Kas ir pasaule?

« previous entry | next entry »
May. 20th, 2004 | 08:23 am

Pajautājiet ģeogrāfam un viņs teiks, ka tā ir lode.

Pajautājiet astronomam un viņš teiks, ka tas ir bezgalīgs kosmoss.

Pajautājiet bērnam un viņš teiks, ka tā ir viņa māja, kaimiņu māja, visas pļavas, meži, visi avoti un upes, visi kalni, visas jūras kopā un vēl puķes, visi koki, un saule debesīs.

Pajautājiet bardam un viņš jums pavēstīs, ka pasaule ir disks pie Yddrisila saknēm, pa kura stumbru var nokļūt Asgardā, kurā dievi mīt un kur visaugstākajā tronī majestātiski sēž pats Odins ar diviem kraukļiem uz viņa pleciem, no kurienes viņš redz visu, kas notiek uz šīs pasaules, un kur Vallhallā, pie mūždien pārpildītiem galniem Freijas un valkīru pavadībā mūžīgi dzīro kritušie varoņi ...

...

Pajautājiet to filozofam un viņš pateiks, ka pasaule vispār neeksistē ...

Link | Leave a comment | Add to Memories


Comments {21}

evergreen

(no subject)

from: [info]evergreen
date: May. 20th, 2004 - 06:27 pm
Link

kaa neeksistee? eksistee tikai kaa priekstati tavaa apzinjaa, kas ir ljoti buutiska nianse
nee nu varbuut citas teorijas ietekmeets indiviids teix citu, bet pagaidaam izskataas ka shis ir visilgtspeejiigaakais koncepts

Reply | Thread


D[ra]kone

(no subject)

from: [info]drako
date: May. 20th, 2004 - 07:24 pm
Link

Kur, Dieviņ, tu paliksi, Kad mēs visi nomirsim?
Ne tev tēva, ne māmiņas, Ne tev savas līgaviņas.
33679

Kā tu saproti šo dainu?

Reply | Parent | Thread


evergreen

(no subject)

from: [info]evergreen
date: May. 20th, 2004 - 08:34 pm
Link

nu interpretaacijas iespeejas ir ljoti dazaadas :))) kas ar tevi?
vispirms jaskataas konkreets kultuuras konteksts konkreets laiks, kad tas top, jaaskataas, kas tajaa laikaa notiek pasaulee, kas shajaa konkreetajaa regjionaa, tad no atseviskjiem priekstatiem varam meegjinaat kaut kaa secinaat, kaadaa pasaules ainaa ir vareejis iekljauties shis savaarstiijums
bet principaa man shis savaarstiijums neko nepasaka
bet taa kaa es zinu ka taas ir dainas, tad vvisticamaak, ka radushaas latvijaa, lai arii teritorija var buut visai shaubiigs kriteerijs, jo veesturi nepaarzinu, tikpat labi taa maarinja kas to dziedaaja vareeja atrasties arii braaljzemes teritorijaa
labi kas ar to jaasaprot nezinu, peec buutiibas zinaat nevaru
ko es saprotu, ti mana interpretaacija 2minuushu expromtaa - dievs ir tavaa praataa un idejas gan paliek tikai ne tev citiem kas paliek peec tevis, bet tad kad tevis nebuus arii tava dieva nebuus, vismaz vinjsh prieks tevis buus miris tikpat cik prieks tevis tu pats buus miris
interesanta izklaida pareizticiigaa Dastojevska analiizes kontehtaa

Reply | Parent | Thread


D[ra]kone

(no subject)

from: [info]drako
date: May. 20th, 2004 - 08:43 pm
Link

Un kāda būs tava kritika šai konstrukcijai. kuru aprakstīji?

Reply | Parent | Thread


evergreen

(no subject)

from: [info]evergreen
date: May. 20th, 2004 - 11:04 pm
Link

no jeegas viedoklja tas kljuust neiespeejami, jebko pateikt

Reply | Parent


D[ra]kone

(no subject)

from: [info]drako
date: May. 20th, 2004 - 07:37 pm
Link

Summējot tavu priekštatu kopumu:

No vienas puses realitāte ir tikai priekštati cilvēka apziņā.

No otras puses šie priekštati (realitāte) ir apsolūti determinēti. Tas - ir cilvēka apziņai nav izvēles.

Ja realitāti veido cilvēka apziņa, kas veido cilvēka apziņu, jo ja tu saki, ka tā ir determinēta ...

Reply | Parent | Thread


evergreen

(no subject)

from: [info]evergreen
date: May. 20th, 2004 - 08:37 pm
Link

cilveeka apzinja vai taa isti eksistee un kaada ir taas eksistences forma, tas veel ne teoreetiski, ne praktiski nav apzinaats, te jau taa subjektivitaate, jo apzinja ir aprakstaama tikai no iekshienes taapat kaa visa pasaule, lai arii te ir liela atskjiriiba, jo aareejaa pasaulee tomeer kaut kaa eksistee a9vai arii valoda muus maana piespeeleejot lingvinistiskas fraazes, kas vareetu likt domaat, ka vareetu buut) kas var kaadaa noteiktaa veidaa atspoguljoties apzinjaa

Reply | Parent | Thread


D[ra]kone

(no subject)

from: [info]drako
date: May. 20th, 2004 - 08:55 pm
Link

Manī veidojas loģiskā ķēdīte ...

Realitāte pastāv tikai mūsu apziņā -> apziņas eksistence ne teorētiski, ne prakstiski nav apzināta ...

Nu jā ... tu pati secini, ka ārējā pasaule tomēr kaut kā eksistē un kaut kādā veidā atspoguļojas mūsu apziņā ...

Tu nejūti ka tu mētājies no viena pasaules uzskata otrā?

No vienas puses klasisks ideālisms: "realitāte eksistē kā idejas mūsu apziņā"

No otras puses klasisks materiālisms: "mūsu apziņā atspoguļojas realitāte"...

Tad kas ir tavs patiesais priekštats par kuru vispār mēs strīdamies?

Reply | Parent | Thread


evergreen

(no subject)

from: [info]evergreen
date: May. 20th, 2004 - 11:06 pm
Link

ir jaabuut mulkjim, lai neredzeetu, ka tas ir viens un tas pats

Reply | Parent | Thread


D[ra]kone

(no subject)

from: [info]drako
date: May. 21st, 2004 - 08:55 am
Link

Pati muļķe.

Tā nav argumentācija un konstruktīva atbilde uz manu jautājumu.

Reply | Parent | Thread


evergreen

(no subject)

from: [info]evergreen
date: May. 21st, 2004 - 11:02 am
Link

uz kaadu jautaajumu?
es nesaprotu man ko tev viss priekshaa jaapsaka, vai tieshaam tas nav saprotams, tu mani nebeidz paarsteigt, kaa var nesaprast pashsaprotamas lietas? ko tu gribi, lai es tev visu epistemologjiju paarstaastu? pilniigs sviests - varbuut tev viebkaarshi kaadas graamatas jaapalas, lai nebuutu taada putra galvaa? pat nezinu ko ieteikt

Reply | Parent | Thread


D[ra]kone

(no subject)

from: [info]drako
date: May. 21st, 2004 - 12:07 pm
Link

Nē, tev nav jāpārstāsta man epistemoloģija. Tev tikai jāpasaka, vai tavi izslavinātie priekštati pieder pie materiālistiskā vai ideālistiskā pasaules uzskata par matērijas un idejas primaritāti. Un ceru pati esi izlasījusi pietiekoši grāmatiņas, lai zinātu ar ko atšķirās ideālisms no materiālisma.

Reply | Parent | Thread


evergreen

(no subject)

from: [info]evergreen
date: May. 21st, 2004 - 12:22 pm
Link

es shobriid paarstaavu rortiju, ti. esmu rortija ietekmee, taa, ka es nepaarstaavu ne vienu, vispaar ir mulkjiigi kaut ko paarstaaveet, njemot veeraa, ka visi shie daliijumi ir relatiivi un ir izdariiti taadeelj, ka kaut kaa par kaut ko ir jaarunaa, respektiivi, visas probleemas rodas valodaa, apgaismiibas vaardu kraajums, kuraa izteikts shis daliijums ir novecojis, ja labu laiku visaadi vectermini tiek aizstaati ar citiem, citaa valodaa mees tagad runaajam - haidigers, huserls, rortijs, bluums uc, citas struktuuras paraadaas, citi daliijumu kriteeriji, citas runaashanas manieres, iedaliit kaut ko divaas shaada tipa lielaas daljaas, tas ir taapat kaa pateikt, te beidzas zinaatne un saakas dievs, viss jau buutu labi, ja to teiktu vienkaarsh cilveeks, bet ja to saka piemeeram astranomijas profesors, tad jau kljuust skumji, iisteniibaa tad gribas lamaaties
shitas mateerijas un idejas prioritaates daliijums vispaar ir kaut kas fenomenaals idejas veesturee, nez par to var runaat, var sadaliit, var savienot, gruuts jautaajums liela probleema, kaut kad senaak to veel risinaaja, peec huserla vairs nerisina

Reply | Parent | Thread


D[ra]kone

(no subject)

from: [info]drako
date: May. 21st, 2004 - 03:31 pm
Link

Nezinu, kā tev atbildēt ...

Cik noprotu rortijs runā par to, ka patiesība eksistē tikai kā sociāls fenomens, kad cilveki solidarizejas vienā ticībā.

"We cannot justify our beliefs (in physics, ethics, or any other area) to everybody, but only to those whose beliefs overlap ours to some appropriate extent."

Nezinu. Nav man laika un intereses iedziļināties viņa filozofijā.

Ja tevi neinteresē kontruktīva diskusija, (kas saskaņā ar rortiju ir neiespējama, IMHO) tad nafig vispār kaut ko man ar tevi runāt?

Cik noprotu Rortija filosofija ir pašdestruktīva. Tāadi paši ir tavi argumenti. Sīkākās detaļās iedziļināties nevēlos. Man ir citas problēmas ko risināt, sauļuk ...

Reply | Parent | Thread


evergreen

(no subject)

from: [info]evergreen
date: May. 21st, 2004 - 04:32 pm
Link


Nezinu, kā tev atbildēt ...
TAS BUUTU DIIVAINI JA TU ATBILDEETU
CIK ATCEROS TAD ATBILDES TIKA PRASIITAS NO MANIS

Cik noprotu rortijs runā par to, ka patiesība eksistē tikai kā sociāls fenomens, kad cilveki solidarizejas vienā ticībā. KAA VALODAS FENOMENS, KAD PAR KAUT KO KAUT KAA JAARUNAA

"We cannot justify our beliefs (in physics, ethics, or any other area) to everybody, but only to those whose beliefs overlap ours to some appropriate extent."
NEZINU KUR TUR EETIKA UN CITAS LIETAS TICIIBA IR IZSKAUSTA TAA TIKAI TRAUCEE, TIESA RORTIJS IR SOCIAALI ORIENTEETS UZ SAVU LIBERAALISMA FORMU, BET ARII KAA PASHREALIZAACIJAS IESPEEJU

Nezinu. Nav man laika un intereses iedziļināties viņa filozofijā.
NEVIENS TEV NELIEK IEDZILJINAATIES
UN NEVIENS NELIEK IZTEIKT SECINAAJUMUS
UN VISPAAR TEV NEVIENS NEKO NELIEK
JAUTAAJUMS BIJA PAR SARUNAASHANOS, CIK ATCEROS
UN TAA IR MANA VALODA, TAS ARII VISS

Ja tevi neinteresē kontruktīva diskusija, (kas saskaņā ar rortiju ir neiespējama, IMHO) tad nafig vispār kaut ko man ar tevi runāt?
TIESHI TO ES ARII TEV TEICU
BET ES ESMU GATAVA RUNAAT AR VISIEM, GANDRIIZ JEBKURAA BRIIDII, JA KAADAM TO VAJAG

Cik noprotu Rortija filosofija ir pašdestruktīva. Tāadi paši ir tavi argumenti. Sīkākās detaļās iedziļināties nevēlos. Man ir citas problēmas ko risināt, sauļuk ... NEE VINJA FILOSOFIJA NAV PASHDESTRUKTIIVA TIESHI OTRAADI, TAA IR PASHRADOSHA UN DOD CILVEEKAM JELKAADU IESPEEJU SHAJAA BEZCERIIBAA, DROSVIEN, KA ARII VINJA PIEDAAVAATO IESPEEJU VAR NOLIKT LIIDZ AR ZEMI, BET ES VEEL TO POZIICIJU NO KURAS TO VAREETU IZDARIIT NEREDZU

Reply | Parent | Thread


D[ra]kone

(no subject)

from: [info]drako
date: May. 21st, 2004 - 05:12 pm
Link

"Christians make no attempt to refute it, it will destroy itself, and possibly its antireligious philosophical predecessors such as Sartrian existentialism, logical positivism, and Wittgensteinianism. This self-destruction will occur despite the efforts of Richard Rorty, postmodernism’s most gifted defender, who may ultimately do more to destroy the movement that to defend it."

http://www.leaderu.com/aip/docs/geuras.html

Diemžēl man pašu Rortiju izburt cauri momentā nav iespējams, tāpēc aprobežojos ar to, ko saka kritiķi. Lasīju arī ka viņš vispār tiek kritizēts par savu attieksmi pret patiesības izzināšanu:

"As we have seen in connection with Rorty's attitude to science, it is particularly Rorty's treatment of truth and knowledge that has drawn fire from philosophers. While a great variety of philosophers have criticized Rorty on this general score in a great variety of ways, it is not very difficult to discern a common concern; Rorty's conversationalist view of truth and knowledge leaves us entirely unable to account for the notion that a reasonable view of how things are is a view suitably constrained by how the world actually is."

http://plato.stanford.edu/entries/rorty/#4

Iepriekšējais citāts ir no:
http://webpages.ursinus.edu/rrichter/rortyone.html

Patiesība tam fruktam ir arī mājaslapa ... bet tas laikam tev nav jaunums ...

http://www.stanford.edu/~rrorty/

Have fun.

Reply | Parent | Thread


evergreen

(no subject)

from: [info]evergreen
date: May. 21st, 2004 - 06:44 pm
Link

tu gan esi fanaats :)))))
nee nezinaaju, ka vinjam pasham sava maajas lapa, tik liela vinja fane es neesmu, es no vinja maacos izmantot vinju (arii citus) savaam vajadziibaam (te runa par valodu)
es vairaak ticeetu, ja filosofi godiigi teiktu, ko atseviskji bet tikai atseviskji filosofi arii saka, ka Rirtijs maita ir filosofijas nodeveejs un taads vinjsh arii ir vinjsh destruktiivs no pashas filosofijas iekshienes un daudzi filosofi uzskata, ka filosofam taa nevajadzeetu dariit, pietiek, ka kritika naak no tiem, kas ir citi, ne filosofi, turklaat rortijs arii konsekventi pasaka, ka no filosofiem vienas probleemas vien rodas, ka vinji pretendee uz ontologiju nevis tikai uz epistemologiju, taadeelj filosofu vinjsh piedaavaa aizstaat ar "speeciigo dzejnieku"(tas ir atkal vesels staasts)
nu ja un ja pienjem, ka rortijam attieciibaa uz patiesiibas izzinju tomeer ir taisniiba, tad sanaak ka visa filosofijas veesture ir bezjeedziiga, tachu taa ir tikai iedomiiba taa vinju nointerpreteet, jo nelielu noziimi vinjsh tai pieskjir, kaa valoda taa ir deriiga, lai uz taas pamata, preteeji tai var veidot citu valodu, ja nebuutu vecaas valodas nebuutu arii jaunaas
nu taa apmeeram

Reply | Parent | Thread


D[ra]kone

(no subject)

from: [info]drako
date: May. 21st, 2004 - 06:59 pm
Link

Es neesmu fanāts, es vienkārši izmantoju googli.

Reply | Parent | Thread


evergreen

(no subject)

from: [info]evergreen
date: May. 21st, 2004 - 07:58 pm
Link

nu tev aciimredzot ir speeciiga motivaacija to izmantot

Reply | Parent | Thread


D[ra]kone

(no subject)

from: [info]drako
date: May. 21st, 2004 - 08:06 pm
Link

Tam nav nekāda sakara ar "motivaciju" Man tas ir instruments, tāpat, kā galdniekam āmurs.

Tas ir tā pat kā tev aiziet uz bibliotēku vai pastiepties līdz grāmatu plauktam. Visu atrast nevar, bet šo to var.

Reply | Parent | Thread


evergreen

(no subject)

from: [info]evergreen
date: May. 21st, 2004 - 08:59 pm
Link

man lai aizietu liidz bibliotekai vai pastieptos liidz graamatu plauktam IR vajadziiga motivaacija
ja es to daru, tad tas noziimee, ka kaadaa briidii esmu nonaakusi pie secinaajuma, ka man tas ir vajadziigs

Reply | Parent