25 March 2009 @ 09:06 am
Kriminālā personālija: Stirna  
Beidzot manā dzīvē noticis kas ekstraordinārs!

Vakar pirmo reizi dzīvē nonācu Policijas busiņā. Rakstīju paskaidrojumu, ņēmu nost cerpuri, lai ļautos fotogrāfiju jaukumiem un citādi izbaudīju ārpus likuma esoša indivīda piedzīvojumus.

Pēc lekcijām paliku skolā, lai rotaļātos ar visādiem projektiem. Kamēr es tur visādi bakstīju tastatūru, pie manis pienāca divi bijušie (klases)biedri Andis G. un Edgars S. ar mērķi paaicināt palīdzēt viņu antropoloģijas pētījumam. Tā kā esmu augstākā mērā jauks un atsaucīgs cilvēks, piedevām, slīkstu dziļā jūsmē par antropoloģiju kā akadēmisku disciplīnu, es ar lielu labpatiku nomainīju ekseļa tabulas un epastu rakstīšanas jaukumus pret kameru un rekvizītu daiļošanu.

Manu visnotaļ jauko paziņu mērķis bija vērot cilvēku reakciju pret diviem viegli krimināla paskata ļaudīm, kas pa Rīgu stiepj miskates maisā un mākslīgām asinīm noklātā palagā ietītu (papīra ruļļu) cilvēku.

Viss gāja lieliski. Lielākā daļa kā jau vairāk vai mazāk saprātīgas būtnes no šāda akta novērsās. Tūristi un tantuki pašausminājās un paklačojās. Nākot tuvāk centram, satraukms pieaugua un, visbeidzot, iepretim McDonaldam, mūs apturēja 5 policisti. Mūsu iebildumi par to, ka tā ir mulāža, augstskolas projekts un visādi citādi absolīti ar huligānismu un ļaunprātībām nesaistīts akts, uzklausīti netika.

Mūs iedzina busiņā, lika rādīt dokumentus, fotografēja, pārbaudīja personālijas, rakstīja paskaidrojumu, un, visbeidzot, secinot, ka tas tik tiešām ir tikai un vienīgi skolas projekts, lika pēdējo cerību uz aukstajiem ieročiem, ko es un mani cienījamie biedri, varētu būt paslēpuši savās jaciņās.

Visā visumā man laikam tomēr ir prieks, par to, ka bija kaut kādi ļaudis, kas zvanīja policijai. Varbūt vienaldzība tomēr iet mazumā. Vai vismaz ir pietiekami daudz nogarlaikoto ļaužu, kas gatavi izmantot katru iespēju zvanīt uz *svarīgiem* numuriem.

Citiem projektiem, kas uz ielām veica kriminālas performances zagšanas un fiziskas vardarbības formā, izspiest kaut jel kādu attieksmi no līdzcilvēkiem tomēr neizdevās.

Citāti:

Tūrists #1: Some kind of demostration. These latvians are like this.

Vecs tantuks: No kā viņš nomira? Nodzērās?
Anids G.: Nē nē, tas ir tikai skolas projekts.
Vecs tantuks. Ā. Hm. Nu žēl.

Policists telefonā: Jā, jā un tur bija ar asinīm notraipīta lupata
BMB: Nē! Tās ir mākslīgās asinis. Krāsa!
Policists telefonā: Jā, asinīm un bērniem liels šoks esot. Nav kāds punktiņš par sabiedriskā miera traucēšanu vai nepiedienīgu uzvedību, ne?

Policists, kas pirms tam runāja pa telefonu: Jums nav kādi ieroči - naži, šaujamie?
BMB & A.G & E.S: Nē!
Policists: Pogājieties vaļā
BMB: o_0?
[pogājamies]
Policists: Un kas ir tajā somiņā? [rādot uz maziņo kameras somiņu]
E.S: Kamera.
Policists: Nu, nu ka taisiet vaļā.

BMB: Ko mēs esam nodarījuši?
Policists: [Klusums]
/Pēc brītiņa/
BMB: Kad mēs varēsim iet?
Policists: [Klusums]
BMB: [Sigh]


Tags:
 
 
Forma: Slinks
Fons: -
 
 
( Post a new comment )
virus[info]virus on March 26th, 2009 - 08:12 am
Neitrāls kopsavilkums šai pārsteidzoši dzīvīgajai diskusijai:
"Zinātnieki vs mietpilsoņi. Vieniem zinātnes vārdā viss ir ļauts, otrajiem galvenais, lai tikai netiktu izjaukts nekas viņu pasaulītes kārtībā."

Bet es, protams, neesmu neitrāls. Manuprāt, šādas un līdzīgas izdarības nesodītas notiek huligānisma ietvaros, uz mākslu kandidējošo darbos un politiskajos protestos. Neviens nešausminājās un neviens netika aizturēts, kad zārkā uz galvaspilsētu atveda pusdīrātas govju galvas un izliktas publiskai apskatei. Un, manuprāt, šāds skats ir traumējošāks par šīs zinātnes projektā redzamo mulāžu, kaut gan iespējams man ir nepilnīga iztēle. Un, ja šādas izdarības notiek nesodītas un pat netraucētas ar citādu pretext, kādēļ lai šādas izdarības netiktu darītas zinātnes vārdā? Mums taču ir tomēr kkāda zināma tiesiskā vienlīdzība, right?
Vismaz man grūti iedomāties labāku iemeslu par jaunu zināšanu gūšanu.

Skaļi Prāta Vētras koncerti līdz 12tiem vakarā arī visticamāk vismaz vienam cilvēkam konkrētajā apkārtnē ar vājiem nerviem un cīruļa paradumiem ir vismaz mildly traumējoši. Tātad ja šādu pasākumu organizēšana tiktu izlemts pēc principa "tikai tad, ja nevienam nav iebildumu", tad mums plašāki un nedaudz skaļāki koncerti nenotiktu un iespējams, nenotiktu pat dziesmu svētki. Bet par laimi mazākuma diktatūra pie mums tomēr nav un viena cilvēka iebildumi tomēr nav svarīgāki par 40 000 cilvēku labi pavadītu laiku.
(Reply) (Thread) (Link)
bacillus: HA-HA![info]bacillus on March 26th, 2009 - 08:29 am
par pirmo rindkopu - nevar šādi salīdzināt.
Kur Tu redzi zinātniekus un kur mietpilsoņus? Pārāk virspusējs un uz sekliem secinājumiem balstīts salīdzinājums :)
es, piemēram, te neredzu ne vienus, ne otrus :)

par pārējo -
1) zinātnes vārdā var veikt daudzas dabības, bet vispirms tās ir jāizvērtē kompetentiem cilvēkiem :)
2) tevis aprakstītās darbības ar zārkiem un ko tur vēl ir vēlviens arguments par labu tādiem "mietpilsoņiem" :))) kā es un Andžejs. skatoties no tevis dotā piemēra mēs drīzāk varētu izdalīt nevis "zinātniekus" un "mietpilsoņus", bet gan:
a) cilvēkus, kuriem "fana havošana" ir pāri visam. Šie cilvēki nespēj saprast, ka ir līdzcilvēki, kuriem tas nav pieņemams un viņiem arī ir tiesības ne tikai uz savu viedokli, bet arī uz to, ka viņiem nav jābaidās iet pa ielu, neuzduroties tur ik mirkli uz kādu "havotāju" ekstremālu izdarību. Savā ziņā te ir darīšana cilvēkiem ar pamatīgu uzmanības deficītu, kuri viņi var kompensēt tikai ar šādām izdarībām - līkmulāžām, dzīvnieku līķiem, fotogrāfiju izst'dēm ar nobrauktiem kaķiem utt.
b) cilvēkos, kuri agresīvi noliedz pirmos - te pat varētu viņu darbības saskatīt līdzības to izsauktajās psihiskajās reakcijās
c) tajos, kam ir pilnīgi vienalga
d) šajā kategorijā gribētos ielikt gan sevi, gan Andžeju, piemēram, cilvēki, kuri saprot augstākminētās grupas, bet tajā pat laikā norāda uz dotās darbības iemeslu un seku daudzveidīgo dabu :)))
(Reply) (Parent) (Link)
amidars[info]amidars on March 26th, 2009 - 09:06 am
To govju galvu zaarku arii pirms tam aiztureeja policija un diezgan ilgi nelaida taalaak. Leemums to atljaut izraadiit pie MK tika pienjemts peec kaada laika, njemot veeraa citus apstaakljus (protesta akcija, ierobezhots cilveeku skaits, iespeejamie sarezgiijumi, ja tas netiktu atljauts un droshi vien veel kaut kas..). Un arii TV, pirms raadiit sizhetu briidinaaja par nepatiikamiem skatiem... Dziesmu sveekti un koncerti un ar to saistiitaas neertiibas arii ir lietas, kas ir ieprieksh zinaamas un ar ko jaareekjinaas, ja dziivo tuvumaa estraadei vai stadionam... tas attieciibaa par Tevis mineetajiem piemeeriem.

Tagad meegjinaashu veelreiz paskaidrot, ko es personiigi par shaadaam situaacijaam (indiviids vs sabiedriiba; vai kaa Tu raksti "zinaatnieki vs mietpilsonji") domaaju. Sauc to par mietpilsoniibu, bet es tieshaam neveelos, lai manu ikdienas dziivi apzinaati un bez manas piekrishanas traucee ar sadistiska paskata fotograafijaam, eksperimentiem ar liikjiem liidziigiem prieksmetiem vai citaadaam asinjainaam instalaacijaam. Es to uztveru kaa apzinaatu provokaaciju, kurai neesmu devis savu piekrishanu, liidz ar to nevienam indiviidam jelkaadas zinaatnes vaardaa nav tiesiibu man to uzspiest, savukaart man ir tiesiibas pastaigaaties publiskaas vietaas bez riska uz kaut ko taadu noskatiities. Protams, tas neizleedz random nelaimes gadiijumus u.tml. lietas, tachu taa ir pavisam cita situaacija.
Un tieshi fakts, ka mees par laimi nedziivojam mazaakuma diktatuuras apstaakljos nosaka, ka tamliidziigi "sociaali eksperimenti" ir kompetenti izveertejami pirms to iistenoshanas.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
virus[info]virus on March 26th, 2009 - 10:56 am
Ok, tātad pamata kritērijs ir brīdinājums un/vai piekrišana. Well, fair enough.

Tātad, ja konkrētais eksperiments tiktu modificēts ar diviem cilvēkiem ar lieliem plakātveida brīdinājumiem, kas pārvietots 100m pa priekšu pa to pašu maršrutu, tas tev būtu pieņemamāks? Nu, vai arī alternatīvi ar paziņojumu presē "Rīt no plkst 12tiem līdz 12.20 Bastejkalna apkārtnē notiks sociāls eksperiments, kas varētu būt nepatīkams daļai cilvēku."

Es uzdrošinos apgalvot, ka kompetence pati par sevi ir diskriminējošs faktors, kas tomēr nozīmē, ka vairākumu iespaidojošas lietas izlemj pelnīti vai nepelnīti iedzīvojušies ekspertu statusā iedzīvojies mazākums. Ja gribam izvairīties no mazākuma diktatūras, tad atļauts ir viss, ko lielākā daļa cilvēku, kas atrodas konkrētā vietā un laikā uzskata par netraucējošu. Un konkrētajā gadījumā vienaldzīgo un izklaidēto summa visticamāk būtu virs 50%.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
bacillus: HA-HA![info]bacillus on March 26th, 2009 - 11:08 am
:)

ir tiešām grūti runāt ar cilvēkiem, kuri nepieļauj savā apziņā nekādu domu un viedokļu saplūšanu :)

Tu, mans jaunais draugs, nediskutē, Tu centies pierādīt tikai un vienīgi sava viedokļa pareizību.
Ta Tu necik tālu netiksi :)))

Nu bet līdzīgs fenomens ir novērojums lielākā daļā cilvēku - šķiet, ka piekāpšanās, cenšanās izprast lielāko tiesu tiek uztvertas dziļi personīgi kā gabala gaļas izraušana no savas miesas :))))

reizē gan skumji, gan uzjautrinoši
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
virus[info]virus on March 26th, 2009 - 11:14 am
Funny, es tieši to pašu nodomāju par tevi.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
bacillus: HA-HA![info]bacillus on March 26th, 2009 - 11:17 am
Lieliski - mēs jau sākam saprasties :)
(Reply) (Parent) (Link)
virus[info]virus on March 26th, 2009 - 11:15 am
Starp citu es piekritu, ka brīdināšana un piekrišana ir derīgs priekšnoteikums. In case you missed that particular point.
(Reply) (Parent) (Link)
amidars[info]amidars on March 26th, 2009 - 05:58 pm
Cilveeki ar plakaatiem diez vai nostraadaatu, bet pazinojums presee personiigi man buutu pienjemams. Tiesa gan jaatziist, ka no shaada pazinojuma lielaa meeraa zustu konkreetaas performances jeega. Kas, manupraat, liecina, ka peetiijuma meerkja sasniegshanai shajaa gadiijumaa buutu jaalieto citi panjeemieni.

Taalaak, manupraat, tavs apgalvojums, ka vienaldziigo vai izklaideeto summa visticamaak buutu virs 50% ir visai nepamatots. Tikpat labi es apgalvoju, ka uz jautaajumu "Kaada buutu juusu attieksme, ja juusu acu priekshaa pa Riigas centru neesaatu asinjaina liikja mulaazhu, lai noskaidrotu sabiedriibas reakciju ekstreemaas situaacijaas?" virs 50% atbildeetu, ka reakcija buutu negatiiva.

Sabiedriibaa tomeer eksistee noteiktas normas, kas jaaieveero katram neatkariigi no komptences liimenja un ne velti eksperimenti ar sabiedriibu ir ljoti juutiigs temats un attieciigi reguleejams. Neviens uz pashiniciatiivas pamata, lai arii kaadu ceelu meerkju vadiits, nedriikst patvaljiigi izlemt iejaukties citu personu privaatajaa sfeeraa. Tieshi taa es uztvertu shaadu eksperimentu, ja traapiitos tur pa celjam.

(Reply) (Parent) (Link)