Aufklärung's Journal
[Most Recent Entries]
[Calendar View]
[Friends]
Below are the 20 most recent journal entries recorded in
Aufklärung's LiveJournal:
[ << Previous 20 ]
| Friday, July 4th, 2025 | | 10:33 am |
Bērnu lasīšana vasarā (dienā obligāti 20 lapas, zem kontroles, blakus mammai, prasa visus vārdiņus, kurus nezina): divi lasa Darelu, viens Bredberiju, esmu apmierināta (noslauka sviedrus no pieres).
Bet visumā, nepamet sajūta, ka alfa paaudzei, kurā grāmatu lasīšanas prakse būs apmēram tādos līmeņos kā pirms Gūtenberga spiedes izgudrošanas, vecāks, kurš ar pātagas/burkāna metodi izdzīs savas atvases cauri visiem stendāliem, čehoviem, vecajām derībām, izcili, ja arī Rablē un vēl senākām lietām, izaudzinās Dīvaiņus, kuri ne visai iederēsies apkārtējā sabiedrībā un valdošajās vērtībās un attiecīgi dzīvē daudz cietīs. | | Friday, May 23rd, 2025 | | 1:23 pm |
| | Wednesday, May 21st, 2025 | | 9:02 pm |
Rakstnieku uzvedība saviesīgos pasākumos, vēsturiskie piemēri (Frēnsiss Skots Ficdžeralds un Zelda Ficdžeralda, 1927):
Asking guests for watches and jewelry on the pretext of performing a magic trick, they retired to the kitchen where they set about cooking their new acquisitions in a pot of tomato sauce. | | Wednesday, April 23rd, 2025 | | 4:58 pm |
Uzzinu pēdējā: no prūšiem, no Karaļaučiem, cēlies ne tikai I. Kants, bet arī Dž.R.R. Tolkīns.
The Tolkien family originated in the East Prussian town of Kreuzburg near Königsberg, which had been founded during the medieval German eastward expansion, where his earliest-known paternal ancestor, Michel Tolkien, was born around 1620. According to Ryszard Derdziński, the surname Tolkien is of Low Prussian origin and probably means "son/descendant of Tolk". Another suspected origin is the East Prussian village of Tołkiny. | | Thursday, February 6th, 2025 | | 8:35 pm |
Arī pavisam jaunās paaudzes rakstnieki turpina uzskatīt (tikko vienu pieķēru), tāpat kā uzskatījām "mēs" 1980.-1990. gados, - ka "mēļš" ir maigi rozā vai bēšīgs ("mēļu rožu pušķis").
Vajadzētu atcerēties pārbaudīt vēl pēc gadiem 25, vai šis turpinās.
Intuitīvi šķiet, ka "mēļš" vajadzētu nākt no latīņu 'malva', franču un angļu 'mauve'. Bet tā neesot gan: 'mēļš' = from the same stem as melns (q.v.): Proto-Baltic *mel-n, from Proto-Indo-European *mel- (“dark, red color; dirty”). Interestingly, the same stem gave rise to blue- and black-color terms in Baltic languages. Cognates include Lithuanian dialectal mė́las (“blue”). | | Thursday, January 16th, 2025 | | 9:00 pm |
Latviešu deminutīvu izskaņas un to varianti visu vārdšķiru kontekstā (via Endzelīns):
-iņš, -iņa, -tiņš, -tiņa, -stiņš, -stiņa, -niņš, -niņa, -sniņš, -sniņa, -īns, -īna, -tīns, -tīna, -snīns, -snīna, -ins, -ina, -inis, -ine, -iens, -eņš, -eņa, -teņš, -teņa, -sneņš, -sneņa, -enis, -ene, -tene, -ēns, -ēna, -tēns, -tēna, -snēns, -snēna, -āns, -ana, -ītis, -īte, -ete, -tītis, -tīte, -nītis, -utis, -ute, -uta, -atis, -āte, -ata, -elis, -ele, -telis, -tele, -ēlis, -ēle, -ulis, -ule, -uļa, -ala, -aļa, -uks, -uka, -ucis, -udzis, -āks, -āka, -aks, -ēks, -ika, -īca, -iķis, -uška, -uškis, -auska, -auskis, -ka, -nieks, -nīca, -iņks, -eņks, -iņka, -eņka, -uža, -aža, -eža, -ežis, -ešs, -ēšs, -īšs, -iešs.
Beat this. | | Tuesday, December 31st, 2024 | | 9:08 pm |
Cik šaura telpa, Ko acis aptver! Un redzamā debess Galvu spiež.
Aiz jūdžu kalniem Jau zeme beidzas, Virs mākoņiem pakārtas Zvaigznes mirdz.
Dūcošā steigā Uz priekšu mūs aizrauj Gaismas tālē Mūžīgais laiks.
Bet tāle tālu Un nenāk tuvu, Un neatkāpjas No papēžiem nakts.
Rainis | | Monday, December 16th, 2024 | | 11:37 am |
A man at a bar is nipped on the ankle by a small terrier, which the bartender tells him belongs to the piano player. The man goes to the piano player and says, “Do you know your dog just bit my ankle??” - “No, but if you hum a few bars, I can wing it.” | | Friday, March 29th, 2024 | | 10:47 am |
Fascinējoša intervija: https://www.lsm.lv/raksts/dzive--stils/cilvekstasti/28.03.2024-vina-ir-neredziga-un-viena-pati-audzina-tris-bernus-saruna-ar-elizi-strazdinu.a548293/"Mēs kopā skatāmies animācijas filmas, kopā spēlējam galda spēles. Mēs kopā braucam arī uz jūru, tur, protams, es arī piesaistu draugus, paziņas – cilvēku, kas tos bērnus tomēr var pieskatīt. Lai nav tā, ka bērni visu laiku jūtas man piesieti, ka viņiem ir jānāk un visu laiku jāatskaitās: "Mammu, es esmu tur." Arī uz tādiem publiskiem, lieliem pasākumiem es visu laiku cenšos draugu kompāniju pieaicināt, kas tomēr paskatīsies arī ar aci uz tiem bērniem, ko viņi dara, lai dotu viņiem mazliet brīvību arī ārpus mājas. Jo man neliekas pareizi, ka mēs aizbrauktu atpūsties un viņi visu laiku būtu metra attālumā no manis, lai es viņus dzirdu un jūtu. Tas man neliekas pareizi. Bet, jā, mēs braucam uz jūru, mēs piedalāmies pārgājienos, mēs daudz ko īstenībā darām kopā. Ēst taisām kopā." | | Thursday, September 21st, 2023 | | 8:40 pm |
The genitive case is falling out of use in modern German. Where the formal rules dictate that the genitive should be used, it’s very common to ignore the rules and use a dative instead. | | Wednesday, August 23rd, 2023 | | 9:03 pm |
Biju Talsos, piestāju pie savas baznīcas (interjers - atbaidošs tautiskais kičs, bet ļoti omulīgs, mīļš, gandrīz varētu būt kulta statusā), satiku divas dievbijīgas tantiņas, viena bija iekšā, otra mani nomainīja, kad gāju ārā. Tad biju Valdemārpilī, kas bija tukša kā izslaucīta, piestāju burtiski vienu minūti pie pilsētas lepnuma - baltās luterāņu baznīcas, kas, protams, bija ciet; tūlīt nez no kurienes tukšā ielā uzradās dievbijīga tantiņa lakatiņā un ar auduma kulīti: te draudzes priekšniece burtiski blakus dzīvojot, varot aiziet pasaukt, lai atslēdz; "būs jau labi, es svētdien atbraukšu, tad būs vaļā"; nē, nē, bet tiešām tepat blakus dzīvo, viņa ātri atnāks jums atslēgt.
tantiņas. | | Thursday, July 13th, 2023 | | 2:21 pm |
Q: I am an adopted child. My own father I do not know. My mother died when I was born. My foster father, to please my foster mother, who was childless, adopted me -- almost by accident. He is a simple man -- a truck owner and driver. My mother keeps the house. I am 24 years now. For the last two and a half years I am travelling, restless, seeking. I want to live a good life, a holy life. What am I to do?
M: Go home, take charge of your father's business, look after your parents in their old age. Marry the girl who is waiting for you, be loyal, be simple, be humble. Hide your virtue, live silently. The five senses and the three qualities (gunas) are your eight steps in Yoga. And 'I am' is the Great Reminder (mahamantra). You can learn from them all you need to know. Be attentive, enquire ceaselessly. That is all.
No: I Am Than. Dialogues of Sri Nisargadatta Maharaj, 1981 | | Monday, July 10th, 2023 | | 4:27 pm |
Par Dziesmu un deju svētkiem (te jau citi teica, bet es arī piemetināšu): ir vērts noskatīties pilnā apjomā "Tīrums" koncertu un vismaz pēdējās 40 minūtes no deju uzveduma "Mūžīgais dzinējs". Video ieraksti ir lsm.lv lapā. | | Friday, April 14th, 2023 | | 10:43 am |
| | Sunday, March 5th, 2023 | | 2:56 pm |
Meklējot, kas te laukos tuvumā būtu apskatīšanas vērts, kā galveno intereses priekšmetu atradu vienas Jitlandes pilsētiņas muzejā izstādītu kūdras purva mūmiju. Kopš 19. gadsimtā sāka enerģiskāk izmantot kūdru un rakties krājumos, tur sāka atrasties vairāki desmiti mumificējušos cilvēku atlieku, lielākoties no 400.-200. gadiem p.m.ē. (Tas ir, es atgādināšu, vēl vismaz kādus 400 gadus pirms pirmajiem rakstu darbiem, romiešu vēsturnieku, kur ir kaut kādi nebūt grūti interpretējami teikumi par ciltīm tur aiz tām tālām jūrām.) Šajā laika periodā "kūdras cilvēkus" ( moselig) nogalināja, nevis vienkārši apbērēja purvā; nogalināja pakarot un tad līķi iegremdējot ūdenī un piespiežot pie zemes ar mietiem vai pārklājot ar zariem; uzskata, ka tie ir ritualizēti cilvēku upurēšanas gadījumi, bet konkrēta konteksta trūkst. Daudzos gadījumos ķermeņi ir ļoti labā stāvoklī, ne tikai ar drēbēm, bet arī ar pīnītēs sapītiem matiem un tik labi saglabājušos plaukstu ādu, ka var noņemt pirkstu nospiedumus. No Kopenhāgenas esmu tālu, bet, ja pareizi saprotu, dāņu lielajā muzejā ir vesels institūts, kas nodarbojas ar šo mumificēto atlieku pētīšanu ( https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_bog_bodies). Manu priekšstatu par Dāniju emocionālā līmenī par kādiem 80% ir veidojušas Larsa fon Trīra 1990. gadu filmas; smieklīgi, vai ne? Un vakar, braukājot ar dakšiņu pa šķīvi (grūbas ar sēnēm), "uzsēdos" un netiku nost no domas (kā teiktu franči, elle s'est bloquée), ka vienai no tām purva sievietēm pēdējā ēdienreize bija "prosas putra ar mellenēm". | | Wednesday, January 4th, 2023 | | 1:37 am |
Apziņa arī nomiedzī visumā labi fiksē gadalaiku, taču līdzīgas skaņas var to samulsināt; piemēram, retu un slinku viļņu sišanās pret akmeņiem skaņa ir diezgan līdzīga nedaudz sasaluša sniega šķūrēšanas pa trotuāru ar plato lāpstu skaņai. | | Monday, December 19th, 2022 | | 9:51 am |
| | Saturday, December 17th, 2022 | | 9:50 pm |
No kādas recenzijas:
She organizes eighteen (lightly edited) papers around eight themes: Foreknowledge and fatalism; the problem of evil; death, hell, and the resurrection; God and morality; omnisubjectivity; the rationality of religious belief; rational religious belief, self-trust, and authority; and God, Trinity, and the metaphysics of modality. Despite the fact that some of the essays in this volume date back as early as 1985, the philosophy still feels fresh. | | Saturday, December 3rd, 2022 | | 4:09 pm |
Rattlesnakes often return to the same den, year after year, sometimes traveling several miles to get there. How the rattlesnakes find their way back to the dens each year is unknown, but may involve a combination of pheromone trails and visual cues (e.g., topography, celestial navigation, and solar orientation).
Nākamgad vajadzētu uzlabot savu celestial navigation. | | Friday, November 11th, 2022 | | 7:51 pm |
I sat upon the shore Fishing, with the arid plain behind me Shall I at least set my lands in order?
T.S. Eliot |
[ << Previous 20 ]
|