![]() | |
|
Džons Mūrs, "Brenšamas ciemats", fragments no nodaļas "Ceļš kalnup"
No Elmberijas ceļš uz kalnu veda cauri Brenšamas ciematam, kas bija garš un izkliedēts un stiepās puslokā, kas vairāk vai mazāk sakrita ar vienu no zemākajām apvāršņa kontūrām. Mājas galvenokārt bija būvētas pa pusei no koka, ar bieziem salmu jumtiem, un to dārzos auga vecmodīgi ziedi, kalnu kārklu puduri un peonijas, saldās Viljamsa un klejotājrozes, lāpu lilijas un amaranti. Tur auga pērkones, kuras es joprojām atceros, tāpēc, kad jūtu to smaržu, es domāju par Brenšamu. Tur bija baznīca ar augstu torni, blakus kurai auga trīs papeles, un vēl ciematā precīzi nomērītos attālumos viens no otra atradās trīs krogi: "Zirgs un ecēšas", "Trompete" un "Ādams un Ieva". "Zirgu un ecēšas" (Horse and Harrow) vietējie dēvēja par "Šauro Zirgu" (Horse Narrow), kas iebraucējiem radīja zināmas neskaidrības, nerunājot nemaz ceļojošo mākslinieku, kurš bija uzgleznojis kroga izkārtni - viņš ar lielu precizitāti tajā bija attēlojis zirgu un bultu (Horse and Arrow). Neviens gan to neņēma pie sirds. Tas bija labs joks un tāda bija Brenšamas attieksme, un, tagad atskatoties uz to, es redzu, ka tā bija tipiska šai vietai, kur cilvēki bija humora pilni, iecietīgi viens pret otru, maķenīt trakulīgi un apveltīti ar īpatnu viedumu. Arī "Ādams un Ieva" bija ar uzgleznotu izkārtni. Šoreiz mākslinieks bija strādājis pats par savu naudu; koks, aizliegtais auglis (neapšaubāmi, "Cox's Orange Pippin" šķirnes ābols), čūska, divas kailas figūras – viss bija attēlots ar rūpīgu precizitāti. Ja paskatījās uzmanīgi, varēja saskatīt, ka Ievas sejā bija redzams ļauns un maldinošs prieks, pat gandarījums; acīmredzot viņa jau bija mielojusies ar aizliegto augli un tas viņai garšoja. Bet daži cieminieki zināja teikt, ka Ievas paraugs bijusi sarkanmatainā, izlaidīgā krogusmeita, kas strādāja "Ādamā un Ievā" tolaik, kad mākslinieks tur uzturējās. John Moore, "Brensham Village", 1946 |
|
![]() | |
|
Šodien aprit divarpus gadi skaidrībā. Ielas pretējā pusē novāca graustu, kurš tur atradās kopš pagājušā gada maija. Dažādu izmēru grausti tiek aizvākti arī no manas domāšanas. Un šoreiz to dara kāds cits (kaut kur jau arī es pats, protams), jo terapeite jau ilgu laiku ir uz slimības lapas, bet pie jaunas speciālistes tā arī neesmu saņēmies aiziet, turot kā galveno attaisnojumu to, ka būtu visai grūti iebrīfēt 50 minūtēs visu apjomu, kuru divu gadu laikā esmu izlicis savai terapeitei. Bet pasmelt no virsiņas šobrīd aktuālo neliekas labi, jo bez seguma tas būtu steidzīgi, ja ne pavirši. Notiek ļoti daudz kas, bet pagaidām vienīgais, kas man šķiet apzīmējams ar vārdu "būtisks", ir tas, kā cīnās (un arī zaudē) man līdzīgie - tie, kuriem atkarība ir sapinusi kājas, un, kaut arī praktiskā kārtā saites ir noraisītas, pēdas uz miesas ir palikušas un liek par sevi atcerēties. Tātad, arī domāt. |
|
![]() | |
|
Laika plūduma izpratne
Personīgās dzīves pārmaiņas un paša pārmaiņas nezin kāpēc neiedarbojas ar tādu jaudu, kā jaunuzcelts lidls, kuru tu ieraugi pirmo reizi vietā, kurā taču pavisam nesen vēl nekā nebija. |
|
![]() | |
|
“Three passions, simple but overwhelmingly strong have governed my life: the longing for love, the search for knowledge, and unbearable pity for the suffering of mankind.” ― Bertrand Russell |
|
![]() | |
|
Grupai Die Heiterkeit ir ļoti jauka dziesma "Jeder Tag ist ein kleines Jahrhundert". Tāpat arī man dažreiz liekas, ka vienā dienā var ietilpt vesels gadsimts. Pateicoties dažādām garīgajām praksēm, šis laiks nav tik mokpilns un nolēmēts kāds tas mēdza būt pirms kādiem gadiem pieciem. Galvenokārt tā ir attiecību kārtošana ar apkārtējo pasauli tiktāl, līdz paliek skaidrs, ka nekādu attiecību ar apkārtējo pasauli nav. Ir ietilpīgais vārdiņš "chores", tad - jau pieminētā prakšu piekopšana un pirmsmiega brīži, vēlams, ar grāmatu rokās. Tāds bija pagājušais gads un attiecībā uz jauno gadu šajā ziņā nedz varu atļauties, nedz vēl māku ko mainīt. |
|
![]() | |||
|
"Viņā izpaudās tā dīvainā parādība, kas raksturo daudzus - kas zina, ja rūpīgāk palūkosimies - visus - nejauši viņa dzīves apstākļi kā attēls un līdzība saskanēja ar viņa instinktu virzienu, ko noteica kūtrums un nošķirtība." [Fernandu Pesoa, "Nemiera grāmata", 35.lpp.] Šodien ir manas skaidrības dzimšanas diena - jau divi gadi bez alkohola. Daudzkārt esmu domājis šeit kaut ko ierakstīt par šo tēmu, izkļūšanu no tumsas un biezokņa pasaules, bet tas izrādās grūtāk, nekā biju domājis. Nav nekādas lēkāšanas zaļā pļavā un cimboles (arī par cimbolēm raksta Pesoa) strinkšķināšana, un, būtībā, nekad arī nav bijis - kad to savulaik ar piespiedu spēkiem centos iedzīvināt, tās izrādījās ēnas no pasaules, pēc kuras tiecos. Protams, kaut kas sirdssilts un patiess bija arī šajos juceklības un paviršības gadījumos, nomēzt visu pagātni no galda kā šahistam ar sliktu raksturu ir augstprātīgi un tikai pasvītrotu manu nevēlēšanos pieņemt pagātni tādu, kāda tā ir bijusi. "Dzīve mani vajā kā ēna. Ēnas nav tikai tad, kad viss ir aizēnots. Dzīve mūs nevajā tikai tad, kad mēs tai padodamies." [58.lpp.] Viss notiek un tas, kas notiek, ir iekšpus visa - ar to man pietiek un draudīgas ir tās minūtes, kurās šķiet, ka nepietiek. Atsaites ir stingras, kalns ir augsts, paldies jums visiem, kuri to veic ar mani kopā - attālināti, savās domās, nejaušās atskārtās.
|
|||
![]() | |
|
Darbs komercmedijā arvien vairāk attālinās no medusmaizes - sevišķi daudzo kompromisu dēļ, kurus nākas pieņemt, jēgu un dziļumu nomainot pret operativitāti un - ja vien Fortūna ļauj, skandālu. Tomēr ir viena lieta,kas mani ļoti gandarī,un tās ir daudzās relīzes par klasiskās muzikas* koncertiem. No tām es uzzinu daudzus jaunus komponistus un reiz arī "dabūju biļetītes" uz manis izsenis mīlēto "Trio Mediaeval" Pēterbaznīcā. Šodienas atklājums ir Dītrihs Bukstehūde, kura vārdu pa ausu galam biju dzirdējis agrāk, bet tad man likās, ka tas ir kaut kāds filozofs. Un, izrādās, lielāko dzīves daļu viņš aizvadījis nu jau 'manā mīļajā' Lībekā. _______ |
|
![]() | |
|
Cilvēkiem ir jāļauj dzīvot viņu dzīves - bet ir daži, kuri tieši no tā baidās, ka jādzīvo sava dzīve. Es arī tāds biju. Tagad dzīvoju savu dzīvi un domāju, ko iesākt ar savu mammu, kura savu dzīvi baidās dzīvot. Daudz nekā optimismu viesoša tajā nav - mērens mazturīgums, palēnām promslīdoša veselība un kravas ar pagātnes fantomiem, kuri spiež uz plakstiņiem, lai saredzētu lietas skaidri un gaiši. Esmu viņas līdzatkarīgais - vispirms emocionālā, tad alkohola un visbeidzot atkal emocionālā līmenī. Uzlabojumi gan sāk parādīties. Ļoti lēni un gausi - tāpat kā visās dzīves jomās manas atveseļošanās ceļā. Tomēr es jūtu, ka tuvojas tas brīdis, kurā kaut kāda veida atkabināšanās notiks, tikai es nezinu, kas tam būs par iemeslu un kādu secīgu viļņošanos tā radīs. Nevarētu teikt, ka mani tas baida vai uztrauc. Varbūt vienkārši liek būt modram. |
|
![]() | |
|
Kapi man ir svarīgi tādēļ, ka apstādina manā skrējienā. Tieša norāde: te vienmēr beidzas katra ceļš, neatkarīgi no seguma, par kuru gādāts tad, kad vēl bija iespēja. Mans ikdienas skrējiens gan ir daudz lēnāks un izsvērtāks un ir pa epizodei, kad no tā gūstu pat gandarījumu. Tas ir tikai un vienīgi skaidrības nopelns. Bet ar visu lēmumu un izsvērtību neesmu kļuvis mazāk cilvēks - man ir savas nepiepildītās ambīcijas un ikdienas vajadzības, par kurām nav drosmes runāt ar tiem, kuri var līdzēt to izpildē. Ir nedrošība par vispārējo nākotni un reizēm pat par nākošo mēnesi. Bet atliek uzlūkot pieminekli kādam vai kādai, kura mūžs aprāvies daudz agrāk kā manējais, kad tūdaļ skaidrs - rokas tev ir, galva tev ir, strādā. Lai, Raiņa vārdiem, ne tikai kaut ko izdarītu, bet "veiktu". Agrāk, kad šī atskārta piemeklēja, ņēmu talkā kādu dzērienu un tas man palīdzēja atslābt no pašuzliktajiem smagumiem. Nomierinot un "apstiprinot", ka viss šobrīd ir tieši pašā labākajā statusā, kāds vien iespējams. Taču vienmēr nākamais rīts (līdz pirmajam ielāpam) skaudri iegrieza, ka ar šo atslābināšanās brīdi esmu nokļuvis vēl tālāk pretējā virzienā, nekā biju pirms tam. Nu un tagad... Tagad palīdz filozofija, īstenībā. Uzmanīga taustīšanās pa izziņas okeāna krastu, kurā atrodami daži vērtīgi, spoži akmentiņi. Citkārt arī kas no Jaunās Derības, bet tas, protams, daudz savādāk iekārtotā plauktā, ne tajā pašā līmenī un dziļumā. Galu galā, arī aktualitātē. |
|
![]() | |
|
Pagājušais gads
Katru dienu biju skaidrā. |
|
![]() | |
|
Ogriņa izstāšanās: kā ar jēlā speķī ietītu slidu gar plecu. |
|
![]() | |
|
SN ierīvēja sejā neapturamo laika ritējumu, sevišķi jau ar arhīvu fragmentiem no LTV filmētajām ceremonijām. Bet tāpat arī ballītē, kurā dejoja dažnedažādi jauni un skaisti cilvēki. Domājām ar Svenu un viņa draudzeni aizbraukt līdz Aleponijai, jo "tur esot nobāzējies Varde". Ārā no Vardes draudzenes uzzinājām, ka viņš jau devies mājup. Un tad arī šķīrāmies savā starpā. Tīklos zvīgoja pārmetumi par mizogīniju Āboliņa tēlā un ceremonijas caurviju mijiedarbē ar otru vadītāju/balvu pasniedzēju/balerīnu. Jūzeris lasitajs, pie ieejas kūpinot elektronisko cigareti, par šo cemmi norādīja, ka "lai taču cilvēki izņemas". Vēl bija dažas īsas un sirsnīgas tikšanās. |
|
![]() | |
|
*** Neko šodien, Visu rīt Ko vēl lai svarīgu Nekad par sevi Noraudāt par darbu Ir ūdens rāms kā beigta seja Kalns, ne leja Šo dzejoli es uzrakstīju pirms gada, 6. novembrī. Tajā bija iekļauta visa mana tābrīža bezizeja, kurā mani bija iegrūdusi mana atkarība. Tas, kas "mūs meklē" šajā gadījumā ir Dievs, un šīs dienas acīm samanu tiltu ar Mozus grāmatu un tajā aprakstīto Ievas un Ādama grēkā krišanu. Jau ilgi pirms tā novembra vakara es zināju un jutu, ka Dievs mani meklē. Bet es biju "kails" un slēpos, tāpat, kā rakstvietā. Un tad Viņš atnāca pēc manis. |
|
![]() | |
|
Moderat koncis bija tuvākais, kā es jebkad esmu bijis Chemical Bros. Bet tad viņi parādīja savu unikālo raksturu Total love |
|
![]() | |
|
Domājot par to, kāpēc tieši pagājušā gada rudenī viss aizgāja tik lielā vorteksā: manā tābrīža darba vietā nebija tādu draugu,kādi man ir tagad. Ir taisnība, ka draudzībai ir sava vieta un darbam - sava. Bet stāsts ir par to, ka agrāk ik dienas strādāju vidē, kurā vidējais vecums bija 55 gadi, un tas nāk līdzi ar medicīnisko enciklopēdiju sarunu jomā un neizturamiem raksturiem un uzsvēru fasādiskumu kopējā saziņā. Šobrīd man ir apkārt cilvēki manā vecumā, un arī te ir savas tēmu atkārtošanās un, kaut kādos brīžos, arī salīdzinošais dziļuma trūkums procesu tvērumā vispār - proti, kas ir būtisks, lai par to vispār domātu un kur nu vēl runātu. Pagājušajā gadā ap šo laiku ārpus darba es varēju rēķināties ar tiem, kuri kaut kādā mērā dalīja ar mani to pašu apļveida rotāciju ap personiskajām nebūšanām, kādu veicu es. Un tā nu mēs kopīgi apļojām pa tiem Saturna gredzeniem. Bet ar katru nedēļu un dienu kļuva arvien grūtāk uz tiem nobalansēt. Līdz vienā rītā es izlidoju plašajā haosa telpā. Es vēl arvien mīlu un man rūp tie biedri, kuri palikuši uz tiem balansēt vēl arvien. Katram ir savs brīdis, kad nonākt tur, kur jāsāk viss no jauna. Nu, vai arī nenonākt. AA rindās esmu saticis daudzus, kuri no tām izstājas, jo dodas balansēt. Un tikpat daudzus, kuri atkal atgriežas - cenšoties turpināt dzīvot. Katrs ceļojums uz vienu vai otru pusi apstiprina: dzīve ir ļoti trausls dzīpars. Citējot manu kolēģi, kurš sēž manam galdam otrā pusē un katru rītu iesāk ar divām bulciņām no rimīša. |
|
![]() | |
|
11 mēneši
Tieši pirms tik ilga laika es uzsāku ceļu atpakaļ pie dzīves, atsakoties no alkohola. Nē, nekāda rožu taka, nekādi "zaļā dārzā bijām mēs, ko mēs tur redzējām". Diezgan hārdkorīgi un dažbrīd bezcerīgi. Gluži kā bērnībā, kad ilgi gaidītie ciemiņi aizbrauc mājās, aizvedot sev līdzi visu jautrību un bezbēdību, tevi atstājot vienu pašu četrās sienās. Bet tieši tur slēpjas pats lielākais skaidrības Zen: atklāt, cik patiesībā trausls un apbrīnojami tīrs ir prieks, kuru tu nevis ģenerē mehāniski, bet pieredzi piepeši parādāmies aiz līkuma lauku ceļā, kas ved cauri mežam. Es tik ļoti no šīs izjūtas biju atradis, tik ļoti aizvirzījies prom. Šajā laikā esmu ieguvis vairākus jaunus draugus AA rindās. Savukārt ar sen nesatiktajiem biedriem no pagātnes varu runāt bez tālākas sevis paššaustīšanas par to, "vai viņi saprata". Saprata to, ko es viņiem centos pateikt. Vai saprata, ka esmu dzēris. Reizēm gluži fiziski varu sajust, kā no manis nobirst nost kaut kādas vecās lēksnes un tajā vietā pāri pāraug kaut kas jauns, stiprs un gaišs. Bet nav laika gozēties saulītē, pasaule sevi nepiebremzē. Toties es varu piebremzēt sevi pasaulē. Un tā dienu no dienas. |
|
![]() | |
|
"Uz klavierēm stāv vīna glāze - Kas to dzers, tas mirs." Tā skan pantiņš no manas bērnības laiku grāmatiņas "Burbuļmātei deguns garš", un savulaik man šī divrinde likās dīvaina neierastās kompozīcijas dēļ. Piepešais aprāvums šķita neloģisks. |
|
![]() | |
|
Arvien lielāka domas tīrība. Katras domas. Varbūt tā ir tā slavenā apzinātība. |
|
![]() | |
|
Ejot uz Daili, klausījos gūgl transleitā, kā pareizi jāizrunā salikums "règle de jeu". Tas bija iekļauts vienā no maniem jautājumiem Malkovičam. |
|
![]() | |||
|
Pēdējās divas nedēļas bijušas diezgan smagas, bet redzu un manu, ka citiem klājas vēl smagāk. Vasaras nogales allaž ir dīvainas un pildītas tūvjansoniskām sāpēm vai, labākajā gadījumā, skumjām. Tagad tas viss jāpiedzīvo, esot skaidrā. Ir kaili un tukši, toties ar precīzu un nedrebelīgu fokusu. Un tas ir liels ieguvums.
|
|||
