Šo pārdomu
[nejēdzīgi garo] iemesls ir šorīt izlasītais raksts.
Temats tāds, par
kuru es sirsnīgi cenšos izstrādāt paradumu nerunāt neko, tamdēļ, ka man tur
nekā pozitīva sakāma nav, tik vien kā mežonīgi pieaug iespēja izraisīt īgnumu
klausītājā un pašai iegūt papildus kredītpunktus pie reitinga ‘iedomīgā un
lecīgā maita’, kurš jau tā parasti ir AA līmenī.
Lai uzreiz
novērstu visas ņemšanās par to, kāpēc ta man tas tik dikti sāp, paskaidrošu:
man tik intensīvi derdzas aiz mana dzīvokļa robežām notiekošais, ka praktiski
katra iziešana no tā ir saistāma ar piespiešanos un sevis motivēšanu. Un ir
tieši viens, taču sasodīti būtisks un nenovēršams iemesls, kāpēc mana adrese un
pases valstiskā piederība ir Rīga, Latvija.
Tātad, kāds ļoti
atzīts valstu tēlu pētnieks (neatrodu gan nevienu atsauci uz viņa biogrāfiju)
ir pētījis un, atmetot emocijas un subjektīvu interpretāciju žūksni,
konstatējis šīs 3 lietas:
1)
Latvijai ir
dramatiski slikts valsts tēls;
2)
Rīgai,
toties, ir ļoti augsta atpazīstamība;
3)
Tēla
uzlabošanas mēģinājumus var bremzēt paši iedzīvotāji, kas nemaz nevēlas, lai
valsts kļūtu atpazīstama un ievērojama.
Katram no šiem
faktiem ir reāli daudz vēsturisku, ģeopolitisku un mentālas izcelsmes iemeslu,
bīstos, ka man neizdosies kompakti tos apskatīt [caur savu subjektīvo prizmu,
protams].
Pirmkārt,
savulaik neatgriezeniski ir tikusi sabojāta iespēja Latvijas kā ilgtermiņa
valstiska formējuma eksistēšanai. Pēdējā gadu tūkstoša kontekstā Latvija kā
valsts ir pastāvējusi 39 (!) gadus. Neticat - paskaitiet paši (un neaizmirstam
salīdzināt ar, piemēram, UK vai Francijas piemēriem). Viss pārējais laiks ir
aizgājis vai nu dažādu baltu sugu un grupējumu mierīgā vai mazāk mierīgākā
līdzās pastāvēšanā un tādā kā pofigistiskā savrupībā, par pārējo ir papilnam
rūpējušies da visi kam nav slinkums: igauņi, vācūži, zviedri, poļi, krievi,
atstājot savu ģenētisko nospiedumu ‘mūsu’ DNS spirālēs tā ka izšķirt ‘etnisko
latvieti’ principiāli nav iespējams. Jādomā, ka ilgtermiņa ‘valstiskas
domāšanas attīstīšanās’ panākumu ķīla savulaik būtu bijusi spēja un vēlme
dominēt konkrētajā teritorijā un reģionā, bet laikam dēļ nehomogēnas vides un
kulturālām atšķirībām nav bijis iespējams tik kakbi izslavēti naidīgos un
bīstamos kuršus dabūt kopā ar sēļiem un zemgaļiem un latgaļiem, lai par kaut
kādām kopīgām interesēm cīnītos. Šis gan nav vispārīgs pašpietiekams
nosacījums, jo piemēri ar mongoļiem un hazāriem pierāda, ka ar šo vien
nepietiek, vajag arī nedaudz veiksmes.
Līdz ar ko, kam
pirmajam [pārstāvim no ‘valsts’/formējuma, kur organismi ir varējuši
apvienoties kopēju interešu aizstāvēšanai, kā rezultātā valsts ir radusies]
parādījās interese par Daugavas ieteku Baltijas jūrā, tas arī bez sevišķām
pūlēm to dabū. Citiem vārdiem sakot, arī pirms N simts gadiem katram sava cūka
un druva bija tuvāka par kaut kādām abstraktām idejām. Liela daļa zemgaļu
aizgāja uz Lietuvu, austrumbaltus pārslāvoja, aber, piemēram, lībiešus mēs
toties asimilējām, tā viņiem!
Es domāju, nav
speciāli jāanalizē, kāpēc Rīgas unikālā situācija ir tāda kā ir. gribēju tikai
piebilst, ka pa lielām šaibām, tā saucamiem latviešiem pie Rīgas veidošanas un
attīstības ir varen sekundāra nozīme. Zināmas pārmaiņas ir vērojamas varbūt
pēdējos 100 gados, kad varbūt nedaudz lielāka latviešu līdzdalība ir konstatējama.
Tādējādi es arī neredzu sevišķu pamatu uztraukumam, ka ‘visa Vecrīga tagad
pieder ārzemniekiem’, jo nekad jau nav bijis sevišķi citādāk. Rīga dažādos
periodos ir dizainēta kā dažādu tautu pārstāvju ilgāka vai īsāka
trimdas/apmešanās vieta – tamdēļ šķiet saprotama ļoti plašam nāciju slānim
šodien.
Nu un,
visbeidzot, par pēdējo – da neviens i negrib, lai ‘valsts’ tēls uzlabotos un
tiktu atpazīstams esam. Protama lietiņa, tamdēļ, ka iestājoties ‘Dublis
Nr.2’ - būvēsim Latvijas valsti, sākās
klasiskā ņemšanās un dalīšanās grupējumos ar savām interesēm, savrupību un
panciskuma izrādīšanu. Īstenībā tad, ap 1990., situācija bija vēl sliktāka nekā
abas iepriekšējās reizes: ap 1200.o pirms krustnešu iebrukuma un 1918. gadā. Tā
pirmā mums apmēram rāda vairākas ne sevišķi draudzīgas grupas, kuras katra pati
labāk zina, kas darāms un neies jau te zin kaut ko tusēt ar tiem tur, paši
lepni. Vismaz kaut kāda pašapziņa, tikai pilnīgi nederīga no ‘valstiskās
domāšanas viedokļa’.
Es nevaru
komentēt 1918. gadu, jo tur man ir daudz nesaprotama; no iekšpolitiskā
viedokļa, acīmredzot, pietiekami lielai apzinīgu ļaužu grupai bija tā
pieriebies esošais stāvoklis, ka tā sauja arī burtiski uz daždesmit gadiem arī
nodrošināja valsts aizmetni. Ulmaņpapiņu es atstāju ārpus apskata ar nolūku.
Savukārt, 1990.
gadā viss bija slikti un vēl sliktāk, jo padomju telpa, manuprāt, tik drausmīgi
ir modificējusi to apziņas daļu, kas atbildīga par nac. identitāti, turklāt,
periodā 1940.-1949. pēc atsevišķu gudrinieku aprēķiniem apmēram 1/3 daļa
nācijas progresīvo subjektu tika aizvākta vai piespiesta aizvākties no
teritorijas, - ka cerēt uz savādāku iznākumu kā mēs redzam šodien, vienkārši
nav pamatoti. Nevar arī nerēķināties ar milzīgajām izmaiņām pasaules
politiskajā klimatā, kad ne tikai dūres un dūša nepieciešama, lai eksistētu,
bet arī kāda kripata smadzeņu stipri nāk par labu un kad lielvalstīm ar vēsturi
jau ir sava agenda par notiekošo.
Rezultātā tie
apmēram 1.5 miljoni sevi par latviešiem saucošo personu atrod sevi situācijā,
kurā:
-
lielākā daļa
no šīs masas nav izkāpuši no klaušu laika domāšanas (izturīgi organismi
godprātīgi rauj melnās miesās par neadekvātu atalgojumu, aizbildinoties, ka
citiem iet vēl grūtāk) plus nezināms skaits desmittūkstošu tusē Īrijā;
-
dominē jau
pieminētā savrupība, tagad jau komplektā ar provinciālismu un savas ādas tuvuma
nenoliedzamo pārsvaru pār jebko citu, ka tik ir savs kaktiņš, savs stūrītis
zemes;
-
jebkura
identificēšanās vai saskarsme (sarunas par; dalība procesos, indivīds kā valsts
pakalpojumu saņēmējs..., utt.) ar valsts varu, pārvaldi un institūcijām izsauc
ķengas un tirgus laukuma līmeņa diskusijas, jo vara dara visu iespējamo, lai
diskreditētu sevi savrupo un neko negribošo indivīdu vērtību sistēmā, ja arī
kādas saprātīgas iniciatīvas parādās, lielākajai daļai nav pietiekami daudz
smadzeņu vispār saprast, par ko ir runa
-
maziskums,
klačošanās, zagšana un demagoģija ir legalizēta un akceptēta izdzīvošanas
metode visos sabiedrības slāņos
-
ekonomiskā
situācija šobrīd ir principā neprognozējama.
Valsts tēla
veidošana? Nē nu, ok. Uzcelsim biblio, izpētīsim kas vēl pētāms, uzstutēsim
Rīgas reputāciju nebijušos augstumos, lidostā pie geitiem piesitīsim šiltītes
‘Kas pēdējais aizbrauc uz Īriju, izslēdz lidostā gaismu. Paraksts – Latvenergo’
(C) nezināms, un beigsim reiz izlikties, ka kādu kaut kas vispār interesē
kontekstā ar vārdu Latvija. Jo tādu jēgu, kādu šai vārdā lielais vairums
ieliek, tādu nevienam sevi cienošam organismam nevajadzētu vajadzēt. Tos rasas
pilienus zaļās pļavās un aizmiglotos tīmeklīšus meža noriņās, kas no bērnības
velk līdzi no Rīgas kinostudijas filmām, jau var restaurēt i Somijā, i
Uaga-dugu.