- 2010.08.24, 20:31
- esmu izperinājis tādu jēdzienu kā "negatīva brīvība", kuru tagad vajadzētu skaidrot. bet sākšu ar šādu vinjeti.
Latvija ir vareni brīva valsts, un auto vadītāji portālu komentāros jūtas stipri un vareni, apspriežot situācijas kad "drīkst notriekt" velobraucējos. tieši šādiem vārdiem - kad ir "atļauts" notriekt, sabraukt, sakropļot, nogalināt velobraucējus.
Savukārt, es kādu laiku padzīvoju tādā nīkulīgā un nebrīvā valstī kā Kanāda, un tur gājēji un velo braucēji ir svētā govs. Auto vadītājs trīc un dreb, lai tik kādam neuzbrauktu. Tas, cik ļoti šoferītis dreb, protams, ārēji nav redzams, ārēji izskatās it kā visi viens otru cienītu, un satiksme ir ļoti pieklājīga - katrs auto vadītājs labāk 10x pagaidīs un dos ceļu, nekā riskēs kādam uzbraukt.
Piemēram ja tu eji pa ietvi garām gājēju pārejai, un paskaties pārejas virzienā, acumirklī visa iela stāv. Tevi laiž, lai gan tu pat īsti neesi pagriezies pret gājēju pāreju. Viņu algoritms: ja ir gājēju pāreja, tad samazina ātrumu līdz 20km/h un acīgi skatās vai nav kāds gājējs vispār TUVUMĀ. Ja ir tuvumā gājējs, automašīna uzreiz tiek apturēta.
Kāpēc auto vadītājs tik ļoti trīc un dreb? Tāpēc ka viņu nenormāli izpisīs, ka viņš būs iesaistīts kādā satiksmes negadījumā. Nerunājot pat par negadījuma izraisīšanu: tad var gadīties ka ir jāmaksā sāpju nauda visu mūžu, vai jāsēd cietumā. Un OCTA viņējā uzreiz aiziet tādā kosmosā, ka par auto vadīšanu negadījuma izraisītājs var aizmirst gandrīz uz mūžu: tiesības var pat neatņemt, vienkārši apdrošināšanas izmaksas tāds nelaimes putns nevar pacelt.
Kanādā negadījums var pilnībā sagraut auto vadītāja dzīvi. Latvijā - šoferīts nospļaujas uz sava upura [līķa], un vālē tālāk. Šodien pat redzēju ka mikriņa psihais šoferis speciāli piedeva gāzi, un brauca virsū gājējiem, kas iet pāri pa zebru, ar nodomu brauca virsū, jo viņam likās ka pārāk lēni kustas. Reāli gājējiem nācās palekt malā, lai nenotriec. (Kanādā šāds šoferītis jau pēc 10 minūtēm sēdētu psihiatriskajā ekspertīzē, un vēl pēc stundas - maksātu milzīgas soda naudas.)
Kanāda ir "nebrīva" valsts. Latvijā šoferītis var justies ļoti "brīvi". Bet tā ir tāda negatīva brīvība, ka visiem pārējiem liek justies nebrīviem, bet Kandādā otrādi - visi jūtas daudz brīvāki un laimīgāki [jo viņiem tādas negatīvās brīvības nav]. No ārpuses tas izskatās kā savstarpēja cieņa.
***
Matemātiski, pieskaitot negatīvo brīvību, kopējā brīvība samazinās. Bet atņemot negatīvo brīvību, kopējā brīvība palielinās (mīnuss uz mīnusu = pluss). - 30 rakstair doma
- 24.8.10 23:36 #
-
Vispār jau ir stulbi, ja gājējs var apturēt auto, tikai paskatoties uz pāreju. Gājējam nekas nenotiks, ja tas pagaidīs tās 5sek. bet lai apturētu auto, vajag kurināt degvielu un bremzes, pēc tam vēlreiz jākurina degviela lai paātrinātu auto. Un tai pat laikā visi raud par nelietīgo naftas un tās produktu izniekošanu!
Nu tad varbūt sākt ar to, ka gājējus laist pāri noslogotām ielām lielās paketēs nevis pa baitam vien. Protams, te vēl viens solis uz totalitāru valsti - vajag ID kartes; 5 cilvēki ar saviem ID pieskaras luksoforam un pēc brīži tas sāk mainīt gaismu. Protams, tas joks, bet nereti gājēji, apskurbuši no Eiropu brīvās elpas, metas teju zem riteņiem, kaut arī pārejas esamība neatceļ fizikas likumus. Arī vadītāji nav bez vainas, protams, bet idiotu ir neliels procents (lai arī efekts liels, kā jau darvas karotei medus mucā).
Kanāda nav 20 gadus atpakaļ izkāpusi no sociālisma, un salīdzināt to ar Latviju var, bet tas nav produktīvi. Kā lai paskaidro....ja kāds ir izaudzis džungļos, tas nekļūs par pilsētnieku pēc pāris gadiem pilsētā. Tas ir redzams pat uz bijušo laucinieku piemēra - pirmā paaudze braukā uz laukiem, tur savu dārziņu un tad jau to bērni kļūst par īstiem pilsētniekiem. - Atbildēt