« previous entry | next entry »
Nov. 30., 2006 | 05:53 pm
posted by: separated in pajautaa

šodien man pastāstīja par t.s. 25. kadru jeb smadzeņu skalošanas paņēmienu. ļoti interesē mani visas šitās lietas, tāpēc kāds varbūt ieteiktu lasāmvielu internetā par to vai vismaz kā to pareizi sauc angliski? vai varbūt pats zin kko interesantu pastāstīt?

# | jā, ir doma! | Add to Memories


Comments {13}

Šugā faiv

from: [info]morraa
date: Dec. 1., 2006 - 04:54 am
#

Vēl varu bišķiņ pacitēt vienu skalošanas metožu sakopojumu ar savu izklāstījumu:

1. Bailes. Ar bailēm manipulē it visur. Klasika - blendamed reklāma savā laikā. Nu, kurš nebaidās no zobārsta? Bet tur ir fluors, kas zobiem caurumus taisa ciet.

2. Autoritāte. Ja jāskalo smadzenes, var lietot visādas sabiedriskas autoritātes, lai kas tas būtu: baznīckungs, slavenība vai bijušais valsts prezidents. Ja tie saka - tie "saka patiesību" by default. Bet par to es jau stāstīju.

3. Štancētas frāzes. Ja no katra stūra bļaut "irākas terorisms", tad visi ticēs, ka Irāka = terorisms. Šitas paņēmiens ir ļoti elegants, bieži vien gandrīz nemanāms, ārkārtīgi efektīvs.

4. Uzvaras dalīšana. Tas tiek lietots politiskajā reklāmā. Piemēram, nesen Ukrainā bija Juščenko uzvaras svinības (pirms vēlēšanām). ;)


5. Vēršanās pret runasbiedru. Tam ir stiprs psiholoģisks efekts. Piemēram, ja saka "jūs mirsit", tad kaukā by default tas īpaši neuztrauc, bet kad saka "tu mirsi", tas skan stiprāk. Piemērs: "USSR has you"

6. Pretinieku marģinalizēšana. Atkal klasika, kad vajadzīgās idejas pretinieki tiek pasniegti kā pretīgi, neprogresīvi vai vienkārši nopienti neņemami cilvēki. Atkal Irāka - irākieši tač ir traki, fanātiski musulmaņi, kas ir puslīdz slimi, ne? :)


7. Vārdu manipulācija. Par to es arī jau teicu. Vēl tas bieži vien tiek lietots reklāmā. Piemēram, reklamējot jebko, bieži vien saka tādus vārdus: "dzimtene, ģimene, laime, saule, siltums, etc...", līdz ar ko slēpj elementāru loģikas trūkumu pašā reklāmā. Piemēram: "Mana ģimene katru rītu ēd gardu somsjin, saule tiem spīd acīs, visi ir laimīgi, tas somsjin nesatur holesterīnu, tāpēc manas mīļās sievas automašīna rij 8 benzīna litrus."

8. Em... es nezinu īsto nosaukumu, bet tas ir tad, kad, lai noslēptu trūkumus, pasvītro ko labu. Piemēram : Staļina ģimenes vērtības vai Hitlera mīlasstāsts.

9. Nenoteiktība. Jā, jā, var runāt pus stundu un nekā nepateikt, bet sagatvot smadzenes noteiktai informācijai, pat tad, ja tā informācija esot pilnīgi neloģiska un nevajadzīga.

10. Jēdzienu manipulēšana. Piemēram: "Mēs dzīvojam ļoti bagātā pilsētā, tāpēc godīgu cilvēku šeit nav". Loģikas nav, bet daudzi tam notic.

11. Vienkāršošana. Tas ir izplatīts autoritārajās valstīs. Piemēram: "Mēs neļausim baltijas valstīm indēt mūs ar nekvalitatīvajām šprotēm! Nost ar fašismu Igaunijā!". Tas pēc nesenajiem notikumiem... Bet te es vēl pielietoju arī 10. paņēmiena piemēru.

12. Vienkāršs iedzīvotājs. Nu, tas ir populāri. "Katra saimniece zin, ka Fairy ir labs"

13. Konteksta preparēšana. Elementārs piemērs ir ar musulmaņiem. Visi jau runā tikai par to, ka musulmaņi ir tiesīgi nogalināt nemusulmaņus, vai ne? Tādā veidā veidojas musulmaņa-slepkavas tēls, kas, protams, atkal ir neloģiski.

14. Birku karināšana. "Staļins - tirāns!". "Čigāns - zaglis". "Mercedes benz - prestižs"

15. Atbildības transferēšana. "Narkomānija rodas bezdarba dēļ"

16. Saukļi. Nu, saukļus pazīst visi :) Tie ir katrā reklāmā. "Kopā jautrāk!"

17. Neloģiski secinājumi. "Šī valsts agri vai vēlu ies bojā, jo dolāra kurss kļūst arvien zemāks"

Atbildēt