There's life - riteņi, nāve un cipari [entries|archive|friends|userinfo]
re:

[ userinfo | sc userinfo ]
[ archive | journal archive ]

riteņi, nāve un cipari [Apr. 19th, 2010|12:18 pm]
Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
[Tags|, , , , , ]

Jau otro reizi meklējot CSN statistiku, kurā uzrādītos velosipēdisti, atradu vien šo, bojāgājušie no 1995. līdz 2007.gadam (pirms tam apvienotā kategorija ar mopēdistiem). Tā, uz aci, viņi/mēs vidēji veidojam 4-8% no kopējās melnās bilances (1995.g - 40/660; 2007.g -18/419*).  Te atradu par 2008. - 15 no 149.

Dati rāda - nekļūst sliktāk. Bet vispār, ņemot vērā transportlīdzekļu veidu izmantotāju  proporcijas, tas ir pārāk daudz. Kāpēc? Varam paskatīties uz Dāniju - 'veco' ES dalībvalstu melnajā avī. Tur, teiksim, ja 1996.gadā mira 88 riteņbraucēji, 2005.gadā jau vairs tikai 41 (no attiecīgi 514 un 331). Un tomēr arī tad 8-10 velomirušie uz katra miljona iedzīvotāju 2005.gadā divreiz pārsniedz EK-14 vidējo rādītāju. Taču te jāņem vērā atšķirīgās velotradīcijas un izmantotāju skaits, ko atspoguļo fakts, ka dāņu riteņbraucēji ir ir vidēji pat 10-13 % no CSN upuriem (Nīderlandē - 15-20%). Starp citu, šie paši pavecie Eiropas dati atklāj, ka apmēram puse no mirušajiem velobraucējiem ir vecāki par 60gadiem, četri no pieciem - vīrieši.

Latvijā droši vien situācija ar ievainotajiem ir vēl draņķīgāka, lasīt, 'nevienlīdzīgāka'. Un cilvēki velo nenoliedzami sāk izmantot vairāk. Kas nepieciešams? Infrastruktūra - bez šaubām**. Bet pēc tās saucot, aizmirstam arī izglītības un paškontroles faktoru. Tā kā būtu laiks velosatiksmes un kultūras apmācību puslīdz centralizēti piedāvāt ne tikai skolēniem, bet arī citām grupām. Protams, piemērotu vecumam un esošajām zināšanām, un sākot ar minimumu - CSN pārlasīšanu (šogad vēl neesmu atvēris, atzīstos). Pirms gada ceļu policisti esot dalījuši bukletiņus - varētu atsākt ar vismaz to pašu.

Būtu laiks, uzrakstītu ko plašāku, analīzei līdzīgāku.

*Salīdzinājumam, Latvijā notriektie un mirušie gājēji: 1995. g-185, 2007.g - 58 gājēji

** Kaut kas tiek plānots, bet idiotismu pilnā stilā. Ja šogad atklājamais (kad, rudenī, vai?) Centra - Berģu veloceliņš ir tas, kas tiek veidots šobrīd Teikā.. nu, nezinu. Turklāt, ja tas sāksies/beigsies aptuveni pie Nabaklab, to šobrīd nav oficiāli paredzēts savienot ar Vecrīgas-Imantas (jeb t.s.Jūrmalas) veloceliņu, kas sākas dažsimts metrus tālāk. Līdz Vanšu tiltam velobraucējiem bez apaļakmeņu bruģa šķērsošanas nav iespējams nokļūt (bet tas būtu sīkums). RDSD ir vai nu nemākuļi, vai degungaldomātāju pulciņš.
linkh

Comments:
From:[info]hessin
Date:April 19th, 2010 - 03:05 pm
(Link)
RDSD saka, ka tas [vienalga kas] nav iesējams un lai priecājamies par to, kas ir.
Lielākā problēma esot mašīnas un mašīnu stāvvietas centrā, pēc šī [http://www.rigassatiksme.lv/doc_upl/Tarifukarte0809.JPG] plāna Rīgas Satiksme grib stāvvietas visur, kas, piemēram, klusajā centrā lēni arī notiek. Vienīgais tur neviens vairs mašīnas neliek [Dzirnavu iela spilgts piemērs]. Līdz ar to mašīnu problēma atrisinās pati no sevis un tad es gaidu velo celiņus visur, hehe.

Bet statistikas iztrūkums ir neizprotams, toties, ja tāda būtu tad gan jau daudz cietušo velosipēdistu būtu uz lauku ceļiem alkohola reibumā.
From:[info]eerenpreiss
Date:April 19th, 2010 - 03:42 pm
(Link)
es, protams, priecājos arī par to, kas ir (ja vien uzbūvētais nav pretīgāks par parastu ietvi, kā vietām ceļā uz Mežaparku). Stāvvietu panāktā auto aiziešana ir laba lieta, bet ne vienmēr atbrīvotā vieta velodraudzīga :( Paldies par tarifu karti, interesanta.

Pieņemot, ka 'neiespējamais' attiecināts uz celiņu savienošanu - ja nevēlas no ZAMbulvāra sākuma izveidot pagriezienu un tālāk joslu, lai tiktu uz Vantenieka labās puses (kas ir oficiālais promcentra virziens), kāpēc netaisīt līkumu Basteja bulvāris-Bioloģijas fakultāte (ja negrib trambulim traucēt)-Muitas iela-Citadeles iela? Tas reāli prasītu ietvju savešanu kārtībā (paplašināšanu ieskaitot) ap fakultāti un Kornvaldbulvāra pāreju (kas tik un tā tur ir vajadzīga), ja nerunājam par krāsas švīkām. Līkums pat būtu salīdzinoši klusāks un svētdienas braucējiem mierīgāks.

Ja par datiem - kārtējais piemērs tam, ka info tiek vākta un nodota, bet par attiecīgajiem griezumiem CSB acīmredzot nav publiskā pasūtījuma. Citu ziņu kārotājiem jārok speciālie izdevumi (kas pat varētu būt CSB bibliotēkā), vai arī jāatver maks.

Par alko - vēl viens iemesls paškritikai. Un ne tikai laukos, vai tad Rīgā pēc ballītēm esam īpaši apzinīgāki?
From:[info]hessin
Date:April 22nd, 2010 - 12:22 am
(Link)
Tas bija daļēji ironiski par tām stāvvietām, kur ne Rīgas Satiksme iekasē naudiņu, ne cilvēkiem ir kur atstāt mašīnu. Protams, tā pati RS gribētu, lai visi pārlektu uz sabiedrisko transportu, kas ir murgs. Rezultātā, cilvēki vairāk iet ar kājām no tālākām vietām, bet RS krājas stāvvietu automātu fiksētās uzturēšanas izmaksas.

Man arī liekas, ka šis un daudz kas cits nav nekas sarežģīts, bet ierēdnīts atradīs iemeslu neko nedarīt, nedomāt, un vispār liekas, ka RDSP nav cilvēka, kas saprot velo intereses. Pat ja ir, jācīnās ar birokrātiju, jo vajag jau atbalstu no augšas. (Ušakovs mākot braukt ar velo, lol).

Alko lietoju reti un reti tas sakrīt ar velosipēdošanu (t.i., tikai vienu reizi 6/7 gadu laikā), tā kā varu bļaustīties apkārt :]
[User Picture]
From:[info]ttp
Date:April 19th, 2010 - 03:18 pm
(Link)
paldies par info
From:[info]eerenpreiss
Date:April 19th, 2010 - 03:45 pm

dalīta bēda

(Link)
lūdzu.
pamanīju, ka meklēji. Tagad tik ievainoto statistika vēl jāizrok.
[User Picture]
From:[info]ttp
Date:April 19th, 2010 - 05:36 pm

Re: dalīta bēda

(Link)
tas jau gan dikti apgrūtināts, jo ne jau visi (pats ar ne) pēc sadursmēm kkur vēršos.
galvenais nepapildināt šo statistiku.
turās!