24 August 2013 @ 07:20 pm
par jūtām vol.n  
bet vispār, ejot satikt vecākus un doties uz to izstādi, man bija prātā šis tas, ko vēlējos cibā atzīmēt. lai neaizmirstas un varu vēlāk ar mazāk m.darba aizņemtu prātu tā pilnvērtīgi pārdomāt.

stāsts ir par emocijām. nesen kopā ar tēti tā vietā, lai beidzot aizietu laicīgi gulēt, ltv atkārtoti noskatījos filmu "vai viegli būt jaunam". un, visa cita starpā, ievēroju, ka šķiet, ka filmas uzņemšanas laikā cilvēki acīmredzot ir runājuši izteiksmīgāk, vairāk modulējot balsi - salīdzinot ar to liekas, ka mūsdienās sarunās ļaudis izsakās ne nu gluži monotoni, bet daudz mazāk izteiksmīgi. protams, filma un tā, bet tomēr, tā ir dokumentāla, cilvēki (it kā) netēlo, vienkārši stāsta lietas, atbild uz jautājumiem. un arī ļoti atklāti runā par lietām, kas mūsdienās parasti tiek pietaupītas dzēruma sarunām tuvāko draugu utt lokā vai dienasgrāmatai, nu tur, par jušanos nemīlētam, par bailēm vai zaudētajiem ideāliem un citām labām lietām.

tātad, šodien, ejot pie vecākiem, pa ceļam man garām skrēja puišelis, kurš nozvēlās un sāka raudāt. pilnā balsī, kā jau bērni dara. un es tā domāju - nez, cik ilgi vēl, līdz viņš arī iemācīsies, ka tā taču nedara, ka bēdas un sāpes ir jāpatur sevī, un vispār kā vīrietim sociāli pieņemami ir izpaust bezmazvai tikai dusmas (reizēm vēl prieku, lepnumu), visu pārējo ja ne noklusējot, tad vismaz pieklusinot, apslāpējot, noglabājot kaut kādā šaurā, sevišķi "privātā" dzīves daļā. un tad es tā sāku prātot, nafig? kā tas nākas, ka normāli un vēlami ir būt tādam remdenam, minimāli jūtīgam, izrādīt emocijas ir kauns, pat tās just principā jau pārāk spēcīgi nevajadzētu, tiecamies uz cilvēku-"tīri"-racionālas-domāšanas mašīnu. desensitivizācija un neiespaidojamība. un tad jūtamies pārsteigti, ka nekas vairs nenotur uzmanību, ir garlaicīgi; ka tad, kad beidzot emocijas un veiksmīga to izrādīšana noderētu, nu tur, piemēram, mīla kaut kāda vai kas, nesanāk, nevar, kauns; ka arvien vairāk cilvēku ir visādas anxiety un stresa problēmas. man, piemēram, liekas, ka tad, ja cilvēki būtu atklātāki par to, kā jūtas, bieži vien būtu vieglāk saprasties, būtu vismaz mazliet skaidrības par to, kādas katram izejas pozīcijas konkrētajā situācijā. es jau gan arī saprotu, ka te noteikti tad parādās visādi "bet nepieņemami emociju izpausmes veidi!", "bet racionāla spriestspēja!" utt, bet pēdējās nedēļās man liekas, ka kaut kas ar šo visu ir aizgājis greizi. man nepatīk, ka ir stilīgi būt remdenam, monotonam, nekad "nenolasāmam". ja iepriekš es par šo daudz esmu domājusi tādā pavisam personiskā līmenī, par to, kā man ir kauns par visādām situācijām, kurās es kaut kā ļoti jūtos un negribu vai pat nevaru līdz galam to noslēpt, nokontrolēt sajūtu izpausmes, vienmēr galu galā secinājums bijis drīzāk apmēram "esmu pārāk emocionāla, bet tas nekas, i shall embrace this and make the most of it somehow, tad tagad man sāk likties (droši vien drīz pāries, haha), ka ir otrādi - ar mani viss ir kārtībā, it's the norms that are fucked up. nezinu, gan jau tūliņ kāds pateiks kaut ko ārkārtīgi gudru oponējošu, un es sabīšos un atgriezīšos "bet vispār es tā nemaz nedomāju, ko tad es, es jau neko" stāvoklī. bet šobrīd es domāju kaut kā šitā. ņeh.
 
 
( Post a new comment )
[info]augsne on August 24th, 2013 - 08:28 pm
Atzīmējos kā ne tas ārkārtīgi gudrais, bet tupa emocionālais - jā, man liekas, ka Tev ir taisnība!
(Reply) (Thread) (Link)
[info]nulle on August 24th, 2013 - 09:03 pm
Man nebija spēka izlasīt līdz galam, bet sajutu patiku, ka laikam tā ir.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
[info]nulle on August 24th, 2013 - 09:13 pm
Es atļaušos pateikt -- tas tet-a-tet tā liekas, ka vajadzētu izpausties un tā tālāk, bet sistēma taču nedarbosies, ja katrs "sāks te..." Es nezinu, kā ir, bet man šķiet, ka tiem, kam sistēma ienes ienākumus, nepatiks, ka cilvēki uzvedīsies tā, kā jūtas, jo tad visi mēsli sabruks. (Es runāju savaldīgi.)
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
cukursēne[info]saccharomyces on August 24th, 2013 - 09:48 pm
jā, sistēma noteikti ir viens no atslēgas konceptiem šajā, jo sevišķi, ja pieņem/mana, ka agrāk (šķiet. neesmu ne tik daudz domājusi, ne vispār neko papētījusi, lai varētu to nostādīt argumenta, nevis prātuļojuma līmenī) taču nebija tik traki, un ka dažādās sabiedrībās arī jūtas/izpaušana/izpausmes veidi atšķiras
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
[info]nulle on August 24th, 2013 - 11:20 pm
Man tagad ir laikam tieši šī problēma ar CV motivācijas daļas uzrakstīšanu, nesanāk un nesanāk. No vienas puses, es jūtu to, ka vispār nafig negribu nevienam neko lūgt, bet tās ir nepieļaujamas domas, savukārt cepot augšā kaut ko pieļaujamu, man ir pašam sevi jādozē kaut kādā iedomātā balansā starp "atraktivitāti" un "atturību" un tas atstāj sajūtu, ka totāli kaut kas nav pareizi un finālā neko nevaru uzrakstīt.
(Reply) (Parent) (Link)
pelnufeja: zilonēns[info]pelnufeja on August 24th, 2013 - 09:27 pm
Eh, žēl, ka es neuztrāpuiju uz to filmu ltv, vienmēr ir ļoti gribējies noskatīties.

Jā, un brīnišķīgs ieraksts, kaut arī skumīgs zināmā mērā.

Man laikam (un es pat nezinu, kas tam ir par iemeslu, varbūt „tā“ vēstule) pavisam, pavisam pašā pēdējā laikā ir kaut kā ļoti mainījusies sajūta par šo visu, agrāk es vairāk racionāli apzinājos, ka par jūtām/sajūtām nevajadzētu klusēt, nu, tā, tipa no terapijas zināju, ka visa tā emociju apspiešana un baigi stiprā, kas tiek ar visu galā, tēlošana cilvēkiem tikai nāk par sliktu, un patiesībā ļoti bieži (un biežāk nekā var nojaust no malas) cilvēki, kuri nekad nerunā par to, ka jūtas nemīlēti un tamlīdzīgi, ir ļoti vientuļi, nelaimīgi, nobijušies utt, bet sajūtu līmenī man bija nenormāli kauns par to, ka es esmu tik pāremocionāla un bieži nespēju, pat gribēdama, slēpt, kā es jūtos, tiešām kaut kāda, ka es esmu vāja un gļēvulīga, sajūta par sevi. Tāpat man likās, ka, ja es kaut ko jūtu pret kādu, pret kuru neko „tādu“ nevaajdzētu just, tas mani briesmīgi pazemo, tāpēc par to noteikti jāklusē. Nezinu, no kurienes manī šis pēķšņi ir atvēries, bet tagad tā vairs nav, man nav kauns ne par to, kā es par kaut ko vai kādu jūtos, ne arī par to, ka es par to runāju, vienkārši liekas svarīgi paturēt prātā, ka ir vērts, ja tas ir iespējams, apdomāt, kā un kurā brīdī izpaust tās savas emocijas/jūtas. Un man tik ļoti patīk šī jaunā sajūta, es tikai mazliet baidos, ka tā varētu pazust.
(Reply) (Thread) (Link)
cukursēne[info]saccharomyces on August 24th, 2013 - 09:58 pm
jā, par to kad/kā izpaust, tas arī man vienmēr ir licies ļoti svarīgi un arī diezgan sarežģīti, un atkal, man liekas, problēmas ar to "kā" rodas daļēji arī tāpēc, ka tādā uz remdenumu vērstā vidē mēdz trūkt treniņa, tb, ir grūtāk iemācīties izpaust tā, kā iekšēji šķistu atbilstoši, ja tik ļoti ierobežo vispār izpaušanu.

man ļoti prieks, ka Tev ir tik laba sajūta par visādām jūtām un to izpaušanām, es pagaidām jūtos vēl iesprūdusi uz robežas, jo racionāli jau praktiski vienmēr apzinos, ka ir ok justies utt, bet sajūtas līmenī tas atkarīgs no mēness fāzēm un chtulhu gribas tā, kāda diena: reizēm kaunskaunskauns, reizēm pilnīga pārliecība, ka manas jūtas=manas tiesības un viss pilnīgi normāli un pieļaujami

es ceru, ka ar tādām veselīgām sajūtpārliecībām ir kā ar velo, ja vienreiz esi iemācījies braukt/justies, tad prasmes tāpat vien nepazūd :D
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
pelnufeja: zilonēns[info]pelnufeja on August 24th, 2013 - 10:19 pm
Es par to praktizēšanās trūkumu arī reizēm domāju, bet, nevis tāpēc, ka apkārt remdenums, bet tāpēc, ka man nav gadījies sastapt pārāk daudz cilvēku, par kuriem es kaut kā īpaši jūtos (nē, nu, labi, es bieži jūtu aizkaitinājumu un dusmas :D), un tad, kad jūtos, man mēdz likties "bet man nav ne jausmas, kā šādā situācijā vispār varētu rīkoties", un es nedomāju tikai romantiku, vispār reti ir cilvēki, kuriem man gribas kaut ko/jebko paust.

Jācer, jā, ka ir kā ar to velo. :)
(Reply) (Parent) (Link)