Par tās saucamo "nācijas izmiršanas problēmu" un "imigrantu draudiem"

"Seksa policija: tas nozīmē ne vien aizliegumu bardzību, bet arī nepieciešamību regulēt seksu ar derīgu un publisku diskursu palīdzību.

Tikai daži piemēri. Viens no lielajiem jauninājumiem varas tehnikās 18.gadsimtā bija "iedzīvotāju" kā ekonomiskas un politiskas problēmas parādīšanās: iedzīvotāji kā bagātība, iedzīvotāji kā darbaspēks vai darbaspējas, iedzīvotāji līdzsvarā starp viņu pašu skaita pieaugumu un resursiem, kas ir viņu rīcībā. Valdība ieraudzīja, ka tām ir darīšana nevis vienkārši ar pavalstniekiem, pat ne ar "tautu", bet ar "iedzīvotājiem", ar specifiskām parādībām un dažādiem tos raksturojošiem faktoriem: dzimstību, mirstību, dzīves ilgumu, vairošanos, veselības stāvokli, slimošanas biežumu, uztur un mitekli. [..] Šīs ekonomiskās un politiskās problēmas centrā ir sekss: vajag analizēt dzimstības procentu, laulībā stāšanās vecumu, laulībā un ārlaulībā dzimušo skaitu, dzimumattiecību agrīnumu un biežumu, veidu, kā tās padarīt auglīgas vai neauglīgas, celibāta vai aizliegumu sekas, pretapaugļošanās metožu izmantošanu - šo bēdīgi slavenos "postošos noslēpumus", par kuriem demogrāfi revolūcijas priekšvakarā zina, ka laukos tie jau ir pierasti. Protams, jau labi sen tika apgalvots, ka valstij jābūt apdzīvotai, ja tā grib būt bagāta un varena. Taču pirmoreiz, vismaz pastāvīgi, kāda sabiedrība apliecina, ka tās nākotne un bagātība ir saistīta ne vien ar pilsoņu skaitu un tikumu, ne vien ar viņu laulību likumiem un ģimenes organizāciju, bet arī ar veidu, kādā ikviens piekopj seksu. Notiek pāreja no rituālā izmisuma par bagātnieku neauglīgo izvirtību, par vecpuišiem un izvirtuļiem uz diskursu, kur iedzīvotāju seksuālā uzvedība ir vienlaikus gan analīzes objekts, gan iejaukšanās mērķis. [..] Caur iedzīvotāju politekonomiju veidojas vesels seksa novērošanas režģis. Rodas seksuālās uzvedības, tās noteicējfaktoru un seku analīze uz bioloģiskā un ekonomiskā robežšķirtnes. Parādās arī šīs sistemātiskās kampaņas, kuras viņpus tradicionālajiem paņēmieniem - morālas un reliģiskas pierunāšanas, finansiālas ietekmēšanas līdzekļiem - no pāru seksuālās izturēšanās mēģina iztaisīt saskaņotu ekonomisku un politisku uzvedību. 19. un 20. gadsimta rasisms še rod dažu no saviem atbalsta punktiem. Valstij jāzina, kas notiek ar pilsoņu seksu un kā viņi to piekopj, taču katram pašam ir jābūt spējīgam kontrolēt, kā viņš to izmanto. Sekss ir kļuvis par likmi spēlē starp valsti un indivīdu, turklāt par publisku likmi; tajā ir ieguldīts vesels diskursu, zināšanu, analīžu un priekšrakstu klājiens."

M.Fuko "Seksualitātes vēsture. 1.daļa. Zinātgriba" 20.-21.lpp.

Šajā sakarā nāk prātā PSRS laulātā pāra uzvedības grāmatas un Ķīnas "viena bērna politika". Taču attālas atbalsis ieskanas arī "latviešu izmiršanas" "demogrāfijas problēmas" sakarā.

Comments

vāāi, šīs grāmatiņas šodien pilnīgi kā must-have lasāmviela iekš LV :D irir ļoti iedvesmojoši, īpaši par valodas lomu, ar kuru paralēles var atrast ne tikai biopolitikas sakarā.
jāsaka pilnīgi "kā no grāmatas" mums tie likteņi te iet :D
Jā, ja vēl Mišels mācētu rakstīt, tad vispār cenas viņam nebūtu. Atceros stāstu, ka Džons Sērls viņam vienā konferencē pēc Fuko referāta noklausīšanās tā arī pajautāja - "Jūs tik skaidri un argumentēti izklāstījāt savus uzskatus. Bet kāpēc jūs tik slikti rakstāt?" Sorry, citēju pēc atmiņas, jo uz sitienu nevaru atrast avotu. Bet tas pavisam noteikti bija 'in print'.
John Searle who is said to have asked Foucault "Why do you write in such an obscure way?"
Foucault replied "Because if I didn't, no-one in France would take me seriously".
No kurienes tas īsti ir? Man šķiet, ka es to lasīju kaut pie Solomona.
Šitas vienkārši internetos mētājās, bet par citiem avotiem [info]thel varētu zināt vairāk.
varētu pievienoties par to teksta rakstības manieri, bet, redz, ņēmu vērā, ka viņš ir francūzis (un tā rakstu valodā ir diagnōze, šķiet:), kā arī es neesmu filozōfs, līdz ar ko galīgi traki nebija. akadēmiskajiem argumenta līnijas ieturētājiem varētu būt besīgi :D

July 2018

Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
Powered by Sviesta Ciba