- par veļas mašīnām
- 2014.10.19, 09:13
- Man ir aizdomas, ka milzīgais daudzums ar dažnedažādiem modeļiem kas katru gadu tiek atjaunoti un saputroti, ir ražotāju sazvērestība lai pircēji būtu neinformēti par to, ko pērk: lai pircējam varētu iesmērēt sūdu.
No ekonomikas skatu punkta, ja ražotājs piedāvātu 3-4 modeļus, un tos tikai uzlabotu, tirgū drīz būtu perfektas veļas mašīnas, kas kalpo 20 gadus un ilgāk. Bet tad arī ražotāju būtu kādi 2, varbūt 3. Tāpēc ka no tiem dažiem modeļiem kas pieejami, būtu viegli izvēlēties labāko, un pircēji ņemtu tikai vislabāko modeli. Uzvarētājs paņem visu. Labākais modelis pelnītu milzu naudu, bet tie kuriem modeļi nav tik izdevušies, lasītu grašus.
Savukārt situācijā, ka ir 100 ražotāji, un katrs piedāvā 50 modeļus, ir neiespējami novērtēt, kura mašīna ir kalpos uzticami, un kura ir defektīva grabaža, kas ik pēc gada jālabo dēļ nožēlojamiem konstrukcijas trūkumiem. Pirkums pārvēršas par loteriju, un pircēji tā arī uzvedas, vienkārši pērk kautko uz labu laimi, un pēc tam nevajadzīgi cieš.
Ja ražotājam būtu 3-4 modeļi, ko ražot un katru gadu uzlabot, visi potenciālie gļuki būtu novērsti, un mašīnas būtu nesalaužami zvēri. Bet no ekonomikas viedokļa, tas atkal īsti nesaskan ar ražotāja motīviem: ko ražotājam darīt, ja viņš šogad uzražo mašīnu un pārdod, bet pēc tam nākamais pirkums būs pēc 30 gadiem? (Tas ir, kad ģimenei varbūt savajadzēsies jaunu mašīnu.)
Tātad, ir 2 iespējas: A) 2-3 ražotāji kas konkurē, katrs piedāvā 3-4 modeļus. Pircējs izvēlas vis-vis-labāko. Vai B) 100 ražotāji, tirgus pārpludināts ar mēsliem ar neskaidru specifikāciju, defektiem un kalpošanas ilgumu (garantija 2 gadi un pēc tam kaut vai plūdi), pircējs pērk uz aklo. Kā no (B) tikt uz (A) ?
***
Veļas mašīnas ir interesants piemērs, jo tās a) vajag katrā mājā, b) tiek ekspluatētas ļoti intensīvi, c) dod milzīgu labumu (ja salīdzina ar iespēju mazgāt drēbes rokām) d) ir salīdzinoši vienkāršs darbības princips - jebkuriem ražotāja konstrukcijas defektiem iemesls ir tikai nolaidība un slinkums. Nav nekādas kosmiskās tehnoloģijas. - 19 rakstair doma
- 19.10.14 11:22 #
-
Tieši gribēju salīdzinājumu par mašīnām ierakstīt. Labi, ka nospiedu refresh. :)
Patiesībā vienkārša izturīga mašīna ar minimumu extru, kas kalpos 10 gadus, ir tukša tirgus niša.
Par veļasmašīnām vēl varu piebilst gadījumu iz manas dzīves. Bijām ģimenē nopirkuši A+ klases veļasmašīnu, neatceros, kura ražotāja, bet nu ne dārga, ne lēta, drīzāk uz dārgo galu. Lietojām gadu, pēc tam nebija vairs vajadzības. Kādus 4 gadus nostāvēja, kamēr vajadzība atkal radās. Ieslēdzu - protams, kaut kas neiet. Aiz gara laika izjaucu, ar domu visus vadus pārspraust, mazums vaina niecīga. Un ko es uz motoriņa ieraugu - smuka uzlīmīte ar ražotāju, modeļa numuru un pretī CLASS smuks burtiņš F.
Uzprasās secinājums par to, ka šmaukts patiesībā tiek ar vislielāko nekaunību un neviena lielā kompānija nebaidās no potenciālas neslavas, jo patērētājs, kā jau watt minēja gan ir, gan arī apzināti tiek veidots tups, kurš neko nesaprot un visu izvēlas pēc košākas reklāmas. - Atbildēt
- 19.10.14 11:43 #
-
jā, ar mašīnām ir ļoti līdzīgi. es tagad gribētu kādu jaunu, bet tā kā 0 izpratnes kas ir labs, un kas kalpos, tad nezinu ko darīt. jāgaida.
Rietumos vispār biznesa modelis ir ka pircējs ņem auto uz "nomaksu" - 3 gadus brauc, tad ņem jaunu modeli. Tos 3 gadus auto ir zem ražotāja garantijas, tiek labots ražotāja servisos utt bez maksas. sekojoši, ir nulle intereses kas ar auto notiek pēc tiem 3 garantijas gadiem.
Ražotājam konstants ienākumu avots (pircējs uzsēdināts uz adatas), pircējam - nulle galvassāpju (lai gan maciņš tukšojas). - Atbildēt