- par veļas mašīnām
- 2014.10.19, 09:13
- Man ir aizdomas, ka milzīgais daudzums ar dažnedažādiem modeļiem kas katru gadu tiek atjaunoti un saputroti, ir ražotāju sazvērestība lai pircēji būtu neinformēti par to, ko pērk: lai pircējam varētu iesmērēt sūdu.
No ekonomikas skatu punkta, ja ražotājs piedāvātu 3-4 modeļus, un tos tikai uzlabotu, tirgū drīz būtu perfektas veļas mašīnas, kas kalpo 20 gadus un ilgāk. Bet tad arī ražotāju būtu kādi 2, varbūt 3. Tāpēc ka no tiem dažiem modeļiem kas pieejami, būtu viegli izvēlēties labāko, un pircēji ņemtu tikai vislabāko modeli. Uzvarētājs paņem visu. Labākais modelis pelnītu milzu naudu, bet tie kuriem modeļi nav tik izdevušies, lasītu grašus.
Savukārt situācijā, ka ir 100 ražotāji, un katrs piedāvā 50 modeļus, ir neiespējami novērtēt, kura mašīna ir kalpos uzticami, un kura ir defektīva grabaža, kas ik pēc gada jālabo dēļ nožēlojamiem konstrukcijas trūkumiem. Pirkums pārvēršas par loteriju, un pircēji tā arī uzvedas, vienkārši pērk kautko uz labu laimi, un pēc tam nevajadzīgi cieš.
Ja ražotājam būtu 3-4 modeļi, ko ražot un katru gadu uzlabot, visi potenciālie gļuki būtu novērsti, un mašīnas būtu nesalaužami zvēri. Bet no ekonomikas viedokļa, tas atkal īsti nesaskan ar ražotāja motīviem: ko ražotājam darīt, ja viņš šogad uzražo mašīnu un pārdod, bet pēc tam nākamais pirkums būs pēc 30 gadiem? (Tas ir, kad ģimenei varbūt savajadzēsies jaunu mašīnu.)
Tātad, ir 2 iespējas: A) 2-3 ražotāji kas konkurē, katrs piedāvā 3-4 modeļus. Pircējs izvēlas vis-vis-labāko. Vai B) 100 ražotāji, tirgus pārpludināts ar mēsliem ar neskaidru specifikāciju, defektiem un kalpošanas ilgumu (garantija 2 gadi un pēc tam kaut vai plūdi), pircējs pērk uz aklo. Kā no (B) tikt uz (A) ?
***
Veļas mašīnas ir interesants piemērs, jo tās a) vajag katrā mājā, b) tiek ekspluatētas ļoti intensīvi, c) dod milzīgu labumu (ja salīdzina ar iespēju mazgāt drēbes rokām) d) ir salīdzinoši vienkāršs darbības princips - jebkuriem ražotāja konstrukcijas defektiem iemesls ir tikai nolaidība un slinkums. Nav nekādas kosmiskās tehnoloģijas. - 19 rakstair doma
- 19.10.14 11:13 #
-
Domāju, ka tāpat kā ar auto - izmaksu optimizācija. Un nebūs tā, ka visi pirks vislabāko, galu galā cena spēlē lielu lomu.
Piemēram, vecāki veļasmašīnu modeļi, kam pietika ar gultņa nomaiņu, tagad visbiežāk bundulis un gultnis būs savalcēti kopā tā, ka gultni nenomainīsi, bet bunduļa maiņa būs veļasmašīnas cenā. Auto jomā arī parādījās mezgli, kuriem agrāk varēja mainīt kādu detaļu, tagad pērc visu mezglu.
Labi, salīdzinājums varbūt ne tik labs, bet paralēles vilkt var. - Atbildēt
- 19.10.14 11:31 #
-
vai nesanāk tā, ka lētā pirkšanas cena tikai iegrūž patērētāju nebeidzamās servisa izmaksās? tas ir, ka "ietaupījums" laika gaidā nekāds ietaupījums neizrādās.
personīgi es labāk pirktu visdārgāko, nevainojamo modeli, lai nav ar servisu jāčakarējas (jāsauc, jāgaida meistars, jāiztiek bez kamēr nav salabots, utt - tas viss man ir pie izmaksām, ko es negribu maksāt). - Atbildēt
- 19.10.14 12:08 #
-
Daudz palīdzētu, ja kaut kur tīklā būtu remonta statistiku bāze par visiem modeļiem un mainītajām daļām. Tā kā mājās reti kurais vairs ko remontē, tad šie dati pie katra ražotāja gan jau krājas. Tikai tie droši vien ir slepeni, jo izjauktu lielo loteriju, meklējot jaunu veļas vai citu mašīnu :)
- Atbildēt