Krustvārdu mīkla

Let me see you stripped down to the bone

Anna Marija Levi

Let me see you stripped down to the bone

Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry

Šo pārdomu [nejēdzīgi garo] iemesls ir šorīt izlasītais raksts.

Temats tāds, par kuru es sirsnīgi cenšos izstrādāt paradumu nerunāt neko, tamdēļ, ka man tur nekā pozitīva sakāma nav, tik vien kā mežonīgi pieaug iespēja izraisīt īgnumu klausītājā un pašai iegūt papildus kredītpunktus pie reitinga ‘iedomīgā un lecīgā maita’, kurš jau tā parasti ir AA līmenī.

Lai uzreiz novērstu visas ņemšanās par to, kāpēc ta man tas tik dikti sāp, paskaidrošu: man tik intensīvi derdzas aiz mana dzīvokļa robežām notiekošais, ka praktiski katra iziešana no tā ir saistāma ar piespiešanos un sevis motivēšanu. Un ir tieši viens, taču sasodīti būtisks un nenovēršams iemesls, kāpēc mana adrese un pases valstiskā piederība ir Rīga, Latvija.

Tātad, kāds ļoti atzīts valstu tēlu pētnieks (neatrodu gan nevienu atsauci uz viņa biogrāfiju) ir pētījis un, atmetot emocijas un subjektīvu interpretāciju žūksni, konstatējis šīs 3 lietas:

1)      Latvijai ir dramatiski slikts valsts tēls;

2)      Rīgai, toties, ir ļoti augsta atpazīstamība;

3)      Tēla uzlabošanas mēģinājumus var bremzēt paši iedzīvotāji, kas nemaz nevēlas, lai valsts kļūtu atpazīstama un ievērojama.

 

Katram no šiem faktiem ir reāli daudz vēsturisku, ģeopolitisku un mentālas izcelsmes iemeslu, bīstos, ka man neizdosies kompakti tos apskatīt [caur savu subjektīvo prizmu, protams].

  Pirmkārt, savulaik neatgriezeniski ir tikusi sabojāta iespēja Latvijas kā ilgtermiņa valstiska formējuma eksistēšanai. Pēdējā gadu tūkstoša kontekstā Latvija kā valsts ir pastāvējusi 39 (!) gadus. Neticat - paskaitiet paši (un neaizmirstam salīdzināt ar, piemēram, UK vai Francijas piemēriem). Viss pārējais laiks ir aizgājis vai nu dažādu baltu sugu un grupējumu mierīgā vai mazāk mierīgākā līdzās pastāvēšanā un tādā kā pofigistiskā savrupībā, par pārējo ir papilnam rūpējušies da visi kam nav slinkums: igauņi, vācūži, zviedri, poļi, krievi, atstājot savu ģenētisko nospiedumu ‘mūsu’ DNS spirālēs tā ka izšķirt ‘etnisko latvieti’ principiāli nav iespējams. Jādomā, ka ilgtermiņa ‘valstiskas domāšanas attīstīšanās’ panākumu ķīla savulaik būtu bijusi spēja un vēlme dominēt konkrētajā teritorijā un reģionā, bet laikam dēļ nehomogēnas vides un kulturālām atšķirībām nav bijis iespējams tik kakbi izslavēti naidīgos un bīstamos kuršus dabūt kopā ar sēļiem un zemgaļiem un latgaļiem, lai par kaut kādām kopīgām interesēm cīnītos. Šis gan nav vispārīgs pašpietiekams nosacījums, jo piemēri ar mongoļiem un hazāriem pierāda, ka ar šo vien nepietiek, vajag arī nedaudz veiksmes.

 Līdz ar ko, kam pirmajam [pārstāvim no ‘valsts’/formējuma, kur organismi ir varējuši apvienoties kopēju interešu aizstāvēšanai, kā rezultātā valsts ir radusies] parādījās interese par Daugavas ieteku Baltijas jūrā, tas arī bez sevišķām pūlēm to dabū. Citiem vārdiem sakot, arī pirms N simts gadiem katram sava cūka un druva bija tuvāka par kaut kādām abstraktām idejām. Liela daļa zemgaļu aizgāja uz Lietuvu, austrumbaltus pārslāvoja, aber, piemēram, lībiešus mēs toties asimilējām, tā viņiem!

 Es domāju, nav speciāli jāanalizē, kāpēc Rīgas unikālā situācija ir tāda kā ir. gribēju tikai piebilst, ka pa lielām šaibām, tā saucamiem latviešiem pie Rīgas veidošanas un attīstības ir varen sekundāra nozīme. Zināmas pārmaiņas ir vērojamas varbūt pēdējos 100 gados, kad varbūt nedaudz lielāka latviešu līdzdalība ir konstatējama. Tādējādi es arī neredzu sevišķu pamatu uztraukumam, ka ‘visa Vecrīga tagad pieder ārzemniekiem’, jo nekad jau nav bijis sevišķi citādāk. Rīga dažādos periodos ir dizainēta kā dažādu tautu pārstāvju ilgāka vai īsāka trimdas/apmešanās vieta – tamdēļ šķiet saprotama ļoti plašam nāciju slānim šodien.

 Nu un, visbeidzot, par pēdējo – da neviens i negrib, lai ‘valsts’ tēls uzlabotos un tiktu atpazīstams esam. Protama lietiņa, tamdēļ, ka iestājoties ‘Dublis Nr.2’ - būvēsim Latvijas valsti, sākās klasiskā ņemšanās un dalīšanās grupējumos ar savām interesēm, savrupību un panciskuma izrādīšanu. Īstenībā tad, ap 1990., situācija bija vēl sliktāka nekā abas iepriekšējās reizes: ap 1200.o pirms krustnešu iebrukuma un 1918. gadā. Tā pirmā mums apmēram rāda vairākas ne sevišķi draudzīgas grupas, kuras katra pati labāk zina, kas darāms un neies jau te zin kaut ko tusēt ar tiem tur, paši lepni. Vismaz kaut kāda pašapziņa, tikai pilnīgi nederīga no ‘valstiskās domāšanas viedokļa’.

 Es nevaru komentēt 1918. gadu, jo tur man ir daudz nesaprotama; no iekšpolitiskā viedokļa, acīmredzot, pietiekami lielai apzinīgu ļaužu grupai bija tā pieriebies esošais stāvoklis, ka tā sauja arī burtiski uz daždesmit gadiem arī nodrošināja valsts aizmetni. Ulmaņpapiņu es atstāju ārpus apskata ar nolūku.

 Savukārt, 1990. gadā viss bija slikti un vēl sliktāk, jo padomju telpa, manuprāt, tik drausmīgi ir modificējusi to apziņas daļu, kas atbildīga par nac. identitāti, turklāt, periodā 1940.-1949. pēc atsevišķu gudrinieku aprēķiniem apmēram 1/3 daļa nācijas progresīvo subjektu tika aizvākta vai piespiesta aizvākties no teritorijas, - ka cerēt uz savādāku iznākumu kā mēs redzam šodien, vienkārši nav pamatoti. Nevar arī nerēķināties ar milzīgajām izmaiņām pasaules politiskajā klimatā, kad ne tikai dūres un dūša nepieciešama, lai eksistētu, bet arī kāda kripata smadzeņu stipri nāk par labu un kad lielvalstīm ar vēsturi jau ir sava agenda par notiekošo.

 Rezultātā tie apmēram 1.5 miljoni sevi par latviešiem saucošo personu atrod sevi situācijā, kurā:

-          lielākā daļa no šīs masas nav izkāpuši no klaušu laika domāšanas (izturīgi organismi godprātīgi rauj melnās miesās par neadekvātu atalgojumu, aizbildinoties, ka citiem iet vēl grūtāk) plus nezināms skaits desmittūkstošu tusē Īrijā;

-          dominē jau pieminētā savrupība, tagad jau komplektā ar provinciālismu un savas ādas tuvuma nenoliedzamo pārsvaru pār jebko citu, ka tik ir savs kaktiņš, savs stūrītis zemes;

-          jebkura identificēšanās vai saskarsme (sarunas par; dalība procesos, indivīds kā valsts pakalpojumu saņēmējs..., utt.) ar valsts varu, pārvaldi un institūcijām izsauc ķengas un tirgus laukuma līmeņa diskusijas, jo vara dara visu iespējamo, lai diskreditētu sevi savrupo un neko negribošo indivīdu vērtību sistēmā, ja arī kādas saprātīgas iniciatīvas parādās, lielākajai daļai nav pietiekami daudz smadzeņu vispār saprast, par ko ir runa

-          maziskums, klačošanās, zagšana un demagoģija ir legalizēta un akceptēta izdzīvošanas metode visos sabiedrības slāņos

-          ekonomiskā situācija šobrīd ir principā neprognozējama.

 

Valsts tēla veidošana? Nē nu, ok. Uzcelsim biblio, izpētīsim kas vēl pētāms, uzstutēsim Rīgas reputāciju nebijušos augstumos, lidostā pie geitiem piesitīsim šiltītes ‘Kas pēdējais aizbrauc uz Īriju, izslēdz lidostā gaismu. Paraksts – Latvenergo’ (C) nezināms, un beigsim reiz izlikties, ka kādu kaut kas vispār interesē kontekstā ar vārdu Latvija. Jo tādu jēgu, kādu šai vārdā lielais vairums ieliek, tādu nevienam sevi cienošam organismam nevajadzētu vajadzēt. Tos rasas pilienus zaļās pļavās un aizmiglotos tīmeklīšus meža noriņās, kas no bērnības velk līdzi no Rīgas kinostudijas filmām, jau var restaurēt i Somijā, i Uaga-dugu.

  • inokentijs mārpls (augusts 19920) Māt es gribu būt nevainīgs.

    Vai tiešām neredzi, ka esmu nevainīgs
    Kad nācu šajā pasaulē, es nezināju to
    Kas mani šeit sagaida un ko no manis grib
    Es nezināju kārtību, es nezināju likumus
    Man nebij robežas, es biju brīvs

    Bet tagad esmu ieslodzīts normās, likumos un rūpēs
    Vēders jāpiepilda, dibens jānoslauka
    Dzimtene ir jāaizstāv
    Par katru nodzīvoto dienu jānomaksā rēķins
    Par kādiem senču grēkiem tas jādara ir man

    Māt, es esmu nevainīgs

    Pasaule, ko sauc par civilizētu, spiež pie zemes mani
    Ar savām mašīnām, akmeņiem un gāzēm
    Lidmašīnām, telefoniem, televizoriem un naudām
    Es gribu palīdzēt, es gribu, lai man palīdz
    Es gribu, lai mēs zinātu, kas jādara mums šeit

    māt, es esmu nevainīgs
    • Māt, es miršu savādāks (c) PND, 2001.
    • IMHO

      90.gados nac.stāja bija stabilāka (spiediens-pretspiediens); tagad tā galīgi izļurkājusies..
  • Es beidzot saprotu, kā tu jūties un kāpēc man ir savādāk.
  • bet es.. es jūtos labi, jo mīlu. tādu, kāda ir. un viņa man atbild. tāda kāda ir. un ir mana - lielā dāvana visvājākajam.
  • Manuprāt: tas, ka mēs notrallinām būtiskus finansu līdzekļus šādu te murgulogu izklaižu apmaksai, pats par sevi ir zīmīgākais un galvenais pētījuma rezultāts. "Par tīrību nav jācīnās. Ir jāslauka ielas". Un: "Mēs būsim lieli tik, cik mūsu griba". Pašreizējais Latvijas Institūta dir-s O.Kalniņš pats nāk no %&*%&*%&* reklāmistu aprindām. Ko gan tur vēl varēja sagaidīt :)
  • Man kaut kā visu laiku nāk prātā nosaukt latviešus par algotņu nāciju. Nu, ne tādā sliktā nozīmē. Uz tā bāzes, starp citu var mēģināt veidot tīri nesliktu etosu - tiesa gan, mūsdienās visai apšaubāmi, vai izdotos.
Powered by Sviesta Ciba