Nepabeigtā dienasgrāmata


18. Augusts 2008

(bez virsraksta) @ 09:03

 

Comments

 
From:[info]rt
Date: 18. Augusts 2008 - 10:50
(Link)
Ļoti šaubos, ka Nīče varētu būt lasījis Bodlēru. Kā zināms, dikti ātri viņš palika pusakls un nelasīja vairs vispār neko. Klīst baumas, ka pat Kantu, ko pats lamāja par idiotu, viņš tā arī neesot pacenties izlasīt, jo esot bijis ārkārtīgi garlaicīgi.

Savukārt tas, ka Nīče ir cieši saistīts ar postmodernismu, ir visai izplatīta un atzīta doma.

Stanford Encyclopedia of Philosophy šķirklī Postmodernism raksta šādi:

Nietzsche is also a precursor for postmodernism in his genealogical analyses of fundamental concepts, especially what he takes to be the core concept of Western metaphysics, the “I.” On Nietzsche's account, the concept of the “I” arises out of a moral imperative to be responsible for our actions. In order to be responsible we must assume that we are the cause of our actions, and this cause must hold over time, retaining its identity, so that rewards and punishments are accepted as consequences for actions deemed beneficial or detrimental to others (Nietzsche 1954, 482-83; 1967b, 24-26, 58-60). In this way, the concept of the “I” comes about as a social construction and moral illusion. According to Nietzsche, the moral sense of the “I” as an identical cause is projected onto events in the world, where the identity of things, causes, effects, etc., takes shape in easily communicable representations. Thus logic is born from the demand to adhere to common social norms which shape the human herd into a society of knowing and acting subjects.
[User Picture Icon]
From:[info]strangelove
Date: 18. Augusts 2008 - 11:37
(Link)
"Klīst baumas, ka pat Kantu, ko pats lamāja par idiotu, viņš tā arī neesot pacenties izlasīt"

kur ko tādu var gadīties izlasīt, kādā "satraucošajiem ievadiem FILOZOFIJĀ"?
From:[info]rt
Date: 18. Augusts 2008 - 11:46
(Link)
tāpēc jau es rakstīju BAUMAS, jo, šķiet, lasīju to kādā no Rīgas Laika intervijām. pēc tam prasīju Jānim Taurenam, kas reiz lasījis lekcijas klasiskajā vācu filozofijā, vai tas varētu būt tiesa. viņš teica, ka ļoti iespējams.

Nepabeigtā dienasgrāmata