pajautaa

sistēma un struktūra, atšķirības??

« previous entry | next entry »
Jan. 24., 2007 | 12:53 pm
music: Geordie - House Of The Rising Sun
posted by: duuduupiipii in pajautaa

Kā atšķiras sistēma un struktūra? manā uztverā šie vārdi ir diezgan līdzīgi. man gan vairāk tas skar no valodniecības puses, bet nu..
p.s. googli izmantoju. sistēma - grupa neatkarīgu, bet saistītu elementu, kas satur vienotu kopumu. struktūra - veidota lieta (šito nevarēju savādāk iztulkot); sarežģīta lieta, veidota no daudzām daļām. [tas nozīmē, ka sistēmā elemetni ir saistīti, bet struktūrā nē? es gan tā nedomāju]

# | jā, ir doma! | Add to Memories


Comments {25}

from: [info]sileens
date: Jan. 24., 2007 - 12:59 pm
#

viss ir atkarīgs no konteksta

Atbildēt | Diskusija


Dachy

from: [info]duuduupiipii
date: Jan. 24., 2007 - 01:04 pm
#

nu man vnk ir jāraksta referāts: F. de Sosīrs par valodas struktūru. reāli, ja struktūras vietā būtu sistēma, tad man būtu vieglāk rakstīt. lai gan no otras puses, Sosīrs ir pieskaitāms pie strukturālistiem..

Atbildēt | Iepriekšējais


Dachy

from: [info]duuduupiipii
date: Jan. 24., 2007 - 01:10 pm
#

"Valoda Sosīra izpratnē ir citai ar citu attiecībā esošu zīmju sistēma."
"Valoda kā sistēma, kā neapzināta struktūra ir pamatā indivīdu faktiskajam valodas lietojumam."
"Tā kā arī citi kultūras veikumi ir zīmju sistēmas, var tāpat jautāt, kādas struktūras ir to pamatā."
daļēji sanāk, ka valodas struktūra un sistēma ir ļoti cieši saistītas?!

Atbildēt | Iepriekšējais


Nebīsties nakts, jo tai ir jau rītausma seglos

from: [info]prtg
date: Jan. 24., 2007 - 01:08 pm
#

Manuprāt struktūra ir elementu saistību kopas apraksts, kas veidots pēc kaut kādas kokrētas pazīmes vai piešķirot katram tās elementam tā raksturlielumu sarakstu.
Sistēma - mijiedarbīgu elementu kopums. Atvērta sistēma mijiedarbojas arī ar citām (atiecīgi tai ir ieejas un izejas parametri), slēgtā mijiedarbojas tikai tās elementi.

Godīgi - nekādas definīcijas netceros, tas ir mans individuālais formulējums.

Atbildēt | Diskusija


Nebīsties nakts, jo tai ir jau rītausma seglos

from: [info]prtg
date: Jan. 24., 2007 - 01:09 pm
#

Varētu pat teikt, ka struktūra ir laikā apstādinātas sistēmas projekcija.

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


Dachy

from: [info]duuduupiipii
date: Jan. 24., 2007 - 01:11 pm
#

bet vai tad struktūrā elementi arī nav viens no otra atkarīgi (līdz ar to mijiedarbīgi)?

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


Jēzus līgava

from: [info]nenormaaliigaa
date: Jan. 24., 2007 - 01:40 pm
#

mijiedarbīgi - jā, bet, kā jau prtg teica - laikā apstādināta projekcija. uzsvars uz "apstādināta".

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


Dachy

from: [info]duuduupiipii
date: Jan. 24., 2007 - 01:52 pm
#

labi, mēģināšu apstādināt valodu :D

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


Jēzus līgava

from: [info]nenormaaliigaa
date: Jan. 24., 2007 - 02:10 pm
#

es tiešām nesaprotu, kur ir Tava problēma! Valodas sistēma patiesībā man liekas vispar neadekvāts jēdziens, proti, tādas nav...vismaz es to neiztēlojos. Valodai vispār ir tikai struktūra...Ā, nē..nu varētu jau teikt, ka valoda ir saziņas sistēma, kurā vārdi, loģiskā secībā viens aiz otra izrunāti, veido informatīvo plūsmu.
Bet, ja pareizi saprotu, Tev jāraksta par to, kā šī sistēma ir veidota, proti, jāapraksta katra elementa būtība (vārdu izkārtojums teikumā utml.) nevis tas, kā tas beigās kopā darbojas un nodod informāciju.

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


Nebīsties nakts, jo tai ir jau rītausma seglos

from: [info]prtg
date: Jan. 24., 2007 - 04:46 pm
#

Kāpēc gan nē. Valoda ir sistēma. Tā laika gaitā mainās, pielāgojoties svarīguma izmaiņām attiecīibā uz parādībām, kuras tās apraksta, kā arī pakļaujoties citu valodu ietekmei. Mazāk svarīgie vārdi izzūd no sistēmas, jeb iekapsulējas neaktīvā formā, jaunie iekļaujas, pielāgojas, nostiprinās kā aktīvi.

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


Jēzus līgava

from: [info]nenormaaliigaa
date: Jan. 24., 2007 - 05:08 pm
#

Jā, nu iespējams kaut kā tā...bet arī šādā gadījumā - man personīgi vieglāk šķiet rakstīt par valodas struktūru.

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


Nebīsties nakts, jo tai ir jau rītausma seglos

from: [info]prtg
date: Jan. 24., 2007 - 05:14 pm
#

Valodas vārdu struktūra ir morfoloģija - burti pēc konkrētās valodas principiem apkopojas zilbēs, tās vārdos. Uz šīs bāzes veidojas nākamā struktūra - teikumu struktūra.

Kaut kas ir te:

http://www.liis.lv/latval/teksts/valdm1.htm

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


Jēzus līgava

from: [info]nenormaaliigaa
date: Jan. 24., 2007 - 05:40 pm
#

nuja - es tak saku - man personīgi būtu saprotamāk rakstīt par valodas struktūru nevis sistēmu :)

bet...neba nu man jāraksta :)

Atbildēt | Iepriekšējais


Dachy

from: [info]duuduupiipii
date: Jan. 24., 2007 - 11:17 pm
#

tur tikai par sintaksi rakstīts, bet nu palasīšu.

Atbildēt | Iepriekšējais


from: [info]po
date: Jan. 24., 2007 - 01:24 pm
#

Njā, man arī tā intuitīvi šķiet, ka struktūra ir statiska, kamēr sistēma ir funkcionāla.

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


Jēzus līgava

from: [info]nenormaaliigaa
date: Jan. 24., 2007 - 01:38 pm
#

piekrītu.

Atbildēt | Iepriekšējais


from: [info]sileens
date: Jan. 24., 2007 - 01:19 pm
#

visas pareizās atbildes atrodas [info]piegdiena

Atbildēt | Diskusija


Dachy

from: [info]duuduupiipii
date: Jan. 24., 2007 - 01:21 pm
#

mhm, googles tante izmeta 100 linkus uz turieni :P

Atbildēt | Iepriekšējais


Krišs

from: [info]misame
date: Jan. 24., 2007 - 01:21 pm
#

Sistēmas iekšienē vajadzētu varēt nodefinēt operācijas, kas tur notiek. Struktūrai vajadzētu aprakstīt tikai sastāvdaļas, nesakot, ko tās māk darīt.

Tas tāds mazliet datoriķa skatiens uz terminiem.

Atbildēt | Diskusija


Jēzus līgava

from: [info]nenormaaliigaa
date: Jan. 24., 2007 - 01:40 pm
#

manuprāt, labs skatiens.

Atbildēt | Iepriekšējais


from: [info]atoll
date: Jan. 24., 2007 - 01:26 pm
#

Struktūra ir tas, kādā veidā sistēmas elementi ir savstarpēji saistīti. Piemēram (es te kaut ko iedomājos vienkārši no gaisa) - ja tā ir sistēma, kuras elemeti ir sasaistīti aplī, tad šīs sistēmas struktūra ir aplis, ja kvadrātā - tad kvadrāts, utt.
Palasi varbūt, ko Wikipedia saka (tur abu terminu ievadā ir diezgan labs skaidrojums).

Atbildēt


Jēzus līgava

from: [info]nenormaaliigaa
date: Jan. 24., 2007 - 01:37 pm
#

manuprāt, sistēma runā par kaut kādu elementu kopdarbīu - par pašu darbību. Struktūra apraksta katru elementu atsevišķi, iedziļinās visas sistēmas uzbūvē nevis rezultējošajā darbībā.

Atbildēt


Dachy

from: [info]duuduupiipii
date: Jan. 24., 2007 - 01:54 pm
#

tātad, sistēma varētu būt struktūra+to elementu saistības, attiecības utt. bet struktūra tikai elementu raksturojums. hmm.. būs jāpalūkojas no tāda viedokļa uz valodu.

Atbildēt


porcelāna lellīte

from: [info]neraate
date: Jan. 24., 2007 - 07:37 pm
#

sistēma = konkrēts elementu saistījums
struktūra ir uzbūve
wsistēmai ir konkrēta uzbūve..

Atbildēt


porcelāna lellīte

from: [info]neraate
date: Jan. 24., 2007 - 07:46 pm
#

tev ir @ :)

Atbildēt