wer mit der herde geht, kann nur den ärschen folgen - [entries|archive|friends|userinfo]
porkus

[ userinfo | sc userinfo ]
[ archive | journal archive ]

[Apr. 26th, 2012|10:10 am]
Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
[music |Strange Angels by Laurie Anderson]


linkpost comment

Comments:
[User Picture]
From:[info]dooora
Date:April 27th, 2012 - 04:12 am
(Link)
kara-kūls salktīts!
[User Picture]
From:[info]porkus
Date:April 28th, 2012 - 01:10 am
(Link)
karalats karakumā

jeb kā dziedāja savulaik trents: "but inside your heart it is 'kara' and it's hollow and it's cold"
[User Picture]
From:[info]indulgence
Date:June 5th, 2012 - 09:43 pm

designa konkursiņš

(Link)
Ienācās info par vienu konkursiņu - spriežot pēc tā zalksā, varētu piedalīties un prīzi paņemt. :)

Aicinām Jūs piedalīties Rīgas Melnā balzama 260 gadu jubilejas etiķetes dizaina konkursā! Etiķete, kas konkursā tiks atzīta par labāko, tiks nodrukāta uz jubilejas pudeles un izplatīta kā jubilejas „limited edition” pudele. Konkursa uzvarētājs arīdzan saņems godalgu 1000 eiro apmērā, savukārt otrās un trešās vietas ieguvēji saņems gandarījuma balvas.
Vairāk par konkursu var uzzināt mūsu Facebook lapā http://www.facebook.com/RigaBlackBalsam sadaļā „Konkurss”, kur ir pieejams arī konkursa nolikums. Etiķetes dizaina konkurss norisināsies trīs nedēļas, savukārt darbus konkursā var iesniegt līdz 18. jūnijam. Laika vēl ir pietiekoši, tāpēc aicinām doties šajā radošajā idejas lidojumā!
Priecāsimies, ja radīsit iespēju piedalīties konkursā. Ja pats nevēlaties piedalīties, bet zināt kādu draugu vai paziņu, kam uz šādām lietām varētu būt „ķēriens”, aicinām pārsūtīt šo informāciju tālāk.
Ja rodas kādi jautājumi, labprāt atbildēsim!
Sabīne Zālīte
Konkursa koordinatore
Tel. nr.: 26198363
E-pasts: konkurss@spi-latvia.lv
[User Picture]
From:[info]indulgence
Date:April 27th, 2012 - 09:35 am
(Link)
Principā šai bildē ir fragmentāri uzzīmēts klasisks ziemeļkrievu tautastērpu ornaments. :)

Tb visticamāk, bildes autors kāds bāleliņš, kurš savā dzimtajā kultūrā neorientējas, bet alkst kādam uzbāzties, kašķi izraisīt savas sapratnes līmenī.
[User Picture]
From:[info]porkus
Date:April 27th, 2012 - 09:05 pm
(Link)
wow!

patiesībā konkrētajā bildē ir "uzzīmēta" ornamenta fragmenta interpretācija jeb bāliņu valodā - zīme, kas tautā tiek saukta par zalkti

konkrētais zalktis zīmēšanas pirmajos posmos savulaik ir aizņemts no konkrētas Krievānu Māras jeb Māras Krievānes jeb Kaldabruņas Māras jostas, lai gan konkrētā zīmes variācija ir sastopama citu novadu jostās

ja pieņemam, ka Krustpils apkārtne skaitās ziemeļkrievija un Krustpils apkārtnē valkāja/valkā klasiskus ziemeļkrievu tautas tērpus, tad jā - nevar nepiekrist komentārā izteiktajam apgalvojumam

+ nav ne mazāko šaubu, ka ziemeļkrievu un ne tikai ziemeļkrievu tautastērpu un ne tikai tautastērpu ornamentiem ir izteikta līdzība ar latviešu rakstiem, lai gan ir dažas specifiskas atšķirības (par ko mēs šobrīd plašāk nerakstīsim) un zalktis kā atsevišķa zīme arī ir sastopama ... lai arī konkrēto variāciju pats personīgi nēsmu redzējis (šeit ļoti noderētu kāds klasisks piemērs?)

Bildes autoru pazīstu. Gan autors gan es pats labprāt iepazītos ar cilvēkiem, kuri orientējās savā dzimtajā (pieļauju, ka ar "dzimto" ir domāta latviešu) kultūrā. Varbūt ir kādi konkrēti ieteikumi?

Visādi citādi attiecīgais dienasgrāmats ieraksts ir ilustratīvs turpinājums [20 Apr 2012|01:59pm] ierakstam/plakāta bildei par hieroglifiem ar krievisku tekstu. Domāju, ka rakstīt savā dienasgrāmatā varu ko vien vēlos, lai nu kāds tas sapratnes līmenis arī nebūtu. Sekojot vienkāršai loģikai, uzbāzšanās un kašķa meklēšana parasti notiek citu cilvēku dienasgrāmatu lapās + tiesa gan kādu gan loģiku var sagaidīt no bāliņa, kurš neorientējās pats savā dzimtajā kultūrā? Tādam bāliņam, visticamāk, arī ar vienkāršu loģiku ir grūtības. Un no malas vienmēr ir labāk redzams.
[User Picture]
From:[info]dooora
Date:April 30th, 2012 - 02:38 pm
(Link)
divi veci hotlainisti aprunājas kā uzmanīgi deguņradži čangaļu keramikas veikalā.
[User Picture]
From:[info]porkus
Date:April 30th, 2012 - 02:47 pm
(Link)
jasnijs hujs
[User Picture]
From:[info]dooora
Date:April 30th, 2012 - 02:52 pm
(Link)
man te sakarā ar radītājas septiņdesmitgadi pirmajā maijā ciemā māsa ar kundziņu iebraukuši.
atrādīju zalktīti māsai – viņai jau dikti labi gāja pie dūšas. ties, nezinu, cik labi viņa orientierējas Ziemeļkrievijas zīmju valodā, tak izskatās, ka tas vēŗtējumā lielu lomu nespēlēj.
[User Picture]
From:[info]porkus
Date:April 30th, 2012 - 03:15 pm
(Link)
man pat nav ne jausmas kas "oficiāli" "spec'ālistu" aprindās skaitās ziemeļkrievija ethnoģelu kontekstā ...

aizsūtīšu vienu nepublisku linku uz tādu paresnu primitīvu galeriju bez skaidrojumiem caur jepastu ar visie pasuvārdiem ... tās bildes kādas nu ir tādas ir, jo monitori arī XXI gs. nespēj parādīt metālisku fotopapīru un alumīnija plāksnes bļesku ...

runājot par "nerubīšanu" un "tu joprojām ar tiem latviešu lego čikājies" tēmu: pāris (vai mazāk) hankangas galerijas moš pat šito ieraudzīs ātrāk nekā dzintarzemes uberinstitūcijas
[User Picture]
From:[info]dooora
Date:April 30th, 2012 - 06:09 pm
(Link)
ū, teicami! paldies. Slavix ar' tikko bij piekāpis ciemā, apskatījām kopā.
[User Picture]
From:[info]porkus
Date:April 30th, 2012 - 06:16 pm
(Link)
slaviks ...
[User Picture]
From:[info]dooora
Date:April 30th, 2012 - 06:18 pm
(Link)
es jau kuŗo stundu gribu paņemt stundiņu diendusai, bet nedod tak miera tie tautieši.
tikko divi burvīgi zaķi vēl ievēlās; latviešu Ilzīte un islandiešu Valdis.
[User Picture]
From:[info]porkus
Date:April 30th, 2012 - 06:20 pm
(Link)
ahh!

aizmirsu, ka aizmirsu atkal pateikt, ka tas principā bija domāts Tev un Tavai māsai ...

nepieciešamības gadījumā es Slaviku mācētu aplaimot arī pats

tos loginpasswordus jau es nelieku aiz "neko darīt" sindroma
[User Picture]
From:[info]dooora
Date:April 30th, 2012 - 06:27 pm
(Link)
mēs ar māsu ar' apskatījām. S ienāca ciemos un logs bij palicis vaļā. paroles nedevu, bet rokas aiz muguras neizgriezu, kad viņš pie kompja pienāca. toties neļāvu fočēt un zvanīt Dzintarzemes Dzeltenajai presei. nezūdies nu tik dikti. mēs pulka vairāk laika pavadījām, študierējot tos pāris drukātos darbus, ko Aijiņa atveda.
[User Picture]
From:[info]porkus
Date:April 30th, 2012 - 06:34 pm
(Link)
tā jau ir kā Tu saki

iešu ka es uz poda
[User Picture]
From:[info]dooora
Date:April 30th, 2012 - 06:35 pm
(Link)
just for the recoord: i didn't send you tehre - 'twas an internal desire ;)
[User Picture]
From:[info]porkus
Date:April 30th, 2012 - 06:48 pm
(Link)
skaidrs, ka didn't - katram pašam jāzin sava vieta
[User Picture]
From:[info]indulgence
Date:May 1st, 2012 - 07:44 pm
(Link)
Tāpēc ar pievērsu uzmanību, ka patika, kā tehniski izpildīts - autors cērt zivi fotošopā krietni virs apkārt redzamā vidusmēra. Un rakstīt savā blogā mēs jebkurš varam ko vien vēlamies, bet ja ir kāds aloģisms vai klaja aplamība, tad jau kāds nīgrs perdelis ielien un iepilina žulti, ka sapratis to visu nevis kā Mākslu, bet kā kārtējo ksenofobisko uzbraucienu "Saurōna spēkiem", tb mītiskajiem krieviem.

Tāpēc uzraksts plakātā gan man šķiet garām. Tas "zalktis" (nosaukums, starp citu, izdomāts pagājušā gs. 30. gados - tad entuziastiem nācās izdomāt visus "māras trīsstūrus", "dieva kalnus", "jumjus" utt., jo pašas audējas nekādus īpašus nosaukumus nelietoja) ir Austrumeiropai tipisks ornaments, sastopams visā reģionā no Urāliem līdz Vislai (tb to nevar nosaukt par tikai un vienīgi kādai etniskai grupai raksturīgu), līdz ar to paraksts plakātā ir diezgan... no pirksta izzīsts.

Iesaku padomāt, kāpēc šī tipa ornamenti sastopami lielāko tiesu tikai kopš 19. gs. tieši Lielvārdes un Krustpils apkaimē gar Daugavu, tb apvidū, kur izsenis gājuši migrācijas un tirdzniecības ceļi un būvētas krievu/baltkrievu tirgotāju un plostnieku apmetnes, tb izsenis bijis gana liels austrumslāvu īpatsvars? Ziemeļkrievijas apgabalos "Lielvārdes tipa" ornaments sastopams daudz plašāk un senāk, nekā zināmie vecākie atradumi Latvijā, tb visas pazīmes liecina, ka tas lielā mērā aizgūts no austrumslāviem. Savukārt tajos Latvijas novados, kurus mazāk ietekmējuši migrācijas procesi un kuros iebraucēju no austrumiem nebija, šī tipa ornaments sastopams daudz retāk.

20 minūtes pagāja, iegūglojot 2 vārdiņus - "орнаменты севера" - un palūkojot rezultātu:
Vologda:


Ziemeļkrievijas ornamenti:




Dvieļa gals:


Jostas:




Dvieļa gals, Novgorodas gub., Borovičkavas apriņķis:


Dvieļa gals, Orlas guberņa:


Tradicionālais austrumslāvu izšuvums:






Bet krieviņi un Ziemeļkrievijas somugri turpina izšūt savus tautastērpus, nemaz nenojaušot, ka kaut kur pasaules malā daži varen lepni to ornamentu zīmes dēvē "латышские каракули":
http://arira.ru/traditsionnaya-slavyanskaya-vyshivka.htm
http://www.ois.org.ua/club/style1020.htm
http://rodrus.com/news/news_1315906972.html
http://rodrus.com/news/news_1315906972.html
http://www.perunica.ru/tradicii/3927-kirsanova-tv-oleneva-of-tradicionnyj-ornament.html
http://korolevstvo-masterov.ru/7-vyazanie/540-sever_uzor_vyazanie/
http://korolevstvo-masterov.ru/7-vyazanie/11-spiczami/109-zhakkard/545-sever_uzor_komplekt_1/
http://ledibashkirii.ru/varechki9_komplekt9.html
http://book.ru-deluxe.ru/30444-tekstilnyj-ornament-komi.html
utt.

Bet no latviešu ornamenta pētniekiem nav jau daudz ko izvēlēties, jo tēmu monopolizējuši mistiķi tautiskie romantiķi, kuru fantāzijas lidojumam robežu nav. Daži nedaudzie, kas pētījuši šī reģiona tatastērpu ornamentus tuvāk, varētu būt:
V.Klētnieks. Senču raksti. - Rīga, 1990.
Z.Konstants. Jēkabs Bīne un latviešu ornaments. / Latviešu lietišķā māksla. - Rīga, 1989.
M.Slava. Cimdu raksti. - Rīga, 1991.
ir vēl, taču tie ir pirmie, kas prātā ienāk (neteikšu, ka mani pašu tēma ļoti aizrautu - mitoloģija ir pārāk subjektīva lieta).