Prof. Biezpientaures pētījumu centrs - Ceļojuma piezīmes, 3

20. Dec 2005

15:35 - Ceļojuma piezīmes, 3

Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry

Par austrumnieku braukšanas paražām zin visi. Interesanti ir tas, ka pat tik daudzkārt par Rīgu lielākā pilsētā kā Delhi (~12milj. iedzīvotāju) pāris dienas daudz braukājot pa pilsētu, neredzēju nevienu pašu avāriju. Protams, man nav ilūziju, ka to nav vispār. Tomēr neviļus prātā nāk domas, ka rietumnieciskā CSN sistēma ar tūkstošiem luksoforu un tonnām ceļazīmju nerada drošāku braukšanas vidi. Taurēšana tuvojoties krustojumiem vai apdzenot, manuprāt, ir vienkārši ģeniāls un vienkāršs līdzeklis, kas būtu ieviešams arī Rīgā. Galu galā, ja katrs satiksmes dalībnieks ir mobilizējies, satiksmei kopumā tas ir labāk. Un šī rietumnieku paštaisnuma sajūta - esmu uz galvenā ceļa, un tāpēc vairs vispār neko neredzu ! Tad jau nav brīnums, ka uz tik laba ceļa kā Rīga-Saulkrasti mierā snaudošie sardeļcilvēki sitas nost un rauj līdz citus. Kopumā pareizi ir - kam lielāks ātrums, vai pirmais uztaurē, tam priekšroka. Pat zinātnes vīri sāk kautko murgot par pašregulējošām sistēmām (lai arī nekas nebija jāizgudro - pietika pavērot katvai skudrupūzni). Tātad, apkopojot - statisku noteikumu kopa parasti ir vājāks organizējošais faktors nekā pašregulējosa sistēma.

Nobeigumā par pašregulēšanos. Kad es sāku vietējam pavadonim dziedāt difirambas par indiešu vadītāju dziļo mieru, rāmo pasaules uztveri un brālīgo attieksmi pret pārējiem satiksmes dalībniekiem, viņš pavēstīja lūk ko. Tā kā katru dienu tiekot notiekti cilvēki, tad gadoties ka taisnība paliekot finansiāli veiksmīgākā pusē (kas gan mani nepārsteidza). Vai arī pie smagākām avārijām - kad auto jāremontē (skrambas un buktes neviens pat neapstājas lai aplūkotu), nereti vainīgais esot tas, kurš zaudē improvizētā dūru cīņā. Mēdzot būt tā, ka pūlis savas simpātijas veltot kādai no pusēm (nereti - sabrūcētam gājējam) un tad rezultāts esot skaidrs vēl pirms beigām.

(5 raksta | ir doma)

Comments:

[User Picture]
From:[info]starro
Date:20. Decembris 2005 - 16:58
(Link)
a cik Deli auto uz iedzīvotāju? Grūti būs ar to pašorganizāciju, ja vismaz 0,2 uz dvēseli..
(Reply to this) (Thread)
From:[info]biezpientaure
Date:20. Decembris 2005 - 19:13
(Link)
gan jau ka tāpat kā pie mums - auto mazāk nekā iedzīvotāju. Un vai un kā tas ietekmē pašregulāciju ?
Man liekas ka pie noteikta apjoma pilsētas sāk attīstīties pēc citiem likumiem, daudz kas pašregulējas. Cilvēki atkal satuvinās, vismaz sarunājas rindā vai metro, sasmaidās. To es arī Londonā ievēroju vēl pagājušā gadā.
(Reply to this) (Parent)
From:[info]zazazelle
Date:20. Decembris 2005 - 17:22
(Link)
man mamma no riigas raksta: "Tev atnaaca veestule no celu satiksmes departamenta kaa pateiciiba, ka neesi
paarkaapusi celu satiksmes noteikumus."
smalki.
laikam taa ari ir vieniigaa iespeeja neuzbraukt kaadam riigas aizmigushajam virsuu- dabuut 2000.gadaa tiesiibas, peec paardziivotaa ieksh kursiem un eksaamena nekad vairs neseesties pie stuures un izmantot tiesiibas tikai bankaa. un vislabaak- vispaar paarvaakties uz citu valsti, kur satikceljnoteiki ir tikai tik taadi, ka vairaak pa vienu alu nedriikst pie stuures dzert (jo ja abaas rokaas pudeles, ta neerti stuureet), ka atsevishkjaas paarejaas gaajeejiem ieteicams iet pa zebru ta ka deg sarkanaa gaisma nevis zaljaa, un ka tad, kad ir pavisam jau nakts, ta vajag kaukaadas garbariinugunis ierubiit (ja atrod, kur to var izdariit, un ja kaiminsh nav lampochkas izskruuveejis). bet es ar avaarijas neredzu uz ielaam. sadauziitas mashiinas jaa, bet avaarijas nee. bet galvenais jau ka ir droshiibas sajuuta. tie, kas mashiinaa juut tevi, kas esi aaraa. man taa liekas vismaz.
(Reply to this)
[User Picture]
From:[info]skuka
Date:20. Decembris 2005 - 18:46
(Link)
Nu, bija tur viens zinātnieks, šķiet, kanādas, kurš šur tur jau ir ieviesis pašregulējošos sistēmu, tieši uz sarežģītākajiem krustojumiem novācot pilnīgi visas zīmes, cilvēki viekārši spiesti piebremzēt un paskatīties, vai ceļš brīvs. normāli.
(Reply to this)
[User Picture]
From:[info]smejmoon
Date:21. Decembris 2005 - 16:45
(Link)
apļi
(Reply to this)