāri plecā, printēju no satori.lv (neatceros, kā viņus sauca iepriekš) Huserla un tamlīdzīgu autoru rakstus, kur pēc tam ar markeri pasvītrot svarīgāko, un - akli un neslēpti nīdu "bezsmadzenisko popkultūru" un aitubarisko "pelēko masu", kas tai seko. un tam jau nebūtu nekādas vainas, ja vien es tolaik būtu sapratusi, ka alternatīva stulbai sabiedrībai nav vis automātiska novēršanās no visa, kas tai patīk, bet gan, ē, kālaitonosauc, visa izlaišana caur sevi un pašam sava viedokļa veidošana. un tā, manuprāt, ir robežlīnija, kas nošķir jēdzienus "inteliģents" un "intelektuāls".

_ _

par pašu Gagu man, pārsteidzošā kārtā, nav vairs daudz palicis, ko teikt, jo ir jau viegli saguruši pirksti, kā arī pusnakts, manuprāt, ir īstais laiks, kad iet koplietojamajā balkoniņā uzpīpēt un gaidīt pārrodamies Silv., ar kuru skatīties filmas, bet, hei - vai, piemēram, šādu dzīvo uzstāšanos veidošana nepelna tai sievietei (un viņas radošajai komandai) godīgu atzinību kā malacīšiem 21. gadsimta teātra performances žanrā? bez tam, viņa ir no tām retajām, kas arī dzīvajā var normāli padziedāt, par spīti visiem horeogrāfiskajiem trikiem un galvas purināšanām. un šitā īsfilma?

un tad brīžam es domāju, ka Gaga būtu lieliska mūsu laikmeta ikona, nebūtu vien viņas mūzika tik brutāls un netalantīgs 80. gadu deju mūzikas pakaļdarinājums bez saturīguma un īpašām individualitātes pazīmēm. bet tad atkal - varbūt tieši tas viņu par tādu padara (forma baigi foršā, bet tas tikai novērš uzmanību no tā, ka ar saturu padraņķīgi)? - vispār man vēl diezgan daudz bija ko teikt par pseidokultūru (?) arī pēc Žildes rakstiņa par "patiesu" soulmūziku un tās imitētājiem izlasīšanas), bet tas lai paliek citiem vakariem. vai arī lai nepaliek.

Comments

Posted by: briinumcepuminjsh ([info]french_mime)
Posted at: March 19th, 2012, 04:26 am
bobolis

amen girl!

Posted by: Ia! Ia! Cthulhu Phtaghn! ([info]komeeta_naak)
Posted at: March 19th, 2012, 10:07 am

+1

Posted by: Karstā latviete ([info]implozija)
Posted at: March 19th, 2012, 07:23 pm

hahā, Tev māsa iedeva linku uz šo žurnālīti, vai vienkārši nejauši iemaldījies? :)

Posted by: briinumcepuminjsh ([info]french_mime)
Posted at: March 19th, 2012, 07:57 pm
bobolis

es te iemaldījos no kometočkas draugu lentas :) šad tad tur palasos.

Posted by: Karstā latviete ([info]implozija)
Posted at: March 19th, 2012, 08:00 pm

skaidriņka:)

Posted by: bbr ([info]tihhi_prom)
Posted at: March 19th, 2012, 10:27 am

21.gs. teātra performances žanrā? nu come ooon... vai tiešām tu tik zemu novērtē mūsdienu mākslu? tas ir labi, ja tu tur kaut ko vari saskatīt un tas tevi iepriecina, bet paskaties vairāk, pasaulē ir tik daudz 100x labāku lietu

Posted by: Karstā latviete ([info]implozija)
Posted at: March 19th, 2012, 07:40 pm

nu, var jau būt, ka vakar bišķi pārspīlēju un arī diez ko precīzi neizteicos, vairāk aiz gara laika koncentrējoties uz sašušanu par šauru skatījumu uz inteliģenci :) vari man ko ieteikt?
Gagas sakarā - man šķiet, viņa ir lieliska izpildītājmāksliniece un vizuālā māksliniece, trūkst vien kādu atbalsta smadzeņu saturiskajam pildījumam :) tipa, kā Gondrijs, kad gribēja būt viena cilvēka orķestris un vairs nesadarbojās ar Kaufmanu, palika smuka pseidosaturīga bilde bez mugurkaula

Posted by: bbr ([info]tihhi_prom)
Posted at: March 20th, 2012, 01:20 am

Cik jauki, ka paprasīji :) Man ļoti patīk Metthew Barney Cremaster [-i], piemēram. Tas man liekas arī labs piemērs par to, ka nevar tā pēc shēmas uzbūvēt- paņemsim labu izpildītāju, kādu, kas labi izskatās, kādu kam ir nauda, un kādu, kam ir idejas. Nav tādas shēmas kā radīt to ko sauc par mākslu un kas tuvinās ģeniālam. Tas vienkārši notiek, kad ir šis cilvēks, viens cilvēks, kas IR ģeniāls, un tad tās mazās skudriņas salasās apkārt. Bez šī cilvēka tas ir tikai kārtējais mēģinājums. Un Gagas šovs uz kuru norādīji ne ar ko neizceļās uz citu plaši atzītu mūziķu, kuriem ir daudz naudas šoviem, fona, kaut vai tas pats Džeksons, Džastins Timberleiks, Madonna utt, neesmu daudz skatījusies, tas atkārtojas.


Te ir Cremasters - http://www.youtube.com/watch?v=goCUZg7IFwA

Posted by: Karstā latviete ([info]implozija)
Posted at: March 20th, 2012, 03:29 am

:)

Kremāsterus esmu skatījusies, patīk. par shēmu var piekrist, tai pat laikā ar gadiem arvien vairāk novērtēju arī mašinērijas skaistumu - kad brīdī, kad viss ir noslīpēts līdz pēdējam, saskaņots, palaists un - strādā kā pulkstenis! principa ziņā arī neredzu lielas atšķirības no, piem., Bārnija filmām - domā, tur nav paņemtas, teiksim, modeles/dejotājas, kas "izskatās", domā, ka tur nav iesaistīta nauda un idejas? un par konkrēto Gagas dzīvo uzstāšanos - ja uznāk interese, vari jūtūbā paklikšķināt viņas dzīvās uzstāšanās - katrā (vismaz no tām, kuras esmu redzējusi) ir savas pārdomātas 'fiškas' (dizains, pārliecinošs tēls, stāsts, etc).

lai uzreiz skaidrs - man arī labāk patīk Bārnijs, nekā Gaga, un aptuveni saprotu, kurā virzienā Tu domā. tai pat laikā arvien vairāk man sāk šķist, ka "ģenialitāte" ir visai pārvērtēts romantisma koncepts - manuprāt, vienkārši ir cilvēki, kuri dara lietas, un dažiem kādas konkrētas lietas sanāk labāk, dažiem - sliktāk, un tad vēl dažiem ir gana stipra harizma, lai savas "izdevušās" (pieņemsim, ka šis nav subjektīvs jēdziens) lietas pasniegtu tā, ka citi tās atzīst par ģeniālām, citiem tā nav tik stipra.. un tad vēl ir daži, kuriem ir stipra harizma un ne tik izdevušās, ē, 'lietas', bet kuri tās spēj nomārketēt ne mazāk slikti. viss ir plūstošs, ir tik daudz cilvēku, un visi viņi gan rada, gan citu radīto uztver caur ļoti dažādām prizmiņām, aizpildot, viņuprāt, tukšos robus paši ar savām domām un izjūtām. oh well.

Posted by: saknes ([info]augsne)
Posted at: March 19th, 2012, 01:48 pm

Jā, citiem vakariem! :)
Bet kaut kas Gagā tiešām ir Tāds. Es vienudien paskatījos kaut kādas intervijas ar viņu. Pat ar visu to pozu un ārišķību viņa man atstāja popzvaigznēm neticami dabiska cilvēka iespaidu, kuram nav sakāpis galvā. Likās, ka viņa varbūt varētu būt no retajām zvaigznēm, kuras šovbizness nesalauž. Un tādas lietas jau jūt arī no skatuves, klipiem - pat, ja mūzika neuzrunā.

Posted by: Karstā latviete ([info]implozija)
Posted at: March 19th, 2012, 07:47 pm

jā, stulba viņa viennozīmīgi nav. vakar pie viena nostījos arī šito interviju ar viņu, moš' Tevi interesē - http://www.youtube.com/watch?v=F6QDZmhuAOg&list=UU07Kxew-cMIaykMOkzqHtBQ&index=2&feature=plcp

Posted by: saknes ([info]augsne)
Posted at: March 20th, 2012, 08:57 pm

Aha, šo biju redzējusi. :)

Posted by: ?style=mine ([info]darkans)
Posted at: March 20th, 2012, 04:28 pm

Negribētu piekrist pēdējai rindkopai. Lai arī kā man nepatīk Gagas tēls vai popsīgais skanējums, talanta trūkumu vai individualitātes trūkumu es viņai nevaru pārmest. Jo tā popsas lieta ir tikai šovs - pasniegšanas veids, kuram pamatā pēc būtības ir talantīga māksliniece. here, listen to this

Posted by: Karstā latviete ([info]implozija)
Posted at: March 20th, 2012, 07:16 pm

smuki! :) ko tieši Tu saproti ar "talantīga māksliniece"? jo nenoliedzu, ka viņa ir lieliska, izaicinoša un harizmātiska izpildītāja, tur viņai talanta netrūkst, bet viņas dziesmu kvalitātes sakarā mani nepamet sajūta, ka bilde un skaņa smagi neštimmē. protams, akustiskajā versijā skan stipri dvēseliskāk, bet nu paklausies visus viņas hitus - kur tur individualitāte :)