pajautaa

latviešu valodas skaņas 2

« previous entry | next entry »
Mar. 13., 2008 | 12:37 pm
posted by: cannibalsmith in pajautaa

Šis ir jautājums īstiem valodniekiem. Latviešu valodā īstenībā ir 49 skaņas - skaņa "n", kas rodas, kad izrunā, piemēram, vārdu "Inga" nav uzskaitīta. Kāpēc?

# | jā, ir doma! | Add to Memories


Comments {19}

from: [info]kangaroo
date: Mar. 13., 2008 - 12:46 pm
#

Vai tad nav?
Inga jau nav vienīgais variants. Ir vēl bungas, žvingulis, banga...

Atbildēt | Diskusija


CannibalSmith

from: [info]cannibalsmith
date: Mar. 13., 2008 - 12:47 pm
#

Nu! Bet kāpēc šī skaņa nav uzskaitīta latviešu fonētiskajā alfabētā?

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


CannibalSmith

from: [info]cannibalsmith
date: Mar. 13., 2008 - 12:48 pm
#

Tobiš, jā, nav. Citēju LIIS:
Līdzskaņi: b, c, č, d, f, g, ģ, h, j, k, ķ, l, ļ, m, n, ņ, p, r, s, š, t, v, z, ž
Kur ir otrs n?

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


from: [info]kangaroo
date: Mar. 13., 2008 - 12:54 pm
#

Fonētiski to raksta: ŋ

Tad jau vēl varēji paprasīt kāpēc nav mīkstais ŗ? Kāpēc platais un šaurais e; ē nav atsevišķi izdalīti? Kāpēc ir tikai o, ko patiesībā izrunā trīs dažādos veidos?

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


CannibalSmith

from: [info]cannibalsmith
date: Mar. 13., 2008 - 01:05 pm
#

E, ē un o ir izdalīti.

Ŗ ir atsevišķa skaņa? Neesmu pamanījis. Nosauc kādus vārdus ar r un ŗ, lūdzu.

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


from: [info]kangaroo
date: Mar. 13., 2008 - 01:11 pm
#

http://eraksti.delfi.lv/forma.php?gid=78&b=1

Un pat oficiālās iestādēs tiek pieļauta ŗ lietošana-> http://www.nic.lv/DNS/

Tas, ka cilvēki, kas dzimuši pēc 1940.... 50. to nelieto, vēl neko nenozīmē.

Atbildēt | Iepriekšējais


from: [info]kangaroo
date: Mar. 13., 2008 - 01:15 pm
#

Labi, bet nav izdalīta ā un ī izruna.
Piemēram, vārdam "zāle" atkarībā no nozīmes mainās izruna. Arī "vīle"...

Nevar visu paredzēt. Tas būtu sviests, ja vēl katru dialektu mēģinātu ielikt. Ko darīt vjetnamiešiem, kam kam trīs vienādu un secīgi nemainīgi novietotu vārdu kombinācijai atkarībā no izrunas var būt pat 14 dažādas nozīmes?

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


Dachy

from: [info]duuduupiipii
date: Mar. 13., 2008 - 01:24 pm
#

vārdā "zāle" nevar izdalīt ā izrunu, tas jau ir uzsvars, kas maina vārdu.

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


Truba

from: [info]blondaa_truba
date: Mar. 13., 2008 - 01:29 pm
#

vai tad LV visiem vārdiem uzsvars nebija uz 1. zilbi?
tām zālēm, ko es zinu uzsvars ir uz 1 un to paš.. :}

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


Dachy

from: [info]duuduupiipii
date: Mar. 13., 2008 - 01:37 pm
#

Jā, jā, bet intonācija ir dažāda - sajaucu intonāciju ar uzsvaru :o)

Atbildēt | Iepriekšējais


from: [info]kangaroo
date: Mar. 13., 2008 - 01:31 pm
#

Nevis uzsvars, bet intonācija.

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


Dachy

from: [info]duuduupiipii
date: Mar. 13., 2008 - 01:36 pm
#

Jā, piedošanu, sajaucu, vienmēr jaucu tos nosaukumus "uzsvars" un "intonācija".

Atbildēt | Iepriekšējais


from: [info]unpy
date: Mar. 13., 2008 - 07:25 pm
#

Par vjetnamiešiem - ļoti vietā. Labs piemērs, pats grasījos postēt, labi, ka pirms tam izlasīju citu postus.

Atbildēt | Iepriekšējais


باب

from: [info]dooora
date: Mar. 13., 2008 - 01:14 pm
#

• īstenības īstenībā nav
• latviešu valodā (kā latviski runājošo idiolektu aproksimētā kopumā) ir pulka vairāk skaņu nekā 48
• ar 48 te domāts FONĒMU skaits — visi pārējie ir alofōni jeb varianti. padomā pats - vārdā "kika" [k] tiek artikulēts pietiekami atšķirīgi, taču mēs tās neuztveram par atšķirīgām skaņām. tāpat arī ar [n] un [ŋ] - krievi, teiksim, Ingu sauc par [in–ga], nevis mūsu ierasto [iŋga], kur n tiek artikulēts mutes dobuma otrā galā. mēs saklausām "akcentu", bet saprotam, ka runa nav par Sarmīti vai Lauru.

priekā.

Atbildēt | Diskusija


from: [info]kangaroo
date: Mar. 13., 2008 - 01:17 pm
#

Vēl variants ar vārdu "aka".
Tā, kā latvieši to izrunā, somi rakstītu "akka". Bet ja mēs teiktu "akka", tad somiem tas būtu jāpieraksta kā "akkka" un tā līdz bezgalībai ;-)

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


باب

from: [info]dooora
date: Mar. 13., 2008 - 01:21 pm
#

mhm. ikauņu skaņām var būt 3 garuma pakāpes.

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


from: [info]kangaroo
date: Mar. 13., 2008 - 01:33 pm
#

Ar viņiem var būt pilnīgā pakaļā, pakkaļā un pakkaļāā ;-P

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


باب

from: [info]dooora
date: Mar. 13., 2008 - 05:00 pm
#

es kā brašs 1/4-ikauns izvēlos ceturto variantu: tirsā ;)

Atbildēt | Iepriekšējais


CannibalSmith

from: [info]cannibalsmith
date: Mar. 13., 2008 - 01:17 pm
#

Skaidrs. Paldies.

Atbildēt | Iepriekšējais