Vairākas · dienas


Notikumi, kurus jāpiemin

Entries · Archive · Friends · Profile

* * *
Šķobās mana sapņu pils kā vēl nekad agrāk. Sapulē viens vecbiedrs teica: man kā alkoholiķim viena doma var cirkulēt turp un atpakaļ dienām. Ja es nelikšu tās vietā jaunu un labāku vai arī nedošu praktisku risinājumu esošajai, viss beigsies pie pudeles.
Vēl jau droši vien arī tas, ka akūti trūkst seksa - aizvadīto trīs mēnešu laikā šie prieki man ir bijuši precīzi četras reizes un tāda izretinātība nav pieredzēta ļoti sen. Protams, varbūt šāds skaits konkrētajā laika amplitūdā ir normāls (mēs neesam seksa mašīnas utml.), bet vēl jau pie 50 gadniekiem sevi gluži negribas pieskaitīt. Note to self - jāapskatās aktuālie socioloģijas dati par kopulācijas vidējo regularitāti dažādās vecumgrupās.
Darbā mēdzu nozust speciāli iekārtotajā nomiedža kambarī, tas gan dod tik vajadzīgo ticību ne tikai rītdienai, bet arī gaidāmajam vakaram. Jāatceras vitamīni no rītiem (šī tēma ļoti palaista pašplūsmā) un vēl jau ir kaut kādi krikumi no pēdējās esperāla bundžiņas.
Ā, un tā skriešana no rītiem, tā arī.
Bet iekšējā boja zvārojas un zvandz: "Come, join the party of invisibles", kur visi staigā cigāriem mutes kaktiņos, valda 'ot kuķūr un rīts pienāk tad, kad tu viņam nosaki pienākt.
Tā, lūk, ir. Kad uzraksta, uzreiz paliek kaut kā pretīgi. Bet agrāk tieši tā arī dzīvoju.

Vēl sapulces gaitā mans biedrs teica, ka cilvēkam jau nekad neesot gana un neesot labi.
Tāpat arī Džims teica, ka viss notiekot periodiem un pēc šī nākšot vieglāks. Tā ir bijis. Lai tad nāk arī tagad, citādi sprauga kļūst šaura un līdz ar to gaisa (un gaismas) top mazāk.

* * *
Arvien biežāk gribas iedzert. Tā kā apstāties būs ļoti grūti, tomēr nesāku. Varbūt tiešām jāiedarbina skriešana no rītiem. Viens AA biedrs stāstīja, ka viņš skrienot tikai ceturto rītu, bet jau jūtot atšķirību - visa diena iegriežoties pavisam savādāk. Labā nozīmē*.
Ir arī salīdzinoši biežas tā sauktās 'sausās paģiras'. Tas ir diezgan kaitinošs stāvoklis, kurā var sākt dusmoties uz ķermeni: es tevi te beidzot esmu nolēmis saudzēt, bet tu man šitā pretim!
Bet, ja ņem analoģiju ar cilvēku attiecībām, pēc tik grandioziem nodarījumiem aizskartais ir tiesīgs izmest pa kādai sarkastiskai dzēlībai vai epizodiski izlemt nesadarboties.
Un atkal jau jāvelk laukā vecā Mirdza: "Kas palīdzēs? / Tu teici - darbs." Īzī az dat

___________
*Te būtu labs motīvs kādai sirreālai miniatūrai par to, kā cilvēks, kurš no rīta skrien, savu dienu iegroza pavisam nelāgā gultnē. Murakami skriešanas grāmatā tāda opcija arī bija apspēlēta, bet varbūt es to vēlmju domāšanā pievelku klāt.

* * *
Kādu krietnu jonīti senāk es uzskatīju, ka teksts par to, ka mēs katrs sev pats esam lielākie ienaidnieki, ir Koelju stila tufta, kas domāta tiem, kuriem visas patiesības sakņojas grēknožēlā un kur tik vēl ne.
Tagad esmu sapratis, ka tā ir patiesība.
Man allaž bija desmitiem iemeslu, lai sevi šaustītu un tirdītu, tādējādi normālu, vienkāršu dzīvi padarot par moku kambari uz vispārējas sazvērēšanās pamatiem. To es labi pratu.
Gunāra Astras teiktais par laiku, kurš pagaisīs kā ļauns murgs, man šķiet šajā stāstā iederīgs. Vienlaikus arī tas, ka nekas nav akmenī kalts un nedz es, nedz kāds cits man nevar izsniegt ar zīmoglaku apstiprinātas garantijas par to, ka šis murgs neatkārtosies.
Taču šobrīd tas neatkārtojas. Un šodien esmu izdarījis visu, lai tas neatkārtotos arī rīt.
* * *
Saprast savu nozīmīgumu - ne tikai mazajās lietās, bet arī kā vēstures daļai un tādējādi kā vienam no tās veidotājiem. Ne tikai tehniski un likumsakarīgi, bet arī kvalitatīvi. Manās acīs vēsturei ir nozīme, jo es caur tās plašo un dziļo aizskatuvi ieraugu šodienu daudz skaidrākā un graudainākā, šķiet, pat autentiskā atveidojumā.
Gadiem no tā atturējušas paša ievilktas vērtību robežlīnijas, greizas un šķības, bet ak!, cik pārcentīgi iespiestas uz dzīves rakstāmpapīra.
"More action! Less tears!", reiz sauca Thee Silvet Mt. Zion, un, kaut arī rūgtumu un sāpes ir jāatstāj kā dabīgo emociju paletes sektoru (jo citādi sākas kaut kāda pilnīgi greiza pārcilvēka modelēšana), šim saucienam aiziet visi mani prioritātes punkti, kādi vien iespējami.
Es esmu panācis lietas, darot tās. Arī domājot par tām, protams. Bet pēc rasējumu fāzes ir jādodas iekšā darbnīcā. Savādāk var panesties garīgais horderisms - kas ir nelabvēlīgs ikvienam, bet jo īpaši man pašam.
* * *
Rotko centra jubilejas VIPu vakariņās villā ar nosaukumu "Ksenija" biju sasēdināts kopā ar britu pāri nedaudz pāri sešdesmit. Viņš bija nepelnīti aizmirsta (vai arī apzināti no slavas prožektoriem garām pagājuša) gleznotāja dēls, Oskfordas alumni ekonomikā un kopā ar sievu trīsdesmit gadus vada finanšu konsultāciju biroju.
Tā kā pie galdiņa piesēdās vēl viens vakariņotājs, vārdā Raivo ("Mani vecāki ir igauņi"), vairāk laika pavadīju sarunās ar Džekiju, savukārt Ričards tirdīja Raivo par ekonomisko situāciju valstī.
Džekijas stāsts bija diezgan interesants - viņa studēja fotogrāfiju un ar to nodarbojās vēl laiku pēc absolvēšanas, dzenot prom bērnus no dārkrūma durvīm aiz kurām ņēmās ar attīsīšanu, kad viņi pēc pieteikami ilgas pacietīgas gaidīšanas vēlējās uzzināt, kas būs vakariņās.
Taču tad nolēma pievienoties Ričardam firmas vadīšanā. Gadu gaitā viņu darbinieku skaits no diviem pieaudzis līdz 150, bet tomēr pagājušajā gadā viņa sapratusi, ka ir jāmet miers un jādodas pensijā.
Kad Raivo mūsu galdiņu pameta, Ričards pievērsās mums un sāka stāstīt par tēvu. Viņš nomira 2011.gadā, bet sajūta bija tāda, ka tikai pagājšmēnes. Var jau būt, ka tas bija monologs 40 minūšu garumā, kurš tikpat kā izslēdza manu dalību. Bet viņa aizrautība un stāstīto atmiņu garšīgie krikumi to padarīja nevis par lielmanīgu izpaušanos, bet par dalīšanos ar kādu būtisku, itin kā pavisam nesen atklātu sapratni par vienu no pašiem tuvākajiem cilvēkiem.
Domāju pie sevis, kā es stāstītu kādam par savu tēvu - pagātnes izteiksmē. Iespējams, arī tās varētu būt savas 40 minūtes.
"Viņš bija tik pilns ar dzīvi," Ričards stāstīja. "Es vairs nekad neesmu redzējis otru cilvēku, kurš būtu tik pilns ar dzīvi, kā mans tēvs."
Lūk, šis jau ir līmenis, kuru gribētos sasniegt arī savā personā.
* * *
Māris Salējs reiz teica, ka laimīgs cilvēks esot tāds, kuram ir pietiekami daudz laika saprast, ka viņš j a u ir laimīgs.
Par to pašu šodien pīppauzē ieminējās mans priekšnieks. Precīzāk, par to, ka cilvēkam ir tiecība allaž salīdzināt sevi ar to, kas pieder citiem, un ka tas noteikti ir kaut kas labāks.
Tēmas vecas, bet tas nenozīmē, ka vēl arvien nebūtu aktuālas.
Esmu ļoti tuvu, lai man būtu šis laiks sapratnei par savu jušanos laimīgam. Varbūt pat par dažiem procentiņiem šajā laikā esmu arī reāli bijis. Liekas, tas pat bija šodien. Īsi pēc tam, kad biju dzirdējis Salēja spriedumu.
Ambīcijas nekur nav pazudušas, bet esmu tās spēcīgāk pietuvinājis realitātei. Un no šāda punkta raugoties, atkrīt ļoti daudz problēmu. Apbrīnojami daudz.

***

Un protams, ka nekad nepietiks un būs par maz - visplašākajā mērogā - bet nu tad vienkārši live with it un miers.

* * *
Šodien aprit piektais mēnesis, kopš nelietoju alkoholu. Saņēmu apsveikumu WhatsApp no savas AA biedrenes, ar kuru mums šis datums ir kopīgs.
Tā ir interesanta sajūta, ka tevi apsveic par to, ka tu rūpējies par sevi. Tam taču būtu jābūt kaut kam pašsaprotamam, bet tomēr, izrādās, ka nav vis.
Šis ir interesantākais un grūtākais projekts, kurā man ir sanācis piedalīties. Sevišķi tādēļ, ka tam nav termiņa, kuru sasniedzot, varētu droši teikt:"Tā, nu, šitā lietiņa ir nokārtota, kas nākamais?"
Daudz ko esmu iemācījies, un daudz kas vēl jāiemācās. Esmu atguvis spēju neārdīties nedz par lielām lietām, nedz sīkumiem. Nepārmest sev katru kļūdu, kuru man sanāk pielaist.
Bet galvenais ir satikšanās ar Jauno Sevi, kurš, īstenībā, esmu tas 'es', kurš dzīvoja kaut kad agrāk, pirms vairākiem gadiem. Viņš ir diezgan foršs. Man viņš patīk.
* * *
Anna Ķirse teica, ka Auznieka pirmo simfoniju jau noklausījusies Sibēliusā un apraudājusies.Tāpēc uz pirmatskaņojumu Cēsu koncertzālē apgādājusies ar zevas paciņu.
Labs bildaps.
Cēsīs satiku rindu ar paziņām, kas bija sirdssilti - mūs allaž celsmina, ja mūs pieņem. Un, ja patiešām 'sociāls dzīvnieks', nu un. Man šķiet, šo salikumu ir ieviesuši tie, kuriem pašiem nav, ar ko socializēties. Kā Bizamžurkas no labi zināmā izdevuma.

Atjaunināts. Raudāt nebija par ko, bet fināls bija dievīgs.

* * *
Šodien intervēju dziedātāju,kura man ļoti patīk un pēc intervijas patīk vēl vairāk.Tas deva piepildījumu un arī atgādināja pieņemt la règle du jeu: mana radošuma forma ir aprakstīt citus, nevis sevi. Tāpēc arī tik kusli un nekādīgi ar dzeju pēdējo gadu laikā.
Jā, arī aprakstot citus, 'mēs' pieliekam kaut kur arī sevi - apzināti vai neapzināti. Taču centrs vienmēr ir otrs.
* * *
Lielākoties tā bija spītēšanās pret shematisko, kārtību paģērošo pasauli. Nevēlēšanās būt par daļu no pūļa. Iet pretim plūsmām gājēju tuneļos - "no darba/uz darbu". Dekadentēt, figurēt un jandalēt.
Šīs disciplīnas lielmeistari nu ir apsēdušies tribīnēs un labākajā gadījumā klusi ceļ pie lūpām tasītes ar kumelīšu tēju. Citiem ir trakāk.
Jaunās maiņas nebūs, jo ir cita pasaule un cits laiks.
A es, ko es pats? Turpinot alegoriju par tribīnēm - līmēju afišas par nākamo spēli. Vai arī atskatus uz notikušajām.
* * *
Šodien aprit trešais mēnesis, kopš nostājos uz skaidrības takas. Iepriekš šāda mēroga amplitūda manā dzīvē bija, šķiet, pirms 21 gada.
Ko pa šo laiku esmu sapratis.
Pasauli ir grūti padarīt interesantu. Tomēr, tas ik pa brīdim izdodas.
Varu aizskriet uz tūdaļ no pieturas aizbraucošu transportu un, kad tajā nonāku, uzreiz nekrītu sēdeklī, lai atgūtu elpu.
Rīti ir iedvesmojoši, dienās ir ietilpināts ļoti daudz un vakari pienāk lēni un klusi.
Andris Dzenītis reiz teica, ka lēmums nedzert ir bijis labākais lēmums viņa dzīvē, un es viņu arvien vairāk sāku saprast. Līdz tai dienai, kad to ar pilnu pārliecību varēšu pateikt arī es, gan vēl ir ceļš ejams.
Un ar to arī mana, viena cilvēka redakcija, nodarbojas. Iet Ceļu.
* * *
Nesaki ne pieci
Vienam priesterim raidījumā "Province" pajautāja, vai viņam neesot bail, ka AI drīz varētu nākt un ieņemt viņa vietu.
Priesteris Aigars smējās un atbildēja, ka viņam noteikti neesot par to bail.

Tik no kurienes viņam tāda pārliecība.

* * *
Aizvadītās nakts sapnī man bija jāpilda kaut kāds diagnosticējošais darbs kultūras vēsturē vidusskolām. Vienā no uzdevumiem bija doti tikai komponistu vārdi bez uzvārdiem, attiecīgi, jāuzraksta gan viņu uzvārdi, gan pēc iespējas vairāk viņu opusu. Un bija divi Rihardi. Ja ar Vāgneru vēl tā, tad no Štrausa neko nevarēju atcerēties. Savukārt literatūras sadaļā bija tikai tukšas līnijas atstātas, jo, kā indīgi piebilda skolotāja: "Kādu grāmatiņu taču zināsi nosaukt, v a i n e?"

Aizdomājos vairāk par tiem Rihardiem un attapos, ka ir taču arī mūsu pašu Dubra! Bet skaņdarbs? Vai nebija "Stabat Mater"? Paskatījos gūglā un - patiesi.

* * *
Pēdējā laikā es eksistēju starp divām galējībām: padzīvojušiem akadēmiķiem un ļoti skaistām 'jaunrades' meitenēm. Pirmie dara to, ko vēl spēj, otrās - to, kas vēl tikai ir viņu spēju sākumposms.
* * *
Kā man gāja LAMPĀ
Nekādā Lampā es nebiju, tikai visu laiku rukāju pa laukiem un nepīpēju jau četras dienas ko nevarētu teikt par alu un tamlīdzīgi.
Ir kaut kāds pilnīgi peak libido stāvoklis, visu laiku gribas sx un pat kaut kādi veci LTV arhīvi, kurus mamma skatās, turn up'o ar visām šitām Ilonām un Irēnām kaut kādos tur iestudējumos.
Bet LAMPA šogad reāli laba, jā, ja nu par to.
Nu, vai arī nav laba. Bet to jau pateiks laiks.
* * *
...bet bija vēl tā, ka mēģināju iegūt to fakino maģistra grādu. Iestājos LU HZFā Literatūrzinātnes nodaļā un aizvadīju rudeni un ziemu, protams, zūmā. Laikam kādas četras nodarbības mums sanāca klātienē.
Pienāca sesija, un vienīgais, ko es spēju, bija uzrakstīt referātu 'pie Cimdiņas' par šito ten "Iedzimto grēku", kas lai to vairs atceras.
Bet nekam citam nepietika spēka un laika.
Tuvojoties 40gadnieku krīzei, gatavoju nēzdogus izniekotās dzīves apraudāšanai, bet, no otras puses, ja es patiešām sajukšu prātā, TF mani pieņems atplestām rokām - tie, kas vēl būs palikuši dzīvi.
Es zinu, ka pieņems, jo nekad nav bijis citādāk. Un ja nu kas, vienmēr var aiznest kādu auksti kūpinātu foreli vai brieža gaļas konservu ripuli.
Bet kāpēc es to rakstu, es to rakstu tāpēc, ka man liekas, ka kaut kas nav izdarīts, bērnu nav, apprecējies neesmu, tiesību nav, varētu vismaz to sūda mag diplomu uzlikt uz plaukta, lai balo saulē.
Taču lika pagaidīt.
Būs kaut kas cits.
Cerams.
* * *
Es, protams, atvainojos, bet manuprāt, one-line versija "Skroderdienām Silmačos" ir "Apjukusī milfa"
* * *
Nupat pamodos no visefektīgākā, jaudīgākā murga pēdējā laikā. Secinājums ir: visšausminošākais scenārijs ir nevis tas, kurā tev skrien virsū ar zāģi vai brauc virsū degošs vilciens, bet kurā šausmu tēls ir statisks, attālu, ar skaidru, ne pārāk riebīgu, bet pavisam vienkārši - To Balsi.
Fjūf
Current Mood:
awake
* * *
Суки верните тротуар
Iesākas otrā mājsēdes nedēļa.
Pa šo laiku, kuru varēju veltīt desmitiem dažādu darbu un pienākumu,
šiem monumentālajiem aisbergiem esmu vien apzelējis stūrīšus.
Jā, mēdz gadīties, ka - atliek tikai sākt darīt, un tad jau tas, izrādās,
nemaz nav nekāds aisbergs. Kā tajā latv.tautas anekdotē par zemnieku, kurš
brauca ar zirgu un tālumā ieraudzīja baznīcu, kas, ar katru nākamo ceļa etapu
izrādījās te māja, te šķūnis, te - celms, līdz visubeidzot suņa kaka vien bija.
Tā ir. Nekādi neparasti kognitīvi smalkumi te nav izceļami.
Tajā pašā laikā ik pa brīdim acu priekšā parādās leģendārā mašīnraksta rindiņa
"All work and no play makes Jack a dull boy".
Bet tad atkal Ķempe:

" Kad sirdi spieda
Sāpju smagums skarbs,
-Kas palīdz?-vaicāju.
Tu teici:-Darbs."

Un šitā visu laiku.

* * *
Think back on a time in your life before you regularly worked for pay. Recall, if you can, an expanse of unscheduled time that was, in whatever manner, yours. What did you actually like to do? Not what your parents said you should do, not what you felt as if you should do to fit in, not what you knew would look good on your application for college or a job. 

The answer might be spectacularly simple: You liked riding your bike with no destination in mind, making wild experiments in the kitchen, playing around with eyeshadow, writing fan fiction, playing cards with your grandfather, lying on your bed and listening to music, trying on all your clothes and making ridiculous outfits, thrifting, playing Sims for hours, obsessively sorting baseball cards, playing pickup basketball, taking photos of your feet with black-and-white film, going on long drives, learning to sew, catching bugs, skiing, playing in a band, making forts, harmonizing with other people, putting on mini-plays—whatever it was, you did it because you wanted to. Not because it would look interesting if you posted it on social media, or because it somehow optimized your body, or because it would give you better things to talk about at drinks, but because you took pleasure in it.




* * *

Previous · Next