Kas ir pasaule?
« previous entry | next entry »
May. 20th, 2004 | 08:23 am
Pajautājiet ģeogrāfam un viņs teiks, ka tā ir lode.
Pajautājiet astronomam un viņš teiks, ka tas ir bezgalīgs kosmoss.
Pajautājiet bērnam un viņš teiks, ka tā ir viņa māja, kaimiņu māja, visas pļavas, meži, visi avoti un upes, visi kalni, visas jūras kopā un vēl puķes, visi koki, un saule debesīs.
Pajautājiet bardam un viņš jums pavēstīs, ka pasaule ir disks pie Yddrisila saknēm, pa kura stumbru var nokļūt Asgardā, kurā dievi mīt un kur visaugstākajā tronī majestātiski sēž pats Odins ar diviem kraukļiem uz viņa pleciem, no kurienes viņš redz visu, kas notiek uz šīs pasaules, un kur Vallhallā, pie mūždien pārpildītiem galniem Freijas un valkīru pavadībā mūžīgi dzīro kritušie varoņi ...
...
Pajautājiet to filozofam un viņš pateiks, ka pasaule vispār neeksistē ...
Pajautājiet astronomam un viņš teiks, ka tas ir bezgalīgs kosmoss.
Pajautājiet bērnam un viņš teiks, ka tā ir viņa māja, kaimiņu māja, visas pļavas, meži, visi avoti un upes, visi kalni, visas jūras kopā un vēl puķes, visi koki, un saule debesīs.
Pajautājiet bardam un viņš jums pavēstīs, ka pasaule ir disks pie Yddrisila saknēm, pa kura stumbru var nokļūt Asgardā, kurā dievi mīt un kur visaugstākajā tronī majestātiski sēž pats Odins ar diviem kraukļiem uz viņa pleciem, no kurienes viņš redz visu, kas notiek uz šīs pasaules, un kur Vallhallā, pie mūždien pārpildītiem galniem Freijas un valkīru pavadībā mūžīgi dzīro kritušie varoņi ...
...
Pajautājiet to filozofam un viņš pateiks, ka pasaule vispār neeksistē ...
(no subject)
from: evergreen
date: May. 20th, 2004 - 06:27 pm
Link
nee nu varbuut citas teorijas ietekmeets indiviids teix citu, bet pagaidaam izskataas ka shis ir visilgtspeejiigaakais koncepts
Reply | Thread
(no subject)
from: drako
date: May. 20th, 2004 - 07:24 pm
Link
Ne tev tēva, ne māmiņas, Ne tev savas līgaviņas.
33679
Kā tu saproti šo dainu?
Reply | Parent | Thread
(no subject)
from: evergreen
date: May. 20th, 2004 - 08:34 pm
Link
vispirms jaskataas konkreets kultuuras konteksts konkreets laiks, kad tas top, jaaskataas, kas tajaa laikaa notiek pasaulee, kas shajaa konkreetajaa regjionaa, tad no atseviskjiem priekstatiem varam meegjinaat kaut kaa secinaat, kaadaa pasaules ainaa ir vareejis iekljauties shis savaarstiijums
bet principaa man shis savaarstiijums neko nepasaka
bet taa kaa es zinu ka taas ir dainas, tad vvisticamaak, ka radushaas latvijaa, lai arii teritorija var buut visai shaubiigs kriteerijs, jo veesturi nepaarzinu, tikpat labi taa maarinja kas to dziedaaja vareeja atrasties arii braaljzemes teritorijaa
labi kas ar to jaasaprot nezinu, peec buutiibas zinaat nevaru
ko es saprotu, ti mana interpretaacija 2minuushu expromtaa - dievs ir tavaa praataa un idejas gan paliek tikai ne tev citiem kas paliek peec tevis, bet tad kad tevis nebuus arii tava dieva nebuus, vismaz vinjsh prieks tevis buus miris tikpat cik prieks tevis tu pats buus miris
interesanta izklaida pareizticiigaa Dastojevska analiizes kontehtaa
Reply | Parent | Thread
(no subject)
from: drako
date: May. 20th, 2004 - 08:43 pm
Link
Reply | Parent | Thread
(no subject)
from: evergreen
date: May. 20th, 2004 - 11:04 pm
Link
Reply | Parent
(no subject)
from: drako
date: May. 20th, 2004 - 07:37 pm
Link
No vienas puses realitāte ir tikai priekštati cilvēka apziņā.
No otras puses šie priekštati (realitāte) ir apsolūti determinēti. Tas - ir cilvēka apziņai nav izvēles.
Ja realitāti veido cilvēka apziņa, kas veido cilvēka apziņu, jo ja tu saki, ka tā ir determinēta ...
Reply | Parent | Thread
(no subject)
from: evergreen
date: May. 20th, 2004 - 08:37 pm
Link
Reply | Parent | Thread
(no subject)
from: drako
date: May. 20th, 2004 - 08:55 pm
Link
Realitāte pastāv tikai mūsu apziņā -> apziņas eksistence ne teorētiski, ne prakstiski nav apzināta ...
Nu jā ... tu pati secini, ka ārējā pasaule tomēr kaut kā eksistē un kaut kādā veidā atspoguļojas mūsu apziņā ...
Tu nejūti ka tu mētājies no viena pasaules uzskata otrā?
No vienas puses klasisks ideālisms: "realitāte eksistē kā idejas mūsu apziņā"
No otras puses klasisks materiālisms: "mūsu apziņā atspoguļojas realitāte"...
Tad kas ir tavs patiesais priekštats par kuru vispār mēs strīdamies?
Reply | Parent | Thread
(no subject)
from: evergreen
date: May. 20th, 2004 - 11:06 pm
Link
Reply | Parent | Thread
(no subject)
from: drako
date: May. 21st, 2004 - 08:55 am
Link
Tā nav argumentācija un konstruktīva atbilde uz manu jautājumu.
Reply | Parent | Thread
(no subject)
from: evergreen
date: May. 21st, 2004 - 11:02 am
Link
es nesaprotu man ko tev viss priekshaa jaapsaka, vai tieshaam tas nav saprotams, tu mani nebeidz paarsteigt, kaa var nesaprast pashsaprotamas lietas? ko tu gribi, lai es tev visu epistemologjiju paarstaastu? pilniigs sviests - varbuut tev viebkaarshi kaadas graamatas jaapalas, lai nebuutu taada putra galvaa? pat nezinu ko ieteikt
Reply | Parent | Thread
(no subject)
from: drako
date: May. 21st, 2004 - 12:07 pm
Link
Reply | Parent | Thread
(no subject)
from: evergreen
date: May. 21st, 2004 - 12:22 pm
Link
shitas mateerijas un idejas prioritaates daliijums vispaar ir kaut kas fenomenaals idejas veesturee, nez par to var runaat, var sadaliit, var savienot, gruuts jautaajums liela probleema, kaut kad senaak to veel risinaaja, peec huserla vairs nerisina
Reply | Parent | Thread
(no subject)
from: drako
date: May. 21st, 2004 - 03:31 pm
Link
Cik noprotu rortijs runā par to, ka patiesība eksistē tikai kā sociāls fenomens, kad cilveki solidarizejas vienā ticībā.
"We cannot justify our beliefs (in physics, ethics, or any other area) to everybody, but only to those whose beliefs overlap ours to some appropriate extent."
Nezinu. Nav man laika un intereses iedziļināties viņa filozofijā.
Ja tevi neinteresē kontruktīva diskusija, (kas saskaņā ar rortiju ir neiespējama, IMHO) tad nafig vispār kaut ko man ar tevi runāt?
Cik noprotu Rortija filosofija ir pašdestruktīva. Tāadi paši ir tavi argumenti. Sīkākās detaļās iedziļināties nevēlos. Man ir citas problēmas ko risināt, sauļuk ...
Reply | Parent | Thread
(no subject)
from: evergreen
date: May. 21st, 2004 - 04:32 pm
Link
Nezinu, kā tev atbildēt ...
TAS BUUTU DIIVAINI JA TU ATBILDEETU
CIK ATCEROS TAD ATBILDES TIKA PRASIITAS NO MANIS
Cik noprotu rortijs runā par to, ka patiesība eksistē tikai kā sociāls fenomens, kad cilveki solidarizejas vienā ticībā. KAA VALODAS FENOMENS, KAD PAR KAUT KO KAUT KAA JAARUNAA
"We cannot justify our beliefs (in physics, ethics, or any other area) to everybody, but only to those whose beliefs overlap ours to some appropriate extent."
NEZINU KUR TUR EETIKA UN CITAS LIETAS TICIIBA IR IZSKAUSTA TAA TIKAI TRAUCEE, TIESA RORTIJS IR SOCIAALI ORIENTEETS UZ SAVU LIBERAALISMA FORMU, BET ARII KAA PASHREALIZAACIJAS IESPEEJU
Nezinu. Nav man laika un intereses iedziļināties viņa filozofijā.
NEVIENS TEV NELIEK IEDZILJINAATIES
UN NEVIENS NELIEK IZTEIKT SECINAAJUMUS
UN VISPAAR TEV NEVIENS NEKO NELIEK
JAUTAAJUMS BIJA PAR SARUNAASHANOS, CIK ATCEROS
UN TAA IR MANA VALODA, TAS ARII VISS
Ja tevi neinteresē kontruktīva diskusija, (kas saskaņā ar rortiju ir neiespējama, IMHO) tad nafig vispār kaut ko man ar tevi runāt?
TIESHI TO ES ARII TEV TEICU
BET ES ESMU GATAVA RUNAAT AR VISIEM, GANDRIIZ JEBKURAA BRIIDII, JA KAADAM TO VAJAG
Cik noprotu Rortija filosofija ir pašdestruktīva. Tāadi paši ir tavi argumenti. Sīkākās detaļās iedziļināties nevēlos. Man ir citas problēmas ko risināt, sauļuk ... NEE VINJA FILOSOFIJA NAV PASHDESTRUKTIIVA TIESHI OTRAADI, TAA IR PASHRADOSHA UN DOD CILVEEKAM JELKAADU IESPEEJU SHAJAA BEZCERIIBAA, DROSVIEN, KA ARII VINJA PIEDAAVAATO IESPEEJU VAR NOLIKT LIIDZ AR ZEMI, BET ES VEEL TO POZIICIJU NO KURAS TO VAREETU IZDARIIT NEREDZU
Reply | Parent | Thread
(no subject)
from: drako
date: May. 21st, 2004 - 05:12 pm
Link
http://www.leaderu.com/aip/docs/geu
Diemžēl man pašu Rortiju izburt cauri momentā nav iespējams, tāpēc aprobežojos ar to, ko saka kritiķi. Lasīju arī ka viņš vispār tiek kritizēts par savu attieksmi pret patiesības izzināšanu:
"As we have seen in connection with Rorty's attitude to science, it is particularly Rorty's treatment of truth and knowledge that has drawn fire from philosophers. While a great variety of philosophers have criticized Rorty on this general score in a great variety of ways, it is not very difficult to discern a common concern; Rorty's conversationalist view of truth and knowledge leaves us entirely unable to account for the notion that a reasonable view of how things are is a view suitably constrained by how the world actually is."
http://plato.stanford.edu/entries/r
Iepriekšējais citāts ir no:
http://webpages.ursinus.edu/rrichter/ro
Patiesība tam fruktam ir arī mājaslapa ... bet tas laikam tev nav jaunums ...
http://www.stanford.edu/~rrorty/
Have fun.
Reply | Parent | Thread
(no subject)
from: evergreen
date: May. 21st, 2004 - 06:44 pm
Link
nee nezinaaju, ka vinjam pasham sava maajas lapa, tik liela vinja fane es neesmu, es no vinja maacos izmantot vinju (arii citus) savaam vajadziibaam (te runa par valodu)
es vairaak ticeetu, ja filosofi godiigi teiktu, ko atseviskji bet tikai atseviskji filosofi arii saka, ka Rirtijs maita ir filosofijas nodeveejs un taads vinjsh arii ir vinjsh destruktiivs no pashas filosofijas iekshienes un daudzi filosofi uzskata, ka filosofam taa nevajadzeetu dariit, pietiek, ka kritika naak no tiem, kas ir citi, ne filosofi, turklaat rortijs arii konsekventi pasaka, ka no filosofiem vienas probleemas vien rodas, ka vinji pretendee uz ontologiju nevis tikai uz epistemologiju, taadeelj filosofu vinjsh piedaavaa aizstaat ar "speeciigo dzejnieku"(tas ir atkal vesels staasts)
nu ja un ja pienjem, ka rortijam attieciibaa uz patiesiibas izzinju tomeer ir taisniiba, tad sanaak ka visa filosofijas veesture ir bezjeedziiga, tachu taa ir tikai iedomiiba taa vinju nointerpreteet, jo nelielu noziimi vinjsh tai pieskjir, kaa valoda taa ir deriiga, lai uz taas pamata, preteeji tai var veidot citu valodu, ja nebuutu vecaas valodas nebuutu arii jaunaas
nu taa apmeeram
Reply | Parent | Thread
(no subject)
from: drako
date: May. 21st, 2004 - 06:59 pm
Link
Reply | Parent | Thread
(no subject)
from: evergreen
date: May. 21st, 2004 - 07:58 pm
Link
Reply | Parent | Thread
(no subject)
from: drako
date: May. 21st, 2004 - 08:06 pm
Link
Tas ir tā pat kā tev aiziet uz bibliotēku vai pastiepties līdz grāmatu plauktam. Visu atrast nevar, bet šo to var.
Reply | Parent | Thread
(no subject)
from: evergreen
date: May. 21st, 2004 - 08:59 pm
Link
ja es to daru, tad tas noziimee, ka kaadaa briidii esmu nonaakusi pie secinaajuma, ka man tas ir vajadziigs
Reply | Parent