- 2018.05.01, 15:20
- Priekš manis "kritiskā masa" ir atgādinājums par to cik daudz vietas mums ir nolaupījuši auto pilsētās. Un ka ielām ir būtu jāpieder gājējiem un velobraucējiem, nevis automašīnām.
Priekš manis, CSN ir tikai tāda legāla fikcija kas paceļ auto vadītājus tādā virskungu kastā: viņi var noslepkavot cilvēku, un valsts to uzskatīs tikai par administratīvo pārkāpumu, nevis kriminālnoziegumu. Kad ceļu satiksmes noteikumus rakstīja, ar automašīnām eksperimentēja vietējie kungi - un ja tāds sabrauca kādu strādnieku, vai, tā taču bija gluži parasta lieta. Un tā arī likumus uzrakstīja: kas automašīnā sēd, ja gadās kādu pa zemi staigātāju nobraukt, nav sodāms. Jo viss esot pēc noteikumiem!
Bet pilsētās (un vispār, ārpus īpaši norobežotiem ātrgaitas lielceļiem) automašīnām nedrīkstētu būt nekādai priekšrokai. Piemēram, ja bērni spēlē uz ielas bumbu, tad automašīna drīkstētu pabraukt garām tikai tad, ja bērni paši viņai to atļauj: tas, ka vecāki māca bērnam, ka pēc bumbas skrienot vispirms ir jāpārliecinās vai kāds atsaldenis netriecas ar savu auto, jo citādi viņu sabrauks kā suni - ir vēsturisks kuriozs, absurds.
Pirmkārt, jebkuru satiksmes negadījumu kurā ir cietis cilvēks, ir jātiesā pēc tādiem pašiem krimināllikuma pantiem, kā ja miesas bojājumi būtu nodarīti, neiesaistot faktu ka kāds ir sēdējis auto. (Vai precīzāk: auto kā nozieguma ierocis, vainu pastiprinošs apstāklis.)
Otrkārt, ja cilvēks ir zaudējis dzīvību: tā ir slepkavība ar iepriekšēju nodomu - jo vainīgais, kurš nosēdās pie stūres, to nedarīja nejauši. Automašīna ir slepkavības ierocis, un atslēgas aizdedzē: iepriekšējs nodoms.
Treškārt, nevis gājējam (velobraucējam) šķērsojot ielu būtu jāklausās vai kāds ar auto nebrauc, bet tieši otrādi: auto vadītājam būtu lēnītēm jāpukšķina, acis un ausis vaļā - klausoties vai kaut kur spēlējas bērni, vai kaut kur brauc velosipēds. Jo auto vadītājs zina: ja sanāks kaut kādi sūdi, viņš iesēdīsies cietumā uz ilgu laiku.
Auto vadītājam (un pasažieriem) izkāpjot no automašīnas, pirms atvērt durvis - 3x pārliecināties ka nenodarīs kādam pāri (sk Dutch Reach): jo atceroties par pantu - tiesā tas nebūs "negadījums", bet gan tāds pats uzbrukums it kā ja tu ar dzelzs stieni rokā izietu uz ietves, un triektu pirmajam garāmgājējam pa galvu. Cilvēkam ar automašīnu būs tāda pati atbildība kā cilvēkam ar pielādētu ieroci.
***
Auto vadītājiem būtu nemitīgi jātrīc bailēs par savu atbildību, nevis jāizturas kā ceļa karaļiem. Ceļa karaļi esam mēs - gājēji, riteņbraucēji. Un beigās - auto vadīšana būs jāuztic tikai datoriem, jo tie var noskanēt situāciju visapkārt auto, uzzināt kas priekšā sazinoties ar citiem auto, tie varēs paredzēt visu kustību apkārt sev, un acumirklī nobremzēt lai novērstu bīstamību. - 18 rakstair doma
- 1.5.18 17:08 #
-
Yap. Also, laba lasāmviela par subj: https://www.smithsonianmag.com/innovati
on/when-pedestrians-ruled-streets-180953 396/ - Atbildēt
- 1.5.18 17:19 #
-
Tas jau kaut kāds ekstrēms fanātisms. Ir laikam tomēr iemesls kāpēc infrastruktūra sadalīta ietvēs, braucamajās daļās un velo celiņos. Par sodiem vēl var diskutēt, bet pārējais no tādas filozofijas var derēt tikai absolūtām pundurvalstīm. Visiem jābūt piesardzīgiem, bet bērniem nav jāspēlējas uz ielām.
- Atbildēt
- 1.5.18 17:38 #
-
" "kritiskā masa" ir atgādinājums par to cik daudz vietas mums ir nolaupījuši auto pilsētās". Atgādinājums kam?
- Atbildēt
- 1.5.18 17:41 #
-
tev tā bilde nerādās? atgādinājums par to, ka var būt citādāk. līdzīgi kā kad maratonam nobloķē ielas, vai citi ielu pasākumi/svētki kad auto kustība apstādināta.
- Atbildēt
- 1.5.18 17:47 #
-
Bilde rādās, vienkārši jautājums par pašu atgādinājumu - kam tieši? Pašiem velosipēdistiem, autovadītājiem, politiķiem, māmiņām ar ratiņiem, kam?
- Atbildēt
- 1.5.18 17:55 #
-
Tas nav īsti konstruktīvi - ar izklaidi traucēt pilsētas infrastruktūras funkcionēšanu. Autotransports - tas nav tikai bagāti dīkdieņi. Tas ir arī pārtika uz veikaliem, iekārtu, materiālu transports, sabiedriskais transports - autobusi, taksometri, operatīvais transports - ātrās palīdzības, avārijas dienesti, policija. Tā visa esamība ir svarīgāka nekā dažu aiz nav ko darīt skraidītāju vai pedāļu minēju izklaides. To skraidīšanu mierīgi var rīkot kaut kur ārpus pilsētas.
- Atbildēt
- 1.5.18 18:03 #
-
Paskaties, cik, procentuāli, uz ielām ir apkalpojošais/sab transs un cik ir viens cilvēks pie ruļļiem ceļā uz darbu vai veikalu
- Atbildēt
- 1.5.18 19:59 #
-
nesen tak ziņās dzirdēju, ka šāds datorvadītsauto notriecis cilvēku, ko tad vainot?
- Atbildēt
- 1.5.18 20:48 #
-
tie bija uber, kuri "testējot" pie tam bija volvo automātiskās bremzēšanas sistēmu atslēguši.
- Atbildēt
- 1.5.18 22:00 #
-
"PRIEKŠ MANIS" te ir key frāze. Kkā grūti saprast, kāpēc tavas fantāzijas par bailēs trīcošajiem autovadītājiem būtu jāņem par pilnu.
- Atbildēt
- muahaha
- 6.5.18 15:44 #
-
tie laiki, kad cilvēkam ar karogu rokās vajadzēja pārvietoties pa priekšu automobīlim, ir pagājuši, samierinies!
ja esi iedomājies, ka tava izlekšana uz pārejas, nepārliecinoties par situāciju uz ielas, dod tev priekšroku - tad uz priekšu! Fizikas likumus vēl neviens NAV atcēlis, un ar "viņam bija taisnība" ir pilni kapi!
starp citu, pirms gada lasīju pētījumu, ka kādā UK pilsētā ieviestais centra zonas ātruma ierobežojums 20m/ph iepriekšējo 30m/ph cerētās drošības vietā esot PALIELINāJUšI satiksmes negadījumu skaitu, jo atsaldētie gājēji vnk zaudējuši jebkādas atbildības paliekas. Vajadzētu atgriezt visu, kā bija, bet budžetā neesot naudas, jo iepriekšējais pasākums izmaksājis 800k, un tādās naudas pilsētai nekad vairs nebūs.
Ideja ļaut bērniem spēlēties uz ielas vispār fascinē - nu tad ierosini doties atpakaļ pie zirgu pajūgiem, plēst nost asfalta segumu, iznīcināt elektroniskās ierīces un atgriezties pie sveču gaismas!
Varbūt vnk vajag likvidēt pilsētas? - Atbildēt