Karogs



I.Kolmane par "Karoga" nākotni  - Delfos.

Rezumēšu viņas argumentu:
Karogs padomju laikos bija platforma brīvībai, tāpēc to visi pirka. Kapitālisma apstākļos, kur visu nosaka pieprasījums-piedāvājums, tādus žurnālus kā Karogs pērk "minoritāte" - 10%. Ja šo žurnālu neizdod, tad minoritātei vajadzētu paust sašutumu par pārkāptajām tiesībām un atņemto produktu. Neskatoties uz to, ka žurnālu lasa 10%, tas ir vajadzīgs, jo ir darbarīks, kura pielietojuma rezultāts nav redzams īstermiņā, bet ilgtermiņā. Pat vēl vairāk, ir vajadzīgi vairāki šādi žurnāli. Citāts: "Periodisks izdevums ir obligāts posms ikkatras nacionālas kultūras un jo sevišķi rakstniecības infrastruktūrā, jo rakstniecībā periodika ir darbarīks, instruments, nevis tikai kritikas platforma, kā tas mēdz būt vizuālajā mākslā, dramaturģijā vai mūzikā." Tādējādi Kolmane apelē pie nacionālas kultūras kā nosacījuma, kāpēc Karogs būtu jāizdod.
Iemesls, kāpēc minoritāte neceļ iebildumus, ir tas, ka, iespējams, Karogs nemaz nav auditorijai paticis, jo tajā publicējušies pārāk atšķirīgi viedokļi. Tas tikai pastiprina viņas tēzi, ka nepieciešami vairāki literatūras žurnāli, jo tas vairotu konkurenci, kas savukārt padarītu kolorītāku un auglīgāku kultūrainu. Žurnāls būtu arī noderīgs izdevējiem, jo jau iepriekš ļautu atfiltrēt kvalitatīvos rakstniekus no nekvalitatīvajiem. Noslēgumā, atkāpjoties no pozīcijas, ka valstij būtu jādod nauda Karoga izdošanai, Kolmane apelē pie auditorijas  "mātišķuma", kuram būtu jāvēlas izauklēt dzejnieki kā bērni, lai tie iegūtu Nobela prēmijas.

Daži jautājumi:
  • Vai tas nozīmē, ka Karogs ir "izbeidzies", jo tam nebija konkurentu?
  • Vai apelācija pie nacionālās kultūras un ilgtermiņa vajadzībām ir samērīga ar prasību pēc finansējuma literatūras žurnālam?
  • Cik vietā ir apelācija, ka visi vēlētos ziedot naudu vienam, lai pēc tam, pateicoties šim vienam (Nobela prēmijas laureātam), varētu gūt kādu labumu (pat ja tikai nacionālu lepnumu un valsts atpazīstamību)?
  • Galvenais jautājums - kāpēc kādam šodien ir jāmaksā par to, kas tikai iespējams dos labumu nākotnē, turklāt tā utilitārais labums nav skaidri saskatāms?
Vai es pareizi sapratu - Kolmane aizstāv Karogu, balstoties utilitārismā?
Tags:

Comments

Man domāt, Kolmane drīzāk balstās sociālismā - kultūru finansē valsts, - izmisīgi mēģinot piemeklēt kādu plašākai publikai šodien saprotamu un pieņemamu argumentu.
Jocīga tev izpratne par sociālismu, man domāt.
nu, valsts finansējums kkādām kultūras sadaļām nav tomēr tikai sociālismam raksturīgs. ASV, šķiet, ar to nenodarbojas, bet šur tur citur gan. Nu, kaut vai spriežot pēc tā, vai valstī eksistē Kultūras ministrija.

Tik salīdzinoši atšķirīgās valstīs kā Dānija, Francija, Jaunzēlande, Singapūra, Lielbritānija, no kurām neviena ar īpašu sociālisma pagātni neizceļas, visās ir kaut kāda kultūras valsts iestāde (šinī gadījumā ministrija).
Bet bezmaksas vidējā izglītība tad arī nav sociālisms?
Lūk!
Rezultātu mēs visi redzam, bet es par izcelsmi runājui. :) Galvu uz bluķa nelikšu (tad jāpalūko tēmu sīkāk), taču lielos vilcienos un mazos tramvajos valsts atbalsts kultūrai sākās tikai XX gs. sākumā (vēl XIX gs. beigās kultūras izpausmes bija tikai un vienīgi pašu kultūras amatnieku un viņu darbu pircēju ziņā - valsts bija tikai pasūtītājs, nevis kurators) un nāk no 2 pirmavotiem: 1) Valsts politikas līmenī to pacēla Eiropas autoritārajos režīmos starpkaru periodā (izmantojot kā vienu no propagandas līdzekļiem rūpēm par tautu un cik mums labi iet, kā arī akcentējot "nacionālo kultūru" kā režīma leģitimitātes pamatu); 2) T.s. demokrātijas zemēs valsts finansiāls atbalsts kultūrai parādījās kreisi orientēto kustību, pamatā sociāldemokrātu parlamentāro un politisko aktivitāšu rezultātā (izjūkot kārtu sabiedrībai, margināļi pamatā koncentrējās tieši kultūras sfērā, kurā nepastāvēja tradicionālie konvencionālie sociālie ierobežojumi), plus pasmēlās no autoritārajiem režīmiem akcentu uz propagandu. Aber pēc tam jau vilcieniņš uzsāka savu gaitu, neatkarīgi no iekārtas maiņas vai parlamenta vairākuma partejiskās piederības (t.s. sociālisma valstu nometnē gan visa kultūras dzīve tika pašsaprotami finansēta tieši šīs kreisās tradīcijas ietekmē). Tb tieši tāpat kā sociālā aprūpe, pabalsti, pensijas, bezmaksas pamatizglītība u.c. fīčas, kā arī valsts finansējuma kultūrai izcelsme nāk no "bērnišķīgās kreisuma slimības", ko kreisuma apkarotāji, aizstāvot kreiso sasniegto, nemaz pat nezina. :)
Un ko tu ar to gribēji pateikt. It ka jau (lielos vilcienos un pieverot acis uz dažiem jocīgi izliktiem akcentiem) mēs to zinājām.
Es god. [info]begemots atbildēju. Ko kāds cits "mēs" zina ar vai bez akcentiem, man nav ne jausmas.
nacionālās glaerijas un muzeji pa lielam 19.gs. 2.p dibinājās, tāpat arī visvisādi mietpilsoņu stiliņi, tā kā mainījās sociālo šķiru ekon.attiecības. Varētu skatīties nevis pagātnē, bet gan nākotnē - globalizacija un 'vēlamās situācijas modelēšana', ja mēs redzam/neredzam 'kultūras' lomu sabiedrības/indivīdu dzīvē. cerēt, ka 21.gs. vienīgā kultūras vērtība būtu ikkatram kult.produkta lietotājam sajusties kā 15.gs. aristokrātam, jo, redz, viņš var to nopirkt personīgai lietošanai, ir visai atpakaļrāpulīgi...
Tāpēc man kā sociķim derdzas liberālisma un brīvā tirgus koncepcija ar tās "slīcēju glābšanās ir pašu slīcēju rokās", un esmu par valsts līdzdalību gan sociālās palīdzības sistēmā, gan kultūras atbalstišanā. :) Jo nevar gan puisēnam klēpī iesēsties, gan zivtiņu apēst, tb vai nu ir tīrais liberālisms, vai nu ļaudis beidz nērst par šaušalīgo sociālismu (to sava tupuma pēc reducējot tikai uz padomismu), tai pašā laikā plēšot matus, ja šiem sociķu mantojumu atņem, vai arī visu nosaka tirgus un valsts iejaucas jo mazāk, jo labāk.

July 2018

Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
Powered by Sviesta Ciba