29 October 2013 @ 09:01 pm
Zālīte un Vitgenšteins  
Pēdējā laika mulsinošākais notikums ir bijušas diskusijas par preambulu. Šo diskusiju agustākais punkts bija t.s. konference aizgājušajā piektdienā. Tajā bija sapulcējušies latvju gaišākie prāti, kas izrādīja ne tikai savu prāta asumu, bet arī gan paši spēja plēst jokus, gan arī smejoties aplaudēt par citu jokiem.

Protams, ka šādos pasākumos nevar iztikt bez Māras Zālītes - izcilas dzejnieces un nācijas sirdsapziņas. Tiesa, viņas runā samulsināja daži sīkumi. Lūk, daži ir pat pacentušies vienu no runas fragmentiem atšifrēt - šeit. Tātad. Māra Zālīte apgalvo: Uzbrūciet radošajai inteliģencei par to, ka tā neko nedara, bet vēl jo vairāk uzbrūciet, ja tā kaut ko dara! Nemeklējiet Kanta formulā to latviešu tradīcijā balstīto zvaigžņoto debesi virs sevis un morāles likumus sevī, meklējiet to vienīgi ārpus sevis, bet vislabāk - nemeklējiet nemaz! Aprūpējiet vienīgi savas bioloģiskās vajadzības un uzspļaujiet valstiskajiem, vēsturiskajiem un reliģiskajiem simboliem, par kuriem Vitgenšteins ir teicis, ka tie nav mazāk svarīgi cilvēku eksistencē, kā pieminētās bioloģiskās vajadzības! A kas tas Vitgenšteins vispār tāds ir, lai Jūs mācītu?

Šajā fragmentā mani mulsina divas lietas. Pirmā, ka Vitgenšteina, Kanta salikumu viņa jau ir izteikusi daudz, daudz agrāk. To var lasīt viņas eseju krājumā Kas ticībā sēts: runas un raksti Latvijas atmodai 1979.-1997 (Karogs, 1997) Tas man lika viņu iztēloties kā latviešu Pjēru Menāru - katru dienu tiek rakstīti vieni un tie paši vārdi, bet visu laiku sanāk cits teksts un dažreiz pat mūzikls.
Otrs - es tiešām nezinu, kurā fragmentā Vitgenšteins ir teicis kaut ko tādu. Visticamāk tas ir ilgstoši kultivēts pārpratums, kas jau ir ieguvis patiesības statusu. Nemaz nepieminot, ka kategoriskā imperatīva sajūgšana ar latvisko tradīciju ir visnotaļ dīvains domas gājiens.
 
 
( Post a new comment )
honeybee: pārdomas[info]honeybee on October 29th, 2013 - 09:26 pm
Mani samulsināja doma, ka Vitgenšteins vispār tiek postulēts kā "pamācītājs", man vislaik bija šķitis, ka viņš vienkārši konstatē faktus/jautājumus, nevis konstruē kautkādu "pareizo" pasauli.

Then again, es filosofiju neesmu mācījusies, nezinu.
(Reply) (Link)
cits[info]garamgajejs on October 29th, 2013 - 09:28 pm
Tos laikam sauca par name-dropping, ko varbūt varētu latviskot kā 'no-vārdošana'.
(Reply) (Thread) (Link)
thel[info]thel on October 29th, 2013 - 09:38 pm
Ne vienmēr tas ir slikti, tikai tādos gadījumos ir labi vismaz saprast minētos autorus.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
cits[info]garamgajejs on October 29th, 2013 - 09:43 pm
Parasti jau ar to apzīmē nevēlamu praksi.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
thel[info]thel on October 29th, 2013 - 09:59 pm
var saprast, kāpēc nevēlama.
Taču normālā gadījumā retorikas nolūkos un nepārspīlējot izmantot kāda izcilnieka vārdu, manuprāt, ir ok.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
cits[info]garamgajejs on October 29th, 2013 - 10:26 pm
Protams, ka ir ok. Vēl iedomājos par labāku latviskojumu, 'vārdmētāšana'.
(Reply) (Parent) (Link)
kants[info]kants on October 30th, 2013 - 12:11 am
kosmoss!
(Reply) (Link)
[info]lasitajs_nr1 on October 30th, 2013 - 12:29 am
Vispār šajā ziņā Zālīte ir diezgan mūsdienīga. Vitgenšteins tiešām šobrīd ir populārs novirziens reliģijas filozofijas hipsterīgākajos galos - galvenokārt pateicoties Filipsam.
Runājot par konkrēto izteicienu, visticamāk, viņš tā nav teicis (nevaru gan apgalvot, jo neesmu lasījis pilnīgi visu, ko viņš kādreiz teicis, kaut diezgan droši, valstiskos, vēsturisko un reliģiskos simbolus vienā teikumā viņš diez vai būtu licis). Bet aptuveno domu gaitu tikpat aptuveni var iztēloties. Ja valodā nav iespējama tāda propozīcija, kura izteiktu ko augstāku par pašu šo propozīciju, tad principā var teikt, ka reliģiskie vai vēsturiskie simboli ir tik pat vērti, cik bioloģiskie, ar kuriem tie tiek izteikti. Tādā ziņā ir saprotams, ka jebkādi simboli nav mazāk, un arī ne vairāk, vērti kā jebkuri citi - proti, necik daudz.
Kas viņš tāds ir, lai mūs mācītu - to gan nepateikšu.
(Reply) (Thread) (Link)
thel[info]thel on October 30th, 2013 - 12:54 am
Protams, ir Vitgenshteins ir daudz izteicies par religjiju. Taapeec shii teema ir ok. Ja par religjiskajiem simboliem, tad es vareeju atrast tikai vienu fragmentu no pieziimeem par Fraazeru. Tur vinjsh vienkaarshi saka, ka Religjiskie simboli nav nedz patiesi, nedz aplami.

Savukaart lekcijaas par religjiju ir diezgan skaidri noshkjirtas zinaatniskaas no religjiskajaam propoziicijaam. Vienkaarshojot - dazhaadas valodspeeles. Tachu vienaadu rel. un biol. vai zinaatnes veertiibu no vinja izteikumiem gan es nespeetu deduceet.
(Reply) (Parent) (Link)