telefontubbie ([info]telefontubbie) rakstīja,
@ 2019-09-30 10:38:00

Previous Entry  Add to memories!  Tell a Friend!  Next Entry
Mayday, mayday (28.09.1994)
Internets pēdējo dienu laikā tiek pārpludināts ar rakstiem par kuģi MS Estonia, kas nogrima 1994.gada 28.septembra naktī. Gan vietējās ziņu lapās, gan ārzemju.

http://www.youtube.com/watch?v=V5tbah19qo8

https://oona.windytan.com/estonia/

01:29.27
Estonia>Todella paha, todella pahalta näyttää se nyt tässä kyllä. [It's looking really bad, really bad right now]

No apkārt esošo kuģu radariem Estonia pazuda aptuveni 1:48 naktī

Palasīju, paskatījos dokumentālās filmas. Iespaidīgi. Satriecoši. Aptuveni pusstundas laikā kuģis sasvērās uz sāniem un nogrima. Konstrukcijas kļūme (Francijas tiesa šogad lēma, ka tā it kā tomēr neesot bijusi konstrukcijas vaina) maksāja 852 cilvēku dzīvības. Salīdzinājumam ar citu transporta veidu - tas ir apmēram tā, it kā pēkšņi tehnisku bojājumu dēļ zemē vienlaicīgi ietriektos četras Boeing-737 lidmašīnas ar pasažieriem. Milzīga katastrofa tepat, Eiropā.

Kādā video no glābšanas operācijas redzams rīts, gaisma, helikopters ar glābējiem. Baltijas jūras nemierīgajos viļņos dreifē piepūšami, apaļi plosti un tajos cilvēki pie katra viļņa tiek bīstami svaidīti. 138 cilvēki spēja vairākas stundas (četras?varbūt pat vairāk?) turēties pie plosta malām un nepārkrist pāri un nenosalt - cilvēki nosala arī atrodoties plostos. Viens no izdzīvojušajiem tumsā bija sadzirdējis helikopteru - viņš bija pārliecināts, ka tam tur bija jābūt un izvilka no kabatas analogo filmu fotoaparātu un raidīja debesīs zibspuldzi, cerībā, ka glābšanas operācija būs laicīga.
***
Tikmēr...tagad notiek interesantas lietas!
Pirms 25. katastrofas, aptuveni pirms nedēļas, Vācijas kuģis Fritz Reuter nolaida dzelmē zemūdens robotu. Somijas robežsargi sazinājās ar kuģi un pieprasīja pārtraukt robota izmantošanu, sakarā ar 1995.līgumu "Agreement Between The Republic Of Estonia, The Republic Of Finland And The Kingdom Of Sweden Regarding The M/S Estonia", kas paģēr, ka katastrofas vietā aizliegts nirt un kā savādāk aplūkot kuģa Estonia vraku.
https://likumi.lv/doc.php?id=17733
Ok, masu kaps. Var saprast. RIP
Taču tas nav viss.
Tikmēr Zviedrijā joprojām Estonia grimšanas ekspertīzes dokumenti un rezultāti ir noslepenoti uz 70 gadiem. Eļļu ugunij pielej vēsturnieks K.Kangeris, kurš piebilst, ka Zviedrijā uz 70 gadiem mēdz noslepenot slepeno dienestu materiālus.
https://www.lsm.lv/raksts/zinas/arzemes/vesturnieks-iespejams-drupinat-estonia-katastrofas-lietai-noteikto-70-gadu-slepenibu.a333512/

Neesmu kādas vācu žurnālistes Jutas Rābes sazvērestības teorijas piekritēja. Taču slepenība uz 70 gadiem man liekas samērā jocīga, jo nekas taču nevarētu būt svarīgāks par 852 cilvēku bojāeju rudens vētrā. Dīvaina valsts, Zviedrija. Kamēr nebūs noņemts slepenības statuss, MS Estonia katastrofu var pieskaitīt pie 20.gs. sarežģītajām vēstures lappusēm.

Par MS Estonia vēl varēs dzirdēt nākotnē, tas ir noteikti.


(Ierakstīt jaunu komentāru)


(Anonīms)
2019-09-30 23:58 (saite)
Meh, ir arī kuģi ar vairāk pasažieriem (https://en.wikipedia.org/wiki/MV_Do%C3%B1a_Paz) nogrimuši, vai nogrimuši ātrāk (https://en.wikipedia.org/wiki/SS_Edmund_Fitzgerald).

(Atbildēt uz šo)


Neesi iežurnalējies. Iežurnalēties?