Ja skolā man būtu bijusi iespēja skriešanu apgūt atbilstoši savām spējām, nevis programmai un standartiem, tās nebūtu bijušas šausmas un mocības, no kurām pašsaglabāšanās instinkts liek izvairīties. Man nebūtu bijuši vajadzīgi divdesmit gadi, lai lēnītēm pārvarētu psihotraumas un atdzīvinātu sevī cilvēkiem dabiski piemītošo kustētprieku. Visticamāk - arī šos divdesmit gadus es būtu pavadījusi sportiskāk un veselīgāk.
Izglītības sistēma spēj ne tikai iemācīt, bet vēl jo vairāk - arī nokaut un paralizēt vēlmi iemācīties. Es biju tizlene, kuru piespieda skriet, neiemācot to darīt un nepieradinot pie slodzes. Kādam citam lika rēķināt vai lasīt tad, kad viņš to neprata un nespēja.
Pieņemu, ka ir cilvēki, kuri joprojām nespēj pārvarēt šausmas rakstīta teksta vai matemātikas uzdevuma priekšā. Vai dzīvo nesajēgā par dabaszinātņu pamatjēdzieniem.
Skumji.
Izglītības sistēma spēj ne tikai iemācīt, bet vēl jo vairāk - arī nokaut un paralizēt vēlmi iemācīties. Es biju tizlene, kuru piespieda skriet, neiemācot to darīt un nepieradinot pie slodzes. Kādam citam lika rēķināt vai lasīt tad, kad viņš to neprata un nespēja.
Pieņemu, ka ir cilvēki, kuri joprojām nespēj pārvarēt šausmas rakstīta teksta vai matemātikas uzdevuma priekšā. Vai dzīvo nesajēgā par dabaszinātņu pamatjēdzieniem.
Skumji.
Padomju laikā bija Rīgā un noteikti arī citur atsevišķas skolas, kuras specializējās uz valodām un tur tiešām rezultāti bija ļoti pat labi.
Savukārt citās acīmredzot (es kāreiz pārgāju uz nespecializēto no specializētās) svešvalodas līmenis bija vidusskolā vienkārši, salīdzinot ar specializēto, 3.-4. klases līmenī.
Bet skolā sliktu skolotāju dēļ man radās zināmi kompleksi, kas es to nevaru, lai gan spēju iekalt no galvas visas locījuma tabulas un formas.
Tā joprojām miljoniem labi attīstītu bērnu pasaulē cieš no tā, ka uzskata, ka viņiem nepadodas matemātika, ķīmija, fizkultūra utt., lai gan patiesībā tas ir sliktu skolotāju radīto kompleksu dēļ.
Izglītības sistēmas moto būtu jābūt, ka nav sliktu skolēnu – ir tikai slikti skolotāji. Dažiem skolēniem varētu būt lielākas problēmas noteiktos priekšmetos, kuras prasa ieguldīt lielākas pūles. Tāpēc ir jāatsakās arī no mehāniskās pieejas atzīmju likšanā un arī skolotāja darba samaksā.